De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Marketingplan 2010 Triad. Inhoud  Triad  Analyse van de omgevingsfactoren  SWOT-analyse  SMART-doelstellingen  Marketingstrategie  Marketingmix.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Marketingplan 2010 Triad. Inhoud  Triad  Analyse van de omgevingsfactoren  SWOT-analyse  SMART-doelstellingen  Marketingstrategie  Marketingmix."— Transcript van de presentatie:

1 Marketingplan 2010 Triad

2 Inhoud  Triad  Analyse van de omgevingsfactoren  SWOT-analyse  SMART-doelstellingen  Marketingstrategie  Marketingmix  Budgettering  Actieplanning

3 Triad  Wie? ◦ Studenten 1 ste jaar bedrijfsmanagement ◦ Coach: student 2 Marketing  Wat? ◦ Praktijkgerichte opdracht marketing. ◦ Marketingplan opstellen  verkoop. ◦ Return: winst realiseren voor BCG. ◦ Leren professioneel samenwerken + communiceren: uitwisseling ervaring

4 Triad  Onze doelen? ◦ Duurzame verkoop hotdogs: KHK Turnhout. ◦ Doelgroep: studenten en docenten. ◦ Bijdrage: non-profitorganisatie ‘Belgisch Centrum Geleidehonden’. ◦ Inzicht in marketing bekomen ◦ Ondernemingszin en flexibiliteit beproeven.  Wanneer? ◦ Mei: definitief marketingplan

5 Inhoud  Triad  Analyse van de omgevingsfactoren  SWOT-analyse  SMART-doelstellingen  Marketingstrategie  Marketingmix  Budgettering  Actieplanning

6 Omgevingsfactoren: analyse  De macro-omgeving  De micro-omgeving

7 De macro-omgeving  Demografische factoren ◦ Plaats: KHK Turnhout ◦ Leeftijd: zeer gevarieerd ◦ Geslacht: gemengd ◦ Beroep: docenten, schoolpersoneel, studenten  Technologische factoren ◦ Hotdogs: elektriciteit, een kookvuur en een stopcontact.

8 De macro-omgeving  Economische factoren ◦ Economische crisis: daling koopkracht  juiste verhouding prijs/kwaliteit aanbieden. ◦ Bestedingspatroon studenten  2 soorten: - veel besteden - liever wat minder uitgeven

9 De macro-omgeving  De politieke omgeving ◦ Wat wel en niet verkopen op school?  OER: niets over verkoop goederen of diensten.  departementshoofd: mr. Taverna.  uitbaatster cafetaria  De sociaal culturele factoren ◦ normen van samenleving? ◦ Studenten: graag lekker eten + studentvriendelijke (lees: lage) prijs.  hotdogs.

10 De micro-omgeving  Het bedrijf: Triad ◦ De slaagkansen: organisatie + samenwerking van Triad ◦ enkel als team: doel kunnen realiseren.  Klanten/publiek ◦ wensen en de behoeften van klanten? ◦ Doelgroep studenten, docenten en personeel KHK turnhout. Studenten waarschijnlijk grootste afnemers.

11 De micro-omgeving  Concurrenten ◦ studenten van 1 bedrijfsmanagement  product op markt brengen waar vraag naar is.  strategisch voordeel hotdogs: goedkoop in aankoop  goedkopere prijs dan producten concurrentie.

12 De micro-omgeving  Leveranciers ◦ servicegraad ? ◦ te vertrouwen? ◦ praten + eventueel verkoopovereenkomst.  overzicht van afspraken.

13 De micro-omgeving  Distributie en logistiek ◦ Zelf:  gaan halen bij leverancier.  opslag voorraden op verantwoorde wijze:  broodjes op dag zelf aankopen bij bakker.  worsten en sauzen: koeling. (koelkast/koelbox)  verkopen.

