De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Advanced Business Information Solutions Strategie.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Advanced Business Information Solutions Strategie."— Transcript van de presentatie:

1 Advanced Business Information Solutions Strategie

2 Advanced Business Information Solutions Agenda •Strategie •Strategieformulering •Analyse –niveau –technieken •Case: Boo.com •Beslissingen •Implementatie •Feedback / Evaluatie

3 Advanced Business Information Solutions Strategie I Strategie is een discussie, een noodzaak om op een gestructureerde manier na te denken over ondernemen en management. Tiggelaar, 2001

4 Advanced Business Information Solutions Strategie II Een strategie moet onder andere antwoord geven op de volgende vragen: •Wat is onze rol in de waardeketen: zijn we (toe)leverancier, een grote marktpartij met de daarbijbehorende mogelijkheid om de markt te dicteren, of een nichespeler? •Kan de efficiëntie van het bedrijf vergroot worden door bepaalde taken te outsourcen?

5 Advanced Business Information Solutions Strategie III •Kunnen samenwerkingsverbanden met andere bedrijven leiden tot een concurrentievoordeel? •Op welke manier kan de markt met nieuwe productmarktcombinaties (PMC) gepenetreerd of gecreëerd worden?

6 Advanced Business Information Solutions Strategie op vier niveaus •Internet als visie-element •Internet als kritieke succesfactor •Internet als strategisch hulpmiddel •Internet als projectondersteuning

7 Advanced Business Information Solutions Internet (e-business) als visie-element Internet (e-business) is geïntegreerd in de missie en visie van een organisatie. Voorbeelden van dit soort organisaties zijn: • E*trade (online-aandelenhandelaar) • Bol.com

8 Advanced Business Information Solutions Internet (e-business) als kritische succesfactor Internet (e-business) is een integraal onderdeel van de organisatiestrategie Voorbeelden zijn: • Banken • Vliegmaatschappijen • Autofabrikanten

9 Advanced Business Information Solutions Internet (e-business) als strategisch gereedschap •Internet (E-business) is een van de vele gereedschappen om een strategisch doel te bereiken. Voorbeelden: •Een organisatie kan beslissen dat snellere ontwikkeling van nieuwe producten een kritische succesfactor is. Internet kan daarbij helpen.

10 Advanced Business Information Solutions Internet (e-business) voor procesondersteuning Internet (-business) is niets meer dan een ondersteuningstool voor het strategisch managementproces. Voorbeeld: •Internet wordt gebruikt om werknemers mee te laten denken in het ontwikkeltraject of om mensen samen te laten werken bij de implementatie van een geformuleerde strategie.

11 Advanced Business Information Solutions Strategievorming Project- initiatie Projectomvang Belanghebben- den Projectplan Diagnose Industrie- analyse Leveranciers Afnemers Partners Bedrijfsanalys e Juridische aspecten Productinnova tie Klantrelatie Infrastructuur Financiën Brainstorm Rangschikken van strategische doelen Opstellen van de SWOT Brainstorm Keuze Evaluatie van alternatieven uit de Brainstorm Mogelijke andere problemen Keuze Implementatie & Evaluatie Verschillende implementatie -strategieën Keuze voor een Veranderings- strategie Na de implementatie

12 Advanced Business Information Solutions Project-initiatiefase •Vaststellen van de projectomvang •Identificeren van de belanghebben-den •Vaststellen van het projectplan

13 Advanced Business Information Solutions Diagnosefase Industrie-analyse •Leveranciers •Afnemers •Partners •Mogelijke toetreders Bedrijfsanalyse •Juridische aspecten •Productinnovatie •Klantrelatie •Infrastructuur •Financiën

14 Advanced Business Information Solutions Porters vijfkrachtenmodel Mogelijke toetreders Dreiging van nieuwe toetreders Onderhandelingskracht van leveranciers Dreiging van substituut- producten of -services Bestaande markt Onderhandelingskracht van consumenten en / of kanalen LeveranciersAfnemers Substituten

15 Advanced Business Information Solutions Value web Infrastructuur van de organisatie Human resource management Technologie-ontwikkeling Acquisitie Inkomende logistiek Operaties Uitgaande logistiek Marketing & sales Service Onderzoek & ontwikkeling De klant

