De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Verkeersveiligheid Ir Adriaan Walraad MBA Docent verkeersveiligheid NHTV Allround beleidsmedewerker mobiliteitsstrategie BRU Consultant Walraad Verkeersadvisering.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Verkeersveiligheid Ir Adriaan Walraad MBA Docent verkeersveiligheid NHTV Allround beleidsmedewerker mobiliteitsstrategie BRU Consultant Walraad Verkeersadvisering."— Transcript van de presentatie:

1 Verkeersveiligheid Ir Adriaan Walraad MBA Docent verkeersveiligheid NHTV Allround beleidsmedewerker mobiliteitsstrategie BRU Consultant Walraad Verkeersadvisering BV Ir Adriaan Walraad MBA Docent verkeersveiligheid NHTV Allround beleidsmedewerker mobiliteitsstrategie BRU Consultant Walraad Verkeersadvisering BV

2 ...welkom!...  Terugblik  Belangrijkste begrippen  Vragen  Programma van vandaag  Geschiedenis  theorie  Terugblik  Belangrijkste begrippen  Vragen  Programma van vandaag  Geschiedenis  theorie

3 On August 17, 1896, Bridget Driscoll, became the first road fatality in the world. The crash occurred on a terrace in the grounds of Crystal Palace in London, when Bridget stepped off the kerb and into the history books when she was the first pedestrian to be killed by a car.

4 The car was owned by the Anglo-French Motor Car Company who were offering demonstration rides to the public. While the driver was reported to be doing 4 mph, witnesses described her as being hit by a car travelling at "tremendous speed". The driver at the time of the crash was Arthur Edsell, an employee of the company.He had been driving for only 3 weeks (no driving tests or licenses existed at that time). He had apparently tampered with the belt, causing the car to go at twice the intended speed. He was also said to have been talking to the young lady passenger beside him at the time.

5 At the inquest, after six-hours of deliberation, the jury returned a verdict of "Accidental Death". No prosecution was proposed or brought against the driver or the company In summing up, the Coroner is reported to have remarked: ”I trust that this sort of nonsense will never happen again" ”I trust that this sort of nonsense will never happen again"

6 Both he and front-seat passenger Major James Miller died from head injuries after the car's wheels collapsed under the pressure of braking at 20mph, considerably more than the vehicle's recommended maximum speed. Both he and front-seat passenger Major James Miller died from head injuries after the car's wheels collapsed under the pressure of braking at 20mph, considerably more than the vehicle's recommended maximum speed. Three Years Later The first FATAL involving a vehicle occupant death. On February 25, 1899, Edwin Sewell, an employee of the fledgling Daimler Company, lost control of the motorised `wagonette' vehicle he was demonstrating to prospective buyers while speeding down the steep incline of Grove Hill Road in Harrow, north west London.

7 Een stukje geschiedenis  : Elk ongeval is uniek  : brokkenmakers en pechvogels  : echt onderzoek  : systeembenadering  : de mens als dominante schakel  nu: naar een preventieve benadering van verkeersveiligheid  : Elk ongeval is uniek  : brokkenmakers en pechvogels  : echt onderzoek  : systeembenadering  : de mens als dominante schakel  nu: naar een preventieve benadering van verkeersveiligheid

8 Een stukje geschiedenis brokkenmakerpechvogel De een maakt meer brokken dan de ander, menselijke fouten Omstandigheden bepalen onveiligheid. Gericht op individueel gedrag/ juridische schuld Gericht op groep, risico en lotgevallen Verzekering op basis van ‘no claim’ Verzekering voor iedereen gelijk Iemand rijdt dronken rechtdoor over rotonde Iemand die 7000 km/jaar of km/jaar rijdt

9 Haddon matrix Pre-crash- Voor het ongeval Crash- Tijdens het ongeval Post-crash Na het ongeval MensFysieke toestand Mentale toestand Risicogroepen Ervaring Gedrag Fysieke toestand Fouten maken Gedrag Fysieke toestand Mentale toestand Gedrag Ervaring VoertuigTechnische kenmerken Mechanische conditie Rijtoestand Passieve veiligheidToestand voertuig Weg en omgeving Geometrie Omgeving Botsobjecten Uitwijkmogelijkheden Beveiligen Een stukje geschiedenis

