De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

“Het verschil tussen moeten en willen”

Verwante presentaties


Presentatie over: "“Het verschil tussen moeten en willen”"— Transcript van de presentatie:

1 “Het verschil tussen moeten en willen”
MOTIVATIE “Het verschil tussen moeten en willen”

2 INTRO

3 INTRO Hoe krijg je je medewerkers gemotiveerd om hun rol te spelen?
Wat wil je bereiken? Hoe moeten je medewerkers zich gedragen om je doel te bereiken? Hoe organiseer je je team best om dat doel te bereiken? Hoe krijg je je medewerkers gemotiveerd om hun rol te spelen?

4 INHOUD Motivatie begrijpen Hoe werkt motivatie, wat zijn de primaire motivators, leren begrijpen wat mensen motiveert en demotiveert,… Motivatie in de praktijk praktische tips om motivatie te verhogen met meetbare resultaten door je eigen stijl, creativiteit en flair

5 WAAROM Waarom is motivatie belangrijk?
Is het feit dat de job volledig, correct en op tijd gedaan wordt niet voldoende? Onderzoek Gallup bij bedrijven: Engagement = meer kans op succes Zie bv eni, targets worden behaald opgebied van backlogs en kwaliteitsmetingen 37% minder absenteïsme 25% tot 65% minder churn 28% minder shrinkage 41% minder kwaliteitsincidenten 10% hogere klantindicatoren 21% hogere productiviteit 22% hogere winst

6 Definitie (werkgerelateerd)
Wat is motivatie? Wat zorgt ervoor dat we doen wat we doen? Drives within a person that account for the degree, direction and persistence of effort expended at work Concreter => volgende slide

7 Universele motivator STREVEN NAAR GOED GEVOEL VERMIJDEN VAN
SLECHT VOELEN P-P principe: we willen ons steeds goed voelen (Pleasure) en vermijden dat we pijn (Pain) voelen. Het gaat om wat we linken met en associeren met pijn en plezier dat ons leven vorm geeft Wat proberen we allemaal te doen, waar streven we uiteindelijk naar als mens Hou dit principe voor ogen en het zal je helpen om een juiste omgeving te creëren voor je medewerkers

8 Juist of fout? FOUT “Ik kan mijn medewerkers motiveren”
Motivatie is een intern proces en dus mensen moeten zichzelf motiveren Je kan wel zorgen voor de juiste omgeving, hier maak je als leider het verschil. Begrijpen welke factoren in de omgeving belangrijk zijn, zijn de sleutel tot succes FOUT

9 Juist of fout? Meestal FOUT “Geld motiveert”
Geld is belangrijk. Maar staat meestal nooit aan de top van motivators of redenen om iets te doen of te laten. Integendeel. Weinig betalen kan wel een demotivator zijn. Er zijn meer belangrijke elementen om aan te pakken. Meestal FOUT

10 Juist of fout? FOUT “Angst motiveert”
Klopt op korte termijn, maar op lange termijn is het een slechte motivator. Je creëert in vele gevallen vluchtgedrag. FOUT

11 Juist of fout? “Ik weet wat mij motiveert, dus ik begrijp wat anderen motiveert” Waarschijnlijk fout. In elk geval een verkeerde denkwijze. Er zijn universele motivators die voor zowat iedereen gelden, maar de invulling en Belangrijkheid zijn verschillend. FOUT

12 Motivators Vermijden van slecht voelen = negatieve motivator elementen
Angst uit de weg gaan of streven naar plezier zijn 2 verschillende denkwijzes Streven naar goed gevoel = positieve motivator elementen

13 Afhankelijk van persoon veranderlijk in de tijd
POSITIEVE MOTIVATIE Pleasure containers Afhankelijk van persoon en veranderlijk in de tijd Er zijn verschillende positieve motivatie elementen. Elk element kan voor elke persoon een andere grootte hebben naargelang het belang dat die persoon daaraan hecht. Deze kunnen ook in de loop van de tijd veranderen naargelang wat deze persoon linkt aan de verschillende elementen.

