De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Pag. 1 (Streaming) video aan de Universiteit Gent: stand van zaken Universiteit Gent Danny Schellemans Directeur Informatie- en CommunicatieTechnologie.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Pag. 1 (Streaming) video aan de Universiteit Gent: stand van zaken Universiteit Gent Danny Schellemans Directeur Informatie- en CommunicatieTechnologie."— Transcript van de presentatie:

1 Pag. 1 (Streaming) video aan de Universiteit Gent: stand van zaken Universiteit Gent Danny Schellemans Directeur Informatie- en CommunicatieTechnologie

2 Pag. 2 Inhoud 1.Overzicht van toepassingen met streaming video i.h. onderwijs 2.Videoconferentie en teleclassing 3.Vernieuwing van de multimediazaal in S9 4.Aanbieden van videomateriaal via ELO 5.Weblectures: opnemen van hoorcolleges of lezingen en beschikbaar stellen via het web 6.Webconferentie

3 Pag Overzicht van toepassingen met streaming video in het onderwijs •Live communicatie met video via internet (live stream) –Videoconferentie en Teleclassing: (grote) groepen in verschillende ruimtes –Webconferentie: (kleine) groepen, dikwijls één PC per deelnemer –Webcast: live uitzenden van evenement via het web •Beschikbaar stellen van video via web (on demand) –Streaming video: digitaal videomateriaal (van derden of zelf opgenomen) –Weblectures (opnames van hoorcolleges of lezingen, eventueel met meerdere beelden synchroon)

4 Pag Videoconferentie en teleclassing •Videoconferentie: live communicatie tussen (grote) groepen –Twee of meerdere locaties –Goede beeld- en geluidkwaliteit –Videobeelden en presentatiemateriaal afzonderlijk doorgezonden –Doctoraatsverdedigingen, vergaderingen, lessen, … •Teleclassing: geoptimaliseerde videoconferentie –setup om face-to-face onderwijs in leslokaal zo goed mogelijk te benaderen –Inrichting: visueel contact en directe interactie tussen lesgever en studenten op de verschillende locaties mogelijk –Uitgebreide presentatiemogelijkheden –Opleidingsonderdelen gezamenlijk met andere instellingen (alliantie met VUB, associatie, KULeuven, …) •Eerste les in vernieuwde Multimediazaal S9 op 14 februari 2011 –Marine and Lacustrine Science and Management (Interuniv. Opl. UGent-VUB)

5 Pag Vernieuwing multimediazaal S9 2 HD-projectoren • 2 PC’s met touchscreen • controlepaneel 3 beweegbare HD-videocamera’s Controlemonitor voor lesgever

6 Pag Vernieuwing multimediazaal S9 •Videoconferentie in HD •Controlepanelen voor zowel lesgever als regie: –Selectie video-outputs (o.a. projectieschermen en monitors) –Opstarten videoconferentie •Lesopnames mogelijk met o.a. Opencast recorder (zie verder) •Lesgever: schrijfbord via PC-touchscreen met stylus

7 Pag Doelstellingen teleclassing •Ervaring opdoen met teleclassing •Uitbreiding van aantal leslokalen met teleclassing- faciliteiten •Eén per jaar: streven naar geografische verdeling over de verschillende UGent-campussen •Financiering opgenomen in UGent meerjarenbegroting ( ) •Aansluitend: uitbreiding van faciliteiten voor lesopnames (zie verder)

8 Pag Aanbieden van videomateriaal via ELO: aandachtspunten •Via ELO-platformen Minerva en Zephyr: eenvoudig uploaden van videomateriaal en bekijken als stream •Video-lesmateriaal van lesgevers, video-bijdrages van studenten (individuele opdracht, groepswerk, e-portfolio) •Streaming video niet op ELO zelf, maar op afzonderlijk platform: Mediamosa •Platform- en browseronafhankelijk •Ondersteund bronmateriaal: zoveel mogelijk formaten •Toegankelijkheid instelbaar per videobestand

9 Pag. 9

10 Pag Voorbeeld: videomateriaal toevoegen

11 Pag Voorbeeld: een video bekijken Volledig scherm

12 Pag Aanbieden van videomateriaal via ELO: implementatie en doelstellingen •Mediamosa-platform beschikbaar sinds academiejaar , na pilootfase in •Momenteel ongeveer een 500-tal videobestanden (80 Gb) waarvan de helft publiek beschikbaar •Toename gebruik: grote storage-capaciteit nodig, archivering •Beschikbaar stellen van videomateriaal in andere websites zoals UGent-portaal •Mobile…

