De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Bijeenkomst Fairtrade Gemeenten Het benaderen van bedrijven

Verwante presentaties


Presentatie over: "Bijeenkomst Fairtrade Gemeenten Het benaderen van bedrijven"— Transcript van de presentatie:

1 Bijeenkomst Fairtrade Gemeenten Het benaderen van bedrijven

2 Programma Introductie Hoe inspireer en overtuig ik bedrijven fairtrade te gebruiken? Achtergrond informatie 7 Stappenplan De praktijk Zelf aan de slag Het aanvalsplan Middelen Leren van elkaar/ tips

3 Fairtrade in de zakelijke markt
What’s in it for me? The benifits; company wise. MVO beleid. USP’s producten; puur, echt, smaak, design, ambacht, duurzaamheid en exclusiviteit. Fairtrade is voor veel organisaties geen koopmotief. Overtuiging! Kerstpakketten en relatiegeschenken zijn een goed middel om fairtrade binnen een organisatie te krijgen.

4 De markt voor relatiegeschenken/ kerstpakketten
Jaarlijkse verkoop van zo’n 5 á 6 miljoen pakketten/ relatiegeschenken Gemiddelde prijs € 35,- á € 45,- Omzetpotentie: € miljoen 64-70% Nederlandse huishoudens krijgt een relatiegeschenk of kerstpakket binnen onderwijs 40%-50%; binnen de gezondheidszorg en dienstverlening zo’n 60%

5 Populair zijn relatiegeschenken en kerstpakketten rond een thema:
Trends en verwachtingen Populair zijn relatiegeschenken en kerstpakketten rond een thema: Wellness Duurzaamheid en fairtrade Themapakketten als “chocolade”, “koffie”, “koken met een thema” Eigen keuze pakketten

6 Redenen branche: Redenen klanten:
Waarom fairtrade in de zakelijke markt Redenen branche: Aanzienlijk deel van het totale handelsvolume Kans op nieuwe klanten voor nu en de toekomst Bredere bekendheid fairtrade en producten Imago Extra afzet producenten Redenen klanten: Maatschappelijk verantwoord (MVO beleid) Maatwerk, goede service Lokale betrokkenheid/ Maatschappelijke betrokkenheid Windowdressing 95% van de winkels maakt eigen pakketten

7 Opereren op de zakelijke markt vraagt een goede voorbereiding!
7-Stappenplan Opereren op de zakelijke markt vraagt een goede voorbereiding!

8 Stap 1: Stap 2: 7-Stappenplan
Ken het aan te bieden / verkrijgbare assortiment Zorg voor voorbeelden / monsters  Fairtrade Gemeente toolkits Zorg voor informatie vanuit toeleveranciers Stap 2: Te benaderen klanten selecteren (maak een lijst met potentiële klanten) Welke groep klanten of welke marktsegmenten Maak gebruik van bestaande contacten, ook van collega’s / vrienden / kennissen / familie! Bestaande en vaste zakelijke klanten Bestaande fairtrade afnemers van vorig jaar of langer geleden

9 Stap 3: Stap 4: 7-Stappenplan Een ‘aanvals- / verkoopplan’ opstellen
Ken je klant (door voor onderzoek internet, telefoonnummers, namen/ functies, aantal personeelsleden etc.) Stap 4: Het werven van klanten Persoonlijke post, brochures opsturen (altijd telefonisch vragen of er iets opgestuurd mag worden) Eventueel persoonlijk afgeven

10 7-Stappenplan Stap 5: Na het versturen of afgeven contact opnemen met de contactpersoon om een persoonlijke afspraak te maken Het telefoon gesprek mag maar kort duren (2 min.) Als er geen afspraak gemaakt kan worden altijd vragen of je nog iets op mag sturen Positieve houding achterlaten Het sturen van een bevestigingsbrief of m.b.t. de afspraak

11 7-Stappenplan Stap 6: De mogelijke klant bezoeken (eventueel samen met een leverancier of winkelier na goedkeuring prospect) Hoe voeren we gesprekken met mogelijke klanten? Dit gaat altijd op basis van gelijkwaardigheid. De mogelijke klant vindt het leuk om te praten met iemand met verstand van zaken die naar hem of haar luistert. De klant is minstens 80% van de tijd aan het woord.

12 7-Stappenplan Stap 7: Een voorstel doen (dit kan via een leverancier / winkel of landelijke organisatie) Hoe zorgen we dat we een voorstel hebben dat klinkt als een klok? Maatwerk dus de klant moet zich erin herkennen Geef duidelijk aan wat er geleverd kan worden en wat de toegevoegde waarde is Sluit af met het vragen om bevestiging over leveren / service / kwaliteit of hoe de vervolgstap er uitziet Blijf zoveel mogelijk in contact na dit gesprek via / telefoon etc.

13 Zorg voor een klik in het gesprek!
Het belang van een goed gesprek Zorg voor een klik in het gesprek!

14 Het belang van een goed gesprek Hoe zorg ik daarvoor?

15 Nazorg is belangrijk! After Sales
Informeer of de contacten met de leverancier goed zijn verlopen. Bel bij een kerstpakketten klant direct na levering en na de feestdagen om te vragen of alles naar wens was. Handel eventuele klachten af en noteer verbeterpunten. Informeer of u het jaar erop weer een folder mag (laten) sturen.

