De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Blauwe bananen Vierkante meloenen 2011 De 4 B’s: behoefte, belofte, beleving, bewijs.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Blauwe bananen Vierkante meloenen 2011 De 4 B’s: behoefte, belofte, beleving, bewijs."— Transcript van de presentatie:

1

2 Blauwe bananen Vierkante meloenen 2011 De 4 B’s: behoefte, belofte, beleving, bewijs

3 Even voorstellen Wouter de Vries jr [contact:  Geboren om uur  Hobby’s: schaatsen, Ajax, U2 en The Boss  Werkervaring: kibbutzvolunteer, houthakker en straatveger, productmanager Colgate-Palmolive, universitair docent Vrije Universiteit, eigenaar dienstenmarketing.nl  Auteur van 16 boeken op het gebied van Dienstenmarketing en management Voor meer dan 360 organisaties actief geweest. Zie

4

5

6 Blauwe bananen, vierkante meloenen Hoe creëer ik unieke kernvaardigheden

7 Marketing Van strategie naar implementatie PersoneelProductProcesPlaatsPrijsPromotie Wie? Wat?Hoe?Waar?Voor hoeveel? Hoe Strategie Omgevingsvariabelen Wat is marketing?

8 Marketing Van strategie naar implementatie PersoneelProductProcesPlaatsPrijsPromotie Wie? Wat?Hoe?Waar?Voor hoeveel? Hoe De portfolio is geel De klant moet gaan betalen De locatie wordt bij veel producten internet Wat gaat u doen? De klant vindt het leuk om dingen zelf te doen

9

10

11 De P van Promotie Zo eenvoudig is Alice

12 Bekende reclame Wie is dit ????

13 Bekende reclame Wie is dit ????

14 Bekende reclame Wie is dit ????

15 Where the hell is Matt? Youtube hit

16 De blauwe banaan / vierkante meloen 4 B’s Behoefte(n) Belofte Beleving Bewijs 1 2 3

17 De vergrijzing Behoefte(n) De impactanalyse: DRETS kengetallen (Demografie) Behoefte(n) Belofte Beleving Bewijs

18 Alle leeftijden0-20 jaar jaar Ouder dan 65 Ouder dan 80 Mannen en vrouwen16,573,9310,112,540,647 Mannen8,202,015,091,110,218 Vrouwen8,371,925,021,430,429 Bron CBS 2010 Omgevingsanalyse Hoe goed kent u de omgeving?

19 Behoefte(n) De impactanalyse: DRETS kengetallen (Demografie) Behoefte(n) Belofte Beleving Bewijs Hoe gevaarlijk is NL?

20

21 Omgevingsanalyse Hoe goed kent u de omgeving? Conclusie: ga nooit een relatie aan en blijf in juli thuis!

22 Wat is marketing? De behoefte(n): segmentatie

23 VERSCHIL MANNEN EN VROUWEN

24

25 25

26

27

28 € 10 - € 2500 CPM CPC CPL CPS € € 0,04 - € 0,009 printreclame clickthrough € 0,12 - € 2,50 € 1,50 - € 50 lead verkoop Wat is marketing? De behoefte(n): de klanteigenaar + meerwaarde Wat is marketing?

29 Technologie The mobile wallet

30 Technologie Nano verflakken

31 Technologie Coloscopie

32 Sociale trends Comozuipen

33 Techonologische en sociale trends RFID

34 Techonologische en sociale trends Human microchipping

35 De blauwe banaan / vierkante meloen 4 B’s Behoefte(n) Belofte Beleving Bewijs 1 2 3

36 Vijf belangrijke strategische denkrichtingen Igor Ansoff (1960) Michael Porter (1985) CK Prahalad (1995) Michael Treacy (1995) Renee Mauborgne (2005) Wat is strategische dienstenmarketing? De Belofte

37 De kernvaardigheden methode van Hamel en Prahalad valt te typeren als van-binnen-naar-buiten denken. Deze school gaat dus niet uit van groei en/of concurrentie, maar stelt de creatie van eigen kernvaardigheden centraal.Bij Hamel & Prahalad gaat het niet zo zeer om de concurrentiepositie van vandaag maar om de kernvaardigheid van morgen! Een dienstverlener dient twee vragen goed te kunnen beantwoorden:  Waar bent u als organisatie eigenlijk goed in?  Waar wilt u als organisatie over 3 jaar in uitblinken? Behoefte(n) Belofte Beleving Bewijs Wat is strategische dienstenmarketing? De competentieschool (Hamel & Prahalad) Kernwoord: core competence (kernvaardigheid)

38 “Wij doen het niet perse beter dan de concurrent, we zijn in grote lijnen hetzelfde”

39 Vrije trap van van Hooijdonk Youtube hit

40 Uitblinken (Huidige kernvaardigheid) Behoefte(n) Belofte Beleving Bewijs Wat is strategische dienstenmarketing? De piramide van kernvaardigheden [figuur 4.6] Basiskenmerken Toekomstige kernvaardigheid

