De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Een onderzoek naar weerkritische activiteiten en mogelijke maatregelen

Verwante presentaties


Presentatie over: "Een onderzoek naar weerkritische activiteiten en mogelijke maatregelen"— Transcript van de presentatie:

1 Een onderzoek naar weerkritische activiteiten en mogelijke maatregelen
Weerbewust bouwen Een onderzoek naar weerkritische activiteiten en mogelijke maatregelen Peter Hazendonk Eindcolloquium

2 Inhoud: Inleiding; Probleemverkenning; Model; Onderzoeksresultaten;
Inleiding – Probleemverkenning – Model – Onderzoeksresultaten – Conclusies Inhoud: Inleiding; Probleemverkenning; Model; Onderzoeksresultaten; Conclusies. Welkom Peter Hazendonk Weerbewust bouwen

3 Afstudeercommissie Voorzitter: Prof.ir. C.S. Kleinman;
Inleiding – Probleemverkenning – Model – Onderzoeksresultaten – Conclusies Afstudeercommissie Voorzitter: Prof.ir. C.S. Kleinman; Hoofdbegeleider: ir. M.M.J. Vissers; Medebegeleider: dr. ir. E.W.Vastert. Waarom Bouwkunde en UT: pragmatisch Peter Hazendonk Weerbewust bouwen

4 Studieloopbaan Activiteiten
Inleiding – Probleemverkenning – Model – Onderzoeksresultaten – Conclusies Studieloopbaan : CSG De Heemgaard, Apeldoorn: VWO; : TU/e, Bachelor Bouwkunde; 2007-heden: TU/e, Master Uitvoeringstechniek. Activiteiten : Bestuur CSV Ichthus Eindhoven; : Commissie SUPport support Ghana; 2009: Commissie Studiereis SUPport Rusland; : Commissie SUPport support Kameroen. Waarom Bouwkunde en UT: pragmatisch Peter Hazendonk Weerbewust bouwen

5 Bouwen in extreme omstandigheden
Inleiding – Probleemverkenning – Model – Onderzoeksresultaten – Conclusies Bouwen in extreme omstandigheden Waarom Bouwkunde en UT: pragmatisch Peter Hazendonk Weerbewust bouwen

6 Inleiding – Probleemverkenning – Model – Onderzoeksresultaten – Conclusies
Waarom Bouwkunde en UT: pragmatisch Peter Hazendonk Weerbewust bouwen

7 Nederland kent kwakkelweer
Inleiding – Probleemverkenning – Model – Onderzoeksresultaten – Conclusies Nederland kent kwakkelweer Waarom Bouwkunde en UT: pragmatisch Peter Hazendonk Weerbewust bouwen

8 Inleiding – Probleemverkenning – Model – Onderzoeksresultaten – Conclusies
Verlet prognotiseren Waarom Bouwkunde en UT: pragmatisch Peter Hazendonk Weerbewust bouwen

9 Verlet in Nederland Werkbare dagen: 228 dagen/jaar
Inleiding – Probleemverkenning – Model – Onderzoeksresultaten – Conclusies Verlet in Nederland Werkbare dagen: 228 dagen/jaar Waarvan verlet: dagen/jaar Percentage verletdagen: 19% Waarom Bouwkunde en UT: pragmatisch Peter Hazendonk Weerbewust bouwen

10 Weersonafhankelijk Bouwen
Inleiding – Probleemverkenning – Model – Onderzoeksresultaten – Conclusies Ontbreken planmatige benadering weer Waarom Bouwkunde en UT: pragmatisch Peter Hazendonk Weersonafhankelijk Bouwen

11 Negatieve gevolgen van verlet
Inleiding – Probleemverkenning – Model – Onderzoeksresultaten – Conclusies Negatieve gevolgen van verlet Kosten; Vertraging op planning; Niet-optimale planning; Slechtere arbeidsomstandigheden; Slechtere kwaliteit. Waarom Bouwkunde en UT: pragmatisch Peter Hazendonk Weerbewust bouwen

12 Inleiding – Probleemverkenning – Model – Onderzoeksresultaten – Conclusies
Probleemstelling In de Nederlandse bouwsector wordt verlet geaccepteerd, zonder te onderzoeken of er rendabele maatregelen te nemen zijn, waardoor onnodige kosten worden gemaakt. Waarom Bouwkunde en UT: pragmatisch Peter Hazendonk Weerbewust bouwen

