De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Winkels in de Zuidas • Winkels • Zuidas • Concurrentie tussen de steden: – Amsterdam in 2004 op 5e plaats, in 2005 op 6e plaats, ingehaald door Barcelona!

Verwante presentaties


Presentatie over: "Winkels in de Zuidas • Winkels • Zuidas • Concurrentie tussen de steden: – Amsterdam in 2004 op 5e plaats, in 2005 op 6e plaats, ingehaald door Barcelona!"— Transcript van de presentatie:

1

2 Winkels in de Zuidas • Winkels • Zuidas • Concurrentie tussen de steden: – Amsterdam in 2004 op 5e plaats, in 2005 op 6e plaats, ingehaald door Barcelona! • Discussie Gemeente – Consortium Zuidas Dok CV – m² Plint versus m² Connector

3 Welk winkelconcept zal de beste keuze voor de Zuidas zijn ? Probleemstelling

4 Onderzoeksvragen Literatuurstudie : • Welke factoren maken een internationale toplocatie aantrekkelijk? – quality of life, architectonische schoonheid, bereikbaarheid & parkeren, imago / identiteit / exclusiviteit, multifunctionaliteit, veiligheid en geborgenheid, diversiteit, marktaspecten en zichtbaarheid – Doelgroepen: Management Elite c.a. en Culturele Elite

5 Onderzoeksvragen (vervolg) • Welke winkelconcepten horen hierbij? • Winkelontwerpen: – passage, warenhuis, winkelcentrum, woonboulevard, virtuele winkel, winkelstraat • Winkelformules: – Designer boetiek, merkwinkel (brand store), discount winkel

6 Theoretisch kader Aantrekkelijkheidfactoren & winkelontwerpen & doelgroepen & winkelformules WinkelontwerpImago, winkelformule, marktsegment Winkelconcepten Randvoorwaarden Aantrekke- lijkheid- factoren Concurrentie tussen internationale toplocaties

7 Case-onderzoek • Welke winkelconcepten zijn aanwezig op andere toplocaties die vergelijkbaar met de Zuidas zijn?

8 Docklands • Algemeen: – Oud havengebied, nu int. sted. toplocatie – 34,8 ha, 24 kantoortorens, 3 winkelcentra, hotel, light rail, metro, 5 openbare parkeergarages, wonen in Canary Riverside – Ca werkenden

9 Docklands

10 Plattegrond winkels

11 • Winkelconcept: • Identiteitsbepalende winkels (C.E. c.a.): Waitrose, Montblanc, Cecil Gee, Church’s English Shoes, Austin Reed Docklands WINKELCONCEPT Internationaal, zakelijk, exclusief WINKELONTWERP (Ondergronds) winkelcentrum IMAGO/MIX VAN WINKELFORMULES Deftig / top en hoger middensegment

12 Docklands • Aantrekkelijkheidprofiel: Het aantrekkelijkheidprofiel van de Docklands Canary Wharf is als volgt. Winkelconcept Aantrekkelijkheidfactor Canary Wharf Docklands Quality of life (incl. Metropolitane sfeer) + Architectonische schoonheid- Bereikbaarheid en parkeren++ Imago, identiteit, exclusiviteit++ Multifunctionaliteit++ Veiligheid en geborgenheid++ Diversiteit+ Marktaspecten++ Zichtbaarheid- Canary Wharf

13 Potsdamer Platz • Algemeen: – ‘Rest’gebied bij de ‘Muur, nu int.sted. Toplocatie – 20 ha, kantoortorens,appartementen, 2 winkelcentra, theater, casino, bioscopen, metro,trein,tram, 3 openbare parkeergarages – Ca werkenden

14 Potsdamer Platz

15

16 • Winkelconcept: • Identiteitsbepalende winkels (C.E.): Sony Lifestyle Store, Hugendubbel, Saturn Potsdamer Platz WINKELCONCEPT Internationaal, modern, cult.stedelijk vermaak WINKELONTWERP (Thematisch) winkelcentrum IMAGO/MIX VAN WINKELFORMULES Urban entertainment / (hoger) middensegment

