De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Media mix :on- en offline communiceren Site seeing 13-09-2004.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Media mix :on- en offline communiceren Site seeing 13-09-2004."— Transcript van de presentatie:

1 Media mix :on- en offline communiceren Site seeing 13-09-2004

2 De opkomst en ondergang van online communicatie

3 De belofte Voor bedrijven, overheid en organisaties –Snel –Goedkoop –Mondiaal –Interactief –Multimediaal –Alles is meetbaar ! –Massa personalisatie

4 De belofte Voor de “klant” of het “doelpubliek” –Gepersonaliseerd –Multimediaal –Gratis –Interactief –Snel –Geen storende reclame –Informatie op aanvraag –Gemakkelijk

5 De realiteit Voor bedrijven, overheid en organisaties –Te snel ? –Goedkoop ? Niet in onderhoud –Mondiaal ? Waarom ? –Interactief ? Brochure website –Multimediaal ? Flashy ! –Alles is meetbaar ! Hoe ? –Massa personalisatie ? Waarvan ?

6 De realiteit Voor de “klant” of het “doelpubliek” –Gepersonaliseerd ? –Multimediaal ? Niet automatisch, technisch ? –Gratis ? Onhoudbaar –Interactief ? Met een machine ? –Snel verouderd –Geen storende reclame – spam ? –Informatie op aanvraag ? –Gemakkelijk ?

7 Opkomst en ondergang van online communicatie 1994-1999 : –“Brochureware” tot interactieve/transactionele websites – Doorbraak email marketing en communicatie – “Online gaat offline vervangen” 2000 : de bubbel barst >2000 : integratie in een nieuwe mix

8 De “hype” cyclus

9 Belang van online communicatie 50% van Belgen ouder dan 15 jaar is regelmatig online 4 miljoen Belgen 2/3 = breedband Bron ISPA Juni 2004

10 Belang van online communicatie 88 % Amerikanen zegt dat het een rol speelt in hun dagelijkse leven 92 % het internet is een goede plaats om dagelijkse informatie te zoeken 85 % het internet is een goede manier om te communiceren met anderen 75 % het internet is een goede manier om dagelijkse transacties te doen 69 % het internet is een goede manier voor dagelijkse ontspanning Bron Pew internet research Augustus 2004

11 Belang van online communicatie Meest populaire taken op het internet De weg of een kaart zoeken Nieuws, weemr en sport Telefoonnummers Contact met familie en vrienden Gelukwensen sturen Tickets voor films en voorstellingen Online bankieren Boeken Ontmoetingen Spelletjes Muziek beluisteren Bron Pew internet research Augustus 2004

12 Belang van online communicatie Maar : Offline vervangt nooit volledig online Activiteiten worden gesplitst De “echte wereld” primeert nog steeds Online wint van offline als Sneller Gemakkelijker Bvb routebeschrijving Bron Pew internet research Augustus 2004

13 Vervangt het ene medium het andere ? Nee: verlengde – kanaal toevoegen Eenvormige boodschap en look/feel Niet alleen de kost telt ! Email goedkoper dan papier of telefoon – website goedkoper dan brochure Online kan je beter meten dan offline : hoeveel brochure aangevraagd/hoeveel de pagina bezocht

14 De nieuwe media mix

15 Naar integratie ? Of geïntegreerde communicatie ? “Een groot interactief medium is niet voor morgen”.

16 Media mix “Combinatie van de verschillende media, offline en online, elk met hun troeven, met de bedoeling een consistente boodschap aan jouw doelpubliek over te brengen “ Gebaseerd op een formulering van Rex Briggs Marketing Evolution, MSN 2001

17 AwarenessIntrestPreferencePurchaseLoyalty Advertising Webvertising PR DM/CC Tradeshow Literature On site promotions Website Email Branding Direct response

18 Gecombineerde sterkte van offline en online Attentie : schrijven wordt met tv, radio en tijdschrift versterkt Interesse : catalogus of brochure online, eventueel in ruil voor email adres of andere gegevens Verlangen : meer diepgaande informatie, monsters, voorproefjes Aankoop van tickets Getrouwheid : emailings

19 Cultuurmarkt Radiospots Prroef van het nieuwe cultuurseizoen

20

21 Vooruit.be Url onthouden Tv of radio Geen aparte URL Zelfde stijl als TV spot –Niet meten – maar gemakkelijker voor gebruiker

22

23 Offline-Online mix : tips

24 1.Het belang van een goede URL Uniform Resource Locator www.dns.be Beter 1 teveel registreren dan 1 te weinig –Naam voorstelling –Naam organisatie Eens geregistreerd, overal vermelden (folders, gadgets etc) URL niet te ingewikkeld (radio, TV !) Mensen gokken soms

25

26

27

28 2.Gevonden worden Een eigen zoekinstrument op de website –Vele voorstellingen of organisaties in koepelsite, bvb nekka.be, sherpa.be of garifuna.be) –Als er teveel informatie op de homepage moet Goed vermeld worden in Google URL niet verstaan Geen andere media gebruikt

29

30 3.Inspelen op het profiel van de bezoeker Oppervlakkig :eerste kennismaking Doelgericht : bepaalde voorstelling – zoekinstrument ! + google Geïnteresseerde : zoveel mogelijk –Nagenieten –Voorproefje –Video/geluid/animatie Leeftijdsverschillen !

31

32

33

34

35

36 4.Boodschap en stijl behouden, maar niet de vorm Zelfde stijl verhoogt herkenbaarheid tegenover andere media, stijlbreuken vermijden Vorm niet krampachtig proberen te houden

37

38

39

40 5. Opgepast met technologische hoogstandjes Chat en prikborden Bewegende beelden of vensters Flash of andere “kijk mama, zonder handen” technologie Gebruik technologie als toegevoegde waarde : 3608 Monty

41

42

43

44

45 6. Voordelen en nadelen van online Folder is correct of niet Online informatie kan onmiddelijk aangepast worden Maar moet steeds recent zijn

46

47 Vragen ? Bedankt voor uw aandacht !


Download ppt "Media mix :on- en offline communiceren Site seeing 13-09-2004."

Verwante presentaties


Ads door Google