De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Leren en ontwikkelen II 2011-2012 Marien Laeremans Blended traject 1.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Leren en ontwikkelen II 2011-2012 Marien Laeremans Blended traject 1."— Transcript van de presentatie:

1 Leren en ontwikkelen II Marien Laeremans Blended traject 1

2 Studiewijzer O moduleboek\01925_ _LKO_504_studiewij zer_GS_leren_en_ontwikkelen_II_-_blended[1].pdf moduleboek\01925_ _LKO_504_studiewij zer_GS_leren_en_ontwikkelen_II_-_blended[1].pdf O ICO en GOK O 2 CU O Werken met een website: inzichten en oefeningen O Hilde Stroobants: de andere hoofstukken L&O II O Één schriftelijk examen voor alle onderdelen O Eén geïntegreerde taak (zie HS en moduleboek) Blended traject2

3 GOK O Zelfstandig verwerken via informatie op PP: Toledo Blended traject3

4 ICO O O Opstart via CU O Verder verwerken via cursus + teksten + website entercultureel Blended traject4

5 Website entercultureel O username: mail-adres (khleuven) O wachtwoord: Khleuven4ever! Blended traject5

6 Website entercultureel O Je verwerkt de twee eerste modules van de website O Cultureel referentiekader O Identiteit en diversiteit O met het oog op het stilstaan bij jouw eigen cultureel referentiekader O en het werken aan jouw ‘interculturele gevoeligheid’ en ‘interculturele competenties’ O in de periode – Blended traject6

7 Website entercultureel O Afspraken m.b.t. het posten van opdrachten op Toledo en het krijgen van feedback op deze opdrachten worden gemaakt tijdens de CU van O Regelmatig aan werken O Mail sturen indien je een opdracht gepost hebt -> ifv feedback O Je verwerkt de cursus en reader rond ICO met het oog op het verwerven van het nodige begrippenkader dat je in staat moet stellen gericht vragen te stellen en waar te nemen, en nadien vanuit de nodige achtergrondkennis en inzichten te reflecteren op wat je te weten kwam bij interview en observatie. Blended traject7

8 ICO diversiteit O Intercultureel onderwijs O Positief omgaan met diversiteit O L&O II = Stilstaan bij ICO – diversiteit op EIGEN NIVEAU O ABC II: verruiming begrip diversiteit + oefeningen/toepassingen O 3 BaKO: GOK-module: diversiteit en leren bij KLEUTERS Blended traject8

9 Diversiteit = O Nadenkertjes: O Wat is diversiteit? O Waarmee heeft diversiteit te maken? O Waarom is positief omgaan met diversiteit belangrijk? O Hoe kan je dit leren? O Jijzelf O Jonge kinderen O ……. Blended traject9

10 oefeningen O Enkele oefeningen ( Michel Vandenbroeck; Vormingspakket ‘Familie’) O Je eigen achtergrond – praten over jezelf O Bewust worden van je eigen normen en waarden O Diversiteitsster => identiteit en meervoudige identiteit Blended traject10

11 oefeningen O Praten over anderen: ontmoeten van anderen en bewust worden van vooroordelen O Families in beeld Blended traject11

12 DIVERSITEIT = Blended traject12

13 DIVERSITEIT = Blended traject13

14 DIVERSITEIT = Blended traject14

15 DIVERSITEIT = O … iets wat ons anders maakt dan de anderen. O En zo hebben we allemaal wel iets: flaporen, een spleetje tussen de tanden, een donkere huid, een functiebeperking of schoenmaat 47. Blended traject15

16 DIVERSITEIT = O Je kan verschrikkelijk nieuwsgierig zijn, of macho, boeddhist, holebi, kansarm, hoogbegaafd, muziekfreak, gehandicapt, perfect drietalig, gezond gek, een lastpak of gewoon tof. O niemand is hetzelfde, niet vanbinnen, en niet vanbuiten, en gelukkig maar. Tegelijk ontdek je snel dat je veel gemeenschappelijk hebt. Zweetvoeten, bijvoorbeeld. Of een verslaving aan nootjes, kortingsbonnen, sport,….Allemaal anders, en toch allemaal gelijk: dat is diversiteit.* * Blended traject16

17 Diversiteit en onderwijs O Pascal Smet: “Een op vijf van de kinderen die hier vandaag geboren wordt, spreekt thuis een andere taal dan het Nederlands. Hoe groter de steden, hoe hoger hun aantal. Scholen waar Nederlandstalige kinderen een minderheid zijn, zijn al lang geen uitzondering meer. Onderwijs wordt hoe langer hoe meer geconfronteerd met diversiteit. Op alle vlakken. In de thuistaal van de kinderen, in de communicatie met de ouders, Hoe kun je dingen benoemen, als je er de woorden niet voor hebt? Hoe kun je elkaars verhalen begrijpen, als je geen gemeenschappelijke taal spreekt ?” -> BELANG VAN erkennen = positief omgaan met diversiteit Blended traject17

18 Diversiteit en onderwijs O les 1\Startpagina Diversiteit in het onderwijs2.mht les 1\Startpagina Diversiteit in het onderwijs2.mht Blended traject18

19 Voorwaarden diversiteit O Positief omgaan met diversiteit = intercultureel leren O Voorwaarden tot intercultureel leren = vertrekken van een positief zelfbeeld => identiteit = de ‘ander’ willen ontmoeten = de ander leren kennen = ontmoeten van culturen = bewust zijn van vooroordelen = niet stereotiep denken -> van denkkader kunnen veranderen = multiperspectiviteit Blended traject19

20 Opfrissen diversiteit Blended traject20

21 Intercultureel leren Blended traject21

22 identiteit ” Op de vraag ‘wie ben je’? kan iemand verschillende antwoorden geven. ‘Ik zeg tegen mensen altijd dat ik van nationaliteit Zwitser ben, van godsdienst moslim, van geheugen Egyptenaar en van cultuur Europeaan. Dat is mijn identiteit. Ik heb er meer dan één”, ( Tariq Ramadan, islamoloog). ) -> MEERVOUDIGE IDENTITEIT Aansluiten bij oefening ‘diversiteitsster’ Blended traject22

23 Meervoudige identiteit O oog heeft voor de meervoudige identiteit van de kinderen in de klas => de kinderen niet benaderen vanuit stereotypen of categorieën Blended traject23

24 cultuur O Wat betekent het begrip ‘cultuur’ voor jou? per 2 een woordspin maken woordspin vergelijken met deze van een ander duo elkaars ‘spinnen’ aanvullen O vergelijken met de 2 beelden volgende dia’s Blended traject24

25 cultuur Blended traject bron afbeedling: website entercultureel 25

26 cultuur Blended traject26

27 multiperspectiviteit O Negenpuntenprobleem O Haas of schildpad? O Waarom belangrijk? Blended traject27

28 vooroordelen Blended traject28

29 vooroordelen Blended traject29

30 vooroordelen Blended traject30

31 vooroordelen O Families in beeld Blended traject31


Download ppt "Leren en ontwikkelen II 2011-2012 Marien Laeremans Blended traject 1."

Verwante presentaties


Ads door Google