De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De impact van sociale media,.... Johan Taccoen 26 April 2011 Gent.

Verwante presentaties


Presentatie over: "De impact van sociale media,.... Johan Taccoen 26 April 2011 Gent."— Transcript van de presentatie:

1 De impact van sociale media,.... Johan Taccoen 26 April 2011 Gent

2 Agenda Geschiedenis Medialandschap 20 ste eeuw Medialandschap 21 ste eeuw Case studies Japan Juwelier Timmermans Domino’s Pizza Sociale Media in kaart Een vloek? Een zegen? Fabels en Waarheden “Social Media Marketing” en reclame Vraag en antwoord 2

3 Geschiedenis Het media landschap: tot en met 20 ste eeuw 4 grote media revoluties in de laatste 500 jaar 3

4 Drukpers 4 ongeveer rond 1450 door Mainzer Johannes GutenbergMainzerJohannes Gutenberg

5 Geluidsgolven over draad 5 Telegraaf: 1843 door Thomas Morse1843 Telefoon: Antonio Santi Giuseppe Meucci 1871 patent aanvraag

6 Opslag capaciteit 6

7 Geluid en Beeld over de lucht 7

8 Internet communicatie revolutie Communicatie in de 20e eeuw: één communicator naar een groep individu   individu controleerbaar! 8

9 En dan is er iets nieuws Bill Cheswick's map van het internet. 9

10 Internet communicatie revolutie Nu: inter-communicatie tussen individuen en groepen elk individu is een producent van content Web 2.0 moeilijk… tot niet te beheersen! 10

11 Volledige migratie naar het net 11

12 Aardbeving Japan Mensen publiceerden live tekst en beelden op sociale media sites en Twitter. Sociaal netwerk stuurde alles de wereld rond. Donatie sites en SMS service werden opgestart in een mum van tijd. Google Person Finder wordt aangepast om mensen terug te vinden 12

13 Causes 13

14 Juwelier Timmermans Twitter: “Juwelier Timmermans is een schurk”. 3 de resultaat in Google. Unizo raadt de politie aan. door sociaal netwerk komt het in kranten en op het nieuws. na telefoontje haalt het individu het bericht af. het bericht is de wereld rond gegaan. het Streisand effect. 14

15 Domino’s Pizza 15

16 Domino’s pizza op Twitter 16

17 De beschuldigden 17

18 Resultaat! 18

19 19

20 Merken op Twitter Marriott volgers Domino Pizza volgers Starbucks volgers Humo volgers 20

21 Andere Cijfers Facebook! Belgen Gentenaars Vlaamingen Linkedin.com Belgen Eigenaars Directeurs Netwerklounge Vlaamingen 21

22 22 Indeling van sociale media sites

23 Hoofdgroepen ‘Vriendjes’ boeken: Facebook, Netlog, Hives Business netwerken: Linkedin, Plaxo, Xing, Netwerklounge Reviewsites: Tweakers, Sayso, FourSquare Micro Bloggen – Bloggen: Twitter, Bloggen.be, Wordpress Sharingsites: GarageTV, You Tube, Slideshare 23

24 Opvolging is mogelijk 24

25 Vb Van Google Alert Google Web-melding voor: Business Netwerk Café. Business Netwerk Café vzw in Astene - Truvo.com Business Netwerk Café vzw, Astene - johan zegt Beste en sterkst groeiende Business Netwerk van V... Business Netwerk Café vzw in Astene - Truvo.com 25

26 26 Sociale media een vloek? Hou bij wat er wordt gezegd op het net. Reageer snel! Doch, denk na voor je reageert! Reageer nooit agressief! Reageer op een medium dat uw publiek gebruikt. Probeer negativiteit om te buigen naar positiviteit. Communicatie policy, nodig?

27 27 Sociale Media een zegen? Ja, door eigen inbreng. Ja, beheer een eigen groep(en). Ja, door op te volgen wat er verteld wordt over u, uw bedrijf, uw product. Google Alert, Microsoft CRM,... Wees uniform in uw communicatie. Low cost marketing. Wees actief in het sociale medialandschap.

28 28 Sociale Media Fabels! is dood! 78% gebruikt mail 22 % gebruikt sociale media Sociale media versterkt de één op één relatie bereik! Commerciele berichten werken niet Persoonlijke berichten hebben een betere score Reclame op Sociale Media brengt een hoge conversie! Heel lage CTR 0.01 a 0.03 Is een branding product.

29 29 Sociale Media: Waarheid Uitingen doen het goed in zoekmachines. Sociale media heeft een goed bereik bij mobiele gebruikers. (19% belgen hebben smartphone) Delen en laten meedenken. (Obama) Online beoordelingen beïnvloeden koopgedrag Mensen moeten het gezicht van je bedrijf/product leuk vinden Actief zijn in sociale media kost effort en tijd.

30 Hou uw product/bedrijf centraal 30

31 Reclame Defenities CPC Cost per Click CPM Cost per Mille CTR Click true rate CPL Cost per lead Tiny URL Verkorte URL 31

32 Reclame Facebook Netlog Linkedin Netwerklounge Twitter Google Goudengids Marketing 32

33 Zaken doen wordt sociaal! Zoover Say So Bol Amazon Marktplaats Facebook Places (wie, wat, waar) Google Places 33

34 34

35 Reclame versus aanbevelingen 3000 commercials per dag 86% gelooft niet in reclame Niet echt, opgeklopt 16 uur/week gemiddeld online 96% is lid van een netwerk Gemiddeld 53 online vrienden (contacten) 78% vertrouwt wel aanbevelingen 35

36 Waarom werkt social media Populairste filmpje op You Tube keer bekeken deze maand CSI 20.8 Milj kijkers Desperate Housewives 22.3 Zonder het “WIJ” gevoel wordt ons bestaan leeg! Mensen zijn nieuwsgierig naar andere mensen hun echte leven. 36

37 Conclusie 37

38 Conclusie 38

39 Kleine raadgeving Maar voordat je aan sociale media begint: luister en kijk eerst naar wat er online gebeurt en denk daarna over mogelijke deelname. Maak er een goed plan van! Waar zit uw doelgroep? Wat wil je bereiken? En duik niet direct in de ‘tools’ Laat je professioneel bijstaan! 39

40 Gemiddelde Traffic 40

41 41 Meer info Johan Taccoen Tidi Solutions bvba Winkelstraat Astene


Download ppt "De impact van sociale media,.... Johan Taccoen 26 April 2011 Gent."

Verwante presentaties


Ads door Google