Download de presentatie
GepubliceerdSonja Lemmens Laatst gewijzigd meer dan 9 jaar geleden
2
Knelpuntennota mei 2009 Fietsersbond afdeling Alphen aan den Rijn en omstreken . Erik Bruijn . Henk van der Zanden . Wil Klaassen . Rudy van Vliet
3
Knelpuntennota mei 2009 Inhoudsopgave - Doel - Motto en uitgangspunt
- Werkwijze - Resultaten
4
Knelpuntennota Fietsersbond
Doel - Verbetering fietsvoorzieningen, stimuleren fietsgebruik . Voorzieningen evalueren . Gevaarlijke situaties melden . Verbeteringen voorstellen voor situaties die gevaarlijk, ongemakkelijk of ergerlijk zijn
5
Knelpuntennota Fietsersbond
Motto en uitgangspunt - Veilig - Vlug - Comfortabel Uitgangspunt: veel Alphenaren hebben zowel een fiets als een auto (en zijn voetganger)
6
Knelpuntennota Fietsersbond
Werkwijze - Vorige nota 2000 - Meldingen leden (181) en niet leden - “mijn slechtste fietspad” meldingen op - Eigen waarnemingen
7
Knelpuntennota Fietsersbond
8
Knelpuntennota Fietsersbond
9
Knelpuntennota Fietsersbond
Evaluatie 2000 2009 + Geasfalteerde fietspaden + Gratis stallingen + Stationsstalling uitbreiding + Dode-hoek spiegelafstelplek + . Brommers op de rijbaan + . Knooppunt routes . Electrische fietsen . Rechts heeft voorrang . Verlichtingsvereisten versoepeld - Minpunt: SUV’s, grotere en zwaardere auto’s
10
Knelpuntennota Fietsersbond
Gevaarlijke situaties melden - Weginrichting . wegdek . ontbrekend (deel) fietspad . kruispunt . regeling verkeerslicht / voorrang
11
108 knelpunten Fietsersbond
12
Knelpuntennota Fietsersbond
Resultaten top 25 knelpunten Worden gerelateerd aan het nieuwe gemeentelijk fietsplan voorzover bekend (zie overzichts plattegrond) Conclusie: vrijwel alle knelpunten van de top 25 liggen langs hoofd / nevenroutes (rood/groen) Alle 108:
13
Top 25 in Alphens concept plan
14
1 (1): Raoul Wallenbergplein
15
1 (1): Raoul Wallenbergplein
- Eenduidigheid: fietsers in de voorrang binnen de bebouwde kom . aanbeveling CROW . rotonde Laan der Continenten ook in voorrang Overwegingen: - theoretisch iets minder doorstroom auto’s, maar vaak wordt nu toch al informeel voorrang gegeven - GVVP geeft aan dat dit gedeelte Pr.Bernhardlaan en de Julianabrug onoplosbare problemen blijven qua capaciteit omrijden fietsers vanwege inrit garage auto’s rijden te hard
16
1 (1): Raoul Wallenbergplein
vervolg: - herstel voorrangssituatie zoals vroeger - kosten ombouw
17
2 (54): Hefbrug-Steekterbrug
Fietspad ontbreekt geheel, er ligt wel een voetpad. Een combinatiepad ligt voor de hand. Overwegingen: . dit scheelt heel erg veel omrijden en verkeerslicht . veel dalen en weer stijgen . het wordt nu vaak al zo gebruikt
18
3 (67): ‘s Molenaarsbrug Overwegingen: - veel zwaar verkeer
- nog 10 jaar(?) deze situatie - in 2007 een dodelijk ongeval Oplossing: - aan beide kanten voet/fietspad maken
19
4 (100 en 101): Rijnhaven Overwegingen:
- kruising Pr.Margrietlaan / Rijnhavenkade / Van Foreestlaan is erg onoverzichtelijk en gevaarlijk - Rijnhavenkade / Eikenlaan met parkeerfaciliteit idem Oplossing: - fietspaden langs de Eikenlaan
20
5 (2): Centrum Hoge Zijde Overweging:
- onoverzichtelijk ruimte delen met bus, leveranciersvrachtauto’s, voetgangers, reclameborden, prullenbakken en fietsenrekken Oplossing: - meer structuur aangeven met suggestie-indeling - reclameborden minderen
21
5 (2): Centrum Hoge Zijde Aktie Fietsersbond : Belijning
22
6 (66): Aarkanaal-brug ontbreekt
Overweging: - verbinding met Aarlanderveen en Nieuwkoop kan sterk worden verbeterd Oplossing: - voetgangers/fietsers (/bus?) brug aanleggen
23
7 (5): Aanleg containerhaven
Overwegingen: - pad richting Boskoop is langer vanwege de OTA Oplossing: - opwaardering tot volwaardig fietspad aan westzijde van de Gouwe (incl. verlichting)
24
8 (74): Westkanaalweg Overweging:
