De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

HOLLAND BRANDING GROUP • 30 MEI 2013 • WOONDEBAT HAAGLANDEN • 1 Wachten tot het overgaat of zorgen dat het goed komt? • Kwesties zijn stevig, hardnekkig.

Verwante presentaties


Presentatie over: "HOLLAND BRANDING GROUP • 30 MEI 2013 • WOONDEBAT HAAGLANDEN • 1 Wachten tot het overgaat of zorgen dat het goed komt? • Kwesties zijn stevig, hardnekkig."— Transcript van de presentatie:

1 HOLLAND BRANDING GROUP • 30 MEI 2013 • WOONDEBAT HAAGLANDEN • 1 Wachten tot het overgaat of zorgen dat het goed komt? • Kwesties zijn stevig, hardnekkig en schier onoplosbaar • Oude spel is echt over, nieuw gereedschap, nieuwe verhoudingen • Professioneel optimisme: mooie plannen, resultaten boeken • Realiteit: kill your darlings, afboeken, moeizaam onderhandelen • Optimisme werkt als conservatieve kracht, verdooft

2 HOLLAND BRANDING GROUP • 30 MEI 2013 • WOONDEBAT HAAGLANDEN • 2 Als konijntjes in de koplamp?

3 HOLLAND BRANDING GROUP • 30 MEI 2013 • WOONDEBAT HAAGLANDEN • 3 Onderzoek en overleg moet dichter op de huid • Er zijn geen standaard of voor de hand liggende antwoorden • Er gloren wel kansrijke benaderingen, ze zijn nog niet goed verbonden • We hebben elkaar hard nodig, niet alleen om te praten • Bundelen van publieke en private intelligentie • Bundelen van kwantitatieve en kwalitatieve benadering • Gebruiken van inzichten uit andere sectoren

4 HOLLAND BRANDING GROUP • 30 MEI 2013 • WOONDEBAT HAAGLANDEN • 4 De nieuwe Da Vinci is een alliantie

5 HOLLAND BRANDING GROUP • 30 MEI 2013 • WOONDEBAT HAAGLANDEN • 5 Rouw, vraag, analyse, samenwerking, besluit 1. Verlies nemen is een belangrijk onderdeel van het proces 2. De transitie wordt aangedreven door honoreren van vraag van mensen 3. Zakelijke SWOT-achtige analyse is basis voor grove selectie 4. Het gaat tegelijk om veranderingen in markt, overheid en samenwerking 5. We moeten echt iets vinden om meer besluitvaardig te worden

6 HOLLAND BRANDING GROUP • 30 MEI 2013 • WOONDEBAT HAAGLANDEN • 6 1.Verlies nemen is belangrijk onderdeel van proces • Er wordt onvermoeibaar geanalyseerd en verklaard • Dit gebeurt op allerlei schalen en in meerdere talen • Uitleggen waarom het niet kan is niet je verantwoordelijkheid nemen • Er is een verbluffend grote tolerantie voor niet doen • Maar het ongeluk heeft al plaatsgevonden • Het verlies is er al, maar nog niet genomen • Niet nemen van verlies blokkeert nieuw denken • We sleuren teveel mee: na rouwen pas bouwen doorgaan rouwen bouwen

7 HOLLAND BRANDING GROUP • 30 MEI 2013 • WOONDEBAT HAAGLANDEN • 7 Een goede visie doet pijn en is in strijd met ons harmonisch verlangen...

8 HOLLAND BRANDING GROUP • 30 MEI 2013 • WOONDEBAT HAAGLANDEN • 8 Kill your darlings, herken een dood paard

9 HOLLAND BRANDING GROUP • 30 MEI 2013 • WOONDEBAT HAAGLANDEN • 9 2. De transitie en de vraag van mensen • Alleen diep inzicht in wat mensen willen gaat de markt openen • Aansluiten op hun wensen, fascinaties en verantwoordelijkheden • Dit bewustzijn wordt vrij breed beleden • Begrippen die erbij horen zijn: - Leefstijlen en Woonmilieus - ‘ Soul of place ’ en ‘ genre de vie ’ - Branding en identiteit - Integrale gebiedsontwikkeling - Organische aanpak

10 HOLLAND BRANDING GROUP • 30 MEI 2013 • WOONDEBAT HAAGLANDEN • 10 Daarin komen mooie vakken bij elkaar: • Archeologie, cultuurhistorie • Sociologie, antropologie • Marketing, branding • Stedebouw, design • Organisatiekunde, bestuurskunde

