De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

SOCIALE NETWERKEN (lees ook: familie, vrienden en kennissenkring)

Verwante presentaties


Presentatie over: "SOCIALE NETWERKEN (lees ook: familie, vrienden en kennissenkring)"— Transcript van de presentatie:

1 SOCIALE NETWERKEN (lees ook: familie, vrienden en kennissenkring)

2 AUTISME 30 JAAR GELEDEN •Onbekend is onbemind •Nood aan specifieke kennis over autisme voor beroepskrachten,ouders…

3 VANDAAG •Autisme is (beter) bekend •Specifieke ondersteuning •Mogelijkheden en grenzen van behandeling en begeleiding •Een meer sociale invulling van het begrip handicap •De persoon met zijn handicap •Sociaal netwerk en kwaliteit van leven •…

4 SOCIAAL ISOLEMENT KAN EEN GROTERE HANDICAP WORDEN DAN DE BEPERKING ZELF

5 KWALITEIT VAN LEVEN •Relaties staan centraal •Deelnemen aan de samenleving •Keuze en controle •Ontplooien van mogelijkheden •Respect krijgen en iets betekenen

6 ALEXANDER 21 JAAR Is er nu niemand die met mij naar de voetbal wilt zonder ervoor betaald te worden??

7 DE RUBBEREN AUTIST LANDSCHIP Hoewel de autist bekend staat als een verwoed tegenstander van verandering, beschikt hij over een ongekende elasticiteit.

8 Dat zit zo: Je kan de autist in gelijk welke gietvorm proppen, dan zal hij (niet probleemloos) die vorm aannemen. Maar zodra je de gietvorm weer weghaalt neemt de autist onmiddellijk z’n eigen oorspronkelijke vorm weer aan.

9 Voor alle duidelijkheid: Dit is maar een metafoor, probeer het nooit in het echt uit, het gaat hier in feite over het psychische niveau. Fysiek is de autist niet meer of minder elastisch dan de niet-autist. Het autisme van de autist is onveranderbaar. Da’s de essentie van de vergelijking.

10 De acceptatie van die onveranderbaarheid van het autisme is belangrijk, voor de autist zowel als voor de niet-autisten die er mee te maken hebben. Die acceptatie bespaart beide partijen een berg frustraties en verhoogt in ’t algemeen de levenskwaliteit van alle betrokkenen.

11 Wie gietvormen wil vullen moet maar gietgips gebruiken en geen autist. Dit, ter informatie van opvoedkundigen

12 ONTWIKKELEN VAN EEN SOCIAAL NETWERK

13 UITGANGSPUNT

14 Persoonlijke invullingen van het begrip vrienden

15 100 redenen om er niet aan te beginnen •Dat zal toch niet lukken. •Dat hebben we al geprobeerd. •Die vereniging zal er niet voor openstaan •In onze buurt lukt dat niet, want ‘t is hier een rare mentaliteit. •De mensen doen niets meer voor niets..

16 vervolg •Laten we even realistisch blijven. •Mijn man wil daar niets van weten. •Dat is een te grote verandering. •Wat zal mijn schoonmoeder daarvan zeggen? •Ze gaan hem daar zeker pesten •Dat lukt nooit, want mijn kind is niet sociaal. •.

17 •Die mensen hebben geen ervaring •Die monitoren zijn nog zo jong. •Jan is met geen stok buiten te krijgen. •Ik wil andere mensen niet lastig vallen. •Ik kan toch geen publiciteit maken voor mijn kind. •Ik kan me geen fouten permitteren. •Dat moet de minister voor ons oplossen

18 Wat heeft iemand te bieden •Welke zijn de interesses, mogelijkheden, talenten van je zoon, dochter…? • Wat trekt mensen aan in je zoon, dochter….? • Met wie het klikt het?

19

20 Waarom (best) in groep? •Mensen van alle soorten en maten •Meer ideeën (niet +, maar X) •Meer kansen op creatieve ideeën •Belang van bruggenbouwers

21 INTERESSES EN TALENTEN Maak een lijstje per persoon en nummer volgens voorkeur.

22 Laat je vooral niet (mis)leiden door ideeënkillers zoals: • Dat doet hij wel graag, maar wat is hij daarmee… • Daar heeft toch niemand iets aan… •Hij vindt dat misschien leuk, maar ik erger me er rot aan… •Hij zegt wel dat hij wil tekenen, maar hij kliedert maar wat op papier… •Ook eigenzinnige interesses kunnen een talent zijn.