10  Systeembenadering: fasenmodel Asmussen  Hoe vroeger in de keten hoe beter!  Vervoersfasevervoersconcept  Verkeersfaseverkeerssituatie  Ontmoetingsfaseincidentsituatie  Botsfaseongevalssituatie  Letsel- en schadefase letselsituatie  Behandeling en revalidatieherstelsituatie  Preventief versus curatief  Systeembenadering: fasenmodel Asmussen  Hoe vroeger in de keten hoe beter!  Vervoersfasevervoersconcept  Verkeersfaseverkeerssituatie  Ontmoetingsfaseincidentsituatie  Botsfaseongevalssituatie  Letsel- en schadefase letselsituatie  Behandeling en revalidatieherstelsituatie  Preventief versus curatief

11 Door met Duurzaam Veilig  (mono-)Functionaliteit van wegen  Homogeniteit massa/snelheid/richting  Herkenbaarbaarheid van vormgeving (druk-rustig) en voorspelbaarheid van wegverloop (druk)  Vergevingsgezindheid van omgeving en van weggebruikers onderling  Statusonderkenning door verkeersdeelnemer  (mono-)Functionaliteit van wegen  Homogeniteit massa/snelheid/richting  Herkenbaarbaarheid van vormgeving (druk-rustig) en voorspelbaarheid van wegverloop (druk)  Vergevingsgezindheid van omgeving en van weggebruikers onderling  Statusonderkenning door verkeersdeelnemer

12 Maximale snelheden  Wegen met mogelijke conflicten tussen auto’s en onbeschermde verkeersdeelnemers: 30km/u  Kruisingen met dwarsconflicten tussen auto’s: 50km/u  Wegen met frontale conflicten tussen auto’s: 70km/u  Wegen waarop frontale of zijdelingse conflicten tussen verkeersdeelnemers onmogelijk zijn:  100km/u  Wegen met mogelijke conflicten tussen auto’s en onbeschermde verkeersdeelnemers: 30km/u  Kruisingen met dwarsconflicten tussen auto’s: 50km/u  Wegen met frontale conflicten tussen auto’s: 70km/u  Wegen waarop frontale of zijdelingse conflicten tussen verkeersdeelnemers onmogelijk zijn:  100km/u

13

14 Enkele pychologische theorieen  Psychologie versus sociologie  Cognitieve dissonantie- zelfbeeld  Compensatiegedrag  Veronderstelling van Risico-homeostase  Hulpgedrag en gedeelde verantwoordelijkheid  Mens is niet altijd bezig met ‘het goede’!  Psychologie versus sociologie  Cognitieve dissonantie- zelfbeeld  Compensatiegedrag  Veronderstelling van Risico-homeostase  Hulpgedrag en gedeelde verantwoordelijkheid  Mens is niet altijd bezig met ‘het goede’!

15 Duurzaam Veilig: Mens als maat der dingen  Vormgeving aanpassen aan vermogens mens  Vereenvoudig verkeersproces, rijtaak eenvoudiger  Verbeter waarneming, beter in kunnen schatten  Inperken van mogelijkheden ongewenst gedrag  Inperking van risico’s verbonden aan ongewens gedrag  Bevorderen van gewenst gedrag  Voertuigen aangepast aan mens en om te beschermen bij ongevallen  Maar: aandacht voor de fietser of voetganger ondergeschikt  Voetganger is geen fietser  Actueel: Airbag extern  functieverlies of functiebeperking  Vormgeving aanpassen aan vermogens mens  Vereenvoudig verkeersproces, rijtaak eenvoudiger  Verbeter waarneming, beter in kunnen schatten  Inperken van mogelijkheden ongewenst gedrag  Inperking van risico’s verbonden aan ongewens gedrag  Bevorderen van gewenst gedrag  Voertuigen aangepast aan mens en om te beschermen bij ongevallen  Maar: aandacht voor de fietser of voetganger ondergeschikt  Voetganger is geen fietser  Actueel: Airbag extern  functieverlies of functiebeperking

