De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Rapport AH Winkelonderzoek 2012. Opzet en uitvoering Van april 2012 tot april 2013 heeft de enquête online op de website van FNV Bondgenoten gestaan en.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Rapport AH Winkelonderzoek 2012. Opzet en uitvoering Van april 2012 tot april 2013 heeft de enquête online op de website van FNV Bondgenoten gestaan en."— Transcript van de presentatie:

1 Rapport AH Winkelonderzoek 2012

2 Opzet en uitvoering Van april 2012 tot april 2013 heeft de enquête online op de website van FNV Bondgenoten gestaan en zijn de kaderleden winkels in geweest om mensen te bevragen. Als resultaat hiervan zijn er 498 enquêtes ingevuld verspreid over 194 winkels.

3 Wajongeren • Bij mij werken er Wajongeren of stagaire's. o Nee 9,3 % o Weet niet19,8% o Ja70,9% • Deze mensen worden op de juiste wijze ingezet door mijn werkgever. o Nee23,8% o Weet niet34,2% o Ja38,1% o N.v.t.4,0%

4 Toelichting wajongeren • Er wordt in meerdere filialen aangegeven dat wajongeren te weinig begeleiding krijgen en teveel aan hun lot worden overgelaten. Ook wordt aangegeven dat ze niet als extra op de planning staan maar als volledige werknemer terwijl ze niet alle taken of in dezelfde snelheid kunnen werken. • Stagiaires worden snel aan hun lot overgelaten en krijgen geen stagevergoeding • In filialen 1011,1160, 1251, 1284, 1512, 1547, 1556, 1624 worden wajongeren en stagiaires enkel ingezet als vulploegmedewerkers.

5 Verlening contracten • Worden er bij jou op het werk contracten van werknemers niet verlengd, omdat zij te oud zijn en dan vervangen worden door een jonger iemand? o Nee13,8% o Weet niet13,2% o Ja73,0% o N.v.t.0,0%

6 Toelichting verlening contracten • In veel filialen wordt aangegeven dat men mensen opleidt en als mensen goed zijn ingewerkt en goed zelfstandig kunnen werken en willen blijven werken plaats moeten maken voor nieuwe jongere werknemers.

7 Juiste betaling • Ik krijg betaald naar het werk wat ik uitvoer. o Nee29,4% o Weet niet15,5% o Ja55,1% • Er is een grote onbekendheid over de functie indeling waardoor men niet altijd in staat is deze vraag te beantwoorden omdat men niet weet in welke functieschaal men thuis hoort. Verder heeft een deel van de mensen de vraag opgevat alsof deze over het betalen van alle werktijd ging.

8 Ik moet verplicht op vakantie doordat ik teveel ADV of vakantie uren heb • Nee 43,4% • Nee, ik ben parttimer19,0% • Ja, maar deze mag ik zelf inplannen na overleg werkgever27,7% • Ja, de werkgever bepaald wanneer ik op vakantie ga, tegen mijn zin9,9% • Toelichting • Wat opvalt bij de beantwoording op deze vraag is het grote verschil tussen de filialen. In het ene filiaal is hier absoluut geen sprake van, terwijl het in andere filialen staand beleid is dat vakantie zonder overleg wordt ingepland. Een veel gehoorde variant hierop is dat men voor april ieder geval een week vakantie moet opnemen in de rustige perioden.

9 Mijn leidinggevende roostert mij in op zon- en feestdagen zonder dit te overleggen met mij • Nee77,4% • Weet niet2,5% • Ja11,7% • N.v.t.8,4%

10 Mijn leidinggevende roostert mij zo in dat ik zo min mogelijk pauze en koffiepauze kan nemen. • Nee53,2% • Weet niet5,8% • Ja35,6% • N.v.t.5,4% • Toelichting • Door werknemers wordt aangegeven dat dit een trend is die de laatste jaren ingezet lijkt te zijn, het zo min mogelijk pauze inplannen in verband met de kosten.

11 Mijn leidinggevende zorgt ervoor dat het hele team in 1 keer naar huis toe gaat. • Nee42,7% • Weet niet22,2% • Ja21,7% • N.v.t.13,5% • Toelichting • Bijna de helft van de respondenten wordt aangegeven dat men niet gezamenlijk naar huis gaat. Een deel van de mensen vertrekt tijdens de openingstijden van de winkel, echter een deel na sluitingstijd. In het laatste geval blijkt uit een aantal reacties dat gevoelens van onveiligheid hierdoor veroorzaakt kunnen worden.

12 Overwerk • Als het werk uitloopt, (bijv. je staat op het rooster tot uur en moet tot uur werken) krijgen wij niet doorbetaald. • Nee39,2% • Weet niet16,8% • Ja37,2% • N.v.t.6,8%

13 Bij het maken van de roosters wordt er rekening gehouden met de structurele afspraken die er zijn gemaakt over de arbeidstijden • Nee20,6% • Weet niet13,1% • Ja66,3% • Toelichting • Deze vraag verwijst naar een cao artikel. In 20 % van de gevallen wordt dit artikel onjuist uitgevoerd.

14 Samenvattend • Minder dan de helft van de respondenten geeft aan bij een kwartier overwerk dit ook correct uitbetaald te krijgen; • Meer dan een derde van de respondenten geeft aan dat roosters zo worden gemaakt dat men zo min mogelijk pauze heeft; • Een vijfde van de respondenten geeft aan dat er met structurele afspraken geen rekening wordt gehouden in het rooster; • De overgrote meerderheid (73%) geeft aan dat collega’s worden ingeruild voor jongere collega’s; • Net iets meer dan de helft van de respondenten zegt correct betaald te worden; • Minder dan de helft (38%) geeft aan dat wajongeren correct worden ingezet.


Download ppt "Rapport AH Winkelonderzoek 2012. Opzet en uitvoering Van april 2012 tot april 2013 heeft de enquête online op de website van FNV Bondgenoten gestaan en."

Verwante presentaties


Ads door Google