14 Pleasure containers COMPLEX VERHAAL VAN EVENWICHT EN KEUZES
Connectie en behoren tot Bezit Stimulatie Onafhankelijkheid Zin, doel, waarden Macht en controle Voorspelbaarheid Fysische condities Erkenning Vooruitgang boeken Zelfexpressie Bijdragen tot Verandering Resultaten ALLES WAT WE WILLEN DOEN DRAAGT BIJ TOT 1 OF MEERDERE CONTAINERS COMPLEX VERHAAL VAN EVENWICHT EN KEUZES

15 Prioriteiten Wanneer een lagere trede in orde is,
Self actualisation Self esteem Esteem from others Social needs (family, belonging) Effectance needs (personal power,…) Security needs (shelter, clothing,safety,…) Physiological needs (food, water, air, etc) Value and meaning Empowerment Motivators Recognition Connection Control Housing Hygiëne Dissatisfiers “Pay” Wanneer een lagere trede in orde is, is dat meestal te weinig om gemotiveerd te blijven

16 Connectie en behoren tot
NEGATIEVE MOTIVATIE TE WEINIG OF GEBREK AAN Connectie en behoren tot Bezit Stimulatie Onafhankelijkheid Zin, doel, waarden Macht en controle Voorspelbaarheid Fysische condities Erkenning Vooruitgang boeken Zelfexpressie Bijdragen tot Verandering Resultaten Belachelijk maken, vernederen, beschuldigen, geweld, spijt, onvriendelijkheid, sarcasme, vooringenomenheid Liegen, bedrog, oneerlijkheid,…

17 NEGATIEVE MOTIVATIE VLUCHTGEDRAG DEMOTIVATIE WEERSTAND

18 (DE)MOTIVATIE AANPAKKEN
GEVOELENS Wat ze voelen KLACHTEN Wat ze zeggen KNELPUNTEN Wat ze ervaren BEHOEFTEN Individu / Bedrijf Dit moet je aanpakken

19 TIJD IS VAN TEL Vermindering van goed gevoel
LET OP: Uitgestelde beloning Volgorde van events Goed na slecht gevoel (bv diëet) Slecht na goed gevoel (bv fast food) Goed na goed gevoel (bv elke dag kunnen sparen om einde maand eens goed te gaan eten) Slecht na slecht gevoel (bv verzekering)

20 ALGEMEEN De organisatie is van grootste invloed op motivatie en engagement Er is geen allesdekkend model dat altijd werkt Medewerkers zijn bereid tot meer indien ze begrijpen wat het voor hen betekent Senior leaders moeten de stap zetten naar een engagement en inspirerende stijl van leiderschap Bedrijven moeten even goed hun medewerkers begrijpen als hun klanten om een omgeving en ervaring te creëren dat een hoger engagement en motivatie zal stimuleren Motivatie bepaalt hoe je de realiteit ziet “Doe gewoon uw job” en “wees blij dat je een job hebt en betaald wordt” zullen niet volstaan om het beste uit medewerkers te halen en ze te houden.

21 GELD https://www.youtube.com/watch?v=u6XAPnuFjJc Meer bezittingen
Meer onafhankelijkheid Investeren Ze zien het geld als een “puntensysteem”, hoe meer hoe beter om eigen succes te meten In veel gevallen zal een werknemer meer geld willen om iets anders in zijn job te te compenseren. Bv het gebrek aan uitdaging, erkenning, … Meer betalen zal dus enkel tijd kopen maar niet de onderliggende oorzaak aanpakken.

22 MOTIVATIE IN DE PRAKTIJK
DEEL 2 MOTIVATIE IN DE PRAKTIJK

23 Wat kan je doen JE MEDEWERKERS: INTERN EXTERN GAAN VOOR VERMIJDEN VAN
EIGEN NORMEN EN WAARDEN? EIGEN STANDAARDEN EXTERN AANPASSEN AAN DE NORM DIE LEEFT BINNEN DE GROEP GAAN VOOR VERMIJDEN VAN “ik steel niet als ik illegaal muziek download want: Ik zou die muziek zowiezo niet kopen Artiesten willen toch gehoord worden Muziekmaatschappijen zetten ons af”

24 Wat kan je doen Motivatie is een intern proces, maar als leider kan je wel zaken doen: Pak demotivatie elementen aan Cultiveer motivatie Identificeer key motivators Geef individuele aandacht Introduceer of verbeter processen en procedures Introduceer een fun element coach

