De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Reap Management - Carl Vrancken - bedrijfsconsultant - vermogensadviseur BUSINESSPLAN Opstarten van een onderneming.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Reap Management - Carl Vrancken - bedrijfsconsultant - vermogensadviseur BUSINESSPLAN Opstarten van een onderneming."— Transcript van de presentatie:

1 Reap Management - Carl Vrancken - bedrijfsconsultant - vermogensadviseur BUSINESSPLAN Opstarten van een onderneming

2 Reap Management - Carl Vrancken - bedrijfsconsultant - vermogensadviseur Inhoud ► ► Stappenplan opstarten van een onderneming   Eén - Koppen - Koppen - 13 mei 2010 | Eén Eén - Koppen - Koppen - 13 mei 2010 | Eén ► ► Businessplan (ondernemingsplan)

3 Reap Management - Carl Vrancken - bedrijfsconsultant - vermogensadviseur Start van een onderneming ► ► 1 InitiatiefaseInitiatiefase ► ► 2 DefinitiefaseDefinitiefase ► ► 3 OntwerpfaseOntwerpfase ► ► 4 VoorbereidingsfaseVoorbereidingsfase ► ► 5 RealisatiefaseRealisatiefase ► ► 6 OpvolgingsfaseOpvolgingsfase

4 Reap Management - Carl Vrancken - bedrijfsconsultant - vermogensadviseur Initiatiefase ► idee ► Uitwerken idee ► ► Ben ik geschikt als “zelfstandige”? ► ► Skills? ► ► Familiale toestand? ► ► Toepassing: reportage Koppen

5 Reap Management - Carl Vrancken - bedrijfsconsultant - vermogensadviseur Definitiefase ► ► Wat gaat men doen? ► ► Opstellen van een businessplan ► ► Raadgevers   Accountant, boekhouder, bedrijfsrevisor ( )   Bedrijfsadviseur (consultant)   Notaris ( )http://www.notaris.be   VLAO (http://www.vlao.be )http://www.vlao.be

6 Reap Management - Carl Vrancken - bedrijfsconsultant - vermogensadviseur Ontwerpfase (1) ► ► Hoe gaat men het doen? ► ► Fase ligt tussen businessplan en publicatie statuten Belgisch Staatsblad ► ► Oprichting onderneming ► ► Ondernemingsloket ( )www.acerta.be ► ► Voldoet u aan voorwaarden om eigen zaak te starten?

7 Reap Management - Carl Vrancken - bedrijfsconsultant - vermogensadviseur Ontwerpfase (2) Ontwerpfase (2) ► ► Keuze vennootschapsvorm ► ► Persoonlijk sociaal statuut ► ► Vestigingsplaats ► ► Persoonlijke aansprakelijkheid (verzekering) ► ► Statuten ► ► Financiële middelen en subsidies

8 Reap Management - Carl Vrancken - bedrijfsconsultant - vermogensadviseur Voorbeelden financiering/subsidies ► Business Angels ► Business Angels (PEF) (NPM) ► Venture capital ► Venture capital (Lion Capital : AS Adventure, Hema)  Seed, Start-up, Transmission, Growth ► Overheidssteun  GIMV (starters) ( )  ARKimedes ( )  Vectis participaties (invest. kleine invest)  Trividend (vent.cap sociale eco)

9 Reap Management - Carl Vrancken - bedrijfsconsultant - vermogensadviseur Voorbereidingsfase ► ► Hoe wil men het uitvoeren? ► ► Praktische realisatie van het project ► ► Aanvraag ondernemingsnummer ► ► Budget en planning ► ► Bank en administratie ► ► Bedrijfscommunicatie logo en netwerking ► ► Verzekeringen

10 Reap Management - Carl Vrancken - bedrijfsconsultant - vermogensadviseur

11 Realisatiefase ► ► Effectief uitvoeren van het project ► ► Medewerkers? (opgelet kost !) ► ► Veiligheid en gezondheid (externe dienst!) ► ► Marketingactieplan ► ► Milieu ► ► IKZ ► ► TQM

12 Reap Management - Carl Vrancken - bedrijfsconsultant - vermogensadviseur Opvolgingsfase ► ► Deugdelijk bestuur   Stakeholders (≠ shareholders)   Belgie: Code Buysse (2005) en CB II (2009) ► ► Resultaatopvolging

13 Reap Management - Carl Vrancken - bedrijfsconsultant - vermogensadviseur Businessplan (10 stappen) ► ► 1 verplichting   Wet op Vennootschappen (’78): verplichting financieel plan (bvba, nv, evba en cvba)   Ontbreekt: geen sanctie   Opgemaakt door oprichters vennootschap, bewaard door notaris   Doel: solvabiliteit bevorderen

14 Reap Management - Carl Vrancken - bedrijfsconsultant - vermogensadviseur ► ► 2 Businessplan   Ruimer dan financieel plan   Beschrijving kwantitatieve en kwalitatieve facetten onderneming   Steeds actualiseren   Doel   Beheersinstrument   Onderhandelingsdocument   4 vragen beantwoorden   Wat hebben we en wat kunnen we?   Wat willen we bereiken?   Hoe kunnen we dit bereiken?   Hoe kunnen we nagaan wat we hebben bereikt?

