De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Postgraduaat C.R.E.A.-tainment. Samenwerking  KHLim, departement Sociaal-Agogisch Werk  INSPINAZIE  Keski.e.space.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Postgraduaat C.R.E.A.-tainment. Samenwerking  KHLim, departement Sociaal-Agogisch Werk  INSPINAZIE  Keski.e.space."— Transcript van de presentatie:

1 Postgraduaat C.R.E.A.-tainment

2 Samenwerking  KHLim, departement Sociaal-Agogisch Werk  INSPINAZIE  Keski.e.space

3 Aanleiding ‘C.R.E.A.-tainment  Vraag naar creativiteit vanuit diverse sectoren  Voornaamste competenties van hulp/ zorgverleners, onderwijzers bestaat uit  inventiviteit  verbeeldingskracht  het kunnen bedenken van onorthodoxe aanpakken voor dikwijls nieuwe problemen en situaties

4 Aanpassing postgraduaat  Evaluatie van cursisten en lesgevers  Procesbegeleiding Karen Goedhuys  Inspelen op nieuwe tendensen

5 Uitgangspunt  Creatieve vaardigheden zoals dans, muziek, theater en circus als middel aanbrengen om groepen te begeleiden  Kennismaking met vernieuwende aspecten via een ervaringsgerichte benadering, al doende en reflecterend

6 Voor wie?  Creatievelingen uit de :  hulpverleningssector  onderwijssector  gezondheidssector  socio-culturele sector  … Minimaal houder van diploma professionele bachelor in het Onderwijs, Sociaal Agogisch Werk of Gezondheidszorg

7 Circus, Theater en dans kan als middel aangereikt worden …voor het ontwikkelen en stimuleren van persoonsgebonden eigenschappen: volharding en discipline, zelfvertrouwen, creativiteit, samenwerking, creativiteit, …

8 C.R.E.A.-tainment is… Inspanningen leveren Nieuwe vaardigheden leren en tonen

9

10 Wat NIET verwachten van C.R.E.A- tainment!  Kant en klare lessen in een uitgewerkte cursus  met voorbeeld dansjes en ritmische oefeningen  volledig uitgewerkte theaterlessen  Getoetst of geëvalueerd worden op dé creatieve en ultieme waarheid!  Waarom niet? – Creatie staat centraal in het postgraduaat! – Dé creativiteit bestaat niet!!!

11 C.R.E.A.-tainment is dus vooral… Samen en voor je zelf grenzen verleggen, je tonen, doen, reflecteren, durven, plezier beleven!

12 Algemene opbouw Creatief werken met kinderen, jongeren, volwassenen wordt opgebouwd vanuit een creativiteitskader. We streven naar een bruikbaar, multi-modaal kader zodat er zowel een verbreding én verdieping komt in het denken over creativiteit als over het (methodisch) handelen.

13 Opbouw 'Logica brengt je van A naar B, creativiteit brengt je overal!’(Albert Einstein)

14 Module 1:  Openingsweekend:  Uitgangspunten: groepsvorming en kennismaking met verschillende media  Dans en ritmiek  Impro(theater)  Circustechnieken en clownerie  Sessies en vrije oefenmomenten  NADRUK  Focus op jezelf – bewustwording – verfijning  Eigen kwaliteiten ontdekken, waarderen en inzetten  Ervaringsgerichte benadering

15 Levend leren  Creativiteitskader  De groep als oefenruimte

16 Module 2: Aan de slag met de groep  Op een methodisch en didactisch verantwoorde manier de expressieve vaardigheden aanleren aan anderen  Aangename manier leiding nemen en de groep motiveren, stimuleren, sturen…  d.m.v. creatieve sessies inzicht krijgen en zelf aan de slag gaan met groepsdynamische processen  Behandelde thema’s:  authenticiteit  in connectie zijn met jezelf  inspelen op een groep en hun eigenheden

17 Module 2: Competenties  Creatieve technieken en methodieken gericht en gepast aanwenden in een sessie.  Een begeleidende relatie hanteren, met oog voor de impact van de context van de groep, van de eigen begeleidershouding,…  Reflecteren aan de hand van het creativiteitskader

18 Module 3: Aan de slag met de context  Inzetten van de creatieve werkvormen bij verschillende doelgroepen:  kleuters/lagere schoolkinderen  Senioren  personen met een beperking  …  Focus op de kracht van de groep en ontdekken en open staan voor de talenten van de groep

19 Module 3: Aan de slag met de doelgroep  Kijken naar creativiteit vanuit een inclusief kader  Hulpmiddelen bij doelgroepen ontdekken en hiermee aan de slag gaan  Integratieve toepassing van de creatieve media

20 Module 3: Competenties  initiële vaardigheden ontwikkelen in het werken met (doel)groepen

21 Module 4: Nadruk op de setting  Organiseren, begeleiden, plannen, begeleiden en evalueren van een C.R.E.A. project in een setting

22 Module 4: Project en intervisie Integratie of keuze van een artistiek, creatief medium en toepassing in eigen werksituatie.

23 Evaluatie  Portfolio  per module  eigen casus  reflecties  permanente evaluatie

24 Team  Nathalie Van Renterghem  Lieven Leemans  Alexandra Meijer  Maarten Janssen  Gastdocenten in module 1 & 3  Coördinatie: Karen Goedhuys

25 Praktisch  Data verschijnen op website vanaf 28 april  lesavonden: voornamelijk donderdagavond  startweekend  25 studiepunten – wisselend per module  Prijs: 1100 euro  Campus Diepenbeek, Health City  Educatief verlof

26 Informatie  Contactpersoon:  Karen Goedhuys 011/   Opleidingscheques

27 Inschrijvingen  campus Diepenbeek, KHLim  Vanaf maandag 27/6/2011-9/7/2011  weekdagen: 9-12u & 13-16u30.  zaterdagen van 9-12u  Sluiting vanaf zaterdag 11 juli tot en met maandag 15 augustus  Inschrijvingen in Diepenbeek sluiten af op vrijdag 16 september  !!! meebrengen: diploma en identiteitskaart


Download ppt "Postgraduaat C.R.E.A.-tainment. Samenwerking  KHLim, departement Sociaal-Agogisch Werk  INSPINAZIE  Keski.e.space."

Verwante presentaties


Ads door Google