Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdChristiaan Geerts Laatst gewijzigd meer dan 9 jaar geleden
1
Scholengroep Sint-Rembert Torhout Koekelare – Lichtervelde – Torhout - Zedelgem Beheer van gebouwen Geert Candeel
2
Scholengroep Sint-Rembert Torhout8 oktober ‘09 Voorstelling SR Torhout 7 basisscholen 10 secundaire scholen 4 erkende IBO’s 2 minicrèches CLB Schoolhoeve Serres, loods en landbouwgronden Schoolrestaurant met eigen uitbating 2 Internaten met 266 leerlingen Peda met 84 studenten
3
Scholengroep Sint-Rembert Torhout8 oktober ‘09 patrimonium 26 ha 66 are 04 ca waarvan 2 centrale campussen 49.985 m2 dakoppervlakte 89 751 m2 verwarmde oppervlakte
4
Scholengroep Sint-Rembert Torhout8 oktober ‘09 instandhouding en uitbreiding van het patrimonium AankoopAGIOn aankoopprocedure NieuwbouwAGIOn standaardprocedure Instandhouding gebouwen Totaalrenovaties Verfraaiing Grote herstellingen Vernieuwen installaties REG-investeringen Kleine herstellingen
5
Scholengroep Sint-Rembert Torhout8 oktober ‘09 instandhouding en uitbreiding van het patrimonium Verkorte procedures REG-procedures Sanitaire procedures Spoedprocedures Aankoopprocedures Externe aannemers / leveranciers Eigen technische dienst
6
Scholengroep Sint-Rembert Torhout8 oktober ‘09 Structuur in SR ivm bouw/verbouwing/grote herstellingen Algemene vergadering Raad Van Bestuur Algemeen directeur Directieteam Algemene diensten Boekhouding, verzekering, catering, personeelsdienst, logistiek,… BOUWCOMMISSIE FINANCIELE COMMISSIE
7
Scholengroep Sint-Rembert Torhout8 oktober ‘09 Bouwcommissie De bouwcommissie bestaat uit 3 leden van de RVB,de algemeen directeur,de directeur materieel beheer van de scholengroep Sint-Rembert. De bouwcommissie geeft advies aan de RVB betreffende: investeringen voor de instandhouding van het patrimonium voorstellen tot grote herstellingen, verfraaiingen, renovaties van terreinen en gebouwen aankopen voor de algemene diensten aanstelling architecten of architectenbureau’s aanstelling van een studiebureau technieken aanstelling van veiligheidscoördinatoren aanstelling van een EPB-verslaggevers een werkwijze of strategie bij een project
8
Scholengroep Sint-Rembert Torhout8 oktober ‘09 Bouwcommissie Wat doet de bouwcommissie nog? brengt verslag uit van de uitvoering, opvolging, financiëring, eindafrekening van de projecten. bespreekt mogelijke procedures bij onenigheid tussen bouwheer en aannemer. brengt advies uit betreffende contacten met DIKO en AGIOn. bespreekt alle project- en aankoopaanvragen ingediend in de begroting door de diverse directieleden. is aanwezig op de openbare aanbestedingen. volgt schade op (overstroming, waterinsijpeling, verbrande motoren,…) en volgt de uitbetalingen van de verzekering op. bespreekt de offertes van grotere projecten. waakt over de veiligheid van het patrimonium. brengt plaatsbezoeken aan de diverse scholen om de noden en toestand beter te kunnen inschatten bij beoordeling. volgt de grote bouwdossiers op van voorontwerp tot definitieve oplevering
9
Scholengroep Sint-Rembert Torhout8 oktober ‘09 Bouwcommissie Jaarlijks budget De bouwcommissie gaat op zoek naar de meest geschikte methode om deze middelen zo goed als mogelijk aan te wenden. Streeft naar evenwichtigheid tussen de scholen en diensten
10
Scholengroep Sint-Rembert Torhout8 oktober ‘09 boekhoudkundige opvolging begroting 7% didactische uitrusting onvoorziene uitgaven meerjarenplanning extracomptabele boekhouding Lening Solidariteit onder de diverse scholen
11
Scholengroep Sint-Rembert Torhout8 oktober ‘09 technische dienst (1) Een team van 11 mensen: 4 elektriciens 1 schilder 2 timmermannen 2 polyvalente arbeiders Secretaresse Directeur materieel beheer
12
Scholengroep Sint-Rembert Torhout8 oktober ‘09 technische dienst (2) Kleine herstellingen Periodiek onderhoud Keuringen Opvolgen opmerkingen doorlichtingsverslagen Dienstverlening Operationeel houden van alle nutsvoorzieningen Verfraaiingen Veiligheid Nieuwe installaties Totaalrenovaties Preventief onderhoud
13
Scholengroep Sint-Rembert Torhout8 oktober ‘09 technische dienst (3) WERKING Personen Materiaal Wagenpark Planning Uitvoering Controle Aankoop
14
Scholengroep Sint-Rembert Torhout8 oktober ‘09 Werken met externe aannemers Offertes Veiligheid Afspraken “werken met derden” “huisleveranciers”
15
Scholengroep Sint-Rembert Torhout8 oktober ‘09 nieuwbouw SR Torhout (1) behoeften en beperkingen leren kennen uitbreiding? verbouwing ? nieuwbouw ? wat is de meest duurzame oplossing voor de school? wat zijn de mogelijkheden binnen het domein of omgeving? is een betere benutting van bestaande gebouwen mogelijk? is een aanbouw of uitbreiding van een toegevoegde bouwlaag mogelijk?