23 Of iemands gedrag als positief of negatief wordt ervaren hangt meer af van de omstandigheden dan van de eigenschap zelf

24 WAT TREKT MENSEN AAN IN … Karel staat voortdurend verbaasd te kijken naar alles wat er in de wereld gebeurt. Zijn onbevangenheid verleent hem een grote charme. Hij wijst je op allerlei zaken waar je vroeger overheen keek. En hij zal er steeds voor zorgen dat je geen verkeersovertreding begaat…

25 MET WIE KLIKT HET? (PERSOONLIJKHEIDS KENMERKEN) • Met mensen van een bepaalde leeftijd • Mannen, vrouwen • Mensen die veel of juist weinig praten • Mensen met een bepaalde interesse of een typisch beroep • …

26 Persoonlijkheid •een diploma -bijvoorbeeld in verband met handicap- of ervaring met gehandicapten is geen persoonlijkheidskenmerk •Het kan een belangrijk criterium zijn als je bijvoorbeeld naar een therapeut of een onderwijzer zoekt. •Maar mensen hoeven (gelukkig) geen diploma te hebben om vriendschappen te kunnen sluiten.

27

28

29 Welke mensen en organisaties, diensten, clubs… hebben iets te bieden? • Wie speelt vandaag al een rol in het leven van je zoon, dochter…? • Welke mensen en organisaties in je omgeving hebben iets te bieden • Bij welke organisaties ben je zelf -van dichtbij of veraf- betrokken?

30

31 Oproep, poster, contact advertentie

32 Vrijwilligers gezocht Om tijdens weekends en vakantieperiodes een jongere met autisme (type 7) te begeleiden. Onze voorkeur: Jonge mensen met een pedagogisch diploma of studenten die in die richting studeren. Kandidaten worden verondersteld een opleiding in autisme te volgen. Geïnteresseerden kunnen zich tussen 9u. en 17 uur aanmelden bij: Gertrude 00/ 123 45 67

33

34 Hoi, ik ben Ruben bijna 16 en woonachtig in Erpe Mere Ondanks mijn vele interesses bekijk ik het leven momenteel een beetje vanuit mijn luie zetel. Ik denk dat ik mij prima voel zo helemaal in mijn eentje….. En toch, zo af en toe, zou het misschien wel eens leuk zijn het één en ander met iemand te delen. Of kan ik zelf wel iemands leven verrijken met mijn kennis en mijn vaardigheden, of simpelweg mijn aanwezigheid? Ik ben een toffe, gevatte knul met een groot gevoel voor droge humor edelstenen en mineralen fascineren mij  geheime kamers en duistere gangen van mysterieuze kastelen intrigeren mij  Märklin treintjes en alles daarop en daarrond bekoren mij  ik wacht op een supersportman die mij verslaat op het badmintonterrein  vol belangstelling verken ik de mogelijkheden van Powerpoint, websites maken is misschien de volgende stap  mijn kamer zelf inrichten en daartoe mijn meubelen op eigen maat maken vormen een echte uitdaging Je kan ons bereiken op het nr. 00/000.00.00 ( en als daar weer eens niemand thuis is mag je altijd mijn moeder belagen op haar GSM 0000/00.00.00).

35

36 Powerpoint Thomas

37 Informatie uitwisselen •Informatie voor …. •Informatie over … De wegwijzer: www.participate-autism.be

38 woordje vooraf dag juf Hilde en juf Elke van de Siepies en de Takkies, dag Ellen, Jonne en C°, dag juf Vanessa van GON, dag juf Els, juf Lu, juf Annemie van Impuls, 1 september 2006, een nieuw schooljaar start voor Lucas. Alweer een belangrijk jaar: de eerste klas! Lucas is niet steeds een open boek, elke dag leren we hem wat beter kennen, dit boekje is bedoeld om wat wij al weten over Lucas met jullie te delen. Lucas van A tot Z… maar daarmee is zeker niet alles verteld! Maar we hopen dat het ook dit jaar geen éénrichtingsverkeer wordt. Graag lezen we ook jullie observaties, anekdotes, moeilijke momenten, overwinningen, lieve berichtjes, … Natuurlijk kan dit boekje nooit een goede babbel vervangen, maar niet altijd zal daar de gelegenheid toe zijn, daarom hopen we dat het heen & weer boekje terug een leuk verhaal wordt… Marcos & Sarah

