De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Advanced Business Information Solutions

Verwante presentaties


Presentatie over: "Advanced Business Information Solutions"— Transcript van de presentatie:

1 Advanced Business Information Solutions
Strategie Advanced Business Information Solutions

2 Advanced Business Information Solutions
Agenda Strategie Strategieformulering Analyse niveau technieken Case: Boo.com Beslissingen Implementatie Feedback / Evaluatie Advanced Business Information Solutions

3 Advanced Business Information Solutions
Strategie I Strategie is een discussie, een noodzaak om op een gestructureerde manier na te denken over ondernemen en management. Tiggelaar, 2001 Advanced Business Information Solutions

4 Advanced Business Information Solutions
Strategie II Een strategie moet onder andere antwoord geven op de volgende vragen: Wat is onze rol in de waardeketen: zijn we (toe)leverancier, een grote marktpartij met de daarbijbehorende mogelijkheid om de markt te dicteren, of een nichespeler? Kan de efficiëntie van het bedrijf vergroot worden door bepaalde taken te outsourcen? Advanced Business Information Solutions

5 Advanced Business Information Solutions
Strategie III Kunnen samenwerkingsverbanden met andere bedrijven leiden tot een concurrentievoordeel? Op welke manier kan de markt met nieuwe productmarktcombinaties (PMC) gepenetreerd of gecreëerd worden? Advanced Business Information Solutions

6 Strategie op vier niveaus
Internet als visie-element Internet als kritieke succesfactor Internet als strategisch hulpmiddel Internet als projectondersteuning Advanced Business Information Solutions

7 Internet (e-business) als visie-element
Internet (e-business) is geïntegreerd in de missie en visie van een organisatie. Voorbeelden van dit soort organisaties zijn: E*trade (online-aandelenhandelaar) Bol.com Advanced Business Information Solutions

8 Internet (e-business) als kritische succesfactor
Internet (e-business) is een integraal onderdeel van de organisatiestrategie Voorbeelden zijn: Banken Vliegmaatschappijen Autofabrikanten Advanced Business Information Solutions

9 Internet (e-business) als strategisch gereedschap
Internet (E-business) is een van de vele gereedschappen om een strategisch doel te bereiken. Voorbeelden: Een organisatie kan beslissen dat snellere ontwikkeling van nieuwe producten een kritische succesfactor is. Internet kan daarbij helpen. Advanced Business Information Solutions

10 Internet (e-business) voor procesondersteuning
Internet (-business) is niets meer dan een ondersteuningstool voor het strategisch managementproces. Voorbeeld: Internet wordt gebruikt om werknemers mee te laten denken in het ontwikkeltraject of om mensen samen te laten werken bij de implementatie van een geformuleerde strategie. Advanced Business Information Solutions

11 Advanced Business Information Solutions
Strategievorming Project- initiatie Projectomvang Belanghebben-den Projectplan Diagnose Industrie- analyse Leveranciers Afnemers Partners Bedrijfsanalyse Juridische aspecten Productinnovatie Klantrelatie Infrastructuur Financiën Brainstorm Rangschikken van strategische doelen Opstellen van de SWOT Keuze Evaluatie van alternatieven uit de Brainstorm Mogelijke andere problemen Implementatie & Evaluatie Verschillende implementatie-strategieën Keuze voor een Veranderings-strategie Na de implementatie Advanced Business Information Solutions

12 Project-initiatiefase
Vaststellen van de projectomvang Identificeren van de belanghebben-den Vaststellen van het projectplan Advanced Business Information Solutions

13 Advanced Business Information Solutions
Diagnosefase Industrie-analyse Leveranciers Afnemers Partners Mogelijke toetreders Bedrijfsanalyse Juridische aspecten Productinnovatie Klantrelatie Infrastructuur Financiën Advanced Business Information Solutions

14 Porters vijfkrachtenmodel
Mogelijke toetreders Dreiging van nieuwe toetreders Onderhandelingskracht van leveranciers Dreiging van substituut- producten of -services Bestaande markt van consumenten en / of kanalen Leveranciers Afnemers Substituten Advanced Business Information Solutions

15 Advanced Business Information Solutions
Value web De klant Infrastructuur van de organisatie Human resource management Technologie-ontwikkeling Acquisitie Inkomende logistiek Operaties Uitgaande Marketing & sales Service Onderzoek & ontwikkeling De klant Advanced Business Information Solutions

16 Advanced Business Information Solutions
Brainstorm Rangschikken van strategische doelen Opstellen van de SWOT Brainstorm Advanced Business Information Solutions