16 Advanced Business Information Solutions Brainstorm •Rangschikken van strategische doelen •Opstellen van de SWOT •Brainstorm

17 Advanced Business Information Solutions Opstellen van de SWOT Zwakten Strategieën S1 Beste onderwijsinstelling worden S2 Beste toegepaste onderzoek doen Dreigingen Nieuwe toetreders S1 S2 Mogelijkheden Uitbreiding buiten Nederland S1 S2 Afhankelijkheid van MIS-afdeling S1 S2 Sterkten ReputatieS1 S2 Relatiestrategie SWOT-elementen Onduidelijk Slecht Redelijk Goed Uitstekend

18 Advanced Business Information Solutions Keuze •Evaluatie van alternatieven uit de Brainstorm •Mogelijke andere problemen •Keuze

19 Advanced Business Information Solutions Hamel & Prahalad Core competences, specific composition and other capabilities, technology and other competences that enable a company to create value for their customers • Value for the consumer • Distinction from the competition • Extensible

20 Advanced Business Information Solutions Core competences MARKET Core competences Existing New ExistingNew Improve where necessary for retention Future market penetration Future market retention Which market will be most interesting

21 Advanced Business Information Solutions Mogelijke problemen •de functie die het kanaal vervult voor producten met een fysieke component kan fysiek transport vereisen; •de wens van de consument kan de aanwezigheid van een fysiek kanaal vereisen; •de concurrenten maken misschien gebruik van het fysieke kanaal en daarom is aanwezigheid in dit kanaal vereist; •de voordelen van het gebruik van internet wegen voor de consument niet op tegen de nadelen.

22 Advanced Business Information Solutions Keuze Op basis van selectiecriteria kan een prioriteitsstellingsprocedure opgesteld worden. Voorbeelden: •Return on Investment •Match tussen bedrijfsstrategie en interactieve marketingstrategie

23 Advanced Business Information Solutions Implementatie & Evaluatie •Verschillende implementatiestrategieën •Keuze voor een veranderingsstrategie •Na de implementatie

24 Advanced Business Information Solutions Implementatie Implementeren is het veranderen van een organisatie op fysiek, technisch, bedrijfsprocesmatig en mentaal gebied zodat een gewenste situatie bereikt wordt.

25 Advanced Business Information Solutions Implementatie •Slecht nieuws: 75% van de ontwikkelde internetplannen leiden niet tot het beoogde resultaat !!! •Wat is noodzakelijk voor succes?

26 Advanced Business Information Solutions Implementatiestrategieën •Uitvoeringsstrategie •Participatiestrategie •Vormgevingsstrategie •Groeistrategie

27 Advanced Business Information Solutions Na de implementatie •Systematische verankering van opgestelde meetpunten om een duidelijke aansluiting tussen organisatie, strategie en markt te behouden. •Systematische analyse van evaluatiepunten, plaats te vinden met een vast tijdsinterval. •Op welke manier men reageert op kleine veranderingen kan natuurlijk van tevoren enigszins vastgelegd worden. •Wanneer een nieuw strategieproject in te gaan?

28 Advanced Business Information Solutions Case Boo.com I •In 1999 een van de best gefinancierde internet- bedrijven (150 miljoen euro, banks, Benetton) •Kleding van DKNY, Vans, The NorthFace Converse etc. •Het gebruik van geavanceerde multimediatechniek moest Boo onderscheiden van gap.com / fashionmall.com •De omzet bedroeg euro in de eerste drie maanden, daarna steeg de omzet •Een strikt beleid van kostenreductie werd doorgevoerd •Tot dan kostten foto’s ongeveer euro per week

29 Advanced Business Information Solutions Case Boo.com II •Missie/Visie/Strategie ? •Men was te laat voor de aangekondigde introductie en te veel voorbereiding. •De gebruikte techniek was te veeleisend voor de gebruikte netwerkverbindingen en was te ingewikkeld voor de gebruiker. •Er was ongeveer euro aan mediaruimte ingekocht. •De kosten bedroegen 1 milioen euro per week. •Na drie maaden bedroegen de kosten slechts euro per week. •Boo.com werd verkocht voor euro aan fashionmall.com.


Download ppt "Advanced Business Information Solutions Strategie."

Verwante presentaties


Ads door Google