- ondanks herinrichting is de weg naar Ter Aar gevaarlijk Oplossing: - vrijliggend fietspad aanleggen
25
9 (88): Amerikalaan Overweging:
- na doortrekking tot Leidse Schouw zeer drukke autoweg, niet overal zijn fietspaden aanwezig Oplossing: - fietspaden aan beide zijden aanleggen
26
10 (98): Churchilllaan Overweging:
- drukke autoweg, fietspad stopt na bushalte Oplossing: - fietspad doortrekken tot de Oudshoornseweg
27
11 (108): Kruising dorp A’veen
Overweging: - de oversteek Nieuwkoopseweg is gevaarlijk - 50 km zone Oplossing: - ? handhaving 50 km - ? toch een kleine rotonde met fietsers in de voorrang (binnen de bebouwde kom)
28
12 (4): Fietsparkeren Station
Overwegingen: bewaakte stalling 1300 onbewaakt centrumzijde 950, nu al 50 tekort, groei 20% voorzien onbewaakt K&Zanen 550 Oplossing: 200 plaatsen onbewaakt er bij
29
13 (57): Bospark Overwegingen:
snelle verbinding station – Zeeheldenbuurt ontbreekt snelle verbinding Kerk&Zanen - Julianabrug ontbreekt Oplossing: fietspad ten westen van de Pr. Bernardlaan tot/met de Irenelaan tweerichting maken voet- en fietspad door Bospark van Joop den Uijl rotonde tot Pr.Bernardlaan
30
14 (13, 65, 69): Laan der Contin. Overwegingen:
slecht fietswegdek langs Laan der Continenten onduidelijke voorrangsregeling inrit Kluwer aansluiting Euromarkt en fietspad Wetering op Joop den Uijl rotonde is slecht Oplossingen: wegdek verbeteren inrit Kluwer beter belijnen deel tweerichtingsfietspad Laan der Continenten uitbreiden
31
15 (75) Dijkslootpad - Kennedyln
Overweging: - aansluiting Dijkslootpad-west – Kennedylaan ontbreekt (is te steil)
32
16 (31): Hooftstraat parkeren
Overweging: het gedeelte schuin in- en uitparkeren in de Hooftstraat levert gevaar op Oplossing: fietspad omleggen ? schuin inparkeren opheffen?
33
17 (41, 42): Fietsparkeren Centrum
Overweging: - er is een tekort aan fietsparkeerplaatsen bij de Aarhof en naast theater Castellum/Mediamarkt
34
18 (104): Magazijnweg Overweging:
drukke toegangsweg industriegebied Rijnhaven Oplossing: - vrijliggende fietspaden aanleggen
35
19 (59): Irenelaan Overweging:
extra oversteken nodig ivm ontbreken van gedeelte fietspaden Irenelaan Oplossing: fietspaden laten doorlopen tot de Baronie
36
20 (76): Oversteek W.de Zwijgerln
Overweging: oversteek W.de Zwijgerlaan ter hoogte van de Ambonstraat is gevaarlijk lange wachttijd voor groen licht blokkade door auto’s bushokje is recentelijk foutief verplaatst (uitzicht W.de Zwijgerlaan geblokkeerd door reclame in bushokje) Oplossingen: blokkadebelijning aanbrengen bushokje terugplaatsen sneller groen licht
37
21 (61): Parall. Oranje Nassau
Overweging: fietsen op parallelwegen Oranje Nassausingel is erg oncomfortabel blokkades door foutparkeerders genoeg ruimte Oplossing: - fietspad aanleggen
38
22 (97): Kalkovenweg Overweging: onveilig door veel zwaar verkeer
belangrijkste doorgaande weg industrieterein Heijmanswetering voldoende ruimte aanwezig Oplossing: fietspad aanleggen
39
23 (58): Sociaal veiliger Kenned
Overweging: fietspad langs Kennedylaan tussen Batenstein en Paddestoelweg wordt ‘s avonds als sociaal onveilig ervaren Oplossing: - fietspad op niveau van de weg brengen
40
24 (43, 44): Stalling bij Interliner
Overweging: de fietsenstalling bij de bushalte Van Nesstraat ontbreekt; en die bij de Eisenhowerlaan is te klein voor de hoeveelheid te stallen fietsen
41
25 (46): Voorrang Europaplein
Overwegingen: eenduidige regels voor rotondes is veiliger snellere route voor fietsers Oplossing aanbeveling CROW: fietsers in de voorrang binnen de bebouwde kom, daarbuiten niet
42
Knelpuntennota fietsersbond
Bedankt voor uw uithoudingsvermogen! ..en onthoudt goed: “Elk procentje verschuiving naar meer fietsverkeer biedt gezondheid en minder file meneer! (m/v)“
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.