15 Reap Management - Carl Vrancken - bedrijfsconsultant - vermogensadviseur ► ► 3 10-stappenplan   3.1 Mijn idee   3.2 Wie ben ik   Ervaring in verleden   Opleiding   Motivatie   Voorbeeld (Adhere) Voorbeeld   3.3 Missie – visie   Missie: strategie van de onderneming ► ► Mission statement   Voorbeeld:   +Visie+etc.htm +Visie+etc.htm   Voorbeeld:

16 Reap Management - Carl Vrancken - bedrijfsconsultant - vermogensadviseur ► ► 3 10-stappenplan 3.3 Missie – visie   VISION – how do you want to be remembered?   MISSION – what do you want to do right now?   Visie: beschrijving factoren die kritisch zijn voor het succes van de onderneming   Beschrijft hoe de omgeving van de onderneming eruitziet in de toekomst   Voorbeeld:   Mijn organisatie   Beschrijving van de infrastructuur, bedrijfsmiddelen…   Beschrijving van Core Business   Voorbeeld: AdhereAdhere

17 Reap Management - Carl Vrancken - bedrijfsconsultant - vermogensadviseur ► ► 3 10-stappenplan 3.5 Marktonderzoek   Beschrijving van de externe omgeving ► ► Marktanalyse   Bepaalt wat, wie, tegen welke prijs   Belangrijk voor winstmarge ► ► Stap 1 : identificatie van de potentiële kopers ► ► Stap 2 : hoe wil ik het aan de “man” brengen?   3 strategieën ► ► Kostenleiderschap (de goedkoopste) ► ► Innovatie (uniek product) ► ► Customer intimacy (klantenrelatie)

18 Reap Management - Carl Vrancken - bedrijfsconsultant - vermogensadviseur ► ► 3 10-stappenplan 3.5 Marktonderzoek ► ► Factoren die de structuur en organisatie van de huidige markt en toekomstige markt bepalen ► ► Consumentenmarkt   Demografisch   Geografisch   Sociaal economisch   Persoonlijkheid   Voorbeeld: stad Sint-Niklaas promotieplan (pag 44)Sint-Niklaas ► ► Waar vind ik info?

19 Reap Management - Carl Vrancken - bedrijfsconsultant - vermogensadviseur ► ► 3 10-stappenplan 3.6 Concurrentieanalyse ► ► Gezichtspunten   Waarin onderscheidt mijn product van de andere?   Wat zijn mijn unique selling propositions?   Concurrenten marktaandeel competenties ► ► Werkwijze   Klasseer concurrenten : 3 groepen ► ► 3 grootste/bekendste in uw markt ► ► 3-tal jonge bedrijven uit nabije omgeving ► ► Startende ondernemers die < 3 jaar failliet gingen

20 Reap Management - Carl Vrancken - bedrijfsconsultant - vermogensadviseur 3.7 Concurrentieanalyse

21 Reap Management - Carl Vrancken - bedrijfsconsultant - vermogensadviseur ► ► 3 10-stappenplan 3.8 Mijn strategie   LT-plan; aangeven welke doelstellingen wil ik bereiken met mijn onderneming   LT = 3 à 5 jaar   Betrekking op de functie van het bedrijf in de maatschappij   Welke vragen stellen? ► ► Wat zijn de bestaanredenen van onze onderneming? ► ► Wie en wat zijn wij en wat willen wij betekenen?

22 Reap Management - Carl Vrancken - bedrijfsconsultant - vermogensadviseur ► ► 3 10-stappenplan 3.8 Mijn strategie   Voornaamste doelstelling van de onderneming ► ► TW creëren (Figuur)Figuur   Beschrijving strategie in 3 stappen   Strategische visie ► ► Beschrijving van de aspecten waarin de onderneming goed is: CORE BUSINESS ► ► 4 basiscomponenten   Consument voordeel geven   Moeilijk kopiëren   Groeiverwachtingen zijn   synergie

23 Reap Management - Carl Vrancken - bedrijfsconsultant - vermogensadviseur Toegevoegde waarde

24 Reap Management - Carl Vrancken - bedrijfsconsultant - vermogensadviseur ► ► 3 10-stappenplan 3.8 Mijn strategie   Marketingstrategie ► ► Commerciële invulling van de doelstellingen van de onderneming ► ► Welk product/dienst wil ik op de markt brengen? ► ► Welke doelgroepen wil ik aanspreken? ► ► Vier onderdelen (marketingstrategie)   Segmenteren van de markt   Bepalen van doelmarkten en positionering   Bepalen van de marketingdoelstellingen   Marketingmix (5 p’s)   Actieplan

25 Reap Management - Carl Vrancken - bedrijfsconsultant - vermogensadviseur ► ► 3 10-stappenplan 3.9 Financieel plan   Idee financieel haalbaar   Officieel 2 jaar   Beter 3 tot 5 jaar   Waarom? ► ► Inzicht in K & O ► ► Inzicht in CF ► ► Inzicht in bedrijfskapitaal   Onderneming moet rendabel zijn!

26 Reap Management - Carl Vrancken - bedrijfsconsultant - vermogensadviseur Onderdelen financieel plan ► Assumpties  Realistische vooronderstellingen van omzet, kost en prijszetting ► Investeringen ► Resultatenrekening ► Balans ► CF-model

27 Reap Management - Carl Vrancken - bedrijfsconsultant - vermogensadviseur Planning liquide middelen


Download ppt "Reap Management - Carl Vrancken - bedrijfsconsultant - vermogensadviseur BUSINESSPLAN Opstarten van een onderneming."

Verwante presentaties


Ads door Google