De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

6 juli 2014 Kernvaardigheden in de zorg Robert-Jan Bösecke (MSc) [eventueel contact: www.dienstenmarketing.nl] R.J. Bösecke.

Verwante presentaties


Presentatie over: "6 juli 2014 Kernvaardigheden in de zorg Robert-Jan Bösecke (MSc) [eventueel contact: www.dienstenmarketing.nl] R.J. Bösecke."— Transcript van de presentatie:

1 6 juli 2014 Kernvaardigheden in de zorg Robert-Jan Bösecke (MSc) [eventueel contact: R.J. Bösecke

2 6 juli 2014R.J. Bösecke

3 6 juli 2014 R.J. Bösecke Omgevingsfactoren Technologie = = =

4 6 juli 2014 Strategie voor dienstverleners Het basismodel Relatie Eenmalig/frequent Vrij/formeel Weinig/veel switchen Dienstverlener Naam Grootte Financiële situatie Cultuur Consument BTB BTC Beide typen aantal/omvang factuurbedrag Dienstverleningsproces Back-office versus front-office Dienst Wat zijn de belangrijkste diensten uit het totale pakket Concurrentie en andere omgevings- Invloeden Korte omschrijving Van de belangrijkste concurrenten R.J. Bösecke

5 6 juli 2014 Strategie voor dienstverleners ZFO / TFW Relatie Eenmalig/frequent (in)formeel Vrij/Contract Dienstverlener ZFO / TFW +/ medewerkers Omzet: +/- € 90 miljoen (65% TFW, 35% ZFO) Groeien: 2,5% Label ISIS Consument Cliënten Zorgkantoor / Gemeente Z/N-Oost Friesland Gron,Drenthe,Flevo ZFO: 4 centra + 1 huis Dienstverleningsproces Back-office versus front-office Dienst Huishoudelijk zorg| persoonlijke verzorging | Verpleging | Verzorgingshuis- en verpleeghuiszorg | Kraamzorg | Overig Concurrentie en andere omgevings- Invloeden -Wet & Regelgeving - Marktwerking - WMO - Technologisch 6 juli 2014 R.J. Bösecke

6 6 juli 2014 Basismodel Omgevingsfactoren Economisch:  Marktwerking  Concurrentie / Fusies Regulerend:  WMO  Herindicatie  WWB Technologisch:  Medicatie  Internet (Web 2.0 / CGC / Virtuele M-t-M) R.J. Bösecke

7 6 juli 2014 Druk V en VI? Wp4.2 Geen internet Hausse www UMTS gsm Kwartaal 1 Kwartaal 4 GPS Nanotechnologie Operational Excellence RFID R.J. Bösecke

8 Omgevingsfactoren Trends & ontwikkelingen 6 juli 2014 R.J. Bösecke Draadloze radio implantaat met bluetooth U hoeft slecht 1 tand voor op te offeren, maar dankzij de ingebouwde radio-ontvanger en bluetooth zender kunt u voortaan geheel draadloos telefoneren en communiceren

9 6 juli 2014 Titel Zorgkwadrant Fryslân Oost 6 juli 2014 Kernvaardigheden: R.J. Bösecke

10 6 juli 2014 Titel Zorgkwadrant Fryslân Oost 6 juli 2014 Kernvaardigheden: R.J. Bösecke

11 6 juli 2014 Titel 6 juli 2014W. de Vries jr/VU Tekst R.J. Bösecke Bezig met HKZ-certificatie!

12 6 juli 2014 R.J. Bösecke

13 6 juli 2014 R.J. Bösecke

14 6 juli 2014 Kernvaardigheden TFW / ZFO 6 juli 2014 Kernwaarden:  Vitaliteit  Aandacht  Creativiteit R.J. Bösecke

15 6 juli 2014R.J. Bösecke6 juli 2014W. de Vries jr/VU

16 6 juli 2014R.J. Bösecke

17 6 juli 2014R.J. Bösecke

18 6 juli 2014R.J. Bösecke6 juli 2014W. de Vries jr/VU

19 6 juli 2014  De negatieve input vinden reeds hun weg  Doel om de positieve input online te krijgen! Web 2.0 Interactief klantcontact Klantenbestand: positieve & negatieve klanten R.J. Bösecke