16
Scholengroep Sint-Rembert Torhout8 oktober ‘09 nieuwbouw SR Torhout (2) Het uitgangspunt : het moet duidelijk zijn voor alle betrokken partijen ( bouwheer, toekomstig gebruiker, de financier, de ontwerper)waarom tot bouwen of verbouwen wordt overgegaan. de WAAROMVRAAG is het uitgangspunt
17
Scholengroep Sint-Rembert Torhout8 oktober ‘09 nieuwbouw SR Torhout (3) De ontwerper moet voeling hebben met de opdracht en inhoudelijk op dezelfde lijn zit als de opdrachtgever de financier – subsidiërende overheid met normen en regels eindgebruiker – directie, lkr, lln hebben hun wensen daar tussen verweven zit de IM waaraan de directie verantwoording moet geven.
18
Scholengroep Sint-Rembert Torhout8 oktober ‘09 onderwijskundig en maatschappelijk kader schoolgebonden kenmerken ruimtelijke context, ligging, inplanting maatschappelijke kenmerken socio-economische en socio-culturele kenmerken van de schoolpopulatie onderwijskundige context het pedagogisch project van de school organisatorische context wijze van organisatie, dagindeling, klassen,…
19
Scholengroep Sint-Rembert Torhout8 oktober ‘09 tendenzen en ontwikkelingen pedagogische verschuivingen toenemende inclusie technologische evoluties trend van een brede school streven naar duurzaamheid energiezuinig brandveiligheid toegankelijkheid …
20
Scholengroep Sint-Rembert Torhout8 oktober ‘09 Aandacht voor akoestiek visueel comfort thermisch comfort luchtkwaliteit
21
Scholengroep Sint-Rembert Torhout8 oktober ‘09 Projectleider (1) leiderscapaciteiten goed communicator gedreven bemiddelaar kennis van het bouwproces contact met alle actoren …
22
Scholengroep Sint-Rembert Torhout8 oktober ‘09 projectleider (2) De projectleider geeft sturing aan het project, neemt beslissingen rekening houdend met de gedachte dat het schoolbestuur veel verwachtingen heeft: het project moet leiden tot een stimulerend, aantrekkelijk en duurzaam schoolgebouw het voorziene budget moet onder controle worden gehouden het gebouw moet op tijd klaar zijn de onderhouds- en beheerskosten moeten betaalbaar zijn
23
Scholengroep Sint-Rembert Torhout8 oktober ‘09 projectleider (3) aandachtspunten: elk gebouw overleeft zijn opdrachtgever bouwen is een technisch én sociaal proces: aandacht voor communicatie ! hoe meer input en betrokkenheid mensen menen te hebben in het nemen van beslissingen, hoe meer zorg ze later aan de dag zullen leggen.
24
Scholengroep Sint-Rembert Torhout8 oktober ‘09 projectleider (4) balans tussen kwaliteit – tijd en budget TIJD KWALITEITBUDGET
25
Scholengroep Sint-Rembert Torhout8 oktober ‘09 projectleider (5)
26
Scholengroep Sint-Rembert Torhout8 oktober ‘09 projectleider (6) opstellen van projectdossier met een projectdefinitie : een verzameling van eisen en wensen waaraan een toekomstig schoolgebouw moet voldoen. het belang van een goede projectdefinitie is een initieel document, maatstaf voor de evolutie van het project een instrument van kwaliteitbewaking schetst de uitdagingen van het project
27
Scholengroep Sint-Rembert Torhout8 oktober ‘09 bouwproject in 14 stappen stap 1: de initiatie-fase stap 2: treffen van voorbereidingen stap 3: de programmasamenstelling stap 4: opmaak van een projectdossier stap 5: aanbesteden van de ontwerpopdracht stap 7 : vooraanbesteding stap 8 : aanbesteden van de werkzaamheden stap 9 : start van de bouwwerken Stap 10 : de uitvoering Stap 11 : de voorlopige oplevering Stap 12 : ingebruikname van de bouw Stap 13 : de oplevering Stap 14 : de nazorg
28
Scholengroep Sint-Rembert Torhout8 oktober ‘09 stap 1: de initiatie-fase (1) welke overwegingen bepalen de bouwplaats? de effecten op mobiliteit in de school de bereikbaarheid via het openbaar vervoer de omringende woonzone
29
Scholengroep Sint-Rembert Torhout8 oktober ‘09 stap 1: de initiatie-fase (2) wat zijn de financiële mogelijkheden en beperkingen? een realistisch budget is van groot belang bij de slaagkansen van het project wat is de fysische en de financiële norm?