16 Teuni van der Meer Wereldwinkel De Bilt
De Praktijk Teuni van der Meer Wereldwinkel De Bilt

17 Het aanvalsplan of verkoopplan
Zelf aan de slag Het aanvalsplan of verkoopplan Wie Samenwerking Wat Wanneer Acquisitie Telefoongesprek voorbereiden Verkoopgesprek

18 Middelen Zelf aan de slag Folders Producten Websites
Informatie leveranciers e.d.  factsheet bedrijven Samenwerking met lokale fairtrade initiatieven Netwerkevenementen Fairtrade Gemeente koffietoolkit Wat nog meer? Nieuwe regeling: Vanaf 2010 wordt er een nieuw begrip geintroduceerd in de Loonbelasting: de werkkostenregeling. Dit wil nog niet zeggen dat deze regeling verplicht wordt vanaf 2010, daarin heeft u een keuze. Inhoud werkkostenregeling De werkkostenregeling houdt in hoofdregel het volgende in: Al hetgeen u aan uw personeel betaalt in de vorm van een (kosten)vergoeding of verstrekking is onbelast, mits dit totaalbedrag lager is dan 1,4% van de totale fiscale loonsom van uw voltallige personeel. Het meerdere is bij u als werkgever met 80% eindheffing. Voorbeeld: Uw fiscale loonsom bedraagt                                                            € ,- De ruimte voor onbelaste vergoedingen/verstrekkingen is 1,4%             € ,- U betaalt in 2011 aan uw personeel wegens vergoedingen                    € ,- Het surplus bedraagt                                                                         € 6.000,- Hierover betaalt u als werkgever een eindheffing ad 80%                       € 4.800,- De Nederlandse wet wordt veelal gekenmerkt door uitzonderingsgevallen en uitzonderingsregels, zo ook nu. Naast de hoofdregel heeft de wetgever een aantal uitzonderingscategorieen benoed, die aanvullend op de 1,4% vergoed mogen worden. Dit betreft vergoedingen/verstrekkingen die kwalificeren als: - intermediare kosten (kosten door werknemer namens het bedrijf gemaakt); - gerichte vrijstellingen (bijvoorbeeld reiskosten tot € 0,19 per kilometer); - nihilwaarderingen (bijvoorbeeld arbovoorzieningen) Wanneer? U heeft de keuze om per 1 januari 2011 de overstap te maken naar deze nieuwe regeling. U kunt er ook voor kiezen om voorlopig het huidige systeem voort te zetten. Jaarlijks heeft u een nieuw keuzemoment, welke keuze u vooraf dient te maken. Vanaf 1 januari 2014 bent u echter verplicht gebruik te maken van de werkkostenregeling. Zoals eerder opgemerkt heeft u in het huidige algemene kostenvergoedingensysteem ook enkele plichten, waaronder het periodiek onderbouwen van vergoedingen.

19 Leren van elkaar Een gesprek m.b.t. fairtrade bij een organisatie. Wat ging er goed? Wat kon beter? Zijn er tips die je wilt delen? Nieuwe regeling: Vanaf 2010 wordt er een nieuw begrip geintroduceerd in de Loonbelasting: de werkkostenregeling. Dit wil nog niet zeggen dat deze regeling verplicht wordt vanaf 2010, daarin heeft u een keuze. Inhoud werkkostenregeling De werkkostenregeling houdt in hoofdregel het volgende in: Al hetgeen u aan uw personeel betaalt in de vorm van een (kosten)vergoeding of verstrekking is onbelast, mits dit totaalbedrag lager is dan 1,4% van de totale fiscale loonsom van uw voltallige personeel. Het meerdere is bij u als werkgever met 80% eindheffing. Voorbeeld: Uw fiscale loonsom bedraagt                                                            € ,- De ruimte voor onbelaste vergoedingen/verstrekkingen is 1,4%             € ,- U betaalt in 2011 aan uw personeel wegens vergoedingen                    € ,- Het surplus bedraagt                                                                         € 6.000,- Hierover betaalt u als werkgever een eindheffing ad 80%                       € 4.800,- De Nederlandse wet wordt veelal gekenmerkt door uitzonderingsgevallen en uitzonderingsregels, zo ook nu. Naast de hoofdregel heeft de wetgever een aantal uitzonderingscategorieen benoed, die aanvullend op de 1,4% vergoed mogen worden. Dit betreft vergoedingen/verstrekkingen die kwalificeren als: - intermediare kosten (kosten door werknemer namens het bedrijf gemaakt); - gerichte vrijstellingen (bijvoorbeeld reiskosten tot € 0,19 per kilometer); - nihilwaarderingen (bijvoorbeeld arbovoorzieningen) Wanneer? U heeft de keuze om per 1 januari 2011 de overstap te maken naar deze nieuwe regeling. U kunt er ook voor kiezen om voorlopig het huidige systeem voort te zetten. Jaarlijks heeft u een nieuw keuzemoment, welke keuze u vooraf dient te maken. Vanaf 1 januari 2014 bent u echter verplicht gebruik te maken van de werkkostenregeling. Zoals eerder opgemerkt heeft u in het huidige algemene kostenvergoedingensysteem ook enkele plichten, waaronder het periodiek onderbouwen van vergoedingen.


Download ppt "Bijeenkomst Fairtrade Gemeenten Het benaderen van bedrijven"

Verwante presentaties


Ads door Google