De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

IAM V2 Trendanalyse 13 november 2007 Intro.

Verwante presentaties


Presentatie over: "IAM V2 Trendanalyse 13 november 2007 Intro."— Transcript van de presentatie:

1 IAM V2 Trendanalyse 13 november 2007 Intro

2 Relevantie (waarom doen we dit) en relatie met V2 kernproject
Trendanalyse Vandaag Relevantie (waarom doen we dit) en relatie met V2 kernproject Trend vs Hype Toetsing > presentatie + trendverslag Bezoek aan Warhol expo week 3 IAM themalijnen > welke zijn dat ook alweer IAM - HvA

3 Relevantie van het vak > strategie ! Wat is strategie?
Trendanalyse Relevantie van het vak > strategie ! Wat is strategie? strategie is een bepaling van en keuze uit alternatieven op hoofdlijnen Relatie met V2 project > onderbouwing en diepgang Relevantie van de concepten voor de projectpartner Hoe eigen is het concept aan de problematiek van de opdrachtgever ? IAM - HvA

4 Toetsing > 2 deliverables + 1 AVV 1. Presentatie 2. Trendverslag
Trendanalyse Toetsing > 2 deliverables + 1 AVV 1. Presentatie Je analyseert een trend en geeft daar een speedpresentatie over. 2. Trendverslag Je schrijft een trendverslag binnen 1 van de 5 IAM themalijnen. De trend heeft een directe relatie met de problematiek van de projectpartner en het ontwikkelde V2-project concept Deze 4 of 5 verslagen vormen tesamen de creatieve rationale van het project-concept en maken onderdeel uit van de projectdocumentatie van het team IAM - HvA

5 Trendanalyse > Presentatie
Presentatie over trend : vorm is vrij Criteria: Welke trend behandel je Welke bron gebruik je Beargumenteer waarom dit in jouw ogen een trend is en waarom ze relevant is Analyseer en indexeer volgens de trendpiramide Max. 10 minuten presenteren Aan het eind: 1 of 2 stellingen Max. 10 minuten groepsdiscussie over topic Laten we het vooral leuk houden: verras jezelf en elkaar IAM - HvA

6 Trendanalyse > Presentatie
Bronnen zijn vrij. Voorbeelden: artikel in tijdschrift, documentaire, expositietekst, column, wiki, jaarverslag, hoofdstuk uit een boek, theaterstuk, blog, online channel, meeting/congres/festival, GoogleLabs Documenteer waar en wanneer je je bron gebruikt hebt en evt wie de schrijver was IAM - HvA

7 Trendanalyse > Presentatie
Wat is een stelling ook weer? Van Dale over stelling: Stelling (de ~ (v.), ~en) 1 wijze waarop iets of iem. is geplaatst. 2 terrein door een legermacht ingenomen => positie. 3 steiger. 4 stellingkast. 5 bewering die men als waarheid wil zien aangenomen. 6 thesis => these. 7 houten omloop rond hoge windmolens, vanwaar de wieken bediend kunnen worden. 8 [spel] afbeelding van een dam- of schaakbord met stukken. Voorbeelden van stellingen: Originaliteit is veelal het goed verborgen weten te houden van zijn bronnen. (M.J.J. Putte, natuurkundig ingenieur, TU Delft, 2001) Consumers want entertainment and real information, not advertisements. (PWC Advisory, 2007) IAM - HvA

8 Wat is een trend? Trend vs Hype
The direction of the market (bron: Fuqua School of Business, Duke University) A linear calculation that shows predicted performance based on historical data (bron: XWIRE.com) The general direction in which something tends to move. (bron: vicniss.org) The direction of change over time, either toward or away from desired management objectives (bron: rangelandwest.org) IAM - HvA

9 Wat is trendanalyse? Trendanalyse
Trend analysis is the analysis of the changes in a given item of information over a period of time (bron: University of Indiana) Trend analysis provides the organization with information about shifts in society, the economy, politics, technology and the ecosystem that may have an impact on the future success and effectiveness of the organization. (bron: cmapros.com) IAM - HvA

10 Trendanalyse > Presentatie
Geef aan binnen welke macro-omgevingsfactor en binnen welk trendniveau jouw trend te categoriseren is Macro-omgevingsfactoren > DESTEP ! Demografisch Economisch Sociaal-cultureel Technologisch Ecologisch Politiek-juridisch IAM - HvA

