De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Ineke Bevers, Frederike Beijderwellen en Anita van Vlerken

Verwante presentaties


Presentatie over: "Ineke Bevers, Frederike Beijderwellen en Anita van Vlerken"— Transcript van de presentatie:

1 Ineke Bevers, Frederike Beijderwellen en Anita van Vlerken
E-coaching Binnencirkel Ineke Bevers, Frederike Beijderwellen en Anita van Vlerken

2 De binnencirkel Door Anita

3 Kennismaken

4 E-coaching E-coaching is een niet-hiërarchisch ontwikkelingspartnerschap waarbij het leer- en reflectieproces zowel analoog als digitaal plaatsvindt en waarbij sprake is van fysieke afstand in de communicatie.

5 Typen coaching Vorm Nabijheid Zichtbaarheid Uitingsvorm Tijd
F2F coaching Dichtbij Ja Gesproken synchroon Video coaching Op afstand Telefoon coaching Nee Chat coaching Geschreven Mail coaching asynchroon

6 CMC (computer mediated communication)
Hyperpersoonlijk door selectieve zelfpresentatie Alle tijd en aandacht voor opstellen, ontvangen en lezen van berichten Taaltechnische hulpmiddelen: emoticons , soundwoorden (hm), actiewoorden (*slik*), woordversieringen en afwijkende SCHRIJFVORMEN (jammerrrrrr)

7 Oefenen in groepjes Telefoon Skype Mail

8 Ingrediënten van e-coaching
Plaats en tijdonafhankelijk Een aaneenschakeling van contacten Kleine actiestappen Op basis van ervaringsleren Hoge mate van betrokkenheid Snel tot de kern Beter bij de les Ruggespraakmogelijkheden Het staat zwart op wit Structureren en motiveren Spiegelende functie Snel toegang tot emoties Individuele controle over het proces Blijvende positieve bekrachtiging terugvalpreventie

9 Voor- en nadelen Vorm Voordelen Nadelen Kenmerken/tips Video coaching
-geen reiskosten -even tussendoor -snel support -internet-verbinding -romp en gezicht Telefoon coaching -onzichtbaarheid -intonatie -volume -pauze/ woordkeuze -stemgebruik Chat coaching -snel sparren -anonimiteit -multi-tasken -taalvaardigheid -controle spelling en grammatica Mail coaching -verwachtingen Time management coach: 24 u/7dgn

10 Berichten analyseren door Taalhandelingen
-assertieven (werkelijkheid) -directieven (beïnvloeden gedrag geadresseerde) -expressieven (innerlijke gesteldheid zender) -commissieven (ontstaan verplichting) -declaratieven (stelligheid dat iets tot stand is gebracht)

11 Tips voor e-coach -manier communiceren aanpassen aan medium
-formuleer bondig en helder, geen lange reacties -investeer in opbouw goede relatie, bv complimenteren -in beweging brengen door continue stimulering -opdrachten geven voor zelfonderzoek -proberen niet op alle punten in te gaan -vermijd vooroordelen, aannames en interpretaties -maak geen taalfouten, controleer berichten -zoek naar successen in teksten en benoem deze

12 Zakelijk tips voor de e-coach
-kijk of e-coaching bij je past (affiniteit met taal) -integreer e-coaching binnen je dienstverlening -grote tijdsinvestering in het begin -kies bewust voor bepaalde typen e-coaching -oefen met andere coaches -investeer in scholing -investeer in overtuigen opdrachtgevers -time-management: geen 7 dagen per week 24 uur!

13 Boekentip E-coaching van Anne Ribbers en Alexander Waringa, isbn Inclusief e-book 3 maanden licentie Coach Campus 5 %korting op opleidingen eCoachPro

14 www.ecoachpro.nl E-coaching/e-coaching-in-vogelvlucht.nl
Leuk filmpje: E-coaching/e-coaching-in-vogelvlucht.nl


Download ppt "Ineke Bevers, Frederike Beijderwellen en Anita van Vlerken"

Verwante presentaties


Ads door Google