De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

W&E 8 JUNI 2012 MARJA VERSTELLE (UNIVERSITEIT LEIDEN) & RIA JACOBI(HOGESCHOOL VAN ANSTERDAM) Open Educational Resources en Massive Open Online Courses.

Verwante presentaties


Presentatie over: "W&E 8 JUNI 2012 MARJA VERSTELLE (UNIVERSITEIT LEIDEN) & RIA JACOBI(HOGESCHOOL VAN ANSTERDAM) Open Educational Resources en Massive Open Online Courses."— Transcript van de presentatie:

1 W&E 8 JUNI 2012 MARJA VERSTELLE (UNIVERSITEIT LEIDEN) & RIA JACOBI(HOGESCHOOL VAN ANSTERDAM) Open Educational Resources en Massive Open Online Courses

2 Doekle Terpstra: Recent bericht (31 mei 2012)  Quote van Doekle Terpstra tijdens het Nationaal Congres Social Media in het HO: "Ik heb het gevoel dat wij als hogescholen en universiteiten nog erg protectionistisch omgaan met de kennis waarover wij beschikken. Wij hebben de kennis en die moeten we niet delen want daar zit een concurrentievoordeel in opgesloten “.

3 Stelling Doekle Terpstra:  Mijn stelling is: Het nieuwe concurrentievoordeel zit juist in het open delen en beschikbaar stellen van die kennis. Je versterkt als onderwijsinstelling je naam en reputatie door juist open en transparant te zijn in dat wat je aanbiedt. Laat iedereen daar maar gebruik van maken.“

4 De politiek over Open  2/halbe-zijlstra ( ) 2/halbe-zijlstra

5 Wat zijn Open Educational Resources?  Open Educational Resources zijn open leermaterialen die online beschikbaar zijn voor (her)gebruik. Het kopiëren, bewerken en verspreiden van het materiaal is onder voorwaarden toegestaan.”

6 Intro

7 Wereldwijd: grote beweging - MIT - NYU - Afrika - JapanMITNYUAfrikaJapan

8 In Nederland - TU Delft - Open Universiteit - Universiteit Leiden - WikiwijsTU DelftOpen UniversiteitUniversiteit LeidenWikiwijs

9 Waarom zou een instelling beginnen aan OER?  Verschillende motieven: - exposure - onderwijsinnovatie - ranking - publiek geld = delen - kwaliteit materialen verhogen - aansluiting verbeteren (VO-HO/MBO-HBO etc)

10

11 Case HvA: nog lange weg te gaan Situatie  Bewustwording, nog geen discussie  Individuele enthousiastelingen: HvA-afstemming  Jet Bussemaker is voor ‘open’: nu verder!

12 Case HvA: Nog een lange weg te gaan Twee lijnen: 1. Learning Tomorrow (LT)  LT als paraplu: ICT beleid en innovatie  Eén programma lijn: ontsluiten van digitaal onderwijsmateriaal

13 Case HvA: nog lange weg te gaan 2. Via de bibliotheek  Bezig met open beleid (boeken eruit)  Samen optrekken om open opdracht te krijgen (auteursrechtenloket + licentie komt (Creative Commons); doel; workflow; platform) (aansluiten bij SURF ontwikkelingen)Creative Commons Idee: aansluiten bij docenten->via E-textbook? Hierdoor digitaliseren van onderwijs stimuleren, want daar ook nog veel werk te verzetten.

14

15 Case Leiden Open Courseware Universiteit Leiden Ocw.leidenuniv.nl:  2010: pre-pilot: 14 vakken uit 6 opleidingen  2011: pilot: 4 masteropleidingen, elk 40 EC online  2012: verbeterslag, evaluatie, business case, visie en beleid

16 Experiment: hoe gebruikt men OCW?  Vanuit perspectief opleiding / docent  Vanuit perspectief bezoeker

17 Vanuit perspectief opleiding / docent  Exposure  Niveau, topdocenten, internation. concurrentie  Werving  Reality check, transparantie over niveau en taal, studenteninterviews  Boeien  Onderwijsverbetering  Binding  Aansluiting februaristarters  Flexibiliteit voor niet-reguliere doelgroepen  Account issues vermijden voor externe docenten  Flipped classroom  Delen en produceren van kennis, valorisatie  Integratie social media

18 Roep om aanscherping focus  Exposure  Niveau, topdocenten, internation. concurrentie  Werving  Reality check, transparantie over niveau en taal, studenteninterviews  Boeien  Onderwijsverbetering  Binding  Aansluiting februaristarters  Flexibiliteit voor niet-reguliere doelgroepen  Account issues vermijden voor externe docenten  Flipped classroom  Delen en produceren van kennis, valorisatie  Integratie social media dit goed doen leidt tot

19 Vanuit perspectief bezoeker Verbeterslag nodig wb:  Navigatie, look and feel, informatie op elke pagina over aard en doel  Kwaliteit van audio en video  Ook voor offline gebruik  Zelfstudie mogelijkheden Daarna vindbaarheid verhogen (cross chanel)

20 Wat wordt het antwoord van Universiteit Leiden en andere instellingen voor HO op deze, zich razendsnel ontwikkelende, trend: Massive Open Online Courses ?

21 Massive Open Online Courses (MOOCS)  Disruptive development?  november ‘11, Stanford Artificial Intelligence course: deelnemers, ronden af  nu Harvard, MIT (EdX), Stanford, Princeton, Penn state, Michigan (Coursera)  Cursus, feedback, rooster, opdrachten, certificaat (!)  Business model?

22 voorbeeld MOOC  Voorbeeld: - Change MOOC van o.a. Erik Duvall - Stanford IAChange MOOC Stanford IA

23 Stelling “Massive Open Online Courses zijn een ontwikkeling die de onderwijsmarkt onomkeerbaar zullen veranderen”

24 Stelling Doekle Terpstra:  Wat vinden we ervan? Het nieuwe concurrentievoordeel zit juist in het open delen en beschikbaar stellen van die kennis. Je versterkt als onderwijsinstelling je naam en reputatie door juist open en transparant te zijn in dat wat je aanbiedt. Laat iedereen daar maar gebruik van maken.“

25 Discussievragen -1-  Hoe verhouden zich initiatieven van uitgeverijen en onderwijsinnovatie?  Hoe verhouden zich de eisen aan open leermiddelen vanuit (a) onderwijsvernieuwingseisen en vanuit (b) marketingseisen?

26 Discussievragen -2-  Welke kwaliteitseisen stel je aan leermaterialen (vormgeving, technisch, didactisch)?  Wie bepalen de eisen? (door/voor welke doelgroep?)  En hoe verhouden de eisen zich tot het materiaal dat docenten in onderwijs feitelijk gebruiken?

27 (reserve) OER & Wiley  David Wiley (2.33 – 4.50) David Wiley

28 (reserve) OER & onderwijs (docent)  Museum of Education Museum


Download ppt "W&E 8 JUNI 2012 MARJA VERSTELLE (UNIVERSITEIT LEIDEN) & RIA JACOBI(HOGESCHOOL VAN ANSTERDAM) Open Educational Resources en Massive Open Online Courses."

Verwante presentaties


Ads door Google