De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

1) Van analoog naar digitaal 2) Keuzes en consequenties 3) Compressie Methodes en Codecs 4) Toekomst.

Verwante presentaties


Presentatie over: "1) Van analoog naar digitaal 2) Keuzes en consequenties 3) Compressie Methodes en Codecs 4) Toekomst."— Transcript van de presentatie:

1

2 1) Van analoog naar digitaal 2) Keuzes en consequenties 3) Compressie Methodes en Codecs 4) Toekomst

3 Analoog Rules Na OntwikkelingVoor Ontwikkeling Emulsie (cristal halyde) - Door ontwikkeling vastgezet - Voor kleurweergave 3 lagen: RGB - Beeldafdruk door Lichtgevoelige emulsie

4 Vertaling naar 1tjes en 0tjes - Pixel gebaseerd - Per Pixel 3 kanalen: RGB - 8-bit aan gradatie per kleur(2 ⁸ =256) 1 bit 4 bit 8 bit - 256³= (miljoenenkleuren ) - 3x8 = 24 bit per pixel (+Alpha Kanaal 32bit)

5 Rekenopdracht - Pixel gebaseerd - Per Pixel 3 kanalen: RGB - 8-bit aan gradatie per kleur (2 ⁸ =256) - 256³= (miljoenenkleuren) Hoeveel Mogelijke kleuren bij: - 10bit? - 12bit? - 14bit? Hoeveel actieve pixels telt: - SD PAL? (720 p. breed, 576 p. hoog) - 720p? (1280 p. Breed,720 p. hoog) p? (1920 p. breed, 1080 p. hoog)

6 Ongecomprimeerd 8-bit - SD pal 720x576 = pixels - HD 720p 1280x720 = pixels - HD 1080p 1920x1080 = pixels - x 24bit (3x8bit) = VEEL DATA!

7 Race Tegen de Klok Beeldcompressie macrobloks; samenvoegen van pixels met vergelijkbare waarde Kleurcompressie chromatic Sub Sampling: 4:2:2, 4:1:0, 4:4:2 etc. Compressie nodig:

8 - Intraframe: Compressie per frame - Interframe: Compressie op basis van meerdere frames (GOP structure) I-frame, P-frame en B-frame (tussen 5-20 frames per groep) - I-frame: (intra, reference, key frame) zelfstandig beeld - P-frame (predicted): baseerd zich op dichtstbijzijnde voorgaande I- of P- frame - B-frame (Bi-directional) baseerd zich op voorgaande en nog komende I- en P- Frames - Open/Closed GOP Structure

9 Resolutie : SD, 720, 1080, 2K, 3K, 4K etc.) Frame Rate: 24, 25, Bitdiepte: 8, 10, 12, 14 bit Codec: MPEG4, XDCAM, Prores, DV, etc Scan Methode: Progressief/Interlaced PAL, NTSC, HDTV Frame Aspect Ratio 4:3, 16:9, 1.85:1, 2.39:1 Pixel Aspect Ratio CCIR 601, HD1440x1920, Square

10 Start FCP en/of Premiere pro Onderzoek de videoformaat Eigenschappen van 5 clips

11 AV-Industrie Codecs Video Aquisitie - Uncompressed 8- en 10-bit - Redcode, Arrie Raw, Cineform - Apple Prores (HQ, LT) - XDCAM (HD, EX, IMX) - HDV, DVCPRO HD - DV, DVCAM, DVCPRO Video Deliverables - MPEG2 (DVD, Blu-ray) - MPEG4 (H.264, Blu-ray) Animatie - Animation, Photo JPEG TIFF/TARGA/JPEG Sequences

12 Extentie:.mov of.avi of.mp4 of.flv Een bestandsformaat Codec: DVCAM of HDV of Prores Een Compressiemethode Let op: Mpeg is codec EN extensie!

13 Alpha kanaal is een vierde videokanaal (naast RGB kanalen) waarin een matte wordt opgeslagen. Zo wordt een deel van de video doorzichtig. Let op: Video met alpha kan zijn opgebouwd als straight of premultiplied. Gebruik straight voor het beste resultaat.

14

15 JPEG Hetzelfde als M-JPEG maar dan betere kwaliteit voor dezelfde data- rate. JPEG2000 (+Alpha) Lossless/Lossy, 4:4:4, 4:2:2, Intraframe 8, 10, 12, 16-bit, VBR/ CBR. Standaard voor digitale Bioscoop releases. CINEFORM lossy, Intraframe. 8, 10 en 12- bit , Tot 4K, VBR/CBR. Pro aquisitie en intermediate CodecREDCODE Hetzelfde als CINEFORM. VBR. PRORES Lossy, 4:2:2, 4:4:4, intraframe, 8, 10 Bit, VBR. Speciaal gemaakt voor pro’s. Hoge kwaliteit, CPU Vriendelijke en snelle intermediate.

16 MPEG-2: Lossy, meestal 4.2.0, Interframe, VBR/CBR. Gebruikt voor DVD. MPEG-4 Lossy, meestal 4.2.0, interframe, VBR/CBR. voor Blu-ray Meer compressie technieken: Wavelet, Blurren van Pixelblocks… Etc. H.264 Lossy codec, meestal 4.2.0, Interframe CBR/VBR. Afgeleid van MPEG4. Als standaard aangenomen op veel plekken. WMV Lossy codec, In ideaal voor PC, fucking lastig iets technisch over te vinden.

17 JPEG (+alpha) Lossless/Lossy, 4:4:4, 4:2:2, 4:1:1, 4:1:0, 8-bit. 4k Film Scan

18 - Meer kleurinformatie door uitbannen van chromatic Sub Sampling en opschroeven van bits. - Geavanceerdere Codecs - Meer resolutie GoodOldBolex16mm

19 Met Compressor Exoporteer de 1080p clip naar een h.264 en WMV codec in de volgende resoluties: - 360p, 480p, 720p en 1080p Zoek daarbij naar een optimale balans tussen grootte en kwaliteit Met Mpeg Streamclip Exporteer de ondertiteling en Graphics clip naar animation, Jpeg2000 en Prores. Leg de verschillende clips over de dv, hdv, prores en uncompressed footage en bekijk het resultaat.

20 Geselecteerde Literatuur: Final Cut Pro Manual (P ) Huiswerk: -Lees pagina over Decoupage en het het Shot uit ‘Films Maken’ van Roemer Lievaart Geselecteerde Websites: -en.wikipedia.org/wiki/RGB_color_mo del -en.wikipedia.org/wiki/Chroma_subsa mpling -en.wikipedia.org/wiki/Color_space -en.wikipedia.org/wiki/Digital_video -en.wikipedia.org/wiki/Quantization -en.wikipedia.org/wiki/Video_codec en.wikipedia.org/wiki/Video_codec - en.wikipedia.org/wiki/Video_codec


Download ppt "1) Van analoog naar digitaal 2) Keuzes en consequenties 3) Compressie Methodes en Codecs 4) Toekomst."

Verwante presentaties


Ads door Google