13 Pag Weblectures: opnames van hoorcolleges met Opencast Matterhorn platform •Opnemen van hoorcolleges of lezingen met recorder –2 videokanalen (lesgever en presentatie) en audio –Geautomatiseerd opnemen met planner •Automatische media-verwerking door backend server –Omzetten naar streaming formaat –Media-segmentering op basis van verandering van slides –Media-analyse met OCR: metadatering van slides –Indexering van fragmenten op basis van deze metadata (zoeken) •Bekijken van opnames met 2-scherm mediaspeler in uw favoriete browser

14 Pag Weblectures: schematische voorstelling

15 Pag Bekijken van opgenomen lezing met OpenCast 2-schermen mediaspeler •2 schermen: lesgever en presentatie •Grootte afzonderlijk instelbaar •Zichtbare tijdsbalk met segmenten •Oplijsting van slide- afbeeldingen •Zoekmogelijkheden

16 Pag Weblectures: doelstellingen •Ervaring opdoen met geautomatiseerde lesopnames •Eerste vaste recorder staat opgesteld in de multimediazaal •Uitbreiden van aantal leszalen met opname-faciliteiten wordt voorbereid naar volgend academiejaar toe •Centrale financiering •Verbeteren van integratie met Mediamosa en ELO

17 Pag Webconferentie •Platform: BigBlueButton •Onbeperkt aantal afzonderlijke sessieruimtes •Twee rollen mogelijk per sessie: moderator (lesgever) of viewer (student) •Lesgever(s) aan eigen PC met webcam en microfoon, studenten aan eigen PC (eventueel ook met webcam en microfoon) •Enkel uw favoriete browser nodig •Mogelijkheden: presentaties (PPT, PDF, Word, …), whiteboard-opties, desktop sharing •Toekomst: mogelijkheid tot opnemen van een sessie

18 Pag Webconferentie: sessie met BigBlueButton

19 Pag. 19 Informatie •Ondersteuning: Directie ICT- Afdeling Onderwijstechnologie •Vragen en suggesties: •Multimediazaal: •Algemene informatie: •Streaming video-portaal: •Probeer het in de DICT-demostand (16 PC’s): –Eigen videomateriaal uploaden en bekijken –Opgenomen lezingen van deze studiedag bekijken (opencast) –Webconferentie opzetten met uw collega’s

20 Pag. 20 Streaming video platform: systeemvereisten •Webservice-gebaseerde technologie –Toegang vanuit ELO (Minerva, Zephyr) en andere webapplicaties •Schaalbaarheid van de verschillende services •Redundantie van de serverinfrastructuur •Capaciteit: opslag op centrale storage •Mogelijkheden qua metadatering –Bevraagbaar door search engine van de UGent bibliotheek

21 Pag. 21 Mediamosa (open source) •schaalbaar Middleware Media Distribution Platform (gebaseerd op Drupal CMS) •Biedt toegang tot en gebruik van (gedeelde) storage capaciteit, metadata databases, transcoding- and streaming servers. •Functionaliteiten : zoeken, afspelen, uploaden, transcoderen, fijn instelbaar toegangs- controlesysteem •Streamen van Flash, H.264 MPEG-4 and Windows Media •transcoderen m.b.v. FFmpeg (open source) •flexibele Metadata Element Sets (o.a. Dublin Core) •Webinterface: REST-architectuur •Cfr. SURFMedia

22 Pag. 22 Aandachtspunten •Bewaren van primaire bronbestanden •Streaming video download (“vodcast”) –Auteursrechten •Preservering (langetermijn-bewaring) –Bijdrages lesgever bijdrages studenten •High Definition nodig?

23 Pag. 23 Karakteristieken implementatie •Bronmateriaal getranscodeerd naar: –Formaat: mp4 (stream + download) –Codec: H.264 MPEG-4 (video), AAC (audio) –Resolutie: 640x350 (video bitrate 512kb/s, audio bitrate 128kb/s, stream bitrate 640kb/s) •Plugin voor afspelen van video in browser: –Flowplayer (Flash plugin, beschikbaar voor alle populaire browsers)


Download ppt "Pag. 1 (Streaming) video aan de Universiteit Gent: stand van zaken Universiteit Gent Danny Schellemans Directeur Informatie- en CommunicatieTechnologie."

Verwante presentaties


Ads door Google