De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Het SBO weer een stap vooruit! Ondernemend SBO Door: Jos A.J. van der Horst, marketing manager (Quanta NpM), verbonden aan Gedragswerk.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Het SBO weer een stap vooruit! Ondernemend SBO Door: Jos A.J. van der Horst, marketing manager (Quanta NpM), verbonden aan Gedragswerk."— Transcript van de presentatie:

1

2 Het SBO weer een stap vooruit!

3 Ondernemend SBO Door: Jos A.J. van der Horst, marketing manager (Quanta NpM), verbonden aan Gedragswerk

4 Hoe worden we “ DE krachtige eerste lijns onderwijszorgvoorziening waar onze doelgroepen terecht kunnen en willen?

5 Een stoet van ondernemers… Maatschappelijk ondernemers: “..diegenen die, al dan niet naast een streven naar winst, de aandacht richten op het leveren van een positieve bijdrage aan de samenleving.” “Zij herkennen knelpunten in de maatschappij en leveren (nieuwe) manieren om deze op te lossen.”

6 Wat karakteriseert een maatschappelijk ondernemer? 1)Visie 2) Informatie 3) Onafhankelijkheid 4) Oog voor geld 5) Beweging 6) Verbinding Een stoet van ondernemers…

7 Telkens weer dezelfde vragen 1.StrateegWat is de beste koers voor ons? 2.MarktverkennerWat is er aan de hand? 3.VerkoperHoe maak ik hen tot klant? 4.RelatiebeheerderHoe maak ik “vrienden voor het leven”van mijn klanten?

8 Telkens weer dezelfde vragen 5.CoördinatorWat doe ik om beloften aan de klant waar te maken? 6.PartnerHoe kan ik deze klant nóg beter helpen? 7.SpecialistHoe ontwikkel ik mezelf en hoe profiteren mijn klanten hiervan? 8.ConcurrentHoe onderscheid ik mezelf?

9 Wat is onze koers? Markt- penetratie Markt- ontwikkeling Product- ontwikkeling Diversificatie Markten Huidig Nieuw Aanbod Nieuw Huidig 1

10 Wat is onze koers? Eerst orde op zaken! Weet u van wanten? Weet u van wanten? Bent u levensmoe? Markten Huidig Nieuw Aanbod Nieuw Huidig Koester wat is! Een nieuwe relatie winnen is duurder dan deze relatie vasthouden Koester wat is! Waartoe zijn wij ook al weer op aarde?

11 De marktverkenner •Houdt het oog gericht op de markt •Op (potentiële) klanten, het netwerk dat hen omgeeft, de concurrenten •En wil weten: Feiten en trends Het kennen, kunnen, willen en geloven 2

12 Wie? Input doelgroepen (overheid) Intermediaire doelgroepen (verwijzers) SBO Eind doelgroepen (kinderen) Uw partners Uw concurrenten Realisatie doelstellingen beleid Maatschappelijke impact Carrièrepad … Oplossing leveren buiten mijn bereik Oneigenlijk probleem weghalen Einde emotionele last … Goed onderwijs Zelfvertrouwen Leuke klasgenootjes …

13 Wat zijn de instrumentele en emotionele behoeften van uw doelgroepen? Wat willen doelgroepen van u?

14 Instrumenteel: “get the job done” Emotioneel:zekerheid, geruststelling Wat willen doelgroepen van u?

15 De verkoper Namen en rugnummers Het vermoeden dat… Weten dat… In zee gaan met ons In zee blijven gaan met ons 3

16 E=K*A •Effectiviteit = Kwaliteit * Acceptatie •“De SBO-ers” staan garant voor kwaliteit •Hoe werken zij aan acceptatie??