17 Advanced Business Information Solutions
Opstellen van de SWOT Zwakten Strategieën S1 Beste onderwijsinstelling worden S2 Beste toegepaste onderzoek doen Dreigingen Nieuwe toetreders S1 S2 Mogelijkheden Uitbreiding buiten Nederland Afhankelijkheid van MIS-afdeling Sterkten Reputatie Relatiestrategie SWOT-elementen Onduidelijk Slecht Redelijk Goed Uitstekend Advanced Business Information Solutions

18 Advanced Business Information Solutions
Keuze Evaluatie van alternatieven uit de Brainstorm Mogelijke andere problemen Keuze Advanced Business Information Solutions

19 Advanced Business Information Solutions
Hamel & Prahalad Core competences, specific composition and other capabilities, technology and other competences that enable a company to create value for their customers Value for the consumer Distinction from the competition Extensible Advanced Business Information Solutions

20 Advanced Business Information Solutions
Core competences Core competences New Which market will be most interesting Future market retention Improve where necessary for retention Future market penetration Existing Existing New MARKET Advanced Business Information Solutions

21 Advanced Business Information Solutions
Mogelijke problemen de functie die het kanaal vervult voor producten met een fysieke component kan fysiek transport vereisen; de wens van de consument kan de aanwezigheid van een fysiek kanaal vereisen; de concurrenten maken misschien gebruik van het fysieke kanaal en daarom is aanwezigheid in dit kanaal vereist; de voordelen van het gebruik van internet wegen voor de consument niet op tegen de nadelen. Advanced Business Information Solutions

22 Advanced Business Information Solutions
Keuze Op basis van selectiecriteria kan een prioriteitsstellingsprocedure opgesteld worden. Voorbeelden: Return on Investment Match tussen bedrijfsstrategie en interactieve marketingstrategie Advanced Business Information Solutions

23 Implementatie & Evaluatie
Verschillende implementatiestrategieën Keuze voor een veranderingsstrategie Na de implementatie Advanced Business Information Solutions

24 Advanced Business Information Solutions
Implementatie Implementeren is het veranderen van een organisatie op fysiek, technisch, bedrijfsprocesmatig en mentaal gebied zodat een gewenste situatie bereikt wordt. Advanced Business Information Solutions

25 Advanced Business Information Solutions
Implementatie Slecht nieuws: 75% van de ontwikkelde internetplannen leiden niet tot het beoogde resultaat !!! Wat is noodzakelijk voor succes? Advanced Business Information Solutions

26 Implementatiestrategieën
Uitvoeringsstrategie Participatiestrategie Vormgevingsstrategie Groeistrategie Voor alle gebieden worden de volgende zaken onderscheiden Objectives: wat wil je op de lange termijn bereiken Measures: hoe ga je dat operationaliseren en kwantificieren Targets: wat zijn de kwantitatieve doelen en op welke termijn Initiatives: wat wordt er gedaan om die doelen te halen Advanced Business Information Solutions

27 Advanced Business Information Solutions
Na de implementatie Systematische verankering van opgestelde meetpunten om een duidelijke aansluiting tussen organisatie, strategie en markt te behouden. Systematische analyse van evaluatiepunten, plaats te vinden met een vast tijdsinterval. Op welke manier men reageert op kleine veranderingen kan natuurlijk van tevoren enigszins vastgelegd worden. Wanneer een nieuw strategieproject in te gaan? Advanced Business Information Solutions

28 Advanced Business Information Solutions
Case Boo.com I In 1999 een van de best gefinancierde internet-bedrijven (150 miljoen euro, banks, Benetton) Kleding van DKNY, Vans, The NorthFace Converse etc. Het gebruik van geavanceerde multimediatechniek moest Boo onderscheiden van gap.com / fashionmall.com De omzet bedroeg euro in de eerste drie maanden, daarna steeg de omzet Een strikt beleid van kostenreductie werd doorgevoerd Tot dan kostten foto’s ongeveer euro per week Advanced Business Information Solutions

29 Advanced Business Information Solutions
Case Boo.com II Missie/Visie/Strategie ? Men was te laat voor de aangekondigde introductie en te veel voorbereiding. De gebruikte techniek was te veeleisend voor de gebruikte netwerkverbindingen en was te ingewikkeld voor de gebruiker. Er was ongeveer euro aan mediaruimte ingekocht. De kosten bedroegen 1 milioen euro per week. Na drie maaden bedroegen de kosten slechts euro per week. Boo.com werd verkocht voor euro aan fashionmall.com. Advanced Business Information Solutions


Download ppt "Advanced Business Information Solutions"

Verwante presentaties


Ads door Google