20 6 juli 2014 Kernvaardigheden Zorg 6 juli 2014 Zorginstellingen in Nederland:  Gedragen zich als de NS  Continu (om)roepen wat je fout doet  Alle aandacht gaat naar wachtlijsten en –tijden  Uitdaging: focus op verbeteringen en roep al het goede om! R.J. Bösecke

21 Kwaliteit (Gastvrijheidzorg) Invalshoek van kwaliteit / Grönroos Waargenomen kwaliteit Perceptie

22 De dienstverlener centraal Onderwerpen: Vijf belangrijke strategische denkrichtingen Igor Ansoff (1960) Michael Porter (1985) CK Prahalad (1995) Michael Treacy (1995) Renee Mauborgne (2005) 6 juli 2014R.J. Bösecke

23 De dienstverlener centraal Competentieschool Hamel & Prahalad De kernvaardigheden methode van Hamel en Prahalad valt te typeren als van-binnen-naar-buiten denken. Deze school gaat dus niet uit van groet of concurrentie maar vanuit de eigen kernvaardigheden. Bij Hamel en Prahalad gaat het niet zo zeer om de concurrentiepositie van vandaag maar om de kernvaardigheid van morgen! Een dienstverlener dient twee vragen goed te kunnen beantwoorden:  Waar bent u als organisatie eigenlijk goed in?  Waar wilt u als organisatie over 3 jaar in uitblinken? 6 juli 2014R.J. Bösecke

24 6 juli 2014R.J. Bösecke

25 6 juli 2014W. de Vries jr/VU

26 Geen kernvaardigheden In de financiële sector 6 juli 2014R.J. Bösecke

27 6 juli 2014R.J. Bösecke

28 6 juli 2014R.J. Bösecke

29 Totaal 49 blz 6 juli 2014R.J. Bösecke

30 6 juli 2014 Kernvaardigheden Fusie in de zorg 6 juli 2014  Respect  Cliëntgerichtheid  Innovatie  Betrokkenheid  Vertrouwen  Transparant R.J. Bösecke  Sociaal  Zelfbewust  Mensgericht  Doelgericht  Efficiënt  Flexibel Totaal 12 kernvaardigheden! Nog geen vooruitgang: -“Druk” (3x) - Terughoudendheid

31 6 juli 2014 Geen kernvaardigheden BOB 6 juli 2014 R.J. Bösecke  Betrouwbaar  Ondernemend  Betrokken

32 6 juli 2014 R.J. Bösecke

33 6 juli 2014 Geen kernvaardigheden Het Friese Land 6 juli 2014 R.J. Bösecke Geen kernvaardigheden:  Vertrouwd en dichtbij  Persoonlijk  Betrokken

34  Effectief  Dienstverlening die zichtbaar en merkbaar het onderwijs verbetert, zowel op korte als op lange termijn  Full Service  Expertise die het mogelijk maakt om op alle aspecten van het onderwijs haar dienstverlening aan te bieden  Innovatief  Zij stelt de standaard voor nieuwe diensten in het onderwijs door hoogwaardige en vernieuwende diensten Eduniek Kernvaadigheden [Hamel & Prahalad] 6 juli 2014R.J. Bösecke

35  Bewijsvoering kernvaardigheden Eduniek Kernvaadigheden [Hamel & Prahalad]  Wetenschap (artikelen methodes & technieken)  Metingen (Beginnend lezen en Omgaan met Verschillen)  Nominaties (NOT 2007 Innovatieprijs)  Extern onderzoek (Oberon)  Inspecties (regionale overzichten zwakke scholen)  Publicaties (column wethouder lokale pers)  Evaluaties (klanttevredenheidsonderzoeken)  Referenties (uitspraken & citaten van klanten) 6 juli 2014R.J. Bösecke

36 6 juli 2014R.J. Bösecke Strategie Kernvaardigheden van Hamel & Prahalad (1994) Basiskenmerken Toekomst Uitblinken De strategic diamond [Edwards & Peppard, Long Range Planning] Basiskenmerken

37 6 juli 2014R.J. Bösecke De dienstverlener centraal Competentieschool Hamel & Prahalad Kernvaardigheden:  Belichamen het collectieve leren in organisaties.  Nemen niet af met het gebruik ervan, maar worden alleen maar versterkt door hun toepassing  Vereisen communicatie, betrokkenheid en een sterke wil om over organisatorische grenzen heen te werken.  Zijn de lijn die bestaande business units bijeenhouden en de bron voor de ontwikkeling van nieuwe business.