14 Inhoud  Triad  Analyse van de omgevingsfactoren  SWOT-analyse  SMART-doelstellingen  Marketingstrategie  Marketingmix  Budgettering  Actieplanning

15 SWOT-analyse

16 SWOT-analyse  Strengths ◦ Exclusief product ◦ Lage kostprijs  hogere winstmarge, vrijheid in prijszetting ◦ Nauw team met goede samenwerking ◦ Gemengde groep met verschillende visies

17 SWOT-analyse  Weaknesses ◦ Bereiding hotdogs  taakverdeling ◦ Meningsverschillen  compromis zoeken ◦ Concurrentie met gelijkaardig product  lagere prijzen, lagere verkoop,  afspraken maken of overnemen? ◦ Ingrediënten halen + bewaren  Just-In-Time werken

18 SWOT-analyse  Opportunities ◦ Slecht weer  meer mensen in de cafetaria ◦ Acties bij leveranciers ◦ Docenten aan spreken door aan het lokaal te leveren ◦ Door extra of verplaatste lessen meer studenten

19 SWOT-analyse  Threaths ◦ Lessen vallen weg ◦ Voorraadtekorten leveranciers ◦ Goed weer ◦ Afspraken met directie  toestemming ◦ Elektriciteit kan wegvallen

20 Inhoud  Triad  Analyse van de omgevingsfactoren  SWOT-analyse  SMART-doelstellingen  Marketingstrategie  Marketingmix  Budgettering  Actieplanning

21 SMART-doelstellingen  S pecifiek  M eetbaar  A cceptabel  R ealistisch  T ijdsgebonden

22 Specifiek  Kennis marketing toetsen aan praktijk.  marketingplan opstellen  Succesvolle + duurzame verkoop hotdogs.  Klanten: studenten + docenten KHK Turnhout  Doel: winst maken  BCG.  win-win

23 Meetbaar  Winst = meetbaar.  Winst trachten maximaliseren: ◦ aankoopkosten zo laag mogelijk houden.  Succes meten adhv winst hotdogs.

24 Acceptabel  inzet + werk: inkomsten voor vzw.  WIN-WIN: wij: leren marketing, studenten 2 marketing: coachen.  Behoeften klanten = bevredigd: honger gestild + steun goed doel.  “Door het nastreven van uw eigen belang dien je eveneens het algemene belang.” - adam Smith.

25 Realistisch  Eerst marketingplan opstellen voor verkopen.  Stapsgewijs : opbouwende kritiek coach.  Werkwijze: realistisch, leerrijk en praktisch.

26 Tijdsgebonden  Aantal deadlines gesteld: opdrachten 1 voor 1 uitvoeren TaakDeadline Debriefing26 februari 2010 Omgevingsfactoren-analyse5 maart 2010 SWOT-analyse8 maart 2010 SMART-doelstellingen12 maart 2010 Marketingstrategie19 maart 2010 Marketingmix26 maart 2010 Actieprogramma’s30 maart 2010 Budgetten2 april 2010 Finaliseren presentatie9 april 2010 Presentatie marketingplan20 april 2010

27 Inhoud  Triad  Analyse van de omgevingsfactoren  SWOT-analyse  SMART-doelstellingen  Marketingstrategie  Marketingmix  Budgettering  Actieplanning

28 Marketingstrategie  Op een zo efficiënt mogelijke manier behoeften van doelgroep bevredigen.  Drie factoren: ◦ Marktsegmentatie ◦ Doelgroepkeuze ◦ Positionering

29 Marktsegmentatie  Op verschillende criteria focussen: ◦ Geografische variabelen ◦ Demografische variabelen ◦ Psychografische variabelen ◦ Gedragsvariabelen.

30 Marktsegmentatie  Geografische segmentatie ◦ 1 school: geen geografische verschillen.  Demografische segmentatie ◦ Geslacht: geen invloed ◦ Leeftijd: Wsl. meer consumptie door studenten dan docenten. ◦ Inkomen: Hotdogs = goedkoop, dus weinig invloed.

