De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Blauwe bananen Vierkante meloenen 2011

Verwante presentaties


Presentatie over: "Blauwe bananen Vierkante meloenen 2011"— Transcript van de presentatie:

1

2 Blauwe bananen Vierkante meloenen 2011
De 4 B’s: behoefte, belofte, beleving, bewijs

3 Even voorstellen Wouter de Vries jr [contact: www. dienstenmarketing
Even voorstellen Wouter de Vries jr [contact: Geboren om uur Hobby’s: schaatsen, Ajax, U2 en The Boss Werkervaring: kibbutzvolunteer, houthakker en straatveger, productmanager Colgate-Palmolive, universitair docent Vrije Universiteit, eigenaar dienstenmarketing.nl Auteur van 16 boeken op het gebied van Dienstenmarketing en management Voor meer dan 360 organisaties actief geweest. Zie

4

5

6 Blauwe bananen, vierkante meloenen Hoe creëer ik unieke kernvaardigheden

7 Marketing Van strategie naar implementatie
Wat is marketing? Omgevingsvariabelen Strategie Personeel Product Proces Plaats Prijs Promotie Wie? Wat? Hoe? Waar? Voor hoeveel? Hoe 7

8 Marketing Van strategie naar implementatie
Personeel Product Proces Plaats Prijs Promotie Wie? Wat? Hoe? Waar? Voor hoeveel? Hoe De portfolio is geel De klant vindt het leuk om dingen zelf te doen De locatie wordt bij veel producten internet De klant moet gaan betalen Wat gaat u doen? Wat gaat u doen? Wat gaat u doen? 8

9

10

11 De P van Promotie Zo eenvoudig is Alice

12 Bekende reclame Wie is dit ????

13 Bekende reclame Wie is dit ????

14 Bekende reclame Wie is dit ????

15 Where the hell is Matt? Youtube hit

16 De blauwe banaan / vierkante meloen 4 B’s
Behoefte(n) 1 Belofte 2 Beleving 3 Bewijs

17 Behoefte(n) De impactanalyse: DRETS kengetallen (Demografie)
Belofte Beleving Bewijs Behoefte(n) De impactanalyse: DRETS kengetallen (Demografie) De vergrijzing

18 Omgevingsanalyse Hoe goed kent u de omgeving?
Alle leeftijden 0-20 jaar 20-65 Ouder dan 65 Ouder dan 80 Mannen en vrouwen 16,57 3,93 10,11 2,54 0,647 Mannen 8,20 2,01 5,09 1,11 0,218 Vrouwen 8,37 1,92 5,02 1,43 0,429 Bron CBS 2010

19 Behoefte(n) De impactanalyse: DRETS kengetallen (Demografie)
Belofte Beleving Bewijs Behoefte(n) De impactanalyse: DRETS kengetallen (Demografie) Hoe gevaarlijk is NL?

20

21 Conclusie: ga nooit een relatie aan en blijf in juli thuis!
Omgevingsanalyse Hoe goed kent u de omgeving? Conclusie: ga nooit een relatie aan en blijf in juli thuis!

22 Wat is marketing? De behoefte(n): segmentatie
22 22

23 VERSCHIL MANNEN EN VROUWEN

24 Marktleider mannenbladen NL
Marktleider mannenbladen NL. De nodige acquisities: Zeilen, golfbladen, Autotrader, etc. Begonnen in 2004, separaat meer business, mannensegment is vak apart, wij zijn de expert incl. kenniscentrum.

