Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdKlaas Moens Laatst gewijzigd meer dan 9 jaar geleden
1
Burgerschap en media “Op zoek naar responsievere media: nieuwe vormen van publieke verantwoording hard nodig” Sessie: Mediavorming 26 april 2005 Leen d’Haenens KULeuven – dept. Communicatiewetenschap
2
Medialogica RMO (2003) overheidmedia burger Publiek domein: Politieke instituties Media-instituties Maatschappelijk middenveld
3
Basiswaarden van de media 1. Vrijheid van meningsuiting 2. Pluriformiteit in de media 3. Onafhankelijkheid van de media 4. Verantwoordelijkheid Politieke Markt Publieke Professionele
4
Veranderingen in driehoeksverhouding Van verzuiling naar integrale markt 8 trends: 1. globale en lokale trends vervangen nationale 2. opkomst van ICT 3. integrale nieuwsmarkt + politiek-publicitair complex 4. commercialisering 5. professionalisering 6. maatschappelijke verantwoording 7. informalisering 8. politiek als entertainment
5
Veranderingen in de media: concurrentie, commercialisering Pers: concentratievorming versus onafhankelijke journalistiek Omroep: ‘duaal bestel’, publieke versus commerciële omroep Verzwakte positie van burger(schap) Versterking van verantwoording van media versus verzwakte burger
6
Medialogica en burgers Kenmerken medialogica: Snelheid Framing Personalisering Meutevorming en hypes Kracht van herhaling Anchormen en interpretators Burgers in beeld Nieuwswaarde als criterium Gevolgen voor burgers: Actieve waakhond Hoge info-dichtheid Burger in beeld Nieuws op maat Empowerment Haastwerk Vertrouwensverlies Scheiding van arena’s Verlies van gedeelde ervaring + _
7
Beleidsadvies Overheid: Actieve vrijheid: zelfregulering, overheid intervenieert indirect en voorwaardenscheppend Pluriformiteit, transparantie en onafhankelijkheid stimuleren Ondergrenzen formuleren (persfusieregeling) Publieke omroep Media: Publieke verantwoording (Mediawatch / Nieuwsmonitor) Meer publieke reflectie (jaarlijks debat) Burgers: Empowerment Bescherming jeugd (Kijkwijzer)
8
Sociale verantwoordelijkheid: geen eensluidende theorievorming Verantwoordelijkheid versus verantwoording (Hodges, 1986) Verantwoordelijkheid: bij wet vastgelegd (‘assigned’); op basis van zelfregulering (‘contracted’); zelf opgelegd (‘self-assigned’); geweigerd (‘denied’) (McQuail, 2000) Verantwoording tgo politiek, markt, professie, publiek
9
Organisatie maatschappelijke verantwoordelijkheid van media STURING BeginselBesluitvormingParticipatieInstrumentEffecten MARKT Concurrentie, ondernemingen Vraag en aanbodKoopkracht, geldMarktpositie, kijk-, luister- en oplagecijfers Welvaart, flexibiliteit, maar: voorkeur ‘mainstream’ OVERHEID Hiërarchie, bureaucratie Wet- en regelgeving Bevoegdheid, dwang Begroting, jaarverslag, contracten Rechtvaardigheid, maar: traagheid, sturing op ‘inhoud’ problematisch PROFESSIE Vakkundigheid, beroepsethiek ZelfreguleringOpleiding, ‘peer review’ Reflectie, code, Raad Journalistiek Onafhankelijkheid, maar: gebrek aan representativiteit PUBLIEK Vrijwilligheid, verenigingen, pressiegroepen Discussie, dialoogBetrokkenheidOpenheid, terugkoppeling: hoorzittingen, ombudsman Vorming publieke opinie, sociaal kapitaal, maar: voluntarisme Bronnen: Bardoel & d’Haenens (2003); RMO (2003); Bertrand (1997).
10
(Best) practices van maatschappelijke verantwoordelijkheid media Contract tussen overheid en omroep Royal Charter – UK Concessiewet – NL Beheersovereenkomst - VL Ombudsman Vormen van zelfregulering (codex) Toezichtsorganen en zelfregulering Vormen van publieksconsultatie Professie op zoek naar burgers
11
Balans Concrete uitwerking van sociale verantwoordelijkheid: van individuele beroepsethische reflectie naar collectieve sociale verantwoordelijkheid van de mediaorganisatie Groeiende professionalisering, maar toch: redactie- en programmastatuten niet bestand tegen ongewenste fusies
12
Revitalisering relatie met publiek: Pers: podium- en forumachtige pagina’s, ombudslieden, lezers-redacteuren Omroep: nieuwe beoordelingsmechanismen via visitatieprocedure, opgenomen in Concessiewet; wettelijk verplichte programmastatuten aarzelend ingevoerd Spanningsveld: publieke vs comm. omroep
13
Nieuwe media: grotere verwachtingen ivm aanspreekbaarheid en interactie met burgers bv. ‘communities’: via het internet de kijker actief betrekken Sociale verantwoordelijkheid en verantwoording: hoewel nog vaag en niet onomstreden, toch serieus genomen Oude maatschappelijke verbanden ><meer betrokkenheid burgers
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.