De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

© Child Focus 2012 CHILD FOCUS EN HET BELGIAN SAFER INTERNET CENTRE Nel Broothaerts Katrien Temmerman Project managers.

Verwante presentaties


Presentatie over: "© Child Focus 2012 CHILD FOCUS EN HET BELGIAN SAFER INTERNET CENTRE Nel Broothaerts Katrien Temmerman Project managers."— Transcript van de presentatie:

1 © Child Focus 2012 CHILD FOCUS EN HET BELGIAN SAFER INTERNET CENTRE Nel Broothaerts Katrien Temmerman Project managers

2 Wie ben ik?  Nel Broothaerts  Project Manager e-safety Child Focus

3 Wie ben ik?  Katrien Temmerman  Project Manager Departement Seksuele Uitbuiting & e- safety Burgerlijk meldpunt Beleid Seksuele uitbuiting en focus nieuwe technologieën

4 1. Child Focus: the basics 2. Verdwijningen 3. Seksuele Uitbuiting & e-Safety: operationeel 1. Het Belgian Safer Internet Centre 1. Jongeren en nieuwe media 1. Hoe ga je ermee aan de slag 2. Seksueel misbruik via nieuwe technologieën Inhoudstafel

5  Point de contact de crise:  Signalement  Intervention de crise et orientation  Suivi  appels  Demande d’intervention  Information  témoignages 1. Child Focus: the basics

6  COMPLEMENTARITEIT: Child Focus stelt zich niet in de plaats van bestaande hulpverleningsvoorzieningen of de politie.  Geen hulpverlening op lange termijn  Geen onderzoeksdaden 1. Child Focus: the basics

7 Noodnummer u op 24u / 7 dagen op 7 / gratis / nationaal onthaalverantwoordelijke Andere thema’s Centralisatie van getuigenissen Consulenten Verdwijningen Consulenten sociale kaart Politie/parket Identificatie Registratie Anonimiteit oproep 1. Child Focus: the basics Seksuele Uitbuiting & e- Safety Consulenten Seksuele Uitbuiting & e-Safety Verdwijningen

8 1. Child Focus: the basics 2. Verdwijningen 3. Seksuele Uitbuiting & e-Safety: operationeel 1. Het Belgian Safer Internet Centre 1. Jongeren en nieuwe media 1. Hoe ga je ermee aan de slag 2. Seksueel misbruik via nieuwe technologieën Inhoudstafel

9  5 types de disparitions:  Fugues  Enlèvement parental international  Mineurs étrangers non accompagnés  Enlèvement par tiers  Disparitions indéfinies 2. Disparitions

10  Traitement d’un dossier de disparition :  Soutien aux parents  Collaboration avec la police et la justice  Collaboration avec les services d’aide 2. Disparitions

11 1. Child Focus: the basics 2. Verdwijningen 3. Seksuele Uitbuiting & e-Safety 1. Het Belgian Safer Internet Centre 1. Jongeren en nieuwe media 1. Hoe ga je ermee aan de slag 2. Seksueel misbruik via nieuwe technologieën Inhoudstafel

12 3. Seksuele Uitbuiting & e-Safety Operationele benadering Wat kan men melden?  Seksueel misbruik: intra- en extra familiaal  Seksueel misbruik via nieuwe technologieën  Seksuele uitbuiting: kinderprostitutie, kinderhandel, kindersekstoerisme  Kinderpornografie op het internet  Vragen en problemen rond veilig internetgebruik

13 3. Seksuele Uitbuiting & e-Safety  Landelijk crisismeldpunt: steunen van slachtoffer in zoeken naar hulp op maat  Algemene sensibilisering van grote publiek over seksueel misbruik; slachtoffer een gezicht geven  Gerichte preventie-activiteiten: initiatieven tav providers; onderwijs, politie, hulpverlening,… dmv preventiemateriaal  Lobby en beleidsbeïnvloeding bij partners uit politie, justitie, welzijn, onderwijs, industrie, … en beleidsbeïnvloeding op politiek vlak bij ministers, staatssecretarissen,…

14 3. Seksuele Uitbuiting & e-Safety  Operationele cel en expertise cel in wisselwerking  Samenwerking partners op operationeel en strategisch niveau:  Overheden op alle niveaus, onderwijs, academici  politie, justitie, hulpverlening  Bedrijven en industrie (cf. e-charter, begeleidend comité)  EU-instellingen (Safer Internet Plus Programma)  INHOPE & INSAFE  Andere NGO’s  …

15 3. Exploitation sexuelle & e-Safety Position de Child Focus en tant que point de contact national?  Au regard de la police et de la justice  Protocole de collaboration entre Child Focus et la police, justice.  Au regard des services d’aide  Par exemple, protocole de collaboration entre Child Focus et les réseaux d’aide d’urgence à la jeunesse

16 3. Exploitation sexuelle & e-Safety  Child Focus est une plaque tournante entre les victimes, la justice, la police et les services d’aide.  L’objectif principal du point de contact de crise est de conseiller les gens sur les différentes possibilités; les transférer vers les services compétents (service d’aide, police, justice)