25 25 25

26

27

28 € Wat is marketing? De behoefte(n): de klanteigenaar + meerwaarde
verkoop CPS lead € 10 - € 2500 CPL clickthrough CPC € 1,50 - € 50 printreclame CPM € 0,12 - € 2,50 € 0,04 - € 0,009

29 Technologie The mobile wallet

30 Technologie Nano verflakken

31 Technologie Coloscopie

32 Sociale trends Comozuipen

33 Techonologische en sociale trends
RFID

34 Techonologische en sociale trends
Human microchipping

35 De blauwe banaan / vierkante meloen 4 B’s
Behoefte(n) 1 Belofte 2 Beleving 3 Bewijs

36 Vijf belangrijke strategische denkrichtingen
Wat is strategische dienstenmarketing? De Belofte Vijf belangrijke strategische denkrichtingen Igor Ansoff (1960) Renee Mauborgne (2005) CK Prahalad (1995) Michael Porter (1985) Michael Treacy (1995)

37 Kernwoord: core competence
Behoefte(n) Belofte Beleving Bewijs Wat is strategische dienstenmarketing? De competentieschool (Hamel & Prahalad) De kernvaardigheden methode van Hamel en Prahalad valt te typeren als van-binnen-naar-buiten denken. Deze school gaat dus niet uit van groei en/of concurrentie, maar stelt de creatie van eigen kernvaardigheden centraal.Bij Hamel & Prahalad gaat het niet zo zeer om de concurrentiepositie van vandaag maar om de kernvaardigheid van morgen! Een dienstverlener dient twee vragen goed te kunnen beantwoorden: Waar bent u als organisatie eigenlijk goed in? Waar wilt u als organisatie over 3 jaar in uitblinken? Kernwoord: core competence (kernvaardigheid)

38 “Wij doen het niet perse beter dan de concurrent, we zijn in grote lijnen hetzelfde”

39 Vrije trap van van Hooijdonk
Youtube hit

40 Behoefte(n) Belofte Beleving Bewijs Wat is strategische dienstenmarketing? De piramide van kernvaardigheden [figuur 4.6] Uitblinken (Huidige kernvaardigheid) Toekomstige kernvaardigheid Basiskenmerken Basiskenmerken

41 “Wij doen het niet perse beter dan de concurrent, we zijn in grote lijnen hetzelfde”

42 Behoefte(n) Belofte Beleving Bewijs Wat is strategische dienstenmarketing? De competentieschool (Hamel & Prahalad) Belichamen het collectieve leren in organisaties. Nemen niet af met het gebruik ervan, maar worden alleen maar versterkt door hun toepassing Vereisen communicatie, betrokkenheid en een sterke wil om over organisatorische grenzen heen te werken. Zijn de lijn die bestaande business units bijeenhouden en de bron voor de ontwikkeling van nieuwe business.

43 Behoefte(n) Belofte Beleving Bewijs Wat is strategische dienstenmarketing? De competentieschool in de praktijk 43

44 Behoefte(n) Belofte Beleving Bewijs Wat is strategische dienstenmarketing? De competentieschool in de praktijk W. de Vries jr/VU 44

45

46

47 Behoefte(n) Belofte Beleving Bewijs Wat is strategische dienstenmarketing? De competentieschool in de praktijk 47

48 Behoefte(n) Belofte Beleving Bewijs Wat is strategische dienstenmarketing? De competentieschool in de praktijk 48

49

50

51

52

53 Behoefte(n) Belofte Beleving Bewijs Wat is strategische dienstenmarketing? De competentieschool (Hamel & Prahalad) Belichamen het collectieve leren in organisaties. Nemen niet af met het gebruik ervan, maar worden alleen maar versterkt door hun toepassing Vereisen communicatie, betrokkenheid en een sterke wil om over organisatorische grenzen heen te werken. Zijn de lijn die bestaande business units bijeenhouden en de bron voor de ontwikkeling van nieuwe business.

