De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Flits 1 Bridge in een flits. Docent: Maurice Peereboom Namens: Bridgeclub De Gaech (1983) ● Zelf leren bridgen:

Verwante presentaties


Presentatie over: "Flits 1 Bridge in een flits. Docent: Maurice Peereboom Namens: Bridgeclub De Gaech (1983) ● Zelf leren bridgen:"— Transcript van de presentatie:

1 Flits 1 Bridge in een flits

2 Docent: Maurice Peereboom Namens: Bridgeclub De Gaech (1983) ● Zelf leren bridgen: 1957 ● Eerste cursus:1966 ● Ca 1975: Van Start tot Finish (Sint & Schipperheijn) ● Ca 1995: Berry Westra (leer Bridge) ● 2011: Berry (Bridge in een Flits)

3 Bridge in een Flits Berry Westra “Leren Bridgen is gemakkelijk,goed leren bridgen is moeilijk” "Niet moeilijk doen, gewoon gaan oefenen en fouten maken, daar leer je het meeste van"

4 Interactie leerboekje met internet (BIC) De leermethode bestaat uit een boek en werkt in samenhang met een oefensessie op internet: 'de toekomstclub'. Daarnaast (eventueel) oefen CD’s

5 Flits 1 Les 1 DE REGELS

6 Het begin: De “Kleuren” 52 kaarten verdeeld in : ♠ Schoppen ♥ Harten ♦ Ruiten ♣ Klaveren De “Rode” Kleuren: ♥ ♦De “Zwarte” Kleuren ♠ ♣ De Hoge kleuren ♠ ♥ De Lage kleuren ♣ ♦

7 hoog in rang laag in rang De rangorde (waarde) van de kaarten

8 Plaatjes  Aas, Heer, Vrouw en Boer worden de ‘plaatjes’ ofwel ‘honneurs’ genoemd

9 De “Kleuren” Volgorde: binnen 1 kleur van hoog naar laag: AHVB honneurs middenkaartenlage kaarten

10 NZNZ W O Noord & Zuid zijn partners en Oost & West zijn partners NZ speelt tegen OW 4 spelers, 52 kaarten 13 kaarten per speler

11 Doel van het Spel Slagen maken! Wat is een Slag ? Een slag bestaat uit 4 kaarten; Van elke speler 1 Totaal aantal slagen: 13 (namelijk 52 / 4)

12  West speelt de eerste kaart: B  Met de wijzers van de klok speelt een ieder de gevraagde kleur: harten B 2 5 H  Leerpunt  Degene, die de hoogste kaart heeft gespeeld (hier Zuid) wint de slag en mag beginnen met de eerste kaart van de volgende slag Zuid speelt de hoogste harten en wint daarmee de slag N W O Z Slagen maken (1)

13  Zuid had slag 1 gewonnen en begint nu met de volgende kaart te spelen: 8 Noord speelt de hoogste klaveren en wint daarmee de slag N W O Z Slagen maken (2) 88 VV AA 22

14  Noord had slag 2 gewonnen en begint nu met de volgende kaart te spelen: 3 Zuid speelt de hoogste klaveren en wint daarmee de slag N W O Z Slagen maken (3) 33 10 99 66 Oost heeft geen klaveren en speelt 10 Leerpunt ‘Bekennen moet’, maar als je de gevraagde kleur niet hebt, mag je iedere kaart bijgooien.

15 Flits 1 Samenwerken Dus nu niet ♠ A spelen ! Noord WestOost Zuid ♠ A72 ♠ B♠ B ♠ H♠ H ♠ 4♠ 4

16 Slagen neerleggen Houd elke kaart voor je (niet in het midden van de tafel) Gewonnen slag (verticaal): Verloren slag (horizontaal):

17 Strategie slagen maken Probeer jouw langste kleur te “ontwikkelen”

18 Zelf aan de slag 1.1   ♣ V B T A H   ♣ A H V B T N W O Z   ♣ 3 2 V B T   ♣ V B T  Als West start metA: slechts 6 slagen  Als West start met V zijn er 11 slagen voor West

19 Spelregels Slagen Maken 1.Iemand (schudt en) deelt de kaarten uit [Gever] 2. De Speler LINKS van de gever legt eenkaart OPEN op tafel [Uitkomst, Uitkomen] 3. De overige spelers volgen om de beurt [Bijspelen] met de klok mee en moeten (indien mogelijk) kleur bekennen 4.De hoogst bijgespeelde kaart in die kleur WINT de slag 5.De winnaar van de slag speelt weer voor.