13 KOMAT themadag: Weersonafhankelijk bouwen
Inleiding – Probleemverkenning – Model – Onderzoeksresultaten – Conclusies KOMAT themadag: Weersonafhankelijk bouwen In kaart brengen: Weerkritische activiteiten/risico’s; Mogelijke maatregelen. Drie studenten uitgenodigd voor KOMAT themadag over weersonafhankelijk bouwen. Peter Hazendonk Weerbewust bouwen

14 Inleiding – Probleemverkenning – Model – Onderzoeksresultaten – Conclusies
Waarom Bouwkunde en UT: pragmatisch Peter Hazendonk Weerbewust bouwen

15 Conclusies model Beperkte inhoud; Niet wetenschappelijk onderbouwd;
Inleiding – Probleemverkenning – Model – Onderzoeksresultaten – Conclusies Conclusies model Beperkte inhoud; Niet wetenschappelijk onderbouwd; Wel interesse vanuit bedrijven. Waarom Bouwkunde en UT: pragmatisch Peter Hazendonk Weerbewust bouwen

16 Inleiding – Probleemverkenning – Model – Onderzoeksresultaten – Conclusies
Doelstelling Het ontwikkelen van een model op basis waarvan onderbouwde beslissingen kunnen worden genomen met betrekking tot het nemen van preventieve maatregelen bij onwerkbaar weer. Doelgroep model: Primair: werkvoorbereiders; Secundair: uitvoerders, architecten. Waarom Bouwkunde en UT: pragmatisch Peter Hazendonk Weerbewust bouwen

17 Inleiding – Probleemverkenning – Model – Onderzoeksresultaten – Conclusies
Waarom Bouwkunde en UT: pragmatisch Peter Hazendonk Weerbewust bouwen

18 Inleiding – Probleemverkenning – Model – Onderzoeksresultaten – Conclusies
Waarom Bouwkunde en UT: pragmatisch Peter Hazendonk Weerbewust bouwen

19 Inleiding – Probleemverkenning – Model – Onderzoeksresultaten – Conclusies
Waarom Bouwkunde en UT: pragmatisch Peter Hazendonk Weerbewust bouwen

20 Inleiding – Probleemverkenning – Model – Onderzoeksresultaten – Conclusies
Waarom Bouwkunde en UT: pragmatisch Peter Hazendonk Weerbewust bouwen

21 Inleiding – Probleemverkenning – Model – Onderzoeksresultaten – Conclusies
Waarom Bouwkunde en UT: pragmatisch Peter Hazendonk Weerbewust bouwen

22 Inleiding – Probleemverkenning – Model – Onderzoeksresultaten – Conclusies
Waarom Bouwkunde en UT: pragmatisch Peter Hazendonk Weerbewust bouwen

23 Inleiding – Probleemverkenning – Model – Onderzoeksresultaten – Conclusies
Waarom Bouwkunde en UT: pragmatisch Peter Hazendonk Weerbewust bouwen

24 Inleiding – Probleemverkenning – Model – Onderzoeksresultaten – Conclusies
Waarom Bouwkunde en UT: pragmatisch Peter Hazendonk Weerbewust bouwen

25 Onderzoeksresultaten
Inleiding – Probleemverkenning – Model – Onderzoeksresultaten – Conclusies Onderzoeksresultaten Waarom Bouwkunde en UT: pragmatisch Peter Hazendonk Weerbewust bouwen

26 Weerbewust bouwen Weer; Bouwen.
Inleiding – Probleemverkenning – Model – Onderzoeksresultaten – Conclusies Weerbewust bouwen Weer; Bouwen. Waarom Bouwkunde en UT: pragmatisch Peter Hazendonk Weerbewust bouwen

27 Inleiding – Probleemverkenning – Model – Onderzoeksresultaten – Conclusies
Waarom Bouwkunde en UT: pragmatisch Peter Hazendonk Weerbewust bouwen