39 Maarten heeft volgende info nodig om echt te kunnen genieten van zijn fietstocht. • Hij heeft een agenda waarin het verloop van de fietstocht beschreven staat: • Vrijdagavond (29 juni) stippelt mama samen met jou de fietstocht uit op je fietskaarten en bespreekt ze met jou of je onderweg in een café iets gaat eten en drinken of dat je een picknick meeneemt. • Zaterdag 30 juni komt Luc je, tussen 14 uur en 14.30 uur thuis ophalen. Luc zal tijdens de fietstocht een aantal foto’s maken die je later in je fotoboek kunt plakken. • Ongeveer om 15.30 uur (dat kan 5 min. vroeger of later zijn) rusten jullie een kwartiertje uit aan de kant van de weg. • Ongeveer om 15.45 uur (dat kan 5 min. vroeger of later zijn) gaan jullie het parcours verder volgen. • Ongeveer om 16.45 uur (dat kan 10 min. vroeger of later zijn) gaan jullie iets eten en drinken. • Ongeveer om 17.15 uur (dat kan 5 min. vroeger of later zijn) vertrekken jullie voor het laatste stuk van het parcours. Luc zal je tijdens dat laatste stuk vertellen of je nog met hem een bezoekje aan zijn ouders brengt of niet. • Ten laatste om 19 uur ben je weer thuis. Als je niet op bezoek gaat bij Luc zijn ouders zal dat ongeveer om 18.30 uur zijn. • Als je thuiskomt gaan we meteen eten. Luc blijft ook eten.

40 • Wanneer is er tijd om wat met wie te ondernemen? • Afspraken maken • Relaties verdiepen, ondersteunen, bijsturen…

41 “RESULTATEN”  thomas D. hielp mee cocktails maken op de fuif van de Muze  thomas M. ging mee kwissen met Karine  Lucas ging met Kathleen een middag luisteren naar verhalen op school  Arne werd uitgenodigd naar diezelfde voorleeszondag en was enthousiast maar werd jammergenoeg ziek  Arthur en Lucas kregen enkel initiatielesjes piano van Kathleen  thomas M. bemande de kassa van een Amnesty International evenement  thomas M. gaf een lesje Powerpoint aan de studenten

42  Thomas M. stelt zichzelf voor op het netwerkcafé door middel van een powerpointpresentatie  Thomas D. brouwt cocktails voor de gasten van het netwerkcafé  alle "kinderen" waren er bij op zaterdagnamiddag en leerden elkaar kennen  een vrijwilligster wil babysitten bij een aantal van de jongere kinderen  Jonne wil graag creatief bezig zijn met Lucas  Fons van de Lijn wil Thomas D meer vertellen over trams  Liesbet wou de pianolesjes (gestart door Kathleen) verderzetten

43 NEVENEFFECTEN  De groep komt een paar keer per jaar nog samen  De ouders van Arne kozen voor een andere school  Thomas krijgt nu deeltijds thuisonderwijs  De mama van Arthur zorgt er voor dat hij nu steeds zijn ‘handleiding’ mee heeft bij nieuwe activiteiten  K. helpt J. soms enkele uren in het huishouden mee

44 Nog Ideeën om het netwerk uit te breiden Informeer je directe omgeving: •familie, vrienden, buren, kennissen… •Via allerlei organisatie waarin je (eventueel zelf betrokken) bent zoals, KAV, jeugdverenigingen, sportclubs, ouderraad school… •….

45 INLEEFMODULE Een ‘speelse’ manier om je omgeving te Sensibiliseren Getuigenissen van mensen met autisme en hun netwerk www.autismevlaanderen.be vva@autismevlaanderen.be

46 STEUNGROEPEN WWW.PLANVZW.BE  Samen met een groep van mensen nadenken over je (of iemands) leven.  Samen je dromen in kaart brengen  Samen een aantal dromen realiseren

47 Hoe werkt het •Persoonlijke afspraak: is PLAN iets voor jou •Kennismaking met centrale persoon •Vormen van een steungroep •Met PLAN facilitatoren (2) een en ander via POSTERS in kaart brengen (met de steungroep)

48 POSTERS •Levensgeschiedenis •Relaties •Plaatsen •Kiezen •Energie •Respect •Dromen

49

50 als je denkt dat je te klein bent om invloed te hebben, dan heb je nog NOOIT met een mug in een kamer geslapen


Download ppt "SOCIALE NETWERKEN (lees ook: familie, vrienden en kennissenkring)"

Verwante presentaties


Ads door Google