20  Sorteertips:  kleur bij kleur  op volgorde van rang  zwart-rood-zwart-rood Schudden en geven

21

22 Troef (1) Je moet altijd een kaart van de gevraagde speelkleur bijspelen: –bekennen moet Als je niet kunt bekennen, mag je iedere kaart van een andere kleur bijspelen De slag kan nooit door deze kaart gehaald worden, behalve als deze kaart behoort tot de TROEFKLEUR

23 Flits 1 Troef: Kleur die hoger is dan andere kleuren Noord WestOost Zuid Zuid wint de slag [met ♠ troef ] ♣ 7♣ 7 ♣ 3♣ 3 ♣ A♣ A ♠ 4♠ 4

24 Ruiten is troef Oost speelt  A Zuid heeft geen schoppen en speelt  2 Wie wint de slag? –Zuid Troef (2) N W O Z AA 22 Leerpunt  Belangrijk is dat Zuid ♦ 2 alleen mag bijspelen als hij geen schoppens heeft.  Bekennen is en blijft verplicht.

25 Ruiten is troef Oost speelt  A Welke kaart mag Zuid spelen? –zowel  4, als  2 Troef (3) N W O Z  A 4  4242 Leerpunt  Aftroeven is niet verplicht  Je mag pas troeven als je niet meer kunt bekennen. troef: slag voor Zuid geen troef: slag voor Oost

26 26 Bepalen troefkleur In het bridgespel wordt de troefkleur bepaald tijdens het bieden. Er kan ook zonder troefkleur worden gespeeld –SA (Frans: Sans Atout) NT (Engels: No Trump)

27 Schoppen is troef en Zuid mag beginnen Hoe moet Zuid spelen om alle slagen te halen? – troeftrekken:  H gevolgd door  9 nu pas V Troeftrekken (1) N W O Z    8 4 A    H 9 V Leerpunt  Het is bijna altijd goed om de troeven bij de tegenpartij zo snel mogelijk weg te halen.

28 Schoppen is troef en Zuid mag beginnen Hoe moet Zuid spelen om 4 slagen te halen? – troeftrekken:  H  Oost  A Oost V  Zuid  2 Zuid  V  Oost  7 – Zuid  A en  A Troeftrekken (2) N W O Z    A 7 V B 3    H V 2 A Leerpunt  Troeftrekken = zo snel mogelijk de troeven van de tegenpartij verwijderen. introever

29 Met troef (♠ troef) West komt uit Wie wint de slag? ♦ V ♦ 5 ♠3 ♦ 8 West komt uit ♦V ♦5 ♠ 3 ♠8 Wie wint de slag? Als Oost ♦3 speelt, moet Zuid natuurlijk niet troeven

30 Regels: Kleur bekennen moet! Troeven mag, maar hoeft niet!! Overtroeven mag, maar hoeft niet!!

31 Spelregels-2 Iemand (de gever of deler) draait een kaart om (de bovenste van de dichte stock): Speel troef in de gedraaide kleur De “draaier” schudt en deelt 1 voor 1 (met de klok mee) uit (Gever) De speler LINKS van de leider komt nu uit (uitkomst). Iedereen volgt met de klok mee (bijspelen) Om de beurt (met de klok mee) wordt iedereen gever Vergeet het samenspel niet!

32

33 Bieden Doel: zoveel mogelijk slagen maken van de 13 die er zijn Een eigen lange kleur zul je graag troef willen maken:  AHVB762 H3 ♦82 ♣94 Je moet dan een “schoppenbod” doen, darvoor is een codetaal beschikbaar Maar: zodra je een bod doet, moet je (samen met partner) tenminste 7 slagen maken! De tegenstander zal een andere troefkleur willen spelen, maar moet dan een hoger bod doen (vergelijk met een veiling)

34 Het bieden gebeurt met een speciale codetaal De biedingen bestaan uit – een getal – en een kleur De biedtaal (1) 112 3SA

35 De partij die het bieden wint, bepaalt de speelsoort en moet altijd de meerderheid van de slagen maken. De biedtaal (2)  Oost wint de bieding met een bod van 1 N W O Z    H V V A B Hoeveel slagen moet O-W nu halen? De kleinste meerderheid is zeven (6+1) slagen

