De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Conversie Optimalisatie. Definitie ''De waarde van een bezoeker verhogen''

Verwante presentaties


Presentatie over: "Conversie Optimalisatie. Definitie ''De waarde van een bezoeker verhogen''"— Transcript van de presentatie:

1 Conversie Optimalisatie

2 Definitie ''De waarde van een bezoeker verhogen''

3 A/B testing ''Het doel van A/B testen is niet zozeer het resultaat, maar de learnings die je eruit haalt'' Dr. Flint McGlaughlin, MECLABS

4 Welke variant presteert beter? Create Your Account: 25% minder conversie

5 Welke variant presteert beter? Onderste variant: 24% minder downloads

6 Welke variant presteert beter? Rode button: 21% meer conversie

7 bestelling met betalingsverplichting Vanaf juni 2014 is het verplicht om de consument duidelijk te maken dat een bestelling via een webwinkel een betalingsverplichting tot gevolg heeft. Dit moet aan de consument duidelijk worden gemaakt via een knop of soortgelijke functie.

8 Alternatieven In Duitsland zijn e-commerce bedrijven al langer verplicht om aan een soortgelijke wetgeving te voldoen. Sinds 2012 moeten Duitse webshops een tekst gelijk aan “Zahlungspflichtig bestellen”, of met een soortgelijk strekking hebben verwerkt in hun bestelbutton.

9 Alternatieven

10 Wat opvalt bij de geanalyseerde Duitse webwinkels is dat geen de tekst “bestellen”, “nu bestellen”, “bestelling afronden” of dergelijke varianten gebruiken. Bij de 8 knoppen wordt het de consument duidelijk gemaakt dat het om een “koop”, een “bestelling met betalingsverplichting” of om een “bestelling voor genoemde prijs” gaat.

11 Alternatieven Of al deze alternatieven ook in Nederland voldoende zijn om de consument te informeren is op dit moment nog niet duidelijk. In Duitsland zijn momenteel nog discussies gaande of de termen “Kopen” of “Nu kopen” wel voldoen aan de nieuwe regelgeving.

12 Conclusie Zodra de nieuwe regelgeving op 13 juni 2014 actief wordt, is het verstandig om in eerste instantie de tekst “bestelling met betalingsverplichting” te gebruiken in de bestelbutton. Zodra duidelijk is welke alternatieven toelaatbaar zijn kunnen de alternatieven getest worden door middel van A/B testing.

13 AdWords landingspagina test

14 Winnaar!

15 Muis, scroll- en klikgedrag

16 Extra inzichten

17 Myers-Briggs Type Indicator

18 Denk eraan – Alle 4 typen bovenaan pagina aanspreken Snelle beslissers eerst – Niet blindstaren op ''boven-de-vouw'' Wel aandacht langzame beslisser vasthouden – Weet wie je doelgroep is! Focus op 2/3 typen kan relevant zijn

19 Tip – Gesegmenteerd testen Bijv. herkomst bezoekers > vergelijkingssites (methodisch en humaan)

20 Web Design

21 Onderwerpen Web Design Eerste indruk Affiniteit met de bezoeker Productfotografie Bestelknop met betalingsverplichting Design trends 2014

22 Eerste indruk in 2/10e seconde! Uit onderzoek van de Missouri University of Science and Technology blijkt dat bezoekers hun eerste mening vormen in slechts 2/10e van een seconde!

23 Eerste indruk in 2/10e seconde! Dat betekent dat bezoekers hun mening dus vormen op basis van het eerste aanzicht van een website of webshop.

24 Een goed design is dus belangrijk! Nog te veel bedrijven hechten niet zoveel belang aan design. Ze denken dat als ze vertegenwoordigd zijn op het internet, het wel voldoende is. Teksten en afbeeldingen worden vaak 1 op 1 uit folders overgenomen en de website moet vooral goed aansluiten op de huisstijl.

25 Een misvatting Het onderzoek bevestigt wat veel specialisten al weten… je moet goed over het design nadenken. Het design van de homepage, maar ook het design van de landingspagina’s is zeer dus belangrijk.

26 Wat dan? Los gaan met design? Nee, dat hangt niet samen met goed webdesign. Duidelijkheid en het gebruik van kleuren en afbeeldingen bepalen of iemand de website mooi vindt.

