De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Let’s make it in West Brabant! Van strategische naar investeringsagenda Paul Nijskens: directeur NV REWIN West-Brabant.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Let’s make it in West Brabant! Van strategische naar investeringsagenda Paul Nijskens: directeur NV REWIN West-Brabant."— Transcript van de presentatie:

1 Let’s make it in West Brabant! Van strategische naar investeringsagenda Paul Nijskens: directeur NV REWIN West-Brabant

2 Let’s make it in West Brabant! N.V. REWIN West Brabant Opgericht in 1986 met als doel: “Bevorderen werkgelegenheid & versterken economische structuur” Aandeelhouders: gemeenten & KvK’s 25 jaar actief voor West Brabant

3 Let’s make it in West Brabant! Zorgen dat bedrijven investeren in West-Brabant Nieuwe bedrijvigheid: binnenhalen nieuwe vestigers >Benutting ligging en kostenvoordelen >Benutting van sterke clusters >Aandacht voor nieuwe markten: China Bestaande bedrijvigheid/MKB >Vlot trekken investeringsplannen (risicokapitaal) >Succesvolle programma’s MKB (Stratos, West TOP) Focus op sterktes en kansen >Logistiek >Maintenance >Biobased Economy Hoe doen we dat?

4 Let’s make it in West Brabant! Eerste stappen Let’s make it in West Brabant!  Pieken in de deltaprogramma ( ):  EZ invulling van regionaal economisch beleid  Focus op waar je goed in bent!  Agendasetting  EZ, provincie met regio (3O’s)  Procesindustrie, logistiek en kusttoerisme  Uitvoering ( )  Beperkt PiD budget (circa 5mln/jr)  Inzet ROM’s cruciaal voor succes (evaluatie PiD)  Financiering inzet REWIN: eerst via EZ; daarna extra slagkracht

5 Let’s make it in West Brabant! Scores ( ) Let’s make it in West Brabant! Resultaat (kwantitatief) € 166 mln projectvolume € 77 mln subsidie 60 projecten > 1000 projectdeelnemers Resultaat (kwalitatief) West Brabant heeft duidelijk profiel Basis gelegd voor topvoorzieningen Betere verankering van speerpuntsectoren

6 Let’s make it in West Brabant! Nieuwe producten

7 Let’s make it in West Brabant! Toplocaties

8 Let’s make it in West Brabant! Strategische agenda Let’s make it in West Brabant! Strategische Agenda wordt geactualiseerd:  7 programma’s  Duurzame ontwikkeling op basis van 3 P’s  REWIN is betrokken bij programma Economie

9 Let’s make it in West Brabant! Strategische EZ agenda Let’s make it in West Brabant! Wereld is (blijvend) veranderd!  Afslankende overheid (geld is schaars, keuzes maken)  Hoge loonkosten: inzetten op sterktes en kansen West Brabant  Focus op innoveren: Biobased, Maintenance, Logistiek  Uitvoering gericht op realiseren top vestigingsmilieu’s : Incubators Innovatie communities Kennis & Onderwijs Financiering (Business en Programma’s) Campussen  Benutten kansen door branding & top vestigingsmilieu’s

10 Let’s make it in West Brabant! Topvestigingsmilieu in opbouw Let’s make it in West Brabant! Kennis & onderwijs IncubatorSpeerpunt locaties Risico Kapitaal Innovatie community LogistiekDinalog Incubator SC campus Treeport LP Moerdijk Dinalog Friends MaintenanceDIWCMAviolandaWCM Biobased Center of expertise CociGroene Campus AFC-NP 1 e fase 10 mln Biobased Innovations AlgemeenCon-neX

11 Let’s make it in West Brabant! Markt kansen speerpunten Let’s make it in West Brabant!  Logistiek 2020 Kansen West Brabant: banen  Biobased 2020 Kansen West Brabant: banen  Maintenance 2020 Kansen West Brabant: banen

12 Let’s make it in West Brabant! Overige kansen? Let’s make it in West Brabant!  Zorg  Toerisme en recreatie

13 Let’s make it in West Brabant! Wat vraagt dat van partners ? (1) Let’s make it in West Brabant!  Langjarige beleidsconsistentie (niet elke 4 jaar wisselen)  Organiseren investeringscommitment bedrijven  In stand houden van een stevige uitvoeringsorganisatie  Samenwerking tussen 3 O’s cruciaal voor 5 pijlers en dat vergt permanent veel onderhoud van alle partijen

14 Let’s make it in West Brabant! Wat vraagt dat van partners ? (1) Let’s make it in West Brabant!  Van strategische naar investeringsagenda: bundelen van investeringsmiddelen bedrijven en overheid  Afstemming opleidingscapaciteit op marktkansen  Beter samenspel overheid - bedrijfsleven mbt R.O.

15 Let’s make it in West Brabant! En medewerkers die Let’s make it in West Brabant!  Teams van 3 O’s naar eindresultaat brengen  Kansen omzetten in scores (publiek ondernemerschap)  Professionele tools gebruiken (bijv Prince)  Drive & overtuigingskracht hebben  Communicatief zijn

16 Let’s make it in West Brabant! REWIN.NL


Download ppt "Let’s make it in West Brabant! Van strategische naar investeringsagenda Paul Nijskens: directeur NV REWIN West-Brabant."

Verwante presentaties


Ads door Google