De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Bijeenkomst Fairtrade Gemeenten Het benaderen van bedrijven.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Bijeenkomst Fairtrade Gemeenten Het benaderen van bedrijven."— Transcript van de presentatie:

1 Bijeenkomst Fairtrade Gemeenten Het benaderen van bedrijven

2 Introductie Hoe inspireer en overtuig ik bedrijven fairtrade te gebruiken? Achtergrond informatie 7 Stappenplan De praktijk Zelf aan de slag Het aanvalsplan Middelen Leren van elkaar/ tips Programma

3 •What’s in it for me? •The benifits; company wise. •MVO beleid. •USP’s producten; puur, echt, smaak, design, ambacht, duurzaamheid en exclusiviteit. •Fairtrade is voor veel organisaties geen koopmotief. •Overtuiging! •Kerstpakketten en relatiegeschenken zijn een goed middel om fairtrade binnen een organisatie te krijgen. Fairtrade in de zakelijke markt

4 •Jaarlijkse verkoop van zo’n 5 á 6 miljoen pakketten/ relatiegeschenken •Gemiddelde prijs € 35,- á € 45,- •Omzetpotentie: € miljoen •64-70% Nederlandse huishoudens krijgt een relatiegeschenk of kerstpakket •binnen onderwijs 40%-50%; binnen de gezondheidszorg en dienstverlening zo’n 60% De markt voor relatiegeschenken/ kerstpakketten

5 Populair zijn relatiegeschenken en kerstpakketten rond een thema: •Wellness •Duurzaamheid en fairtrade •Themapakketten als “chocolade”, “koffie”, “koken met een thema” •Eigen keuze pakketten Trends en verwachtingen

6 Redenen branche: •Aanzienlijk deel van het totale handelsvolume •Kans op nieuwe klanten voor nu en de toekomst •Bredere bekendheid fairtrade en producten •Imago •Extra afzet producenten Redenen klanten: •Maatschappelijk verantwoord (MVO beleid) •Maatwerk, goede service •Lokale betrokkenheid/ Maatschappelijke betrokkenheid •Windowdressing Waarom fairtrade in de zakelijke markt

7 Opereren op de zakelijke markt vraagt een goede voorbereiding! 7-Stappenplan

8 Stap 1: •Ken het aan te bieden / verkrijgbare assortiment •Zorg voor voorbeelden / monsters  Fairtrade Gemeente toolkits •Zorg voor informatie vanuit toeleveranciers Stap 2: •Te benaderen klanten selecteren (maak een lijst met potentiële klanten) •Welke groep klanten of welke marktsegmenten •Maak gebruik van bestaande contacten, ook van collega’s / vrienden / kennissen / familie! •Bestaande en vaste zakelijke klanten •Bestaande fairtrade afnemers van vorig jaar of langer geleden

9 7-Stappenplan Stap 3: •Een ‘aanvals- / verkoopplan’ opstellen •Ken je klant (door voor onderzoek internet, telefoonnummers, namen/ functies, aantal personeelsleden etc.) Stap 4: •Het werven van klanten •Persoonlijke post, brochures opsturen (altijd telefonisch vragen of er iets opgestuurd mag worden) •Eventueel persoonlijk afgeven

10 7-Stappenplan Stap 5: •Na het versturen of afgeven contact opnemen met de contactpersoon om een persoonlijke afspraak te maken •Het telefoon gesprek mag maar kort duren (2 min.) •Als er geen afspraak gemaakt kan worden altijd vragen of je nog iets op mag sturen •Positieve houding achterlaten •Het sturen van een bevestigingsbrief of m.b.t. de afspraak

11 7-Stappenplan Stap 6: •De mogelijke klant bezoeken (eventueel samen met een leverancier of winkelier na goedkeuring prospect) Hoe voeren we gesprekken met mogelijke klanten? •Dit gaat altijd op basis van gelijkwaardigheid. •De mogelijke klant vindt het leuk om te praten met iemand met verstand van zaken die naar hem of haar luistert. •De klant is minstens 80% van de tijd aan het woord.

12 7-Stappenplan Stap 7: •Een voorstel doen (dit kan via een leverancier / winkel of landelijke organisatie) Hoe zorgen we dat we een voorstel hebben dat klinkt als een klok? •Maatwerk dus de klant moet zich erin herkennen •Geef duidelijk aan wat er geleverd kan worden en wat de toegevoegde waarde is •Sluit af met het vragen om bevestiging over leveren / service / kwaliteit of hoe de vervolgstap er uitziet Blijf zoveel mogelijk in contact na dit gesprek via / telefoon etc.

13 Zorg voor een klik in het gesprek! Het belang van een goed gesprek

14 Hoe zorg ik daarvoor? Het belang van een goed gesprek

15 After Sales Nazorg is belangrijk! • Informeer of de contacten met de leverancier goed zijn verlopen. • Bel bij een kerstpakketten klant direct na levering en na de feestdagen om te vragen of alles naar wens was. • Handel eventuele klachten af en noteer verbeterpunten. • Informeer of u het jaar erop weer een folder mag (laten) sturen.

16 Teuni van der Meer Wereldwinkel De Bilt De Praktijk

17 Het aanvalsplan of verkoopplan Wie Samenwerking Wat Wanneer Acquisitie Telefoongesprek voorbereiden Verkoopgesprek Zelf aan de slag

18 Middelen Folders Producten Websites Informatie leveranciers e.d.  factsheet bedrijven Samenwerking met lokale fairtrade initiatieven Netwerkevenementen Fairtrade Gemeente koffietoolkit Wat nog meer? Zelf aan de slag

19 Een gesprek m.b.t. fairtrade bij een organisatie. Wat ging er goed? Wat kon beter? Zijn er tips die je wilt delen? Leren van elkaar


Download ppt "Bijeenkomst Fairtrade Gemeenten Het benaderen van bedrijven."

Verwante presentaties


Ads door Google