De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

© Copyright 2009 Avanade Inc. All Rights Reserved. The Avanade name and logo are registered trademarks in the US and other countries. Het Microsoft Applicatieplatform.

Verwante presentaties


Presentatie over: "© Copyright 2009 Avanade Inc. All Rights Reserved. The Avanade name and logo are registered trademarks in the US and other countries. Het Microsoft Applicatieplatform."— Transcript van de presentatie:

1 © Copyright 2009 Avanade Inc. All Rights Reserved. The Avanade name and logo are registered trademarks in the US and other countries. Het Microsoft Applicatieplatform 12 maart 2009 Erik Lamers Bus Dev Dir Avanade NL

2 Waarschuwingen, moeten we er blind op varen? © Copyright 2009 Avanade Inc. All Rights Reserved. The Avanade name and logo are registered trademarks in the US and other countries. 2 ► Verstandig: –‘Drank maakt meer kapot dan je lief is’ –‘Roken is dodelijk’ –'Alcohol onder de 16 natuurlijk niet’ –'Geniet, maar drink met mate‘ –‘Eet en geniet méér van groente en fruit!’ –‘Je bent niet gek als je niet blowt’ –‘Je bent een rund als je met vuurwerk stunt’ –‘Niet rokers leven gezonder’ ► Maar ik twijfel bij (zeer actueel): ‘Resultaten uit het verleden bieden geen garantie voor de toekomst’

3 Imago ICT (projecten) © Copyright 2009 Avanade Inc. All Rights Reserved. The Avanade name and logo are registered trademarks in the US and other countries. 3

4 Minder dan 48% van de ICT succesvol © Copyright 2009 Avanade Inc. All Rights Reserved. The Avanade name and logo are registered trademarks in the US and other countries. 4 Bron: ICT Barometer (pdf) van juni 2007, uitgegeven door Ernst & Young.

5 Oorzaak Bron: ICT Barometer (pdf) van juni 2007, uitgegeven door Ernst & Young. © Copyright 2009 Avanade Inc. All Rights Reserved. The Avanade name and logo are registered trademarks in the US and other countries. 5

6 Wat willen we nu eigenlijk? ► Voorspelbaarheid ► Controleerbaarheid ► Traceerbaarheid ► Flexibiliteit ► Integreerbaarheid ► Effectiviteit ► Integriteit ► Met als doel o.a.: –Kosten onder controle –Verhoging kwaliteit en betrouwbaarheid –Verkorten ‘time to market’ –Releasematig werken © Copyright 2009 Avanade Inc. All Rights Reserved. The Avanade name and logo are registered trademarks in the US and other countries. 6

7 Het patroon ► Succesvol of niet; van ervaring wordt niet geleerd ► Hergebruik; mooi op papier maar niet in de praktijk ► Selectie; objectiviteit tot het uiterste met geen ruimte voor relaties en echt begrip (aanbestedingen) ► Volgende project; op zoek naar de ‘lowest bidder’ –Hoe minder de leverancier weet, hoe goedkoper –Hoe slechter het met de leverancier gaat, hoe meer risico hij neemt © Copyright 2009 Avanade Inc. All Rights Reserved. The Avanade name and logo are registered trademarks in the US and other countries. 7

8 Goede afspraken, transparantie en vertrouwen ► Lange termijn partnership tussen klant en leverancier ► Mechanismen om beide kanten scherp te houden –bijvoorbeeld een gezamenlijke “estimation database” ► Ervaringscijfers vastleggen voor inschattingen nieuwe projecten ► naast functionaliteit en technologie ook omgevingsfactoren ► Naar mate de samenwerking beter wordt vertalen deze ervaringen zich in efficiënter werken hetgeen resulteert in meer accurate (en vaak ook lagere) schatting, lagere risico- opslagen en hogere voorspelbaarheid. ► Discussie over prijs minder meer relevant aangezien deze op gezamenlijke ervaringen is gebaseerd. ► Wat we kunnen ontwikkelen binnen een gegeven budget. ► Noodzakelijk hiervoor; goede afspraken, transparantie en vertrouwen. © Copyright 2009 Avanade Inc. All Rights Reserved. The Avanade name and logo are registered trademarks in the US and other countries. 8

9 Application Lifecycle management © Copyright 2009 Avanade Inc. All Rights Reserved. The Avanade name and logo are registered trademarks in the US and other countries. 9 Op basis van goed afspraken en standaarden een voorspelbaar resultaat

10 Schematisch © Copyright 2009 Avanade Inc. All Rights Reserved. The Avanade name and logo are registered trademarks in the US and other countries. 10 Prijs Regie en integratie Microsoft domein Oracle domein Cobol domein PL OTAP Ontwikkelstraat Estimation database Estimation database Project feedback & metrics De basis • Goede afspraken • Transparantie • Vertrouwen Benchmarks TPL PL’s Dashboard (Online) Dashboard (Online) Marktontw. Inschatting projecten “lerend effect ” … domein

11 Bijwerkingen samenwerkingsmodel © Copyright 2009 Avanade Inc. All Rights Reserved. The Avanade name and logo are registered trademarks in the US and other countries. 11 ► Projecten en Beheer gebruiken dezelfde OTAP –Efficiënte samenwerking vanuit Project met Beheer en transitie naar Beheer –Het voorgestelde model biedt vrijheid van locatie en combinatie van locatie; ► Door gebruik van online dashboard voor iedereen transparantie –Inzage in huidige situatie –Het zetten van KPI op gedefinieerde verbeterpunten ► Ervaring beschikbaar en gebruiken voor verbeteringen: –Met een Estimation database verschuift de discussie naar inhoud –Afdwingen van gebruik van standaarden –Estimation database op basis van marktconforme metrics, waarbij de wereldwijde ervaringen van Avanade als vertrek kunnen dienen ► Beoogd resultaat: aantoonbare versnelling en goedkoper!