17 E=K*A  De juiste indruk maken  De goede belofte doen  Waarmaken

18 Hoe kijken doelgroepen naar u? Imago en positionering Kennis over u, uw dienstverlening Associaties Ervaring met u, uw dienstverlening Kennis over concullega’s, hun dienstverlening Associaties Ervaring met concullega’s, hun dienstverlening

19 Het lelijke eendje werd nooit een mooie eend! Maar vond als zwaan erkenning

20 Wat is de basis? Uw kennen, kunnen en willen

21 Waarom gaan uw doelgroepen met u in zee? De vertaling naar…

22 Gebaseerd op onderscheidende kenmerken die… •Er toe doen •Zichtbaar zijn •Positief gewaardeerd worden

23  Dus doe uw werk goed  Dus doe uw werk nog beter

24 En de relatiebeheerder… •Kinderen •Ouders •Schoolleiders •Leerkrachten •IB-ers •Zorgcoördinatoren •AB-ers •Projecten en initiatieven •Vak- en beroepsorganisaties •… 4

25 Relatie Reputatie Ruil

26 En de coördinator? Zorgt er voor dat verwachtingen worden waargemaakt, door:  Een brug te slaan tussen SBO en doelgroepen  Binnen en buiten op elkaar af te stemmen  Door hoog en laag op elkaar af te stemmen 5

27 Wat houdt de ander bezig? Maak contact Realiseer aansluiting 6 De partner

28 De Januskop van de professional Optiek doelgroep Optiek professional 7

29 Klant SBO Wat? Voor wie? Condities? Service waarden Aanbod Proces Merk/imago Ontmoeting Prijs Mensen Waarden Relatie Verwachtingen

30 Hoe om gaan met de concurrentie? 1.Doe het goede voor de doelgroep 2.Doe dat waar u goed in bent Kies een concurrentiestrategie 8

31 Uw strategische keuzes •De laagste kosten (Kruidvat) •De beste kwaliteit (B&O) •De intensiefste relatie (Van Lanschot Bankiers) •Het beste individuele maatwerk (Rolls Royce) •Het beste massa maatwerk (DELL) •De machtigste strategische alliantie (Achmea) •In de gehele markt of een deel daarvan

32

33 De belangrijkste uitdaging “Het SBO als spil van versterkte onderwijszorg” In 2012 is het Speciaal Basis Onderwijs als hét regionale onderwijszorgloket een krachtige eerste lijns onderwijszorgvoorziening waar kinderen, basisscholen en jeugdzorgpartners “thuisnabij” terecht kunnen. Kinderen kunnen er terecht voor passend onderwijs dat anderen niet op deze, onderscheidende wijze, kunnen bieden. De basisscholen kunnen er terecht voor de eigen versterking, op de niveau’s van kind en klas. Om hen in staat te stellen voor zoveel mogelijk kinderen zélf passende zorg en onderwijs te realiseren. De regionale jeugdzorgpartners vinden in het SBO de partner die het mogelijk maakt om tot goede samenwerking te komen met het regulier onderwijs. De wensen en behoeften van kinderen, basisscholen en jeugdzorgpartners vormen hierbij telkens weer het vertrekpunt voor de inzet van de kwaliteiten van het Speciaal Basis Onderwijs.

34 Het SBO heeft nú al alle benodigde kennis, kunde en kwaliteit in huis om deze uitdaging succesvol tegemoet te treden. Het gaat er de komende jaren vooral om deze kennis, kunde en kwaliteit actief en doelgericht zichtbaar te maken en beschikbaar te stellen: zowel binnen áls tussen de SBO scholen én aan de belangrijkste belanghebbenden: kinderen, ouders, leerkrachten en partners in de lokale en regionale onderwijszorgnetwerken. Het SBO is méér dan welke andere partij ook, toegerust om in 2012 de spil te zijn van de versterkte onderwijszorg.

35 Om tot de spil van de versterkte onderwijszorg te worden, heeft het SBO onderwijsprofessionals PLUS nodig. Dit zijn onderwijsprofessionals die er in slagen maatschappelijk ondernemend te zijn. Dit betekent vooral dat zij in hun dagelijkse ‘doen en laten’ in 2012 (1) veel meer aandacht besteden aan het gesprek met alle partijen in het regionale onderwijszorgnetwerk en (2) veel meer oplossingen formuleren voor problemen waarmee deze partijen in 2012 te maken hebben. Naast de klas wordt het regionale onderwijszorgnetwerk steeds meer het werkterrein van de SBO onderwijsprofessionals.

36 Praat niet over wat anderen voor het SBO kunnen doen, praat over wat het SBO voor anderen kan doen. Alleen vanuit deze houding is in 2012 een versterkt SBO mogelijk.


Download ppt "Het SBO weer een stap vooruit! Ondernemend SBO Door: Jos A.J. van der Horst, marketing manager (Quanta NpM), verbonden aan Gedragswerk."

Verwante presentaties


Ads door Google