De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Online patiëntencommunicatie. Kennismaking Medical Media: •Ontwikkelt internetconcepten in de gezondheidszorg Historie Medical Media: •Reeds 12 jaar ervaring.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Online patiëntencommunicatie. Kennismaking Medical Media: •Ontwikkelt internetconcepten in de gezondheidszorg Historie Medical Media: •Reeds 12 jaar ervaring."— Transcript van de presentatie:

1 Online patiëntencommunicatie

2 Kennismaking Medical Media: •Ontwikkelt internetconcepten in de gezondheidszorg Historie Medical Media: •Reeds 12 jaar ervaring in patiëntencommunicatie en patiëntenvoorlichting op internet. –Van ziekenhuizen tot klokhuis •De 2 grootste gezondheidswebsites in Nederland in beheer: –Ziekenhuis.nl, samenwerkingsverband de portal van de Nederlandse ziekenhuizen richting de patiënt. Samenwerking in verschillende fasen. –Gezondheidsplein, de gezondste gids op het internet

3 Kennismaking •Referentie-kader voor deze bijeenkomst: 10 jaar ziekenhuis.nl •Van vernieuwend tot algemeen gebruik (commodity) •Samenwerkingsverbanden 30-tal wetenschappelijke verenigingen –Intensief en minder intensief –Aanvangsinvestering, vermenigvuldigingsfactor is enorm •Uitgegroeid tot specialist in het maken van gezondheidscontent •We ondersteunen organisaties in de zorg met een toegankelijke presentatie op het internet

4 Lessen van patientvoorlichting op het internet 10 jaar worstelen & pionieren met patientvoorlichting op internet samengevat in 3 woorden: Internet moet faciliteren. Internet is een middel geen doel, het moet effectiever zijn en het moet werk besparen.

5 Achtergronden van de afgelopen 10 jaar •Internet is hype-gevoelig –Help! Wat doe ik met mobiel? •Internet wordt vaak als doel gepresenteerd •Je moet wel nieuwe dingen proberen, maar na 1 a 2 jaar wel kijken naar uiteindelijke waarde voor specialist & patiënt •Voorbeeld: Online afspraak maken -> commodity, techniek is klaar, werkt faciliterend

6 Lessen van patientvoorlichting op het internet Hoofdvraag: Wat wil ik als ziekenhuis? Hoe wil ik me daarin profileren? Wat doet een specialist met internet? Wat doet een patient op internet? Wat wil ik als communicatie-voorlichter? •Faciliteren? •Minimum kwaliteitsgrens garanderen? •Hoe is mijn samenwerking met specialisten ?

7 E-consult •We doen het al 10 jaar: –Database met meer dan beantwoorde vragen. •Theoretisch fantastisch: –Patient stelt vraag op het moment dat het hem uitkomt, krijgt op maat informatie terug •Praktijk? –Schaamte-onderwerpen –Arts is meer tijd kwijt dan met consult –Minder informatief omdat het minder interactief is (gemarkeerd consult) –Wordt steeds meer gebruikt voor second-opinion –Willen patienten ervoor betalen?

8 •Kunnen werken, maar hebben niet veel techniek nodig: voorbeeld copd •Zijn er allemaal geweest, voor alle chronische patiëntgroepen •Theorie: –Met lage kosten zorg verbeteren •Praktijk: –Vaak discipline patiënten te weinig –Een select aantal patiënten vraagt weer oneindig veel aandacht –Wat vaak als kern overblijft is -contact –Is een arts meer of minder tijd kwijt met een of met een consult? •Voorbeeld: pil-sms •Vervanging simpele dagboeken, maar ingewikkelder wordt het vaak niet Zelfhulpmodules

9 Voorbeeld (niet-somatisch): Jellinek Gedurende de periode september 2003 tot en met juli 2005 werden ruim inlognamen aangemaakt. Dat is gemiddeld 150 per maand. Uiteindelijk maakte slechts een kleine groep, 142 bezoekers ofwel 5 procent, de module af. Dit betekent dat zij er gedurende vier weken actief aan hebben deelgenomen.