16 1 jaarKruipen, Ontdekkingstocht binnenshuis 2 jaarLopen, Ontdekken van de omgeving dicht bij huis en opgenomen worden in kringen van oudere kinderen 3 jaarRijden met een driewieler op de stoep, ontdekken van de eigen woonstraat (100 meter links en rechts) het zelfstandig aangaan van contacten met bewoners in de straat 4 jaarEerste fietspogingen Op onderzoek uitgaan in andere straten van de buurt (een blokje om), spelen met kinderen van dezelfde leeftijd, zelfstandig contact met de volwassen wereld (bijvoorbeeld een boodschapje doen) 5 jaarOp weg naar de kleuterschool (binnen een straal van 1 km) Op bezoek bij vriendjes en vriendinnetjes van school 6 jaarDe weg naar school is vanzelfsprekend Actieradius is nu de wijk of het dorp (lopend of fietsend) 7 jaarKlein stadje wordt doorkruist, langere fietsexpedities worden ondernomen, waardoor een groter gebied bereikbaar wordt. Gebruik van openbaar vervoer binnen de eigen stad wordt normaal 10 jaarDe stad en buurgemeenten komen binnen bereik, sportplaats en zwembad worden opgezocht. Fietsen in de hele streek is normaal, evenals gebruik van het openbaar vervoer.

17 Menselijk gedrag, oefening en fouten maken

18 Swov-weergave model Fuller  Taakeisen (T) Overige verkeersdeelnemers (Weers)omstandigheden Weg Voertuig  Taakbekwaamheid (B) Stress Afleiding Ziekte Vermoeidheid Psychoatieve stoffen Psychische condities Fysieke condities  Competenties (C) Attitudes Inzicht Kennis Vaardigheden Opleiding/training Ervaring Persoonskenmerken  Taakeisen (T) Overige verkeersdeelnemers (Weers)omstandigheden Weg Voertuig  Taakbekwaamheid (B) Stress Afleiding Ziekte Vermoeidheid Psychoatieve stoffen Psychische condities Fysieke condities  Competenties (C) Attitudes Inzicht Kennis Vaardigheden Opleiding/training Ervaring Persoonskenmerken

19

20 Menselijke fouten

21 Ongevals oorzaken  Verkeerd waarnemen (Improper lookout) had veelal betrekking op kruispunten waarbij men wel keek maar de ander niet zag (er geen aandacht aan besteedde), of helemaal faalde om te kijken in de juiste richting.  Onoplettendheid (Inattention) had vaak te maken met het niet tijdig waarnemen van het stoppen of afremmen van voorliggers.  Afgeleid worden door zaken binnen de auto (Internal distraction) spelen ook een rol van betekenis.  Verkeerd waarnemen (Improper lookout) had veelal betrekking op kruispunten waarbij men wel keek maar de ander niet zag (er geen aandacht aan besteedde), of helemaal faalde om te kijken in de juiste richting.  Onoplettendheid (Inattention) had vaak te maken met het niet tijdig waarnemen van het stoppen of afremmen van voorliggers.  Afgeleid worden door zaken binnen de auto (Internal distraction) spelen ook een rol van betekenis.

22 Rijtaak? Meerdere rijtaken!

23 Naar een gedragsmodel

24 waarneming  Verwachtingen: het belang van selfexplaining roads  Opvallendheid  Absolute drempel  Relatieve drempel  Adaptatie  Niet-lineair verband inschatting snelheid  Verwachtingen: het belang van selfexplaining roads  Opvallendheid  Absolute drempel  Relatieve drempel  Adaptatie  Niet-lineair verband inschatting snelheid

25 verwerking  Herkennen  Begrijpen  6 seconden regel  Herkennen  Begrijpen  6 seconden regel

26 Onveilige handelingen

27 Moreel oordeel  Fouten maken:  Onbedoeld? Kunnen? Uitglijder/ vergeetachtigheid: vaak automatisch gedag  Bedoeld? Willen? Vergissing/ bewuste overtreding: vaak regelgestuurd of beredeneerd gedrag  Verkeersveiligheid zo min mogelijk afhankelijk van individuele keuzes weggebruikers  Voorkomen- tegen welke prijs  Maatschappelijk rendabel?  Disability adjusted life years (DALY)  Fouten maken:  Onbedoeld? Kunnen? Uitglijder/ vergeetachtigheid: vaak automatisch gedag  Bedoeld? Willen? Vergissing/ bewuste overtreding: vaak regelgestuurd of beredeneerd gedrag  Verkeersveiligheid zo min mogelijk afhankelijk van individuele keuzes weggebruikers  Voorkomen- tegen welke prijs  Maatschappelijk rendabel?  Disability adjusted life years (DALY)


Download ppt "Verkeersveiligheid Ir Adriaan Walraad MBA Docent verkeersveiligheid NHTV Allround beleidsmedewerker mobiliteitsstrategie BRU Consultant Walraad Verkeersadvisering."

Verwante presentaties


Ads door Google