27 Clean design Wat je steeds vaker ziet, zijn websites en webshops die een “clean” design hebben. De basis is dan een lichte kleur (wit, licht grijs, e.d.) en kleinere elementen, zoals het logo, de titels en afbeeldingen, zorgen voor de kleur. Het is voor de bezoeker dan gemakkelijker om de informatie te absorberen.

28 Clean design

29 Affiniteit met de bezoeker De producten en uitstraling van de website dienen te passen bij de doelgroep. Een ontwerp dat aansluit op deze doelgroep zal het resultaat van uw website positief beïnvloeden.

30 Affiniteit met de bezoeker

31 Doelgroepbepaling voor webwinkels De uitstraling van de website zegt dus veel over de aan te spreken doelgroep. Maar toch gebeurt in de praktijk nog vaak dat de webwinkel onvoldoende past bij de doelgroep doordat doelgroepbepaling onvoldoende heeft plaatsgevonden.

32 Benchmarking Bekijk de concurrentie. Leren van buiten is altijd een toevoegende waarde voor de doelgroepbepaling. Onderzoek hoe concurrerende bedrijven hun webwinkel hebben opgebouwd en welke looks en feels zij afgeven. Past dit bij de doelgroep die je zelf voor ogen hebt, of niet?

33 Productfotografie Eén van de belangrijkste redenen voor mensen om niet online te bestellen is dat ze geen goed beeld hebben van wat ze krijgen Die uitstraling van je webshop is mede afhankelijk van de productafbeeldingen die je gebruikt. Slechte productfoto’s kunnen de uitstraling van je webshop maken of breken

34 Productfotografie

35 Naarmate de hoeveelheid visuele informatie op uw webshop toeneemt zullen de verkopen stijgen. U geeft uw bezoekers immers extra zekerheid over welk product ze kunnen verwachten Wanneer het product in verschillende kleuren wordt aangeboden kunt u het beste ook alle beschikbare kleuren tonen.

36 Design trends 2014

37 Responsive & retina design

38 Waar in 2013 de nadruk vooral lag op het goed weergeven van websites op een kleiner beeldscherm (smartphone, tablet), zal in 2014 de nadruk meer komen te liggen op grotere en retina beeldschermen.

39 Responsive & retina design

40 Coolblue verhoogde de conversie op smartphones met 30 procent

41 Responsive & retina design Geleidelijke introductie Coolblue koos er ook voor om de responsiveness geleidelijk in te voeren. “We begonnen met de checkout en het winkelmandje”, zegt Vincent Vreugdenhil. “Daar stapten namelijk heel veel smartphonegebruikers uit. Hier viel direct al het meeste te winnen aan conversie. De conversie op smartphones is sinds de eerste release al met 30 procent gestegen

42 Content en user experience voorop Zoekmachines zoals Google richten zich meer en meer op goede content en gebruiksvriendelijkheid van websites. En daarmee wordt ook in webdesign de aandacht voor content en een goede user experience nóg belangrijker.

43 Content en user experience voorop Alles uit de kast om de bezoeker zo snel mogelijk bij het doel van hun bezoek en de juiste content te krijgen.

44 Persuasive design De kracht van het verleiden. Ontwerpen om houding en gedrag van de gebruikers te veranderen door middel van overreding.

45 Persuasive design

46 Flat design

47 De grote trend dit jaar is ‘flat design’. Bij flat design ontbreekt gesuggereerde diepte, het is – zoals de naam al doet vermoeden – plat. Effecten als schaduwen en highlights zijn uit den boze. De beeldtaal is tweedimensionaal. Kleurvlakken zijn monochroom: geen subtiele kleurverloopjes die hoogte suggereren

48 Arial en Verdana worden de nieuwe Comic Sans MS

49 In 2013 was het nog speelkwartier, oefenen, uitproberen wat de mogelijkheden allemaal zijn. Dit jaar gaat de webwereld serieus aan de slag met de oneindige mogelijkheden van open webfonts.

50 Vragen? Roy Smid r.smid@youwe.nl Jeroen van Heteren j.van.heteren@youwe.nl


Download ppt "Conversie Optimalisatie. Definitie ''De waarde van een bezoeker verhogen''"

Verwante presentaties


Ads door Google