28 Bouwactiviteiten STABU-codering Uitgebreide lijst bouwactiviteiten;
Inleiding – Probleemverkenning – Model – Onderzoeksresultaten – Conclusies Bouwactiviteiten STABU-codering Uitgebreide lijst bouwactiviteiten; Helder geordend; Bekend bij werkvoorbereider. 22 METSELWERK ALGEMEEN FUNCTIONELE OMSCHRIJVINGEN VERWIJDEREN AFWERKINGEN AANSLUITINGEN EN AANHELEN INJECTEREN REINIGEN METSELWERK BAKSTEEN MET MORTEL KALKZANDSTEEN MET MORTEL BETONSTEEN MET MORTEL Waarom Bouwkunde en UT: pragmatisch Peter Hazendonk Weerbewust bouwen

29 Inleiding – Probleemverkenning – Model – Onderzoeksresultaten – Conclusies
Waarom Bouwkunde en UT: pragmatisch Peter Hazendonk Weerbewust bouwen

30 Weerscomponenten Vorst; Neerslag; Wind; Mist; Bliksem;
Inleiding – Probleemverkenning – Model – Onderzoeksresultaten – Conclusies Weerscomponenten Vorst; Neerslag; Wind; Mist; Bliksem; Relatieve vochtigheid; Licht (afwezigheid zonlicht); UV-straling. Waarom Bouwkunde en UT: pragmatisch Peter Hazendonk Weerbewust bouwen

31 Inleiding – Probleemverkenning – Model – Onderzoeksresultaten – Conclusies
Waarom Bouwkunde en UT: pragmatisch Peter Hazendonk Weerbewust bouwen

32 Weerkritische activiteiten
Inleiding – Probleemverkenning – Model – Onderzoeksresultaten – Conclusies Weerkritische activiteiten Regelgeving; Bouwpraktijk. Waarom Bouwkunde en UT: pragmatisch Peter Hazendonk Weerbewust bouwen

33 Regelgeving CAO; UAV; Specifieke regelgeving.
Inleiding – Probleemverkenning – Model – Onderzoeksresultaten – Conclusies Regelgeving CAO; UAV; Specifieke regelgeving. CAO voor de bouwnijverheid , Artikel 20a, lid 2. De werknemer heeft tijdens vorst bij buitenwerkzaamheden, waarbij hij direct aan de buitenlucht is blootgesteld, het zelfstandig recht zijn werkzaamheden te staken, indien sprake is van één of meer van de navolgende omstandigheden: Een gevoelstemperatuur van -6 °C of lager. Hierbij geldt niet de voorwaarde dat er sprake moet zijn van vorst; Rijwegen dan wel looppaden niet in begaanbare staat verkeren; Geen winter-/ doorwerkkleding ter beschikking is gesteld; Er een sneeuwdek op het werkobject/ de werkplek ligt dat niet met eenvoudige middelen is te verwijderen. Waarom Bouwkunde en UT: pragmatisch Peter Hazendonk Weerbewust bouwen

34 Bouwpraktijk Arbeid; Materiaal; Materieel; Combinatie.
Inleiding – Probleemverkenning – Model – Onderzoeksresultaten – Conclusies Bouwpraktijk Arbeid; Materiaal; Materieel; Combinatie. Waarom Bouwkunde en UT: pragmatisch Peter Hazendonk Weerbewust bouwen

35 Vorstkritische activiteiten
Inleiding – Probleemverkenning – Model – Onderzoeksresultaten – Conclusies Vorstkritische activiteiten Arbeid: onderkoeling; Materiaal: met name vloeistoffen; Materieel: gladheid klimmaterieel; Combinatie: bevroren ondergrond. Waarom Bouwkunde en UT: pragmatisch Peter Hazendonk Weerbewust bouwen

36 Neerslagkritische activiteiten
Inleiding – Probleemverkenning – Model – Onderzoeksresultaten – Conclusies Neerslagkritische activiteiten Arbeid: discomfort; Materiaal: rot en roest; Materieel: kortsluiting; Combinatie: begaanbaarheid. Waarom Bouwkunde en UT: pragmatisch Peter Hazendonk Weerbewust bouwen

37 Windkritische activiteiten
Inleiding – Probleemverkenning – Model – Onderzoeksresultaten – Conclusies Windkritische activiteiten Arbeid: valgevaar; Materiaal: wegwaaien licht materiaal; Materieel: omwaaien; Combinatie: hijsen. Waarom Bouwkunde en UT: pragmatisch Peter Hazendonk Weerbewust bouwen