12 Hoe verder (Avanade kan helpen) © Copyright 2009 Avanade Inc. All Rights Reserved. The Avanade name and logo are registered trademarks in the US and other countries. 12 ► Bepaal waar je staat ?

13 © Copyright 2009 Avanade Inc. All Rights Reserved. The Avanade name and logo are registered trademarks in the US and other countries. 13 Avanade in 60 seconden ► Avanade is in 2000 opgericht door Microsoft en Accenture –46 locaties, > 9000 professionals, > 75% gecertificeerd ► In Nederland 190 medewerker verdeeld over ontwikkelaars, infra engineers, projectleiders, beheerders en business analisten ► Avanade is de enige wereldwijde speler die 100% focus heeft op Microsoft technologie ► ‘Bewezen’ oplossingen betekenen bij Avanade dat er minder tijd en geld nodig is om de beste resultaten te behalen

14 Contactgegevens © Copyright 2009 Avanade Inc. All Rights Reserved. The Avanade name and logo are registered trademarks in the US and other countries. 14 Erik Lamers | Business Development Director Avanade Netherlands BV Versterkerstraat 6, 1322 AP Almere Hightech Campus, Eindhoven phone:+31 36 5475100 Fax: +31 36 5475156 Mobile:+31 655 147943 Email:erik.lamers@avanade.comerik.lamers@avanade.com Website:www.avanade.comwww.avanade.com

15 ► Ervaringen uit het verleden, bieden garanties voor de toekomst ► ”Suddenly I realized I was sitting on top of a rocket built by the lowest bidder". ► Een beroemde quote van Alan Shepard, Amerika’s eerste astronaut, vlak voor de start van zijn eerste ruimtevlucht. ► Veel bestuurders moeten dit gevoel herkennen maar dan met betrekking tot hun ICT. De analogie tussen ruimtevaart uit de tijd van Alan Shepard en de hedendaagse ICT is zelfs verder door te trekken; een jonge industrie, een hoge aantrekkelijkheid en (daardoor) veel goedbedoeld amateurisme. Resultaat; grote risico’s voor continuïteit en kwaliteit. Gelukkig voor Alan Shepard verliepen zijn vluchten beter dat de meest ICT projecten. ► ► Hier stopt de analogie. NASA had al snel een goed en doordacht ruimtevaart programma met geplande vluchten waarbij consequent de lessen van de vorige vlucht in de ontwikkeling van de volgende werd toegepast. Partners van NASA moesten zich hieraan conformeren en de gevraagde continuïteit en kwaliteit aantoonbaar bieden. Resultaat; 8 jaar na de eerste ruimtevlucht stond er een man op de maan. "That's one small step for a man, one giant leap for mankind.", in meerdere opzichten. ► ► In de ICT is het patroon helaas nog steeds dat we na een project, succesvol of niet, al het geleerde weer weggooien. Om vervolgens voor het volgende project gewoon weer de “lowest bidder” als nieuwste partner te kiezen en we weer “from scratch” beginnen. Het grote voordeel van een “lowest bidder” is precies dat. Dit klopt ook wel, want we weten ook dat: “hoe minder de leverancier weet, hoe goedkoper hij is” en, tegenwoordig weer actueel, “hoe slechter het met een leverancier gaat, hoe meer risico hij neemt”… Niet echt een basis voor vertrouwen in je raketbouwer als er 1 meter onder je 5 miljoen liter explosieven tot ontsteking wordt gebracht. Waarom geen les geleerd van de NASA aanpak. Zij hadden aan het begin van hun programma echt geen idee wat ze de volgende 10 jaar gingen tegenkomen, ze hadden echter wel een strategie om daarop zo goed mogelijk te anticiperen en hun voorafgestelde doel te bereiken. ► ► Een succesvol ICT project is vaak de spreekwoordelijke zwaluw die helaas wederom geen zomer maakt en dus niet de garantie biedt voor het volgende succes. Het gaat om het inrichten van een aanpak die continue verbetering en resultaten oplevert. Een aanpak die tegelijk ook fouten moet kunnen verdragen. ► ► Lange termijn partnerships tussen klant en leverancier(s) op basis van een aanpak zijn hierin cruciaal. Voorzien van mechanismen om beide kanten scherp te houden. Een goed en eenvoudig voorbeeld van zo’n mechanisme is een gezamenlijke “estimation database”. Hierin worden de ervaringscijfers van de uitgevoerde projecten vastgelegd om deze bij inschattingen van nieuwe projecten te gebruiken. Zodoende wordt er niet alleen sec naar de functionaliteit en de technologie gekeken maar ook naar de omgevingsfactoren en de impact hiervan op de uitvoering. Naar mate de samenwerking beter wordt en de ervaringen zich vertalen in efficiënter werken resulteert dit in het eerste voordeel, een meer accurate (en vaak ook lagere) schatting. Een tweede belangrijk voordeel is dat de discussie over prijs niet meer relevant is. We zijn dan een stap verder en kunnen voorspellen wat we kunnen ontwikkelen voor een gegeven budget. Op die manier worden ervaringen omgezet in hogere voorspelbaarheid, lagere kosten, lagere risico-opslagen en dus garanties. Noodzakelijk voor deze samenwerking zijn; goede afspraken, transparantie en vertrouwen. © Copyright 2009 Avanade Inc. All Rights Reserved. The Avanade name and logo are registered trademarks in the US and other countries. 15


Download ppt "© Copyright 2009 Avanade Inc. All Rights Reserved. The Avanade name and logo are registered trademarks in the US and other countries. Het Microsoft Applicatieplatform."

Verwante presentaties


Ads door Google