36 De rangorde der kleuren Klaveren is de laagste speelsoort en SA de hoogste De volgorde van laag naar hoog is: De biedtaal (3) 11 11 1 11 22 22 2 22 2 SA 1 SA t/m 7 SA 6 basisslagen

37 De biedtaal (4) 11 11 1 11 1SA 33 33 3 33 3SA 22 22 2 22 2SA 44 44 4 44 4SA 55 55 5 55 5SA 66 66 6 66 6SA 77 77 7 77 7SA laagste bod hoogste bod De complete ‘biedladder’: als je geen bod wilt doen PAS

38 De biedtaal (samenvattend) Je kunt kiezen tussen: een bod of passen Het laagste bod is: 1 klaveren –Als klaveren troef is, denk ik (met mijn partner) 7 slagen te halen: (het bod: ‘1’ + 6 basisslagen). Het hoogste bod is: 7 Sans-Atout –Zonder troef, denk ik (met mijn partner) 13 slagen te halen: (het bod: ‘7’ + 6 basisslagen).

39  De eerste speler die een bod mag doen is de ‘dealer’ of ‘gever’  Hier is Noord de ‘dealer’ en mag met het bieden beginnen  Na de gever komt de speler links van de gever aan de beurt  Oost  Het bieden geschiedt dus met de klok mee  En na West komt Noord weer aan de beurt pas 11 N W O Z Het biedverloop (1) 1 dealer

40 Het biedverloop (2) WestNoordOostZuid Noord mag nu gewoon weer een bod doen en bied……. Het biedverloop ontwikkelt zich nu verder Na 3 x pas is het bieden pas afgelopen Wat is nu afgesproken? pas 11 1 1SA 2 33 pas  Ruiten is troef  N-Z moeten 9 slagen halen

41 Het biedverloop (3) WestNoordOostZuid Nu is West de dealer en het biedverloop begint met: 3 x pas Jazeker, na 3x pas in de eerste biedronde mag Zuid nog bieden. Maar Noord mag nu niet meer bieden: na 3 x pas is het bieden afgelopen Mag Zuid nu nog een bod doen? pas ? 1 1SA pas ?  N-Z spelen zonder troef (SA)  en moeten 7 slagen halen

42 De bidding box Gecodeerd bieden wordt gedaan met behulp van de bidding box, een doosje met biedkaartjes De speler die aan de beurt is om te bieden pakt het kaartje van zijn keuze en legt dat op tafel Er zijn meerdere paskaartjes

43 Een voorbeeld: West Noord OostZuid pas pas 1♦ 1 1  2 2  pas pas pas  is troef - Noord heeft als eerste geboden en wordt leider - Links van Noord moet “uitkomen” - De partner van de leider legt zijn kaarten open neer - Deze partner wordt “dummy” of “blinde”

44 Flits 1 REGELS: - gever begint - bieden moet omhoog - je kunt passen - bieden afgelopen na 3x pas

45 Kaartwaardering De kracht van een “hand” wordt bepaald door: Lengte van een kleur Het aantal plaatjes (honneurs: A,H,V.B) De waarde van de plaatjes wordt uitgedrukt in punten: A = 4 H = 3 V = 2 B = 1 Dus 10 punten per kleur; 40 punten in een spel

46 werkwijze 1.Schudden + Geven 2.Sorteren 3.Gever doet het openingsbod (of past) 4.Iedereen biedt (met de klok mee) Proces stopt na 3 keer pas. 5.Hoogste bod = Eindbod 6.Vaststelling leider 7.Links van de leider komt uit 8.Dummy legt kaarten neer

47 Flits 1 - legt zijn kaarten open op tafel - neemt geen deel aan het spel - leider speelt de kaarten van de dummy Dummy

48

49

50

51

52

53 Flits 1 - wedstrijdje - beginnen en stoppen wanneer je wilt - volg het vraagteken tijdens het bieden - lees pp BERRY’S INTERNET CLUB