38 Inleiding – Probleemverkenning – Model – Onderzoeksresultaten – Conclusies
Waarom Bouwkunde en UT: pragmatisch Peter Hazendonk Weerbewust bouwen

39 Kritische grenswaarde
Inleiding – Probleemverkenning – Model – Onderzoeksresultaten – Conclusies Kritische grenswaarde Regelgeving: harde grens; ‘Praktijkervaring’: indicatieve grens. Waarom Bouwkunde en UT: pragmatisch Peter Hazendonk Weerbewust bouwen

40 Inleiding – Probleemverkenning – Model – Onderzoeksresultaten – Conclusies
Waarom Bouwkunde en UT: pragmatisch Peter Hazendonk Weerbewust bouwen

41 Kosten van verlet + Loonkosten; Algemene bouwplaatskosten;
Inleiding – Probleemverkenning – Model – Onderzoeksresultaten – Conclusies Kosten van verlet Loonkosten; Algemene bouwplaatskosten; Rentekosten; Boetebeding; ____________________________________ Verletkosten. + Waarom Bouwkunde en UT: pragmatisch Peter Hazendonk Weerbewust bouwen

42 Inleiding – Probleemverkenning – Model – Onderzoeksresultaten – Conclusies
Waarom Bouwkunde en UT: pragmatisch Peter Hazendonk Weerbewust bouwen

43 Kans overschrijden grens
Inleiding – Probleemverkenning – Model – Onderzoeksresultaten – Conclusies Kans overschrijden grens Weersverwachting; Weerstatistieken. Waarom Bouwkunde en UT: pragmatisch Peter Hazendonk Weerbewust bouwen

44 Landelijke verschillen
Inleiding – Probleemverkenning – Model – Onderzoeksresultaten – Conclusies Landelijke verschillen Temperatuur Neerslag Wind Waarom Bouwkunde en UT: pragmatisch Peter Hazendonk Weerbewust bouwen

45 Weerstations in Nederland
Inleiding – Probleemverkenning – Model – Onderzoeksresultaten – Conclusies Weerstations in Nederland CAO voor de bouwnijverheid , Artikel 20a, lid 3. De gevoelstemperatuur volgens de 10 uurmeting van het KNMI-weerstation in het postcodegebied waarin het bouwproject, waar de werknemer werkzaam is, zich bevindt, is daarbij bepalend. Een lijst met deze weerstations per postcodegebied is opgenomen in bijlage 19 van deze cao. Waarom Bouwkunde en UT: pragmatisch Peter Hazendonk Weerbewust bouwen

46 Locale verschillen Stadseffect: Temperatuur; Wind; Neerslag.
Inleiding – Probleemverkenning – Model – Onderzoeksresultaten – Conclusies Locale verschillen Stadseffect: Temperatuur; Wind; Neerslag. Waarom Bouwkunde en UT: pragmatisch Peter Hazendonk Weerbewust bouwen

47 Locale verschillen Hoogte: Wind; Temperatuur.
Inleiding – Probleemverkenning – Model – Onderzoeksresultaten – Conclusies Locale verschillen Hoogte: Wind; Temperatuur. Waarom Bouwkunde en UT: pragmatisch Peter Hazendonk Weerbewust bouwen

48 Berekening weerstatistieken
Inleiding – Probleemverkenning – Model – Onderzoeksresultaten – Conclusies Berekening weerstatistieken Percentage van tijd dat grens overschreden wordt: Gemiddeld; Maximaal; Minimaal. 26 weerstations; Alle weerkritische grenzen; Gegevens vanaf 1971. Waarom Bouwkunde en UT: pragmatisch Peter Hazendonk Weerbewust bouwen

49 Inleiding – Probleemverkenning – Model – Onderzoeksresultaten – Conclusies
Waarom Bouwkunde en UT: pragmatisch Peter Hazendonk Weerbewust bouwen

50 Maatregelen en hulpmiddelen
Inleiding – Probleemverkenning – Model – Onderzoeksresultaten – Conclusies Maatregelen en hulpmiddelen Maatregel = activiteit Hulpmiddel = product Maatregel Aanleggen tijdelijke bouwweg Hulpmiddel Stelconplaten / stalen rijplaten Waarom Bouwkunde en UT: pragmatisch Peter Hazendonk Weerbewust bouwen

