De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

1 Nieuwe Strategische Concepten. Het nieuwe Werken • Scientific Management • Human Resource • Human Value Management.

Verwante presentaties


Presentatie over: "1 Nieuwe Strategische Concepten. Het nieuwe Werken • Scientific Management • Human Resource • Human Value Management."— Transcript van de presentatie:

1 1 Nieuwe Strategische Concepten

2 Het nieuwe Werken • Scientific Management • Human Resource • Human Value Management

3 Human Resource Management • Organisatie is gesloten systeem • personeel is het kapitaal voor de onderneming • Instrumentele aanpak van HRM • Organisatie is risicogedreven (reactief) • Zoekt naar beleid, zodat afstemming tussen strategie personeel wordt bereikt Human Value Management • Organisatie is open systeem • Organisaties en werknemers reageren op elkaar • Combineert MVO en marktgeoriënteerd • Waarden zijn basis onderneming • Waarden geven “social capital” en binden talenten • Stakeholdersmanagement op basis identiteitsvorming en maatschappelijke betrokkenheid

4 Eckart Wintzen Oprichter BSO celstructuur

5 DOETINCHEM - Buurtzorg Nederland werd vorige week uitgeroepen tot de Beste Werkgever in Twente/de Achterhoek in de categorie instellingen werknemers 250 teams

6 Bottom of the Pyramid

7 Waarom aantrekkelijk voor multinationals? The great leap Downward

8 Water4 Life DSM Alex Vrinzen Mantijn van Leeuwen

9 Annapurna is een zout waaraan jodium is toegevoegd. Het jodium degenereert niet in de zon.

10 Een substantieel gebrek aan jodium leidt tot een IQ-verlaging van gemiddeld 13%

11 Tato Nano 2500 euro

12 Van Product naar Waarden

13 Uitgangspunten Strategie • Product • Productie • Verkoop • Marketing • Concurrentie • Waarden

14 Luikse Kast Product Gilde / Ambachten Delfts Porselein

15 We maken elke auto als ze maar zwart is Productie

16 Verkoop

17 Marketing Product Prijs Plaats Promotie

18 Succesfactor m.b.t. referentiegroep • Individualisme • No Nonsense • Jongeren met attitude ‘laat maar waaien’ • Tegen Glitter & Glamour Positionering mbt Concurrentie

19 Waarden

20 Mission Ahold We make it easy for our customers to choose the best – for themselves and the people they care about. We do this through our strong local brands and by putting the customer at the heart of every decision. We strive to stand out from the competition by providing the best products in a relevant range, the best quality, the best prices, and the best choices for a healthy lifestyle – all in the simplest way possible.

21 Strategie-ontwikkeling • Missie + SWOT • Blauwe Oceaanstrategie (Niche-strategie) • Beyond Greening

22 Blauwe Oceaan Strategie

23 Waarden Albert Heijn

24 Waarden Albert Heijn? Milieu Kookgemak Gezondheid Zoeken naar lage Prijs Dierenwelzijn Verwennen Gezinsgeluk Winkelgemak

25 Sleutelvragen voor creatie blauwe oceaan strategie • Welke factoren afzwakken onder branchenorm? • Welke factoren schrappen? • Welke factoren versterken boven branchenorm? • Welke nieuwe factoren creëren?

26 Waarden Autoverhuur

27 Creëren Doorbraak Innovatie

28 Bottom of the pyramid • Prijs (Create the capacity to consume) • Innovatie: Hybride • Scale of operations • Duurzame Ontwikkeling • Innovatie: Functionaliteit • Proces en Supply-Chain Innovatie • Beter gebruik maken van werknemers met een lage scholing • Scholing en empowerment van klanten • Integrale aanpak

29 Greening Beyond Greening Strategieën voor GreeningStrategieën voor Beyond Greening Focus op bestaande Producten Processen Leveranciers Klanten Aandeelhouders Focus op Nieuwe Ontwikkelingen Technologieën Markten Partners Behoeften Stakeholders Kenmerken Stapsgewijs Continue verbeteren Rationalistisch Kenmerken Discontinue Creatieve Destructie Herstructurering Voorbeeld Verantwoorde Milieuzorg Voorbeeld Revolutie Biotechnologie

30 Doorbraakinnovatie • Transactieve verbindingen • Vernieuwende Onderzoeksvelden • Incubatie

31 Transactieve verbindingen met stakeholders • Dorpsgemeenschap • Overheid • Banken • Logistieke Intermediairs • Internet Intermediairs • NGO’s • Scholen • Vrouwengroepen • Universiteiten • Kennisinstituten • Innovators

32 Scopeverbreding Doel • Managers zoeken businesscontexten die averechts zijn ten opzichte van de huidige businessdomeinen voor genereren verbeeldingskracht en nieuwe ideeën Proces • Definiëren van nieuwe maatschappelijke en technologische onderzoek domeinen • Verzamel informatie op kennissites en creëer leergemeenschappen, zodat nieuwe kennis ontstaat over bepaalde doelgroepen • Bezoeken van interessante markten om intensief kennis te maken met cultuur en klantbehoeften

33 Incubatie Doel • Beproeven en implementeren van doorbraakinnovaties gekoppeld aan nieuwe businessmodellen Proces • Organiseer stakeholdersdialogen tussen de Fringe- stakeholders en de betrokkenen binnen het bedrijf zoals lijnmanagers, productontwikkelaars, technici • Benoem taakgroepen voor onderzoek nieuw vast te stellen onderzoeksthema’s • Testen en herdefiniëren productconcepten & businessmodellen • Organiseer horizontale en verticale informatiestromen, zodat iedereen zich informeert


Download ppt "1 Nieuwe Strategische Concepten. Het nieuwe Werken • Scientific Management • Human Resource • Human Value Management."

Verwante presentaties


Ads door Google