De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

CO-VERGIFTIGING Preventiecampagne. OVER CO … • CO (koolstofmonoxide) is een gas • Je ruikt het niet, je ziet het niet, je proeft het niet en je voelt.

Verwante presentaties


Presentatie over: "CO-VERGIFTIGING Preventiecampagne. OVER CO … • CO (koolstofmonoxide) is een gas • Je ruikt het niet, je ziet het niet, je proeft het niet en je voelt."— Transcript van de presentatie:

1 CO-VERGIFTIGING Preventiecampagne

2 OVER CO … • CO (koolstofmonoxide) is een gas • Je ruikt het niet, je ziet het niet, je proeft het niet en je voelt het niet • CO ontstaat waar vlammen zijn en onvoldoende zuurstof voor verbranding: kolen, hout, stookolie, pellets, gas … • Elektriciteit veroorzaakt geen CO… maar is duurder qua verbruik

3

4 ENKELE CIJFERS (1) (Cijfers: Federaal Register der Intoxicaties – B. Tissot 2010) • Jaarlijks meer dan 1000 ongevallen met CO (1465 in 2010) • Elk jaar ongeveer 40 doden (40 in 2010) • Helft van de slachtoffers is jonger dan 30 jaar • Meeste gevallen tussen november en maart • Ongevallen gebeuren meestal in de badkamer!

5 ENKELE CIJFERS (2) (Cijfers: Federaal Register der Intoxicaties – B. Tissot 2009) • Meeste gevallen: waterboilers en (kleine) badgeisers, gaskachels, kolenkachels, schoorsteen, uitlaatgassen … • Oorzaak: slechte en oude toestellen, niet goed stoken, slecht onderhoud …

6 DOELGROEP • Iedereen kan slachtoffer worden! • FOCUS: • Jonger dan 40 (i.c. jonge gezinnen) • Kansarmen en sommige (etnische) minderheden • Belangrijke slachtoffergroep • Infrastructuur: oudere huizen, oudere/goedkopere toestellen • Financieel: weinig ruimte voor onderhoud • Communicatie: minder op de hoogte van het gevaar Klassieke campagnes bereiken zelden deze doelgroepen

7 HELPT U MEE HET AANTAL SLACHTOFFERS BIJ UW DOELGROEP VERMINDEREN ??

8 PREVENTIECAMPAGNE BINNENLANDSE ZAKEN CAMPAGNE ALGEMENE CAMPAGNE EXTRA AANDACHT KANSARMEN / MINDERHEDEN

9 EXTRA CAMPAGNE: KANSARMEN / MINDERHEDEN CAMPAGNE KANSARMEN / MINDERHEDEN OCMWs ARMOEDE NETWERK KIND EN GEZIN MINDERHEDEN FORUM KRINGLOOP WINKELS... AFFICHESFOTOROMAN PERSOONLIJKE INFO (F2F) VIA MIDDEL

10 EXTRA CAMPAGNE: HET FOTOVERHAAL  Doelstelling: boodschap inkorten, vereenvoudigen en visualiseren  Veel foto’s en grote beelden (‘tabloidkrant’)  Opvallende cover/ confronterende titel  11 talen: Nl, Fr, D, En, Ar, Tur, Por, Sp, Roe,Rus en Po.

11 HET FOTOVERHAAL: WAT KAN U DOEN? HELP MEE MET HET VERSPREIDEN VAN DEZE BOODSCHAP! ONZE VERWACHTINGEN VERSPREIDEN FOTOROMAN INDIEN MOGELIJK GEVEN VAN WOORDJE UITLEG AANDACHT VOOR SIGNALEN CO IN WONING DOELGROEP

12 HET FOTOVERHAAL: VERSPREIDING  Verspreiding fotoverhaal: uitdelen aan uw doelgroep tijdens winterperiode  Bij deze doelgroepen: belang van persoonlijk contact  Face to face uitleg heeft nog altijd meer impact. Indien mogelijk.  Fotoroman is slechts een middel  Naast verspreiding: ook aandacht voor signalen CO in huis!

13 VOLGENDE SLIDES: BELANGRIJKSTE INFO OVER CO

14 CO VOORKOMEN • ZORG VOOR VOLDOENDE VERLUCHTING • SCHOORSTEEN (LATEN) CONTROLEREN • GOEDE TOESTELLEN EN ONDERHOUD Wees alert tijdens mistig en windstil weer

15 VOLDOENDE VERLUCHTING • CO = te weinig zuurstof en dus slechte verbranding! • Zorg dus voor verluchting in de kamer: • Een verluchtingsrooster in de deur of muur • Bij het isoleren niet alle kieren van ramen/deuren dicht • Zorg dat de schoorsteen goed trekt, zodat de verbrandingsgassen weg kunnen • Zorg voor verluchting in ruimtes waar verwarmd wordt CO voorkomen (1)

16 SCHOORSTEEN (LATEN) CONTROLEREN • Bij centrale verwarming met mazout: jaarlijks laten vegen • Kachels met mazout, kolen of hout: jaarlijks laten vegen • Bij een gastoestel: regelmatig (laten) controleren (vb. verstopping door vogelnestjes, stenen, bladeren …) CO voorkomen (2)

17 GOEDE TOESTELLEN EN ONDERHOUD • Oudere toestellen verbruiken meer en zijn soms gevaarlijk • Gebruik het correcte toestel voor de correcte toepassing. Vb. Een kleine gasboiler (5L) dient voor gootsteen en wastafel. Niet voor douche of bad!! • Indien mogelijk, zorg voor een verwarmingstoestel dat de uitlaatgassen naar buiten afvoert. • Laat je toestellen geregeld nakijken. CO voorkomen (3)

18 HOE HERKEN JE CO-GEVAAR • BIJ MENSEN / DIEREN  Hoofdpijn  Braken  Moeheid  Flauwvallen Hebben meerdere mensen dezelfde klachten? • IN HUIS  Roet op de muren bij gasboilers  Gele vlammen in plaats van blauwe  Abnormaal veel vochtigheid in huis Aandacht hebben als externe bezoeker, zonder te ‘controleren’

19 CO-VERGIFTIGING AANPAKKEN • Open ramen en deuren • Schakel het toestel uit • Is het slachtoffer bewusteloos? Bel 112 • Is het slachtoffer niet bewusteloos? Breng de persoon naar buiten.

20 DE CAMPAGNE: HOE GAAN WE TE WERK? • Snel verspreiden van de boodschap naar uw doelgroepen (november - maart) Het campagnemateriaal (brochures, affiches, banner voor de website, tekst voor artikels, enz.) zijn terug te vinden op besafe.be, rubriek “lokaal beleid”. • Meer info over de campagne of (technische) vragen:  Contacteer ons: of 02/ Bedankt voor uw steun!

21


Download ppt "CO-VERGIFTIGING Preventiecampagne. OVER CO … • CO (koolstofmonoxide) is een gas • Je ruikt het niet, je ziet het niet, je proeft het niet en je voelt."

Verwante presentaties


Ads door Google