De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

“Het verschil tussen moeten en willen” 1. 2 Wat wil je bereiken? Hoe moeten je medewerkers zich gedragen om je doel te bereiken? Hoe organiseer je je.

Verwante presentaties


Presentatie over: "“Het verschil tussen moeten en willen” 1. 2 Wat wil je bereiken? Hoe moeten je medewerkers zich gedragen om je doel te bereiken? Hoe organiseer je je."— Transcript van de presentatie:

1 “Het verschil tussen moeten en willen” 1

2 2

3 Wat wil je bereiken? Hoe moeten je medewerkers zich gedragen om je doel te bereiken? Hoe organiseer je je team best om dat doel te bereiken? Hoe krijg je je medewerkers gemotiveerd om hun rol te spelen? 3

4 1. Motivatie begrijpen Hoe werkt motivatie, wat zijn de primaire motivators, leren begrijpen wat mensen motiveert en demotiveert,… 2. Motivatie in de praktijk praktische tips om motivatie te verhogen met meetbare resultaten door je eigen stijl, creativiteit en flair 4

5 Waarom is motivatie belangrijk? Is het feit dat de job volledig, correct en op tijd gedaan wordt niet voldoende? Onderzoek Gallup bij bedrijven: Engagement = meer kans op succes 37% minder absenteïsme 25% tot 65% minder churn 28% minder shrinkage 41% minder kwaliteitsincidenten 10% hogere klantindicatoren 21% hogere productiviteit 22% hogere winst 5

6  Wat is motivatie? Wat zorgt ervoor dat we doen wat we doen? Drives within a person that account for the degree, direction and persistence of effort expended at work 6

7 STREVEN NAAR GOED GEVOEL VERMIJDEN VAN SLECHT VOELEN P-P principe: we willen ons steeds goed voelen (Pleasure) en vermijden dat we pijn (Pain) voelen. Het gaat om wat we linken met en associeren met pijn en plezier dat ons leven vorm geeft Hou dit principe voor ogen en het zal je helpen om een juiste omgeving te creëren voor je medewerkers 7

8 “Ik kan mijn medewerkers motiveren” Motivatie is een intern proces en dus mensen moeten zichzelf motiveren Je kan wel zorgen voor de juiste omgeving, hier maak je als leider het verschil. Begrijpen welke factoren in de omgeving belangrijk zijn, zijn de sleutel tot succes FOUT 8

9 “Geld motiveert” Geld is belangrijk. Maar staat meestal nooit aan de top van motivators of redenen om iets te doen of te laten. Integendeel. Weinig betalen kan wel een demotivator zijn. Er zijn meer belangrijke elementen om aan te pakken. Meestal FOUT 9

10 “Angst motiveert” Klopt op korte termijn, maar op lange termijn is het een slechte motivator. Je creëert in vele gevallen vluchtgedrag. FOUT 10

11 “Ik weet wat mij motiveert, dus ik begrijp wat anderen motiveert” Waarschijnlijk fout. In elk geval een verkeerde denkwijze. Er zijn universele motivators die voor zowat iedereen gelden, maar de invulling en Belangrijkheid zijn verschillend. FOUT 11

12 Streven naar goed gevoel = positieve motivator elementen Vermijden van slecht voelen = negatieve motivator elementen 12

13 13

14 Connecti e en behoren tot Onafhankelijkhe id Voorspelbaarh eid Verandering Macht en controle Vooruitgan g boeken Resultaten Erkenning Stimulatie Bezit Zelfexpressie Bijdragen tot Zin, doel, waarden Fysische conditie s 14

15 Self actualisation Self esteem Esteem from others Social needs (family, belonging) Effectance needs (personal power,…) Security needs (shelter, clothing,safety,…) Physiological needs (food, water, air, etc) Value and meaning Recognition Connection Control Housing “Pay” Empowerment Hygiëne Dissatisfiers Motivators 15