38 6 juli 2014 Kernvaardigheden TFW / ZFO 6 juli 2014 Kernvaardigheden:  Vitaliteit  Aandacht  Creativiteit  Geef inhoud en lading aan de kernvaardigheden  Genereer bewijs en communiceer deze! R.J. Bösecke

39 De dienstverlener centraal Planningsschool Planningsschool: strategie bepaling ontstaat door naar de externe omgeving te kijken in combinatie met een analyse van de interne sterkten en zwakten. Ansoff gaat er vanuit dat strategieformulering op een haast mechanische wijze kan worden uitgevoerd. GROEI is in zijn visie te plannen! 6 juli 2014R.J. Bösecke

40 6 juli 2014 De dienstverlener centraal Planningsschool Groeimatrix Ansoff Diversificatie Markt Penetratie Product vernieuwing Markt vernieuwing Dienst/Product Oud Nieuw OudNieuw R.J. Bösecke

41 De dienstverlener centraal Planningsschool Product vernieuwing DiversificatieMarkt vernieuwing Penetratie 6 juli 2014R.J. Bösecke

42 6 juli 2014 Titel Ondertitel [Bron] 6 juli 2014W. de Vries jr/VU  Tekst Marktontwikkeling R.J. Bösecke

43 6 juli 2014 TFW / ZFO Productontwikkeling 6 juli 2014 Productontwikkeling:  Woonconsulent (toewijzen geschikte woning)  GP-unit (Gerontopsychiatrische zorg)  Invoering ECD (Electronisch Cliënten Dossier)  Plansysteem & pedagogisch inloopspreekuur  Happy Weight (dieetadvies)  Ortomate (zelfstandig steunkousen aantrekken) R.J. Bösecke

44 6 juli 2014 TFW / ZFO Ansoff 6 juli 2014  Productontwikkeling: Dementia Care Mapping (Zorgkwadrant) (meetinstrument kwaliteit van zorg en begeleiding) R.J. Bösecke

45 6 juli 2014 TFW / ZFO Ansoff 6 juli 2014  Productonwikkeling: Happy Weight (Friese Wouden) (afslankprogramma inclsuief zelfstudie via internet of schriftelijk) R.J. Bösecke

46 6 juli 2014 TFW / ZFO Productontwikkeling 6 juli 2014 Innoveren:  “Virtuele zorg” (zorg/consultatie via het internet)  “Huishoudrobot” (robotica voor huishoudelijk hulp)  “Remote medication” (Medicatie op afstand bestuurd, tand+camera) R.J. Bösecke

47 6 juli 2014 TFW / ZFO Marktonderzoek 6 juli 2014 Jaarverslag TFW: marktonderzoek 2006  Klanttevredenheidsonderzoeken  Klantsafari’s (in het veld praten over dienstverlening)  Klantarena’s (klantperceptie mbv groepsinterviews)  Creatieve en interessante manier van onderzoek R.J. Bösecke

48 6 juli 2014 TFW / ZFO Marktonderzoek 6 juli 2014 Cliënttevredenheidsonderzoek 2006:  Gemiddelde score 7,5  Landelijk gemiddelde: 7  Doel ZFO: alle onderdelen aanpakken die lager scoren dan 7  Train je rechterbeen, niet de linker! R.J. Bösecke

49 6 juli 2014 TFW / ZFO Onderzoek zorgkwadrant 6 juli 2014 Cliënttevredenheidsonderzoek: R.J. Bösecke

50 6 juli 2014 Strategische dienstverlening TFW / ZFO 6 juli 2014 R.J. Bösecke Groeimatrix Ansoff ProductPrijsPlaatsPromotie PersoneelProces Aandacht Creativiteit Vitaliteit

51 6 juli 2014 Conclusie TFW / ZFO 6 juli 2014 Kernvaardigheden:  Geef inhoud en aan de kernvaardigheden  Genereer bewijsmateriaal en communiceer deze  Manage de perceptie! (wat accentueer jullie?)  Reflecteer activiteiten aan de kernvaardigheden  Maak van gebruik van beschikbare technieken R.J. Bösecke

52 Dank voor uw aandacht Contact: 6 juli 2014R.J. Bösecke


Download ppt "6 juli 2014 Kernvaardigheden in de zorg Robert-Jan Bösecke (MSc) [eventueel contact: www.dienstenmarketing.nl] R.J. Bösecke."

Verwante presentaties


Ads door Google