17  Europese Commissie (Daphne)  In samenwerking met Artevelde Hogeschool Gent, Austrian Institute for Applied Communication  Onderzoek naar bestaande online hulpverlening in de EU mbt seksueel misbruik van minderjarigen  Chatkanaal als eerste lijnshulp voor jonge slachtoffers van seksueel misbruik  Verspreiding van resultaten naar hulpverlening  Opnemen topics van seksueel misbruik en media geweld in opvoedingskader

18 Communicatie campagne

19 3. Seksuele Uitbuiting & e-Safety  (vermoedelijk) kinderpornografisch materiaal  Federale politie: FCCU, Dienst Mensenhandel  Vragen of problemen veilig internet  (techno-preventief) advies

20 Het Belgan Safer Internet Centre  e-Safety bij Child Focus Belgisch Safer Internet Center  HOTLINEAWARENESS CENTREHELPLINE

21

22 Meisje pleegt zelfmoord na verspreiding naaktfoto De media Cyberpesten bij scholieren zwaar onderschat Kinderlokker verleidt meisje van 14 via de chat Pornosites zijn meest bezochte sites op het internet Het internet is gevaarlijker dan de donkerste achterbuurten van een grootstad.

23 Gebruiken het internet op een ‘volwassen’ manier Te weinig zicht op de mogelijkheden Te veel focus op de risico’s  opvoeders zijn bang  Pedagogische paradox De ouders en andere opvoeders in onze maatschappij

24 Essentieel om hen te informeren Positief verhaal: wijzen op de onnoemelijke mogelijkheden Concreet Oog voor de risico’s: Geruststelling Realistisch beeld Oplossingsgericht Concrete tips Link met de ‘offline’ wereld Digitale kloof ? De pedagogische paradox omzeilen

25 Notre vision Internet est un énorme enrichissement dans la vie des enfants et jeunes ! ▫ Comme son utilisation comporte également des risques, il est essentiel de leur apprendre comment se comporter d’une manière sûre et responsable

26 Be Positive !

27 Alles is veranderd, nothing has changed…

28 Ontspanning Communicatie Networking Profilering Engagement Een vat vol mogelijkheden …

29 Ontspanning

30

31 Dépendance ? Commerce ?

32 What to do?

33 Communicatie

34

35 Communication

36 Communicatie

37 Ook de minder positieve communicatie…

38

39

40

41 What to do?  Jouer votre rôle en tant qu’adulte

42 Réseaux

43 Faire connaissance avec de nouvelles personnes

44 Bestaande vrienden

45 Verderzetting van offline leven online

46 … and love online…

47 … spicy..

48 Droit à l’image

49

50 Communicatie GSM 139 / dag

51 Profilering / Imagebuilding

52

53 Popularité…

54 Hoe profileer ik mezelf? Persoonlijke informatie Sex and sexyness

55 PRIVACY ONLINE

56

57 Comment protéger ta vie privée en ligne?

58

59

60 Engagement  Ten opzichte van een doel  Ten opzichte van elkaar

61 Conclusie  Jongeren leven (soms) in een andere wereld  Niets is veranderd, alleen hebben ze vaak veel meer mogelijkheden

62 Wat doen we er dan aan?

63 Leur apprendre les bases Sens critique

64 Leur apprendre les bases

65

66 Ook hier het belang van samen

67 En nu concreet….

68

69 AMUSANT & LUDIQUE ENFANTS

70 Enfants

71

72 ADOLESCENTS RESPONSABILISATION PARTIR DE LEUR RÉALITÉ ET RENFORCEMENT DE LEURS CAPACITÉS / COMPÉTENCES PEER-TO-PEER COMMUNICATION

73 Adolescents

74 EDUCATION À PARTIR DES PERSPECTIVES RÉALISTES PARENTS

75 Parents

76 OUTILS PÉDAGOGIQUES ET DIDACTIQUES PROFESSIONNELS

77 Professionels

78 ‘Think before you post !’ Doel: Jongeren stimuleren na te denken over hun eigen privacy en hoe ze deze optimaal kunnen beschermen. Werkwijze: Nadruk op actieve inbreng van jongeren. Uitwisseling staat centraal. Reflecteren over het eigen handelen. Rol leerkracht / begleider: ondersteunend. Eerste & tweede graad SO

79 Stellingenspel ▫ Doordat je communiceert met mensen die je niet echt kent of ziet, word je openhartiger over jezelf. ▫ Het internet is juist bedoeld om met andere mensen te communiceren, dus waarom zou je anoniem zijn? ▫ Als je anoniem bent, durf je ook positieve dingen die je in het echte leven nooit zou durven. ▫ Als je anoniem blijft op internet, loop je minder kans op problemen. ▫ Het is niet erg als commerciële bedrijven mijn gegevens hebben. ▫ Ik neem liever een valse identiteit aan dan anoniem te blijven. ▫ Ik vind het laf om anoniem te blijven. ▫ Ik durf makkelijker voor mijn mening uitkomen als ik anoniem ben. ▫ Als je chat met iemand die je niet ziet, leer je die persoon veel beter echt kennen omdat je meer aandacht hebt voor het karakter dan voor het uiterlijk.