16 Connecti e en behoren tot Onafhankelijkhe id Voorspelbaarh eid Verandering Macht en controle Vooruitgan g boeken Resultaten Erkenning Stimulatie Bezit Zelfexpressie Bijdragen tot Zin, doel, waarden Fysische conditie s TE WEINIG OF GEBREK AAN Belachelijk maken, vernederen, beschuldigen, geweld, spijt, onvriendelijkheid, sarcasme, vooringenomenheid Liegen, bedrog, oneerlijkheid,… 16

17 WEERSTAND VLUCHTGEDRA G DEMOTIVA TIE 17

18 GEVOELENS Wat ze voelen KLACHTEN Wat ze zeggen KNELPUNTEN Wat ze ervaren BEHOEFTE N Individu / Bedrijf Dit moet je aanpakken 18

19 Vermindering van goed gevoel LET OP: Uitgestelde beloning Volgorde van events 1.Goed na slecht gevoel (bv diëet) 2.Slecht na goed gevoel (bv fast food) 3.Goed na goed gevoel (bv elke dag kunnen sparen om einde maand eens goed te gaan eten) 4.Slecht na slecht gevoel (bv verzekering) 19

20 1.De organisatie is van grootste invloed op motivatie en engagement 2.Er is geen allesdekkend model dat altijd werkt 3.Medewerkers zijn bereid tot meer indien ze begrijpen wat het voor hen betekent 4.Senior leaders moeten de stap zetten naar een engagement en inspirerende stijl van leiderschap 5.Bedrijven moeten even goed hun medewerkers begrijpen als hun klanten om een omgeving en ervaring te creëren dat een hoger engagement en motivatie zal stimuleren 6.Motivatie bepaalt hoe je de realiteit ziet “Doe gewoon uw job” en “wees blij dat je een job hebt en betaald wordt” zullen niet volstaan om het beste uit medewerkers te halen en ze te houden. 20

21  Meer bezittingen  Meer onafhankelijkheid  Investeren  Ze zien het geld als een “puntensysteem”, hoe meer hoe beter om eigen succes te meten In veel gevallen zal een werknemer meer geld willen om iets anders in zijn job te te compenseren. Bv het gebrek aan uitdaging, erkenning, … Meer betalen zal dus enkel tijd kopen maar niet de onderliggende oorzaak aanpakken. https://www.youtube.com/watch?v=u6 XAPnuFjJc 21

22 MOTIVATIE IN DE PRAKTIJK 22

23 JE MEDEWERKERS: INTERN EIGEN NORMEN EN WAARDEN? EIGEN STANDAARDEN EXTERN AANPASSEN AAN DE NORM DIE LEEFT BINNEN DE GROEP GAAN VOOR VERMIJDEN VAN “ik steel niet als ik illegaal muziek download want: -Ik zou die muziek zowiezo niet kopen -Artiesten willen toch gehoord worden -Muziekmaatschappijen zetten ons af” 23

24 Motivatie is een intern proces, maar als leider kan je wel zaken doen: 1.Pak demotivatie elementen aan 2.Cultiveer motivatie 1.Identificeer key motivators 2.Geef individuele aandacht 3.Introduceer of verbeter processen en procedures 4.Introduceer een fun element 5.coach 24

25 1.Pak demotivatie aan: LET OP: het positief effect is niet blijvend, je moet er constant over waken •Loon •Flextijden •teambuilding •Interne marketing •Informele contacten •Formle contacten •netwerken •Invloed op medewerkers •Toon gedrag dat je zelf wil zien •Enthousiasme werkt aanstekelijk •Sterk ontwikkelde zelfmotivatie •Inzicht in eigen motivatie elementen •Stel vragen ivm motivatie en gedrag bij selectie SelectieMotiveer jezelf Verbeter werkomstandigheden Verbeter contacten met andere medewerkers 25

26 Key motivators => tijdens 121, jaarlijkse evaluatie, andere gesprekken Tijdens onderzoek komen meestal volgende 10 elementen naar boven wanneer de vraag gesteld wordt “wanneer voel je je goed op het werk?” 1.Resultaat 2.Werken met anderen 3.Erkenning 4.Anderen helpen 5.Gevariëerd en interessant werk 6.Financiële appreciatie 7.Goede sfeer 8.Empowerment 9.Problemen oplossen 10.Fysische omgeving CULTIVEER MOTIVATIE Identificeer key motivators Geef individuele aandacht Verbeter processen en procedures Performance management Recognition and reward 26