54 De blauwe banaan / vierkante meloen 4 B’s
Behoefte(n) 1 Belofte 2 Beleving 3 Bewijs

55 Het nemen van beslissingen Lone Frank (2010), ‘De vijfde revolutie’

56 Typen geheugen lange termijn
Lange termijn geheugen Bewuste geheugen Onbewuste geheugen Key words: long-term memory; explicit memory; implicit memory; declarative memory; non-declarative memory; episodic memory; semantic memory; procedural memory; classical conditioning; priming Episodisch geheugen Semantisch geheugen Procedureel geheugen Klassieke conditionering Priming

57 Bewuste geheugen Episodisch geheugen
Geheugen waar persoonlijke ervaringen in worden opgeslagen. Voorbeelden: In welke maand valt je verjaardag? Hou je van groene appels? Q: Waarom is dit het bewuste geheugen? A: Je bent in staat om je antwoorden op deze vragen actief te verklaren. Key words: long-term memory; explicit memory; declarative memory; episodic memory

58 Bewuste geheugen Semantisch geheugen
Geheugen wat geen verband houdt met persoonlijke gebeurtenissen Algemene feiten en definities over de wereld Voorbeelden: Hoeveel banden heeft een auto? Wat is een wolk? Welke kleur heeft een banaan? Key words: long-term memory; explicit memory; declarative memory; semantic memory

59 Onbewuste geheugen Subtypen
Procedureel geheugen Klassieke conditionering Priming Key words: long-term memory; implicit memory; non-declarative memory; procedural memory; classical conditioning; priming

60 Onbewust geheugen Procedureel geheugen
Geheugen wat je in staat stelt om je specifiek geleerde vaardigheden of contextuele reacties uit te voeren. Voorbeelden: Fietsen Koppeling van de auto gebruiken tijdens het rijden Veters strikken Q: Waarom zijn deze procedurele herinneringen onbewust? A: Je hoeft je niet bewust de stappen te herinneren die bij het uitvoeren van de actie komen kijken. Probeer iemand uit te leggen hoe je een schoenveter strikt Key words: long-term memory; implicit memory; non-declarative memory; procedural memory

61 Onbewust geheugen Klassieke conditionering [Pavlov]
Natural reflex Conditioned reflex CR (salivation) UCR CS (ringing bell) Neutral stimulus + UCS (food in mouth) (ringing bell) Key words: long-term memory; implicit memory; non-declarative memory; procedural memory; classical conditioning; priming

62

63

64 Priming Perceptual priming
Key words: long-term memory; implicit memory; non-declarative memory; priming; perceptual priming

65 Priming Perceptual priming
Key words: long-term memory; implicit memory; non-declarative memory; priming; perceptual priming

66 Priming Perceptual priming
Key words: long-term memory; implicit memory; non-declarative memory; priming; perceptual priming

67 Priming Perceptual priming
Key words: long-term memory; implicit memory; non-declarative memory; priming; perceptual priming

68

69

70 15674 2845479 8245298623 Het slimme onbewuste: denken met gevoel
Bron: Ap Dijksterhuis (2010), [blz 22] Hieronder verschijnen getallenreeksen. Lees deze en probeer daarna de reeks te reproduceren 15674 15674

71 Het slimme onbewuste: denken met gevoel
Bron: Ap Dijksterhuis (2010), [blz 118] Stel, we gooien 100 keer met een munt. De eerste 50 keer vinden we in totaal 30 keer ‘kop’ en 20 keer ‘munt’. Hoe vaak verwacht je kop nadat je 100 keer gegooid hebt? Het juiste antwoord is 30 plus 50 procent van de laatste 50 keer gooien, dus 55. Uitlegsheet

72 Zone van wederzijdse onverschilligheid
Het verband tussen klanttevredenheid en klantloyaliteit De 9+ organisatie: Van marketshare naar mindshare [Veldhoen & van Slooten] Bron: Jones & Sasser Jr. (1995) Hoog Klant- loyaliteit Laag Klanttevredenheid 7 8 9+ 10 Zone van wederzijdse onverschilligheid Breakaway Zone U maakt in de ogen van de klant echt het verschil

73 De blauwe banaan / vierkante meloen 4 B’s
Behoefte(n) 1 Belofte 2 Beleving 3 Bewijs

74 Reacties zie www.dienstenmarketing.nl


Download ppt "Blauwe bananen Vierkante meloenen 2011"

Verwante presentaties


Ads door Google