11 HOLLAND BRANDING GROUP • 30 MEI 2013 • WOONDEBAT HAAGLANDEN • 11

12 HOLLAND BRANDING GROUP • 30 MEI 2013 • WOONDEBAT HAAGLANDEN • 12

13 HOLLAND BRANDING GROUP • 30 MEI 2013 • WOONDEBAT HAAGLANDEN • 13

14 HOLLAND BRANDING GROUP • 30 MEI 2013 • WOONDEBAT HAAGLANDEN • 14 Wie banden wil verkopen moet de wereld herbergzaam maken

15 HOLLAND BRANDING GROUP • 30 MEI 2013 • WOONDEBAT HAAGLANDEN • Zakelijke SWOT-analyse is basis voor selectie • Deze analyse vindt nu in meeste regio ’ s plaats • Uitgevoerd door experts als Compaenen, Fakton, Stadkwadraat, STEC • Eerste stap: vaststellen wat clusters zijn op basis van verhuisrelaties • Tweede stap: indelen op basis van afzetbaarheid en bijdrage ambitie

16 HOLLAND BRANDING GROUP • 30 MEI 2013 • WOONDEBAT HAAGLANDEN • 16 Zakelijke SWOT-analyse is basis voor selectie • Hieruit ontstaat op centraal niveau toewijzing van sterk/zwak • Daartegen is veel weerstand, zelfs angst om aan tafel te gaan • Naast verlies speelt hier (begrijpelijk) ook eer, gezichtsverlies en imago • Hersenkraker is het ontwerp van ontwikkelmogelijkheden voor verliezers • Bijvoorbeeld Daily Rural System, landgoederen, Happy Few

17 HOLLAND BRANDING GROUP • 30 MEI 2013 • WOONDEBAT HAAGLANDEN • Verandering markt, overheid, samenwerking • Financieringsvraag, geen middelen • Uitval van vraag, hypotheken en lastige projectfinancieringen • Einde van aanbodgedreven confectie in grote hoeveelheden • Grondposities en contracten opnieuw onder de loep

18 HOLLAND BRANDING GROUP • 30 MEI 2013 • WOONDEBAT HAAGLANDEN • 18 Verandering markt, overheid, samenwerking • Sturingsvraag, geen filosofie van sturing en beïnvloeding • Mensen nemen zelf in toenemende mate regie op zich • Overheid moet en gaat van sturen en bestemmen naar faciliteren • Overheid verschijnt als partner naast anderen in allianties

19 HOLLAND BRANDING GROUP • 30 MEI 2013 • WOONDEBAT HAAGLANDEN • 19 Verandering markt, overheid, samenwerking • Allianties zijn de nieuwe eenheden, in allianties is niemand de baas • Allianties maken niet vanzelf regie op regioniveau • Allianties zijn niet integraal en niet aan de politiek gebonden • Er mist centraliteit, een coördinerend plaform

20 HOLLAND BRANDING GROUP • 30 MEI 2013 • WOONDEBAT HAAGLANDEN • Vinden methode om besluitvaardig te worden • Allianties introduceren nieuwe achterkamertjes rondom locaties • Resultaten en doorbraken liggen op hoger niveau dan de locaties • Overleg stagneert, geen manier en plaats om knopen door te hakken • Extra lastig door wijd verbreid harmonisch verlangen

21 HOLLAND BRANDING GROUP • 30 MEI 2013 • WOONDEBAT HAAGLANDEN • 21 Vancouver model besluitvorming • Vancouver heeft grote integrale besluiten door de stad gekregen • Voornemens worden duidelijk en confronterend gecommuniceerd • Reacties in kranten en op site worden uitgedaagd • Grote bijeenkomst in City Hall met maximale deining • Alles komt goed in verslag, College besluit in paar dagen • Weer publicatie, veel deining, weer bijeenkomst, blijven staan

22 HOLLAND BRANDING GROUP • 30 MEI 2013 • WOONDEBAT HAAGLANDEN • 22 Bevrijdende besluitvorming en rol gemeente • Gemeenten zoeken al enige tijd naar regierol • Dit kan een rol zijn in faciliteren van besluitvorming voor allianties • Vergelijkbaar met regie in faciliteren van beslechting in recht • Inrichten van besluitvorming zodat allianties niet meer vastlopen

23 HOLLAND BRANDING GROUP • 30 MEI 2013 • WOONDEBAT HAAGLANDEN • 23

24 HOLLAND BRANDING GROUP • 30 MEI 2013 • WOONDEBAT HAAGLANDEN • 24 Dankuwel!


Download ppt "HOLLAND BRANDING GROUP • 30 MEI 2013 • WOONDEBAT HAAGLANDEN • 1 Wachten tot het overgaat of zorgen dat het goed komt? • Kwesties zijn stevig, hardnekkig."

Verwante presentaties


Ads door Google