51 Beschikbare maatregelen
Inleiding – Probleemverkenning – Model – Onderzoeksresultaten – Conclusies Beschikbare maatregelen Ruim 100 maatregelen; Ruim 125 hulpmiddelen. Eventueel: geen geschikte maatregel aanwezig… Waarom Bouwkunde en UT: pragmatisch Peter Hazendonk Weerbewust bouwen

52 Checklist nieuwe maatregelen
Inleiding – Probleemverkenning – Model – Onderzoeksresultaten – Conclusies Checklist nieuwe maatregelen Waarom Bouwkunde en UT: pragmatisch Peter Hazendonk Weerbewust bouwen

53 Resultaten Veel gegevens; Niet volledig; Genoeg informatie voor model.
Inleiding – Probleemverkenning – Model – Onderzoeksresultaten – Conclusies Resultaten Veel gegevens; Niet volledig; Genoeg informatie voor model. Waarom Bouwkunde en UT: pragmatisch Peter Hazendonk Weerbewust bouwen

54 Inleiding – Probleemverkenning – Model – Onderzoeksresultaten – Conclusies
Ontwerp Waarom Bouwkunde en UT: pragmatisch Peter Hazendonk Weerbewust bouwen

55 Inleiding – Probleemverkenning – Model – Onderzoeksresultaten – Conclusies
Processchema Waarom Bouwkunde en UT: pragmatisch Peter Hazendonk Weerbewust bouwen

56 Inleiding – Probleemverkenning – Model – Onderzoeksresultaten – Conclusies
Resultaat: Waarom Bouwkunde en UT: pragmatisch Peter Hazendonk Weerbewust bouwen

57 Inleiding – Probleemverkenning – Model – Onderzoeksresultaten – Conclusies
Waarom Bouwkunde en UT: pragmatisch Peter Hazendonk Weerbewust bouwen

58 Verletverkenner Voorzet beheersmodel
Inleiding – Probleemverkenning – Model – Onderzoeksresultaten – Conclusies Verletverkenner Voorzet beheersmodel Waarom Bouwkunde en UT: pragmatisch Peter Hazendonk Weerbewust bouwen

59 Beperkingen verletverkenner
Inleiding – Probleemverkenning – Model – Onderzoeksresultaten – Conclusies Beperkingen verletverkenner Gebruik weerstatistieken; Uitgangspositie: geen maatregelen; Tijd en kosten niet optellen. Waarom Bouwkunde en UT: pragmatisch Peter Hazendonk Weerbewust bouwen

60 Inleiding – Probleemverkenning – Model – Onderzoeksresultaten – Conclusies
Doelstelling Het ontwikkelen van een model op basis waarvan onderbouwde beslissingen kunnen worden genomen met betrekking tot het nemen van preventieve maatregelen bij onwerkbaar weer. “De verletverkenner kan een belangrijk instrument zijn voor de werkvoorbereider om in het voortraject bewust te worden van de weersinvloeden”. Waarom Bouwkunde en UT: pragmatisch Peter Hazendonk Weerbewust bouwen

61 Aanbevelingen Volledig programmeren; Opnemen meer weerscomponenten;
Inleiding – Probleemverkenning – Model – Onderzoeksresultaten – Conclusies Aanbevelingen Volledig programmeren; Opnemen meer weerscomponenten; Updaten kostengegevens; Aanvullen van weerstatistieken; Nieuwe knelpunten en maatregelen opnemen. Waarom Bouwkunde en UT: pragmatisch Peter Hazendonk Weerbewust bouwen

62 ? Belangstelling bedrijfsleven
Inleiding – Probleemverkenning – Model – Onderzoeksresultaten – Conclusies Belangstelling bedrijfsleven Overleg over publicatie via Bouwend Nederland ? Waarom Bouwkunde en UT: pragmatisch Peter Hazendonk Weerbewust bouwen

63 Bedankt voor uw aandacht!
Inleiding – Probleemverkenning – Model – Onderzoeksresultaten – Conclusies Zijn er nog vragen? Bedankt voor uw aandacht! Waarom Bouwkunde en UT: pragmatisch Peter Hazendonk Weerbewust bouwen


Download ppt "Een onderzoek naar weerkritische activiteiten en mogelijke maatregelen"

Verwante presentaties


Ads door Google