De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De sociale kracht van interactieve media 2007-2017.

Verwante presentaties


Presentatie over: "De sociale kracht van interactieve media 2007-2017."— Transcript van de presentatie:

1 De sociale kracht van interactieve media

2 Programma 6 juli :00Het proces – Mike de Kreek 14:15Over synergie – Erik Gerritsen 14:30 Talk to me – Roald van Luijk 14:40Tag your street – Ella Gal 14:50 Er was eens… – Yara van der Putte 15:00 PickUpLines – Joris Hulsbosch 15:10 Mystery Guest – Rick van der Valk 15:20 Who’s cookin’? – Remco Krams 15:30Boek en reactie – Norbert Krijnen 15:45Reacties publiek 16:00Einde

3 Proces 2.Waarom wilden we deze minor? 3.Waarom de scenariomethode? 4.Hoe verliep het ‘scenario-proces’? 5.Wat was het globale resultaat? 6.Wat kunnen we met het proces en het resultaat?

4 Proces – We?

5 Proces – Waarom deze minor? ‘Glasvezelinfrastructuur kan leiden tot (…): •betere en nieuwe zorgverlening, •meer veiligheid, •indringender sociale communicatie, (…) •terugdringing van verkeerscongestie en •de ontsluiting van wereldwijde entertainment en cultuur voor de multiculturele Amsterdamse samenleving.’ (Sociaal Structuurplan , p60)

6 Proces – Waarom deze minor? Twee opmerkingen over deze tekst: 1.Het impliceert dat infrastructuur mensen (weer) socialer kan maken, maar hoe is nog niet altijd duidelijk. 2.‘Interactieve media kunnen leiden tot … (via de nieuwe infrastructuren).’ Kate Fox (2001, =

7 Proces – Waarom scenariomethode? Combinatie A.Resultaten onderzoek naar oorzaken van problemen B.Waarderend onderzoek naar positieve uitzonderingen C.Creatieve oplossingen richting de toekomst D.Gedeeld referentiekader gewenste toekomst Houston, we have a problem (now) Tijd Oorzaak Oplossing ≠ A B C D

8 Proces – Hoe verliep het ‘scenarioproces’? 1.Essays 2.Trendanalyse 3.Impactanalyse 4.Scenario-assen 5.Uitwerking 4 scenario’s 6.Uitbeelding 7.Evaluatie 8.Productideeën en projectdefinities 8 wkn 12 wkn

9 Zekere trends Proces – Hoe verliep het ‘scenarioproces’?

10 Fysieke mobiliteit Sociale mobiliteit Thuis Onderweg Homogeen Heterogeen ‘Amsterdam binnenste buiten’ ‘Neo-nomadisme’ ‘Origami’ ‘Losbandig verbonden’

11 Proces – Hoe verliep het ‘scenarioproces’? Fysieke mobiliteit Sociale mobiliteit Thuis Onderweg Homogeen Heterogeen Meest waarschijnlijk Yara Roald Rick Joris Ella Remco

12 Proces – Hoe verliep het ‘scenarioproces’? Fysieke mobiliteit Sociale mobiliteit Thuis Onderweg Homogeen Heterogeen Meest gewenst Yara Roald Rick Joris Ella Remco

13 Proces – Hoe verliep het ‘scenarioproces’? Fysieke mobiliteit Sociale mobiliteit Thuis Onderweg Homogeen Heterogeen Minst gewenst Yara Roald Rick Joris Ella Remco

14 Proces – Hoe verliep het scenario-proces? Gedeeld referentiekader m.b.t. de toekomst (8 wkn) gewenstwaarschijnlijk Verbindingen op basis van nog te ontdekken of te creëren overeenkomsten Verbindingen op basis van bestaande en reeds bekende overeenkomsten Kernconcept: Sociale nieuwsgierigheid Kernconcept: Ons Soort Mensen Zekere trends

15 Proces – Hoe verliep het scenario-proces? Meest waarschijnlijk Minst gewenst Meest gewenst 2017Productideeën: 12 wkn Heden Trends

16 Proces – Hoe verliep het scenario-proces? Productidee (stap 8) Projectdefinitie 1.Brainstorm 2.Schets productidee 3.Productidee sjabloon 4.Projectdefinitie v0.1 – v0.9 5.Projectdefinitie definitief Productdemo 1.Synopsis 2.PowerPoint-presentatie 3.Storyboard/ script 4.Productdemo v0.1 – v Productdemo definitief Feedback van elkaar, docenten, doelgroep, experts en opdrachtgever.

17 Proces – Wat is het globale resultaat? Er was eens …* Heden Tag my street* Talk to me* 2017 Who’s cookin’? PickUpLines Mystery guest Toekomstkaart: afhankelijkheden en synergie * = gebaat bij symmetrisch breedband, ook draadloos

18 Proces – Wat kunnen we met proces + resultaat? Amsterdammers zijn steeds meer onderweg in een openbare ruimte die ‘vol’ is met interactieve media Gebouw Persoon Boom Hangplek ? ? ? ?

19 Proces – Wat kunnen we met proces + resultaat? De productideeën laten zien dat hierdoor sociale nieuwsgierigheid in en een andere beleving van de openbare ruimte kan ontstaan Als we daarop willen anticiperen moeten we afhankelijkheden, synergie en onderzoeksvragen in kaart brengen

20 Proces – Wat kunnen we met proces + resultaat? Dat kunnen we met de scenariomethode, wat zich bovendien als een uitstekende professionaliserings- methode heeft bewezen …. dus….

21 Minor Proces – Wat kunnen we met proces + resultaat? HBO, WO, Labs HBO, WO Advies over effect -onderzoeksvragen -onderzoek Toekomstkaart -functies -technologieën -vragen HBO, Labs, markt Uitproberen -prototypes -markt Lokale overheid Beleid & innovatie - beleidsopties -opdrachten Regie Lokale overheid

22


Download ppt "De sociale kracht van interactieve media 2007-2017."

Verwante presentaties


Ads door Google