30
Scholengroep Sint-Rembert Torhout8 oktober ‘09 stap 2: treffen van voorbereidingen (1) benoemen van een projectleider aanspreekpunt voor alle partijen gedurende het project communicatie en coördinatie met alle betrokkenen selectie van de juiste procedure samenstelling dossier bewaking van de uitvoering, termijn en budget
31
Scholengroep Sint-Rembert Torhout8 oktober ‘09 stap 2: treffen van voorbereidingen (2) samenstellen van een werkgroep welke partijen moeten worden vertegenwoordigd? hoe groot is de participatie? De projectleider coördineert de werkgroep De leden van de werkgroep kunnen terugkoppelen naar de achterban. Opnemen van deskundigen in de werkgroep
32
Scholengroep Sint-Rembert Torhout8 oktober ‘09 stap 2: treffen van voorbereidingen (3) opstellen van een communicatieplan verslagen internet -website smartschool algemene mail naar lkr intranet toelichting op personeelsvergadering …
33
Scholengroep Sint-Rembert Torhout8 oktober ‘09 stap 2: treffen van voorbereidingen (4) projectdefinitie start van de projectdefinitie: pedagogische verwachtingen? maatschappelijke rol van de school? culturele uitstraling? duurzaam en/of energiezuinig bouwen? …
34
Scholengroep Sint-Rembert Torhout8 oktober ‘09 stap 3: de programma- samenstelling (1) bouwprogramma opmaken omschrijving groepsgrootten, activiteiten, eisen per lokaal, wensen van de directie,… de totale oppervlakte van het project het aantal, bestemming en opp van de lokalen functionele organisatie en relatie tss de lokalen sociale ruimtes en sportruimtes noodzakelijke buitenruimte ontsluiting van het gebouw (ingang, brandweer, fietseningang,…) flexibiliteit in de toekomst comforteisen gewenste kwaliteit …
35
Scholengroep Sint-Rembert Torhout8 oktober ‘09 stap 3: de programma- samenstelling (2) onderscheid tss musthave en nicetohave
36
Scholengroep Sint-Rembert Torhout8 oktober ‘09 stap 3: de programma- samenstelling (3) voorbereidend onderzoek opmetingsplannen van bestaande toestand doorlichting of inspectieverslagen verslagen van brandweer energieaudit stedebouwkundige voorwaarden bouwfysische en structurele analyse van bestaande gebouwen bodemonderzoek naar draagkracht adviezen van monumentenzorg opmaken van haalbaarheidsstudie
37
Scholengroep Sint-Rembert Torhout8 oktober ‘09 stap 3: de programma- samenstelling (4) masterplan De grond van een masterplan is het uitstippelen van de doelstellingen en criteria van het project, met betrekking tot de transformaties die het schooldomein zal ondergaan. een langetermijnvisie wordt geschetst masterplan heeft aandacht voor mobiliteit, toegankelijkheid, stedebouwkundige visie en inplanting, fasering en relatie met de omgeving.
