De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Sociale media als wervingstool Marc Roodveldt Brainycloud Marketing &

Verwante presentaties


Presentatie over: "Sociale media als wervingstool Marc Roodveldt Brainycloud Marketing &"— Transcript van de presentatie:

1 Sociale media als wervingstool Marc Roodveldt Brainycloud Marketing &

2 Agenda – Social Media Code (MR) – Kansen (Reviews / Social) (JF)

3 En iedereen maakt fouten…

4 Zelfs Yolanthe…

5 #yolanthetweet

6 Maar hoe zit dat met reclame? #spon

7 •Reclame Code Social Media (RSM) •Vanaf 1 januari 2014 •Initiatief van DDMA •Reclame moet herkenbaar zijn (art. 11 Nederlandse Reclame Code) •Voorheen niet altijd duidelijk bij Social Media De Reclamecode

8 •De relatie moet duidelijk zijn •Indien de adverteerder iemand voordeel biedt •Voor het verspreiden van reclame via Social Media Samengevat

9 •De code is Bindend voor alle bedrijven Voor wie? Als het publiek met een (financiële) beloning wordt aangespoord om via Social Media Reclame voor een bedrijf te maken, dan is er sprake van Social Media Marketing. De RSM verbiedt dit in beginsel niet, maar eist wel dat hier openheid over wordt gegeven. Reclame mag niet misleidend zijn!

10 •Juristen zijn bekend met het feit dat reclame herkenbaar moet zijn •Marketeers vaak niet Waarom? Ontvangt de verspreider een vergoeding in geld of natura (een product om te reviewen) van de adverteerder, dan dient dat uitdrukkelijk in de reclame-uiting te worden vermeld.

11 Alle Social Media, dus ook blogs! Waar?

12 Toepassen •. •Geen vertekend beeld creeren, niet partijdig moderaten •Geen bulk nep socal accounts gebruiken (astroturfing) #spon, #paid, #adv, #sample, #prom (ook voor retweets!) “Ik ontving product X van merk X”, “Bedrijf X vroeg mij om...” Blogs: Maak relevantie duidelijk door een disclosure op te nemen / Vermelding in Bio dat je werkt voor bedrijf X. •Geen astroturfing / Geen vertekend beeld creëren.

13 Do’s en Dont’s •Herkenbaarheid •Relatie bekendmaken (#adv) •Like en Win toevoegen •Geen eenzijdig beeld •Geen (kans op) voordeel = Geen RSM •Misleiding •In voordeel filteren •Astroturfing •Kinderen van 12j of jonger stimuleren tot het maken van reclame

14 Voorbeelden

15 Consequenties •Geen boete •Publieke tik •Reclame stoppen •Eerst een klacht •Niet actief monitoren

16 Test

17 Test

18 Test

19 Voorkomen •Verplaats je in de lezer. Zal je het zelf herkennen als reclame? •Geniet de “reclamemaker” voordeel? •Implementeer je eigen gedragscode voor je medewerkers •Informeer je medewerkers: laat de buitenwereld merken dat ze werkzaam zijn voor jouw bedrijf

20 Vertrouwen – de basis voor social media success Jillian Falconi - Global Director of Demand Generation

21 Het gaat nog steeds over mensen en communicatie De basics zijn nooit veranderd

22 Hoe beinvloedt social media het koopgedrag? Helpt met het vergelijken hoe je presteert t.o.v de concurrentie Consument wordt adviseur, tester, doorverwijzer Positieve koopervaringen moedigen klanten aan om de conversatie met je aan te gaan Merkambassadeur Ervaren BindingKopenOverwegen Evalueer

23 LUISTER ONTWERP ENGAGE VERBETER VERFIJN 5 Pijlers van Social Media Success

24 Luister Meer dan je Praat •Begin met je eigen profiel & brand •Analyseer relevante stakeholders •Monitor je concurrent en doelgroep •Wees alert!

25 Het gaat niet alleen om het medium en het gaat om meer dan de boodschap •Creatieve & oorspronkelijke content •Moderne marketing is geïntegreerd •Wees jezelf!

26 Breng je merk in beweging •Toon Engagement: Social is een voortdurende relatie •Zet de klant centraal – vraag om feedback •Social Media is meer dan een wervingstool •Wees transparant

27 Doelgroepgericht Content Overwegen Evaluatie Kopen? Webinar Klantenwerving Presentaties Blog content Infographics & Video Gidsen, Reviews Reviews Demand Generation

28 Verfijn & Verbeter •Meten is Weten •Bepaal je Success Criteria •Bouw een Social Media Toolbox •“Sweat your Assets”

29 “Wie geen vertrouwen stelt in anderen, zal nimmer het vertrouwen van de anderen winnen.” Lao-Tse, Chinees filosoof [± 600 v.C.]

30 Bedankt!


Download ppt "Sociale media als wervingstool Marc Roodveldt Brainycloud Marketing &"

Verwante presentaties


Ads door Google