De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Collegagroep sponsoring 4 oktober 2011 Sarah Vandenbroucke.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Collegagroep sponsoring 4 oktober 2011 Sarah Vandenbroucke."— Transcript van de presentatie:

1 Collegagroep sponsoring 4 oktober 2011 Sarah Vandenbroucke

2 Opzet van de dag •De milieubeweging staat voor een uitdaging –Minder overheidssubsidies –Werking veilig stellen door andere inkomsten aan te trekken •Biedt sponsoring een oplossing voor ons?

3 Wat is sponsoring? •“Sponsoring is een samenwerkingsverband tussen twee of meer partijen dat gericht is op wederzijdse bevoordeling. De sponsor geeft geld, goederen of diensten in ruil voor publiciteit en/of omzetvergroting. Vanuit enerzijds puur zakelijke kant, anderzijds op grond van maatschappelijke betrokkenheid, zullen organisaties overgaan tot sponsoring.” (KUL) •Wat begrijpen we er in deze collegagroep onder? Voorbeelden? (discussie) •Volgende keer: ‘verkoop van diensten’ (vandaag niet diep op ingaan) •We schijnen ons spotlicht op enkele vraagstukken…

4 De spotlights I.WAT is sponsorbaar? •Wat doen we: thema, activiteit, werkgebied, UPS, doelgroep, comm… II.WIE sponsort ons? •Interesse, concullega’s, charter III.HOE werken we samen? •Charity, klassieke sponsoring, origineler, evolutie?

5 De spotlights IV. Wij willen MEER •Over lange termijn kunnen rekenen op meer opbrengsten met meer medewerkers V. Wat als het misloopt? •Contract, BBL-in-nood VI. Extra spotlights? •Noteer alvast!

6 I.WAT is sponsorbaar? •Wat zijn onze thema’s? En activiteiten? •Concreet: USP (Unique Selling Proposition) •Welke doelgroepen bereiken we? •Welke mediakanalen/communicatie?  interessant voor sponsors? •Bijvoorbeeld: –Studiedag/conferentie? (Mobimix) •(discussie)

7 II. WIE sponsort ons? •Welke bedrijven vinden ons interessant? •Je kent best wel mensen (bel de marketing!) –Eerdere sponsors –Netwerk van de organisatie (je staat niet alleen) –LinkedIn –Google je thema –Gele Gids –Sectorsponsors??? –…

8 II. WIE sponsort ons? •We vissen in dezelfde vijver. Beconcurreren we elkaar? –Moeten we ons positioneren zodat er geen overlap is? Afspraken maken? •We werken in verschillende gebieden (nationaal, regionaal, lokaal), op verschillende thema’s/ USP –Afspraken? •Benchmark sponsordeals? –Zijn er bedrijven genoeg? •Denk origineel (niet altijd Ecover)

9 II. WIE sponsort ons? •Greenwashing? –Charter •Vb BBL –Nu: doelstellingen niet tegengesteld + intern overleg –Binnenkort: criteria en uitsluitingen vooraf vastgelegd –Ter discussie: •Reisagentschappen •Aardgas •Zuinige/elektrische wagens •…

10 II. WIE sponsort ons? •Waar zoeken (je kent er wel) •We beconcurreren elkaar •Greenwashing  charter •… •(discussie)

11 III. HOE werken we samen? •‘geef mij centen’ kan worden ‘kunnen we samen iets doen’? –Wij hebben een waardevol project / werking! –U heeft ons nodig – en wij u –Win-win!

12 III. HOE werken we samen? •Klassiek –Geld of producten In ruil voor –advertenties –Website –Evenement/mediamoment/pers –Logovermelding –…

13 III. HOE werken we samen? •Origineler –Per verkoop wordt iets afgedragen naar het goede doel (vb. Bospas, Ello) –Of per uitsparing kostenpost (bijv. plastiek zakje bij Torfs) –Commissie op verkoop producten (webshop ‘ik kyoto’)

14

15 III. HOE werken we samen? •Evolutie? –Meer return ipv enkel charity? •Dan ook nauwere samenwerking? •Focus op meerverkoop?  consumeren •Wat met goodiebags/gadgets?

16 III. HOE werken we samen? •Bedelen vs samenwerken (gevoel) •Klassiek •Originele ideeën? •Evolutie (goed/slecht)? •… •(discussie)

17 IV. Wij willen MEER •gezonde langetermijnrelatie –Onderhoud contact –Evalueer de samenwerking –Probeer meerjarencontracten te sluiten –Voorzichtig in uitspelen concurrentie –Bied ca. evenveel aan even grote sponsors –Wees eerlijk –…

18 IV. Wij willen MEER •Hoe bereken je wat je vraagt? (benchmark) •Begin onderhandelingen hoog genoeg (direct ‘ok’ geen goed teken) •Wat heb je nodig? Cash? Omzeilen? –Gratis druk vragen –Fietsen om door te verkopen –Communicatie  klanten geven giften? –… •Aan vele sponsors klein bedrag vragen –5 x 750 euro = euro! –Wel meer werk…

19 IV. Wij willen MEER •Wie moet dat allemaal doen?  Geen tijd/mankracht? –Vrijwilliger –Betaalde kracht –Bestuurder –Iemand aanstellen op sectorniveau (delen)? –Samenwerken met professionelen? •Op commissie? (Ethisch?)

20 IV. Wij willen MEER •Over lange periode •Voldoende centen •Tijd en mensen •… (discussie)

21 V. En als het mis loopt? •Contract –zo gedetailleerd mogelijke afspraken –ook rond facturatie, levering… –door beide partijen ondertekend –Goed bewaren! •BBL kan je (juridisch) ondersteunen •(discussie)

22 VI. Waar zitten we nog mee? •Graag jullie suggesties! •(discussie)


Download ppt "Collegagroep sponsoring 4 oktober 2011 Sarah Vandenbroucke."

Verwante presentaties


Ads door Google