38
Scholengroep Sint-Rembert Torhout8 oktober ‘09 stap 3: de programma- samenstelling (5) financieel plan Opstellen van een financieringsplan subsidieaanvragen bij AGIOn pps dbfm
39
Scholengroep Sint-Rembert Torhout8 oktober ‘09 stap 4: opmaak van een projectdossier projectdossier de projectdefinitie resultaten van eerder uitgevoerde studies en analyses locatiegegevens stedebouwkundige voorschriften liggingsplan omgevingsplan inplantingsplan grondsonderingen opmetingsplannen het investeringsbedrag en berekeningswijze
40
Scholengroep Sint-Rembert Torhout8 oktober ‘09 stap 5: aanbesteden van de ontwerpopdracht wijze van gunning De Belgische wetgeving inzake overheidsopdrachten en de Europese richtlijnen regelen de wijze waarop de overheid opdrachten kan uitbesteden. toewijzen van een ontwerpopdracht algemene offertevraag (selectie- en gunningscriteria) beperkte offertevraag (enkel selectie kandidaten) architectuurwedstrijd open oproep (Vlaamse bouwmeester) Kiezen van een architect door IM of RVB afsluiten contract studiebureau, EPB-verslaggever, veiligheidscoördinator
41
Scholengroep Sint-Rembert Torhout8 oktober ‘09 stap 6 : verfijnen van het ontwerp voorontwerpfase zoeken naar een passend antwoord op de projectdefinitie definitief voorontwerp terugkoppeling naar de achterban, project voorleggen aan de RVB ter goedkeuring, project voorleggen aan de brandweer, voorleggen aan poetsverantwoordelijke indienen van de bouwaanvraag
42
Scholengroep Sint-Rembert Torhout8 oktober ‘09 stap 7 : vooraanbesteding van de werkzaamheden opmaak van het vooraanbestedingsdossier door architect nu pas materialen, details,graad van afwerking, bepaalde technieken, meubilair,… bespreken indeling van de bouw in percelen architect maakt lastenboeken, plannen, bestek en meetstaten op. nalezen plannen en bestekken door projectleider goedkeuring door RVB wachten op goedkeuring subsidiërende overheid
43
Scholengroep Sint-Rembert Torhout8 oktober ‘09 stap 8 : aanbesteden van de werkzaamheden publicatie van openbare aanbestedingen en algemene offertevragen openbare zitting(en) nazicht van de offertes door architect voorstel tot toewijzing aan de laagst biedende goedkeuring door RVB goedkeuring door subsidiërende overheid
44
Scholengroep Sint-Rembert Torhout8 oktober ‘09 stap 9 : start van de bouwwerken bouwproject aan de grote achterban voorstellen: hoe zal de nieuwe school er uit zien? Wat zijn de geplande werkzaamheden? Hoelang zullen de werken duren? Wat voor impact hebben de werken op lln en lkr? Duidelijke afspraken tussen aannemer en school (werfzone, veiligheid) Afspraken om bezoek werf door lln te realiseren Verzekeringen en borgstellingen moeten in orde zijn Document “Werken met derden”
45
Scholengroep Sint-Rembert Torhout8 oktober ‘09 Stap 10 : de uitvoering Controle op de werkzaamheden is de taak van de architect, de taak van de projectleider is aanvullend te zijn De projectleider bewaakt de vooruitgang, de coördinatie van diverse aannemingen Wekelijkse werfvergaderingen Waken over veiligheid op de bouw Nazicht van de vorderingsstaten Toekennen van schorsingen Keuze van materialen en kleuren samen met de architect Opvolgen van de facturatie
46
Scholengroep Sint-Rembert Torhout8 oktober ‘09 Stap 11 : de voorlopige oplevering Rondgang door architect en bouwheer Lijst van mankementen Verslag van voorlopige oplevering Vrijgave van de helft van de borgstelling As-builtdossiers, technische opleiding personeel Opmaken van de eindstaat en eindafrekening voor AGIOn
47
Scholengroep Sint-Rembert Torhout8 oktober ‘09 Stap 12 : ingebruikname van de bouw Poetsen van het gebouw Vlot opvolgen van eerste pijnpunten/mankementen Vlotte communicatie met de eerste gebruikers Technische ondersteuning in de eerste weken Financiële analyse van het project
48
Scholengroep Sint-Rembert Torhout8 oktober ‘09 Stap 13 : de oplevering Rondgang 1 jaar na de voorlopige oplevering Vrijgave volledige borg Evaluatie van de gebruikers Afsluiten van het project
49
Scholengroep Sint-Rembert Torhout8 oktober ‘09 Stap 14 : de nazorg Discussies Ev. rechtsprocedures Subsidiëring op meerwerken Foto-reportage Bedankingen …
50
Scholengroep Sint-Rembert Torhout8 oktober ‘09 Items gerelateerd aan gebouwenbeheer Haalbaarheidstudies WKK – warmtepomp – zonneboiler – FV-zonnepanelen – biomassa - … Kadaster (met vrijstelling onroerende voorheffing) Verzekering Bouwaanvragen Milieu- en exploitatievergunningen Veiligheid - GPP Energieboekhouding aanpassen : gas- water elektriciteit Aanpassingen datanetwerk en telefonie Premies !!! Poetsonderhoud
51
Scholengroep Sint-Rembert Torhout8 oktober ‘09 Afspraken en pijnpunten Lokaal of centraal ? Verantwoordelijke per locatie melding vastgestelde breuk of defect Relatie school met DIKO en AGIOn
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.