27 Performance management • Schep klaarheid ivm wat er bereikt moet worden en hoe • Maak duidelijk wat er verwacht wordt van ieder van hen • Zet hoge verwachtingen en ondersteun hen in deze te bereiken • Doelstellingen moeten SMART zijn • Doelen moeten gealligneerd zijn op de missie van het bedrijf • Maak duidelijk wie en hoe zal evalueren • Geef tijdig feedback • Maak wat individueel bereikt werd duidelijk en hoe dit het algemeen resultaat heeft beïnvloed CULTIVEER MOTIVATIE Identificeer key motivators Geef individuele aandacht Verbeter processen en procedures Performance management Recognition and reward 27

28 Recognition and reward • Neem voldoende tijd om gewenst gedrag op te merken, te (h)erkennen en te belonen • Beloon gedrag dat je wil zien om soepel, efficiënt en succesvol je doelen te bereiken • Stap voor stap, wacht niet tot de perfectie om te belonen • Wees consequent, mensen zullen eerder je acties dan je uitspraken geloven CULTIVEER MOTIVATIE Identificeer key motivators Geef individuele aandacht Verbeter processen en procedures Performance management Recognition and reward Belonen • Gaat niet altijd om geld • Let op met bonussen: • denk goed door over welk effect dit zal hebben op gedrag • Zorg ervoor dat ze de link zien tussen gedrag en bonus • Resultaat en bonus moeten kort op elkaar volgen • Korte vs lange termijn impact (sales/churn) • Erkenning werkt • Indien terecht • Indien eerlijk • Competitie • Speciale evenementen • Meer verantwoordelijkheid • Meer autonomie • Zoveel mogelijk belonen • Onverwacht heeft meer effect • Publiek/persoonlijk • … 28

29 FEEDBACK:  Motivatie hoog houden  Gedrag veranderen voor betere resultaten -Kritische feedback altijd privé geven -Blijf bij de feiten -Geef uitleg over de gevolgen en het effect -Geef duidelijk aan wat je wel wil -Vraag of er iets is dat dat zal tegenhouden -Geef aan dat je wil helpen indien nodig Vermijd de “pain containers” wanneer mogelijk 29

30 Wanneer mogelijk, maak het plezierig om iets te doen en te bereiken -Relevant -Afgestemd op de groep -Afgestemd op de individuen -Afgestemd op eigen persoonlijkheid 30

31 -Coaching cultuur -Wees echt geïnteresseerd in individuen -Zie hen als partners -Zoek naar afstemming tussen de behoeftenvan het individu en het bedrijf 31

32 MOTIVATIE: -Creëer goede werkomstandigheden -Help hen in meesterschap -Geef (h)erkenning -Maak het werk interessant, geef het zin -Geef verantwoordelijkheid -Help om meer te bereiken ZONDER MOTIVATIE: -Haal je niet het beste uit je team -Zal ontevredenheid en verzuring zich verspreiden -Zullen er conflicten zijn -Mensen zullen niet willen -Weerstand -Vluchten GEMOTIVEERDE MENSEN DOEN JE LACHEN 32

