De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Fondsenwerving Eva Kalis Accountmanager Fondsenwerving Rijksmuseum Amsterdam.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Fondsenwerving Eva Kalis Accountmanager Fondsenwerving Rijksmuseum Amsterdam."— Transcript van de presentatie:

1 Fondsenwerving Eva Kalis Accountmanager Fondsenwerving Rijksmuseum Amsterdam

2 Programma Introductie Geven in Nederland Profiel gevers Fiscale aspecten Stappenplan benaderen schenkers

3 Introductie

4 Sinds 2000 verantwoordelijk voor de Fondsenwerving – Rijksmuseum Fonds Advies goed doelen – o.a. m.b.t. CBF Keurmerk

5 Rijksmuseum objecten waarvan 5000 schilderijen 1 miljoen bezoekers 420 medewerkers

6 Rijksmuseum vandaag OPEN: –de Meesterwerken in de Philipsvleugel –Satellietmusea –Schiphol –Buitenlandse tentoonstellingen

7 Rijksmuseum ZakelijkPresentatiesCollecties Rijksmuseum Fonds

8 Rijksmuseum Fonds Onafhankelijke stichting –Vermogen: Aantrekken, Beheren, Beleggen –Stelt financiële middelen beschikbaar –Verleent steun Bestuur – 6 leden CBF ANBI status Rijksmuseum Fonds

9 Mogelijkheden van ondersteuning Vriend van het Rijksmuseum Schenken, nalaten ‘Gelabeld’ schenken Fonds op Naam

10 Restauratieprojecten Diorama

11 Stichting Zabawas

12 Migelien Gerritzen Fonds

13 Projectondersteuning

14 Veluvine Molijn de Groot Fonds

15 Conservator Maritieme Modellen

16 Aankopen

17 Geven in Nederland

18 Jaarlijks geeft NL c.a. € 4,4 Miljard –42% huishoudens –4% nalatenschappen –4% geldwervende fondsen –6% Vermogensfondsen –35% Bedrijven –9% Goede-doelen loterijen Doelen waaraan gegeven wordt: –18%Kerk en levensbeschouwing –17% Internationale hulp –16% Sport en recreatie –12% Maatschappelijke en sociale doelen –11% Gezondheid –8% Milieu, natuurbehoud en dierenbescherming –7% Cultuur –6% Onderwijs en onderzoek –5% Overig

19 Naamsbekendheid Wegener DM Nederland BV Nationaal Onderzoek Fondsenwerving Spontane naambekendheid bij het opnoemen van 10 fondsen Nederlandse Hartstichting Kankerbestrijding Nierstichting WNF Astma Fonds Rode Kruis Greenpeace Unicef Reumafonds Artsen zonder Grenzen

20 Huidige financiële situatie Gemiddeld is 25% van vermogen gedaald Hard getroffen zijn Vermogensfondsen en bedrijven Minder te besteden –Praktisch: Aanvragen getoetst op kwaliteit Aansluiting bij doelstelling

21 Profiel gever

22 Profiel Yankelovick Monitor (VS onderzoek sinds 1971) < 1945 Plichtsgevoel Eer bewijzen aan en respect voor autoriteit Werk om te leven Geld om te sparen 1945 – 1963 Individualiteit Opleiding is een recht Werk is een avontuur tot zelfverwerkelijking Geld is om nu te besteden 1964 – 1981 Diversiteit Opleiding is om vooruit te komen Werk is lastige en soms irriterende opgave Geld is om nu ter beschikking te willen hebben 1982 – 1999 Gevoel van relatie Opleiding is een kostbare aangelegenheid Werk verandert Geld is onmiddellijk en ‘online’ te verkrijgen

23 Belangrijke schenker Babyboom generatie Meer Vrouwen schenken dan mannen 90% van de erfgenamen is vrouw (voor diverse doelen ook een kenmerk: Geen kinderen) Hoger opgeleiden schenken frequenter dan lager opgeleiden Redenen om te schenken (IFC 2007): –Schuldgevoel 5% –Betrokkenheid 20% –Compassie 35% –Inspiratie 40%

24 Fiscale aspecten

25 Fiscale voordelen Schenking aan een ‘ANBI’ is aftrekbaar van de inkomstenbelasting. Schenking –Aftrekbaar tot 10% van inkomen inkomstenbelasting Periodieke uitkering –Volledig aftrekbaar (met een maximum van 52%) van inkomstenbelasting

26 Stappenplan benaderen van schenkers

27 Basisbehoefte van het goede doel Visie Missie Middelen Strategie Gehele organisatie

28 Basisbehoefte Missie en Visie gedreven = NIET geld gedreven Duidelijkheid, gedeelde gevoelens over het doel / belang Organisatie breed / elke medewerker Vaststellen: Nu waar staat de organisatie Waar naar toewensen en idealen Wat is het verschil nu en dan Hoe de brug te slaan Intern door: strategische groep organisatie breed

29 Stappen benaderen van schenkers Identificeer Benaderen Betrekken Vragen en afsluiten Cultiveren

30 Identificeer –Wie zijn de huidige en potentiële gevers –Maak een prospectenlijst –Onderzoek bestuur, vrijwilligers, personeel –Bepaal de mogelijkheden van een (potentiële) gever –Wie kent wie Identificeer Benaderen Betrekken Vragen en afsluiten Cultiveren

31 Benaderen –(Persoonlijk) contact –Bijvoorkeur omgeving van de (potentiële) gever –Wijs op de behoefte Identificeer Benaderen Betrekken Vragen en afsluiten Cultiveren

32 Betrekken –Bijeenkomsten –Noodzaak tot geven Identificeer Benaderen Betrekken Vragen en afsluiten Cultiveren

33 Vragen en afsluiten –Duidelijkheid over ‘de Vraag’ –Directie rol laten nemen –Afspraak en bevestiging Identificeer Benaderen Betrekken Vragen en afsluiten Cultiveren

34 –Laat zien wat er met de steun gebeurt Jaarverslag Nieuwsbrieven Evenementen Maak brieven persoonlijk –Bij negatief & positief nieuws, informeer direct –Schenkers zijn de beste ambassadeurs –Schenkers zijn de belangrijkste huidige en toekomstige schenkers Identificeer Benaderen Betrekken Vragen en afsluiten Cultiveren

35 Data essentieel –N.A.W. –Geef geschiedenis –Projecten omschrijven –Respons –Familie, kinderen, netwerk –Verstuurd materiaal –Connecties tussen schenkers Voorbeeld: ‘Dank u wel’ evenement –Ook voor vrienden te betrekken –Informeel karakter = betrokkenheid –Verleden: met dank aan u –Heden: met dank aan u –Toekomst:met u Zorg altijd voor een follow-up van een bijeenkomst. Identificeer Benaderen Betrekken Vragen en afsluiten Cultiveren

36


Download ppt "Fondsenwerving Eva Kalis Accountmanager Fondsenwerving Rijksmuseum Amsterdam."

Verwante presentaties


Ads door Google