11 Trendanalyse > macro-omgevingsfactoren
IAM - HvA

12 Macro: maatschappelijk Meso: consument
Trendanalyse Trendniveaus Macro: maatschappelijk Meso: consument Micro: markt > product/dienst IAM - HvA

13 Voorbeelden macroniveau: Technologisering Dematerialisering
Trendanalyse Voorbeelden macroniveau: Technologisering Dematerialisering Feminisering Socialisering > alles delen Regionalisering Digitalisering IAM - HvA

14 Voorbeelden mesoniveau: Simpelheid > denk aan Philips Escapisme
Trendanalyse Voorbeelden mesoniveau: Simpelheid > denk aan Philips Escapisme Experience Familie Alter ego’s Terug naar tradities Gezondheid IAM - HvA

15 Trendanalyse Trends en Tegentrends IAM - HvA

16 Voorbeelden microniveau ????
Trendanalyse Voorbeelden microniveau ???? IAM - HvA

17 Trendanalyse Begripsvorming: IAM - HvA

18 Trendanalyse Een voorbeeld van een trendpyramide:
Macrotrend: Individualisering Mesotrend: Singles Microtrend: Singlesreizen, datingsites etc etc IAM - HvA

19 Trendanalyse Nog een voorbeeld: Macrotrend: Duurzaamheid
Mesotrend: Gezondheid Microtrend: Wellnesscentra en ontstress-cursussen IAM - HvA

20 Trendanalyse En nog een:
Macrotrend: Technologisering – Individualisering -Digitalisering Mesotrend: alles zelf doen Microtrend: hierbouwik.nl IAM - HvA

21 Trendanalyse > trendverslag
Criteria trendverslag: De student heeft een voor de projectpartner relevante trend op het gebied van media/cultuur, communicatie, design, business of techniek geïndexeerd en geanalyseerd volgens de trendpiramide-methode. De student heeft de geselecteerde trend vertaald in een schriftelijke verslag, wat onderdeel uitmaakt van de rationale binnen het conceptdocument. Het trendverslag is minimaal 1 en maximaal 2 A4 groot, Arial 10 punts. Het trendverslag is in overtuigende en heldere stijl geschreven en bevat geen grammatica-, stijl- of spelfouten IAM - HvA

22 Trendanalyse > 5x trendverslag = Creatieve rationale
Wat is een Creatieve rationale? De creatieve verantwoording/argumentatie achter het ontwikkelde en in jouw ogen meest optimale concept (en ontwerp) in schriftelijke vorm IAM - HvA

23 Voorbeelden van trends op alle niveaus (micro/meso/macro):
Trendanalyse Voorbeelden van trends op alle niveaus (micro/meso/macro): co-creation, MVO, digital religions, wiki’s, MMPG’s, NFC/RFID, anti-globalisme, creative commons, mash-ups, Wimax, vergrijzing, tagging, opensource …. , mobile technology, social bookmarking, fundamentalisme, microblogging, widgets, patchwork identity, behavioral targeting… IAM - HvA

24 Deliverable 1 (presentatie) en 2 (Trendverslag ) tellen even zwaar:
Trendanalyse Deliverable 1 (presentatie) en 2 (Trendverslag ) tellen even zwaar: AVV OK + Presentatie = OK + Verslag = OK  OK Presentatie = O + Verslag = OK  O Presentatie = OK + Verslag = O  O Presentatie = O + Verslag = O  O IAM - HvA

25 Operationeel > tactisch > strategisch
Trendanalyse IAM themalijnen: Creatie / design Business Techniek Cultuur & media Communicatie Operationeel > tactisch > strategisch IAM - HvA

26 IAM - HvA

27 Bezoek aan Warhol expo in Stedelijk Museum Opdracht volgt
Trendanalyse Week 3 Bezoek aan Warhol expo in Stedelijk Museum Opdracht volgt En indeling presentaties volgt Deadline trendverslag versie 1 maandag 10 december 17:00 uur digitaal in pdf op IAM - HvA

28 Neem ff de tijd ! DEADLINE: 1 week from now! iam.cases@gmail.com
Trendanalyse > Vragen? Nu: ga je oriënteren en indexeren welke trend je wilt gaan behandelen in je presentatie en je trendverslag. Mag dezelfde zijn, hoeft niet. Neem ff de tijd ! DEADLINE: 1 week from now! IAM - HvA


Download ppt "IAM V2 Trendanalyse 13 november 2007 Intro."

Verwante presentaties


Ads door Google