41 “Wij doen het niet perse beter dan de concurrent, we zijn in grote lijnen hetzelfde”

42  Belichamen het collectieve leren in organisaties.  Nemen niet af met het gebruik ervan, maar worden alleen maar versterkt door hun toepassing  Vereisen communicatie, betrokkenheid en een sterke wil om over organisatorische grenzen heen te werken.  Zijn de lijn die bestaande business units bijeenhouden en de bron voor de ontwikkeling van nieuwe business. Behoefte(n) Belofte Beleving Bewijs Wat is strategische dienstenmarketing? De competentieschool (Hamel & Prahalad)

43 Behoefte(n) Belofte Beleving Bewijs Wat is strategische dienstenmarketing? De competentieschool in de praktijk

44 W. de Vries jr/VU Behoefte(n) Belofte Beleving Bewijs Wat is strategische dienstenmarketing? De competentieschool in de praktijk

45

46

47 Behoefte(n) Belofte Beleving Bewijs Wat is strategische dienstenmarketing? De competentieschool in de praktijk

48 Behoefte(n) Belofte Beleving Bewijs Wat is strategische dienstenmarketing? De competentieschool in de praktijk

49

50

51

52

53  Belichamen het collectieve leren in organisaties.  Nemen niet af met het gebruik ervan, maar worden alleen maar versterkt door hun toepassing  Vereisen communicatie, betrokkenheid en een sterke wil om over organisatorische grenzen heen te werken.  Zijn de lijn die bestaande business units bijeenhouden en de bron voor de ontwikkeling van nieuwe business. Behoefte(n) Belofte Beleving Bewijs Wat is strategische dienstenmarketing? De competentieschool (Hamel & Prahalad)

54 De blauwe banaan / vierkante meloen 4 B’s Behoefte(n) Belofte Beleving Bewijs 1 2 3

55 Het nemen van beslissingen Lone Frank (2010), ‘De vijfde revolutie’

56 Typen geheugen lange termijn Lange termijn geheugen Bewuste geheugenOnbewuste geheugen Episodisch geheugen Semantisch geheugen Procedureel geheugen Klassieke conditionering Priming

57 Bewuste geheugen Episodisch geheugen  Geheugen waar persoonlijke ervaringen in worden opgeslagen.  Voorbeelden:  In welke maand valt je verjaardag?  Hou je van groene appels?  Q: Waarom is dit het bewuste geheugen?  A: Je bent in staat om je antwoorden op deze vragen actief te verklaren.

58 Bewuste geheugen Semantisch geheugen  Geheugen wat geen verband houdt met persoonlijke gebeurtenissen  Algemene feiten en definities over de wereld  Voorbeelden:  Hoeveel banden heeft een auto?  Wat is een wolk?  Welke kleur heeft een banaan?

59 Onbewuste geheugen Subtypen Onbewuste geheugen Procedureel geheugen Klassieke conditionering Priming

60 Onbewust geheugen Procedureel geheugen  Geheugen wat je in staat stelt om je specifiek geleerde vaardigheden of contextuele reacties uit te voeren.  Voorbeelden:  Fietsen  Koppeling van de auto gebruiken tijdens het rijden  Veters strikken  Q: Waarom zijn deze procedurele herinneringen onbewust?  A: Je hoeft je niet bewust de stappen te herinneren die bij het uitvoeren van de actie komen kijken.  Probeer iemand uit te leggen hoe je een schoenveter strikt

61 Onbewust geheugen Klassieke conditionering [Pavlov] Natural reflex Conditioned reflex CR (salivation) UCR (salivation) CS (ringing bell) Neutral stimulus + UCS (food in mouth) (ringing bell)

62

63

64 Priming Perceptual priming

65

66

67

68

69

70 Het slimme onbewuste: denken met gevoel Bron: Ap Dijksterhuis (2010), [blz 22] Hieronder verschijnen getallenreeksen. Lees deze en probeer daarna de reeks te reproduceren

71 Het slimme onbewuste: denken met gevoel Bron: Ap Dijksterhuis (2010), [blz 118] Stel, we gooien 100 keer met een munt. De eerste 50 keer vinden we in totaal 30 keer ‘kop’ en 20 keer ‘munt’. Hoe vaak verwacht je kop nadat je 100 keer gegooid hebt? Het juiste antwoord is 30 plus 50 procent van de laatste 50 keer gooien, dus 55.

72 Het verband tussen klanttevredenheid en klantloyaliteit De 9+ organisatie: Van marketshare naar mindshare [Veldhoen & van Slooten] Bron: Jones & Sasser Jr. (1995) Klant- loyaliteit Klanttevredenheid Zone van wederzijdse onverschilligheid Breakaway Zone U maakt in de ogen van de klant echt het verschil Hoog Laag

73 De blauwe banaan / vierkante meloen 4 B’s Behoefte(n) Belofte Beleving Bewijs 1 2 3

74 Reacties zie


Download ppt "Blauwe bananen Vierkante meloenen 2011 De 4 B’s: behoefte, belofte, beleving, bewijs."

Verwante presentaties


Ads door Google