33 Connection and belonging: -Ik wil meer het gevoel hebben dat ik erbij hoor -Ik wil meer vriendschap en kameraadschap -Ik wil me meer deel voelen van het team Constancy: -Ik wil meer zekerheid en betrouwbaarheid -Ik wil meer routine -Ik wil meer regelmatig werk Power and control: -Ik wil meer invloed op beslissingen -Ik wil meer controle over mijn werk -Ik wil meer verantwoordelijkheden Achievement: -Ik wil meer het gevoel hebben iets te bereiken -Ik wil meer mogelijkheden om iets te bereiken -Ik wil meer betrokken worden in problem solving Independence: -Ik wil meer behandeld worden als individu -Ik wil onafhankelijker kunnen werken -Ik wil me onderscheiden van de rest Change: -Ik wil meer afwisseling -Ik wil meer opwinding in mijn werk -Ik wil origineel kunnen zijn Progress: -Ik wil meer het gevoel van vooruitgang hebben -Ik wil meer nieuwe dingen leren -Ik wil vooruit gaan, doorgroeien Recognition: -Ik wil me meer goed voelen met wat ik doe -Ik wil meer erkend worden door mensen op het werk -Ik wil meer erkenning van mensen die ik ken Stimulation: -Ik wil meer plezier in mijn werk -Ik wil meer uitdaging in mijn werk -Ik wil dat mijn werk opwindender is Self expression: -Ik wil mijn intelect meer gebruiken -Ik wil mijn creativiteit meer gebruiken -Ik wil mijn lichamelijke kunde meer gebruiken Meaning and purpose: -Ik wil dat mijn werk meer een hoger doel dient -Ik wil dat mijn werk meer zin heeft -Ik wil dat mijn waarden meer in lijn liggen met die van het bedrijf Possession: -Ik wil eerlijker betaald worden -Ik wil meer betaald worden -Ik wil andere beloningen voor mijn werk Contribution: -Ik wil anderen meer kunnen helpen op het werk -Ik wil dat mijn werk meer bijdraagt aan anderen -Ik wil meer het verschil kunnen maken Physical conditions: -Ik wil een betere werkomgeving -Ik wil betere werkomstandigheden Deze kan je gebruiken om key motivators te identificeren: 1.Vraag om elke kaart op een stapel te leggen “belangrijk” of “nvt” 2.Vraag om stapel “belangrijk” in volgorde van belangrijkheid te leggen 3.Challenge door kaart per kaart te vergelijken met de volgende 4.Link de belangrijkste items met de bedrijfsdoelstellingen 33

34 1.per pleasure container vragen om aan te duiden hoe belangrijk deze is: Low/Medium/High 2.Stel dan elke container voor als een klein, middelgroot of groot glas en vraag het glas te vullen zoals de medewerker het nu aanvoelt. Vol wil zeggen dat het perfect is nu, leeg wil zeggen dat je als medewerker dit totaal niet terugvindt vandaag in je werk 3.Overloop dan hoe je de glazen gevuld kan krijgen (high en leeg eerst) Je kan deze techniek ook gebruiken in Employee satisfaction surveys. Het geeft aan waar je best het meest in investeert, maar ook wat je er aan kan doen. Low MediumHigh 34

35 STREVEN NAAR GOED GEVOEL VERMIJDEN VAN SLECHT VOELEN https://www.yout ube.com/watch?v =u6XAPnuFjJc Feedback Humor Coaching JIJ MAAKT HET VERSCHIL! 35

36 1.Connectie en behoren tot: Wij zijn in de kern van ons wezen sociale dieren en hebben nood aan contact. Op hoger niveau willen we behoren tot bepaalde groepen (een natie, ras, religie,…) Op een lager niveau gaat dat over een club, team, familie, etc. Op persoonlijk niveau spreken we over partner, vriend, enz. Woorden die gassocieerd kunnen worden met “connectie en behoren tot”: deel uitmaken van, aantrek, ondersteuning, samen, integratie, teamwork, populariteit 2.Onafhankelijkheid: In tegenstelling tot “connectie en behoren tot” willen we ook tot op zekere hoogte verschillende zijn, ons differentiëren. We willen erkent worden als individu met recht op eigen gedachten en mening. Woorden die gassocieerd kunnen worden met “onafhankelijkheid” individualiteit, onafhankelijkheid, verschillend, speciaal, uniek, exclusief, autonoom, zelfvoorzienend, apart 3.Voorspelbaarheid: Tot op zeker niveau willen we allemaal voorspelbaarheid en vastheid. Bv het is geruststellend te weten dat dag en nacht elkaar opvolgen. Het geeft comfort, rust en een veilig gevoel. Woorden die geassocieerd kunnen worden met “voorspelbaarheid”: zekerheid, betrouwbaarheid, afhankelijkheid, veiligheid, gewoonte, patroon, routine, ritme 36