31 Marktsegmentatie  Psychografische segmentatie ◦ Sociale klassen: voornamelijk homogeen op onze school. ◦ Levensstijl : graag gezond eten, op de lijn letten: minder consumptie hotdogs ◦ Persoonlijkheid: persoonlijke smaak: invloed op consumptie

32 Marktsegmentatie  Gedragssegmentatie ◦ Speciale gelegenheid: kan product bevorderen. ◦ Goede promotie voeren: bijzondere gelegenheid creëren  verkoop hotdogs bevorderen.

33 Doelgroepkeuze  Studenten  Docenten  2 interessante segmenten: behoeften trachten te vervullen door product erop af stemmen

34 Positionering  Voordelen in verf zetten  Service en kwaliteit! ◦ Kwaliteit van ingrediënten keuren. ◦ Service: grote invloed op verkoop  Flexibiliteit =belangrijk!  Klant gevoel geven: onderste uit de kan halen om wensen + behoeften te bevredigen

35 Inhoud  Triad  Analyse van de omgevingsfactoren  SWOT-analyse  SMART-doelstellingen  Marketingstrategie  Marketingmix  Budgettering  Actieplanning

36 Marketingmix  Product  Prijs  Plaats  Promotie

37 Marketingmix: Product  Hotdogs  Sauzen: Mayonaise/ketchup/mosterd  Verse broodjes van de bakker Sandwiches  Service

38 Marketingmix: Prijs  100% ROI op kostprijs.  Geen kortingen  Garantie: goede prijs – kwaliteitverhouding.

39 Marketingmix: Plaats  Directe verkoop in cafetaria KHK  Voorraad: zo klein mogelijk, koel opslagen  JIT  Transport: auto

40 Marketingmix: Promotie  Affiches  Bij slechte verkoop evt acties: - bv. 3 hotdogs voor 4 euro.  sales promotion  mond-aan-mond  PR: contacten met leveranciers, klanten + school onderhouden.

41 Inhoud  Triad  Analyse van de omgevingsfactoren  SWOT-analyse  SMART-doelstellingen  Marketingstrategie  Marketingmix  Budgettering  Actieplanning

42 Budgettering K OSTEN Actueel AantalStukprijsActueelAfwijking Totaal 75,535,34 Beginkassa 50 Terruggave voorschot 500 Aankopen 25,175,34 Broodjes700,0896,231,78 Worsten700,17812,463,56 Mayonaise12,69 0 Mosterd1220 Ketchup11,79 0 Promotiemateriaal 0,360 Posters zwart-wit30,120,360

43 Budgettering O PBRENGSTEN Actueel AantalStukprijsActueelAfwijking Totaal 107,017,005 Beginkassa 50 Voorschot 50 Verkopen53 57,0057,005 Normaal531 3 Doorverkoop taboe150,2674,005

44 Budgettering O PBRENGSTEN 107,01 K OSTEN 75,53 R ESULTAAT 31,475

45 Inhoud  Triad  Analyse van de omgevingsfactoren  SWOT-analyse  SMART-doelstellingen  Marketingstrategie  Marketingmix  Budgettering  Actieplanning

46 Actieplanning 5 mei 2010 Aankoop grondstoffen Volledig marketingplan afwerken Succesvolle verkoop van hotdogs 18 mei 2010 Volledig marketingplan afleveren Klantgerichte promotie affiche ontwerpen Affiches drukken Affiches ophangen Voorzien van materiaal Verkooplocatie in orde brengen Hotdogs bereiden Rondlopen door school + hotdog Hotdogs aanbieden in cafetaria Hotdogs aanbieden docentenlokaal Presentatie mei 7 mei Winst voor BCG maken

47 Inhoud  Triad  Analyse van de omgevingsfactoren  SWOT-analyse  SMART-doelstellingen  Marketingstrategie  Marketingmix  Budgettering  Actieplanning

48 Vragen?

49 Bedankt voor uw aandacht!


Download ppt "Marketingplan 2010 Triad. Inhoud  Triad  Analyse van de omgevingsfactoren  SWOT-analyse  SMART-doelstellingen  Marketingstrategie  Marketingmix."

Verwante presentaties


Ads door Google