54 Draai een kaart om (de bovenste van de dichte stock): Honneur (A/10)?Speel zonder troef Andere kaart?Speel troef in de gedraaide kleur Schudden en delen Iedere Speler “claimt” een aantal slagen Het paar dat samen de meeste slagen claimt, gaat spelen De hoogstbiedende partner wordt LEIDER De speler LINKS van de leider komt uit. Daarna legt de partner van de leider de kaarten open. Indien troeven: leg de troefkaarten RECHTS Deze partner wordt “Dummy” of “Blinde” Alleen de Leider bepaalt welke kaart er uit de dummy gespeeld moet worden Om de beurt (met de klok mee) wordt iedereen gever

55

56 Vier spelers Tafel met vier zijden: –Noord, Oost, Zuid en West –Oost-West spelen samen –Noord-Zuid spelen samen Noord WestOost Zuid Partners PartnersPartners De spelers  Twee partijen  N-Z spelen tegen O-W

57 Het maken van een slag ♥ B ♥2♥4 ♥2 start, bekennen moet! ♥6 Noord wint de slag met ♥B Noord mag nu voorspelen

58 Het maken van een slag ♥ B ♥2♥4 ♥2 start, ♥ B wint de slag ♥6 ♥B ♥2♥4 ♥2 start, ♥ V wint de slag ♥V ♥B ♥2♠4 ♥2 start, ♥B wint de slag ♥6Bij niet kunnen bekennen: ieder andere kaart mag!

59 ♠VB ♥76 ♦32 ♣ AH ♠ AH ♠ 54 ♥ AH ♥ VB1098 ♦ AH ♦ ♣ VB ♣ 2 ♠ 32 ♥ 5432 ♦ VB108 ♣ 543 Zonder troef: Hoeveel slagen maakt West als West mag beginnen? als Noord mag beginnen?

60 De Biedtaal Een bod bestaat uit: een getal (1 t / m 7)+ een speelsoort (♣♦ of SA) Het getal geeft het aantal te maken slagen aan: 1 ~ 1+6 = 7 slagen (kleinste meerderheid) 3 ~ 3+6 = 9 slagen Dus 2♦ : 8 slagen met ♦ als troef 3SA: 9 slagen zonder troef

61 De rangorde van de kleuren: SA  ♦ ♣ 1 is hoger dan 1♦ Je wilt ♣ bieden na 1♦ ?

62 1♣ 1♦ 1 1  1SA 2♣ 2♦ 2 2  2SA 3♣ 3♦ 3 3  3SA 7♣ 7♦ 7 7  7SA …………………………….. Een voorbeeld: WestNoord OostZuid pas pas 1♦ 1 pas 2 3♦ paspaspas Conclusie: - ♦ wordt de troefkleur - er moeten 3+6=9 slagen gemaakt worden door NZ

63 Schudden + Geven

64 Bieden Welke Speelsoort? SA of Troef

65 Schudden + Geven Bieden Welke Speelsoort? SA of Troef Hoeveel slagen kunnen wij maken?

66 Schudden + Geven Bieden Welke Speelsoort? SA of Troef Hoeveel slagen kunnen wij maken? Wie wordt de leider?

67 Schudden + Geven Bieden Welke Speelsoort? SA of Troef Hoeveel slagen kunnen wij maken? Wie wordt de leider? Spelen

68 Schudden + Geven Bieden Welke Speelsoort? SA of Troef Hoeveel slagen kunnen wij maken? Wie wordt de leider? Spelen Score/Resultaat

69 Troefspelen

70 Bieden (vervolg) Het bieden geeft uitsluitsel over: Welke speelsoort het wordt Hoeveel slagen er gemaakt moeten worden Welke partij de “veiling” gewonnen heeft (het “contract” verkregen heeft)

71 Het maken van een slag ♥ B ♥2♥4 ♥2 start, ♥ B wint de slag ♥6 ♥B ♥2♥4 ♥2 start, ♥ V wint de slag ♥V Maar! Zuid is de partner van Noord. Pak niet elkanders slag af. Speel van bijvoorbeeld ♥V,6,3: de ♥3

72 Flits 1 Als je niet kunt bekennen Wanneer mag je troeven?

73 Flits 1 Ja Mag je troef voorspelen?

74  aantal slagen?  welke speelsoort?  wie wordt de leider ? Bieden  de leider probeert het geboden aantal slagen binnen te halen Spelen Bieden en Spelen


Download ppt "Flits 1 Bridge in een flits. Docent: Maurice Peereboom Namens: Bridgeclub De Gaech (1983) ● Zelf leren bridgen:"

Verwante presentaties


Ads door Google