17 • Winkelconcept: • Identiteitsbepalende winkels (C.E.): Sony Lifestyle Store, Hugendubbel, Saturn Potsdamer Platz WINKELCONCEPT Internationaal, modern, cult.stedelijk vermaak WINKELONTWERP (Thematisch) winkelcentrum IMAGO/MIX VAN WINKELFORMULES Urban entertainment / (hoger) middensegment

18 Potsdamer Platz • Aantrekkelijkheidprofiel: Winkelconcept Aantrekkelijkheidfactor Arkaden & Sony Plaza Potsdamer Platz Quality of life (incl. Metropolitane sfeer) + Architectonische schoonheid + Bereikbaarheid en parkeren ++ Imago, identiteit, exclusiviteit - Multifunctionaliteit++ Veiligheid en geborgenheid + Diversiteit+ Marktaspecten+ Zichtbaarheid+ Potsdamer Platz

19 Conclusies Casestudie • Vergelijking Docklands & Potsdamer Platz: – Winkelconcepten zijn verschillend ’Internationaal, zakelijk, exclusief ‘ versus ‘Internationaal, modern, cult.stedelijk vermaak’ – Aantrekkelijkheidprofiel is vergelijkbaar Canary Wharf Docklands Arkaden & Sony Plaza Pots. Platz Quality of life (incl. Metropol. sfeer)++ Architectonische schoonheid-+ Bereikbaarheid en parkeren++ Imago, identiteit, exclusiviteit++- Multifunctionaliteit++ Veiligheid en geborgenheid+++ Diversiteit++ Marktaspecten+++ Zichtbaarheid-+ Aantrekkelijkheidfactor Winkelconcept Pots. Platz Can. Wharf

20 Conclusies Zuidas • Welk winkelconcept? – Winkelontwerp: De Plint versus Connector PlintConnector Quality of life (incl. metropolitane sfeer) +++ Architectonische schoonheid++- Bereikbaarheid en parkeren+++ Imago, identiteit, exclusiviteit** Multifunktionaliteit+++ Veiligheid en geborgenheid-++ Diversiteit+++ Marktaspecten++- Zichtbaarheid++- Connector Plint

21 Conclusies Zuidas

22 • Imago / mix van winkelformules – Management Elite c.a. & Culturele Elite – Exclusief, representatief: • Kleine designer flagstores – Kunst, nieuwe ideeën: • Museumwinkels, galeries, verkoop- en expositiepunten voor kunstenaars

23 Conclusies Zuidas Designer Flagstores

24 Conclusies Zuidas • Programma m² versus m² : – D.P.O: m² dagelijks, max m² niet-dagelijks – Parkeernorm: 4 p.p./100 m² (800 p.p. bij m²) – Getz: m², 5 miljoen bezoekers per jaar – Londen: 7,2 Berlijn: 3,4 A’dam:1,3 miljoen inwoners DocklandsPotsdamer Platz Winkelprogramma Parkeren Bezoekers ]] Verzorgingsgebied

25 Conclusies Zuidas • Winkelconcept: WINKELCONCEPT Int., zakelijk, exclusief, cult.sted.vermaak WINKELONTWERP (Halfoverdekte) winkelstraten IMAGO/MIX VAN WINKELFORMULES Designer flagstores & kunst / top en hoger middensegment Canary WharfPotsdamer PlatzConnectorPlint •Aantrekkelijkheidprofiel:

26 Conclusies Zuidas • Eindconclusie Zet in op de ontwikkeling van vierkante meter bruto winkelvloeroppervlak in een halfoverdekte Plint, met kleine designer flagstores, kunstgaleries, museumwinkels en expositie/verkooppunten van kunstenaars.

27 Aanbevelingen • Begrip winkelconcept verder uitwerken • Aantrekkelijkheidfactoren wegen • Uitkomsten objectiveren door expertmeetings, enquêtes en dergelijke en Val d’Europe, La Défense, Euralille toe te voegen • Horeca en leisure betrekken • Toekomstvisie: Vintage leisure en Aziaten


Download ppt "Winkels in de Zuidas • Winkels • Zuidas • Concurrentie tussen de steden: – Amsterdam in 2004 op 5e plaats, in 2005 op 6e plaats, ingehaald door Barcelona!"

Verwante presentaties


Ads door Google