80 ‘Stop cyberpesten !’ Doel: Aanpakken van het fenomeen ‘cyberpesten’. Groepsdynamiek omdraaien van ‘klikken’ naar ‘helpen’ Werkwijze: Nadruk op actieve inbreng van jongeren. Uitwisseling staat centraal. Reflecteren over het eigen handelen. Rol leerkracht / begeleider: ondersteunend. Eerste & tweede graad SO

81

82

83 Helpline

84 Helpline: Officieel “gelanceerd” op 19 Juni 2011 Hoofddoel Geven van e-safety advies, informatie, tips, etc. over hoe kinderen het internet kunnen gebruiken op een veilige en verantwoorde manier Ondersteuning bieden Samen naar een oplossing zoeken Empoweren Doelgroepen kinderen, tieners, ouders, leerkrachten, professionals, etc.

85 Contact Helpline - - téléphone (02 / ), - SMS (“apelle-moi”) - Formulaire en ligne

86 Helpline:

87

88 Waar kan ik terecht als slachtoffer?  Helpline:

89 Seksueel misbruik via nieuwe technologieën Operationele benadering Wat kan men melden?  Seksueel misbruik: intra- en extra familiaal  Seksueel misbruik via nieuwe technologieën  Seksuele uitbuiting: kinderprostitutie, kinderhandel, kindersekstoerisme  Kinderpornografie op het internet  Vragen en problemen rond veilig internetgebruik

90 Doelstelling:  Informatie verschaffen aan publiek + beantwoorden gerichte vragen  Internetgebruikers stimuleren om beelden van seksueel misbruik te melden (meerwaarde)  Communicatiecampagnes  Burgerlijke partijstelling  Doorsturen van meldingen naar e-cops van FCCU of naar DMH  Opstellen van statistische gegevens  Lobbying bij andere nationale stakeholders (overheid, politie, industrie)  Internationale samenwerking via INHOPE Voorstelling van de hotline

91

92 Communicatie Campagne

93 CASUS -Vrouw ontdekt kinderporno op online forum over fotografie -Wil dit melden, vindt via Google het burgerlijk meldpunt van Child Focus -Online meldingsformulier stopchildporno.be -Wil anoniem blijven -Child Focus bezorgt melding aan de federale politie -Feedback aan Child Focus

94 Seksueel misbruik STELLING Het tienermeisje is een slachtoffer. Vs. Het tienermeisje heeft het zelf gezocht.

95 CASUS -Vrouw meldt: 15-jarige vriendin van dochter gechanteerd na webcamseks + commercieel aspect -Uitleg over stafbaarheid en nood aan hulp -Moeder van het slachtoffer belt Child Focus op -Lokale politie – FCCU – hulp -Techno-preventief advies -Korte opvolging -Dossier wordt afgesloten

96 Seksueel misbruik nieuwe technologieën STELLING Oudere persoon doet zich tijdens het chatten met minderjarigen voor als een 15-jarige:  Vanaf wanneer strafbaar? Wanneer sprake van grooming?

97 Seksueel misbruik nieuwe technologieën CASUS  Maman de Stéphanie (14 ans) appelle Child Focus  En chattant la fille a rencontré un garçon (20 ans) qui lui demande d’envoyer des photos d’elle (dénudée) et de poser devant la webcam  Ensuite le garçon menace de diffuser sa photo  Stéphanie le dit à sa maman  Maman inquiète parce que sa fille répète le même schéma avec un autre garçon  Quoi faire pour éviter?  Comment soutenir?  Comment sensibiliser?

98 Seksuele Uitbuiting & e-Safety STELLING  Sexting tussen leeftijdsgenoten  Wanneer problematisch: bij zenden beeld of bij verspreiding ?

99 Verantwoordelijkheid ? CASUS  Moeder belt Child Focus: dochter (15j) benaderd op Facebook door vrouw die beweerde voor modellenbureau te werken  Vrouw vraagt dochter om zonder bh voor de webcam te poseren  Dochter vraagt aan moeder of ze hier op mag ingaan; moeder stemt toe (goede bedoelingen)  Nadien voelt moeder zich schuldig en is bang voor misbruik film dochter  wil aan politie melden maar durft niet (klacht tegen zichzelf?)

100 Dader aan de lijn? CASUS  Meneer belt Child Focus op om uit te leggen dat hij kinderpornografisch materiaal gevonden heeft op harde schijven. Deze lagen in de vuilbak en op computers die hij repareert. Hij zou graag het materiaal willen signaleren, maar wil zelf niet naar de politie stappen. Hij vraagt bijgevolg dat een medewerker van Child Focus het materiaal bij hem thuis komt ophalen.   hoe interpreteren?


Download ppt "© Child Focus 2012 CHILD FOCUS EN HET BELGIAN SAFER INTERNET CENTRE Nel Broothaerts Katrien Temmerman Project managers."

Verwante presentaties


Ads door Google