37 4.Verandering In tegenstelling tot de voorspelbaarheid willen we ook in zekere mate verandering en een soort van onvoorspelbaarheid. We zouden sterven van verveling moest alles voorspelbaar zijn. Woorden die geassocieerd kunnen worden met “verandering”: onzekerheid, onvoorspelbaar, gevarieerd, nieuwtje, risico, origineel, innovatie 5.Macht en controle: We willen ons leven minstens voor een gedeelte zelf onder controle hebben. Het is belangrijk dat we die dingen krijgen die we nodig hebben of willen hebben. Het is hoe we onze eigen vrijheid invulling geven en dus een belangrijke motivator. Woorden die geassocieerd kunnen worden met “macht en controle”: invloed, authoriteit, verantwoordelijkheid, belangrijk, sterkte, vrijheid, competitie 6.Vooruitgang Het kan gaan om complexe of simpele vooruitgang. Maar niemand wil echt stilstaan. We willen allemaal “groeien”, “ouder worden”, “leren” Woorden die geassocieerd kunnen worden met “vooruitgang”: 37

38 7.Resultaat Het gevoel van iets bereikt te hebben, succes te hebben is ook ene sterke motivator. Woorden die geassocieerd kunnen worden met “resultaat”: succes, mogelijkheid, talent, uitvinding, oplossing 8.Erkenning: We willen erkend worden voor onze resultaten, voor wie we zijn en wat onze kwaliteiten zijn. Dit geeft het gevoel dat we deel zijn van een groep, maar ook dat we uniek zijn. Ook reageren we steeds positief op aandacht van anderen. Woorden die geassocieerd kunnen worden met “erkenning”: waardering, reputatie, aandacht, beroemd, waarde, respect 9.Stimulering Er zijn verschillende types en levels van stimuleren -Fysisch -Intellectueel -Emotioneel Woorden die geassocieerd kunnen worden met “stimulering”: Uitdaging, enthousiasme, nieuwsgierigheid, experimenteren, ontdekken 38

39 13.Zin, doel, waarden Dit is waarschijnlijk de meest fundamentele motivator. We moeten een zin hebben in het leven om het doel en richting te geven. Zin geven aan het leven kan inverschillende vormen zijn. Woorden die geassocieerd kunnen worden met “zin, doel, waarden”: zingeving, hoop, waarde, geloof, verwachting, streven naar, dromen 14.Fysische condities: Er zijn 2 aspecten. Ten eerste de zintuiglijke waarneming Visueel, auditief, smaak, aanraking, andere (algemeen gevoel van comfort bv) Ten tweede de werkomgeving als geheel. Woorden die geassocieerd kunnen worden met “fysische condities”: omgeving, atmosfeer, setting, locatie, comfort 39

40 10.Bezit Het zit in onze natuur, we willen zaken “hebben”. Zeker in de westerse wereld is bezit ook een deel van hoe anderen ons zien en dus belangrijk. Woorden die geassocieerd kunnen worden met “bezit”: verzamelen, rijkdom, kapitaal, investering 11.Zelfexpressie: We drukken ons in verschillende vormen uit. (spraak, zwijgen, kleding,…) Dit kan onze verbondenheid met anderen aantonen of net het afzetten tegen. We hebben plezier in het gebruiken van onze talenten. Woorden die geassocieerd kunnen worden met “zelfexpressie”: creativiteit, performace, talent 12.Bijdrage We willen bijdragen tot een geheel. Is dat op individuele basis of in groep, we willen het gevoel hebben dat we een verschil maken in de wereld Woorden die geassocieerd kunnen worden met “bijdrage”: helpen, geven, altruïsme, involvement 40

41 Top 10 antwoorden: 1.Negatieve ervaring met collega’s 2.Gebrek aan erkenning 3.Politiek 4.Falen 5.Stress 6.Saai werk 7.Teveel obstakels om goed te kunnen werken 8.Gebrek aan ondersteuning 9.Slechte baas 10.Geen richting 41


Download ppt "“Het verschil tussen moeten en willen” 1. 2 Wat wil je bereiken? Hoe moeten je medewerkers zich gedragen om je doel te bereiken? Hoe organiseer je je."

Verwante presentaties


Ads door Google