10 Gepersonaliseerde Informatie Theorie: –Fantastisch! Maar… waar zijn patienten naar op zoek op welk moment? Welke informatie wilt u graag over uw aandoening lezen op de site van uw ziekenhuis? –aanvullende info na het gesprek met uw arts (73 stemmen, 15,73%) –een bevestiging van de informatie van uw arts (26 stemmen, 5,60%) –info als voorbereiding op het bezoek aan uw arts (75 stemmen, 16,16%) –nieuwe ontwikkelingen (66 stemmen, 14,22%) –alles, als het maar over de aandoening gaat (224 stemmen, 48,28%) Totaal aantal stemmen: 464 Hebben patienten zelf helder waar ze naar op zoek zijn? Hoe kunnen we het dan voor ze invullen? Waar zoeken ze?

11 Gepersonaliseerde Informatie Voorbeeld uit de parktijk: voorlichtingsconsult, dokter geeft code mee. Na 2 jaar analyse: -Teveel werk voor dokter -Patient gaat toch ook ergens anders kijken -Ingangshoeken (ankeilers) voor informatie

12 Zelftesten Theorie: –Zelfdiagnose? Praktijk: –Ontzettend populair! –Heeft weinig tot geen wetenschappelijke waarde –Probleem-georienteerd leren –Is een andere ingangshoek om informatie te benaderen –Net zoals patient-verhalen.

13 Wat doet we nu vanuit ziekenhuis.nl? Ziekenhuis.nl streeft ernaar de database van patienteninformatie voor de ziekenhuizen te worden. Voor een deel zijn we dit al, veel ziekenhuizen verwijzen naar onze site.

14 Wat doet de patient op de site van een ziekenhuis? Wat doet u als patient op de website van een bepaald ziekenhuis? De antwoorden: bezoektijden opzoeken (144 stemmen, 20,60%) adresgegevens opzoeken (76 stemmen, 10,87%) meer info over mijn aandoening/behandeling zoeken (241 stemmen, 34,48%) specialisatie van mijn ziekenhuis opzoeken (90 stemmen, 12,88%) iets anders (148 stemmen, 21,17%) Totaal aantal stemmen: 699

15 Wat doet we nu vanuit ziekenhuis.nl? MEDISCH ABC •Geeft de mogelijkheid aan ziekenhuizen om de informatie van ziekenhuis.nl (teksten, animaties & video’s) op de site van het ziekenhuis te zetten. •Geeft basisteksten & updates maar ook de mogelijkheid om de informatie zelf aan te passen. •Waarom? 34% van de patienten zoekt dit op de site van het ziekenhuis. •De vraag is er al, wij faciliteren. (commmunicatie-voorlichter, specialist & patient)

16 Wat doet we nu vanuit ziekenhuis.nl? MEDISCH ABC •Geeft de mogelijkheid aan ziekenhuizen om de informatie van ziekenhuis.nl (teksten, animaties & video’s) op de site van het ziekenhuis te zetten. •Geeft basisteksten & updates maar ook de mogelijkheid om de informatie zelf aan te passen. •Waarom? 34% van de patienten zoekt dit op de site van het ziekenhuis. •De vraag is er al, wij faciliteren. (commmunicatie-voorlichter, specialist & patient)

17 Medisch ABC We zoeken 15 voorlopers die samen met ons de module verder gaan ontwikkelen! •Gezamenlijke ontwikkeling -> gratis (ieder eigen inspanning) •Opstap naar audio-video. •Dit is zo’n beetje alle content die Medical Media de afgelopen 12 jaar gemaakt heeft (met avro, wetenschappelijke verenigingen, sanoma, patientverenigingen, ziekenhuizen). •Doel is deze nu gemeenschappelijk te gaan gebruiken.

18 Contactgegevens Jan Thij Bakker Uitgever Ziekenhuis.nl


Download ppt "Online patiëntencommunicatie. Kennismaking Medical Media: •Ontwikkelt internetconcepten in de gezondheidszorg Historie Medical Media: •Reeds 12 jaar ervaring."

Verwante presentaties


Ads door Google