25 Wat kan je doen Pak demotivatie aan:
LET OP: het positief effect is niet blijvend, je moet er constant over waken Loon Flextijden teambuilding Interne marketing Informele contacten Formle contacten netwerken Invloed op medewerkers Toon gedrag dat je zelf wil zien Enthousiasme werkt aanstekelijk Sterk ontwikkelde zelfmotivatie Inzicht in eigen motivatie elementen Stel vragen ivm motivatie en gedrag bij selectie Selectie Motiveer jezelf Verbeter werkomstandigheden Verbeter contacten met andere medewerkers

26 Wat kan je doen CULTIVEER MOTIVATIE
Key motivators => tijdens 121, jaarlijkse evaluatie, andere gesprekken Tijdens onderzoek komen meestal volgende 10 elementen naar boven wanneer de vraag gesteld wordt “wanneer voel je je goed op het werk?” Resultaat Werken met anderen Erkenning Anderen helpen Gevariëerd en interessant werk Financiële appreciatie Goede sfeer Empowerment Problemen oplossen Fysische omgeving CULTIVEER MOTIVATIE Identificeer key motivators Geef individuele aandacht Verbeter processen en procedures Performance management Recognition and reward

27 Wat kan je doen CULTIVEER MOTIVATIE Performance management
Identificeer key motivators Geef individuele aandacht Verbeter processen en procedures Performance management Recognition and reward Performance management Schep klaarheid ivm wat er bereikt moet worden en hoe Maak duidelijk wat er verwacht wordt van ieder van hen Zet hoge verwachtingen en ondersteun hen in deze te bereiken Doelstellingen moeten SMART zijn Doelen moeten gealligneerd zijn op de missie van het bedrijf Maak duidelijk wie en hoe zal evalueren Geef tijdig feedback Maak wat individueel bereikt werd duidelijk en hoe dit het algemeen resultaat heeft beïnvloed

28 Wat kan je doen CULTIVEER MOTIVATIE Recognition and reward
Neem voldoende tijd om gewenst gedrag op te merken, te (h)erkennen en te belonen Beloon gedrag dat je wil zien om soepel, efficiënt en succesvol je doelen te bereiken Stap voor stap, wacht niet tot de perfectie om te belonen Wees consequent, mensen zullen eerder je acties dan je uitspraken geloven Belonen Gaat niet altijd om geld Let op met bonussen: denk goed door over welk effect dit zal hebben op gedrag Zorg ervoor dat ze de link zien tussen gedrag en bonus Resultaat en bonus moeten kort op elkaar volgen Korte vs lange termijn impact (sales/churn) Erkenning werkt Indien terecht Indien eerlijk Competitie Speciale evenementen Meer verantwoordelijkheid Meer autonomie Zoveel mogelijk belonen Onverwacht heeft meer effect Publiek/persoonlijk CULTIVEER MOTIVATIE Identificeer key motivators Geef individuele aandacht Verbeter processen en procedures Performance management Recognition and reward

29 Feedback FEEDBACK: Motivatie hoog houden
Gedrag veranderen voor betere resultaten Vermijd de “pain containers” wanneer mogelijk Kritische feedback altijd privé geven Blijf bij de feiten Geef uitleg over de gevolgen en het effect Geef duidelijk aan wat je wel wil Vraag of er iets is dat dat zal tegenhouden Geef aan dat je wil helpen indien nodig

30 HUMOR Wanneer mogelijk, maak het plezierig om iets te doen en te bereiken Relevant Afgestemd op de groep Afgestemd op de individuen Afgestemd op eigen persoonlijkheid

31 Wees echt geïnteresseerd in individuen
COACHING Coaching cultuur Wees echt geïnteresseerd in individuen Zie hen als partners Zoek naar afstemming tussen de behoeftenvan het individu en het bedrijf

32 GEMOTIVEERDE MENSEN DOEN JE LACHEN
TENSLOTTE MOTIVATIE: Creëer goede werkomstandigheden Help hen in meesterschap Geef (h)erkenning Maak het werk interessant, geef het zin Geef verantwoordelijkheid Help om meer te bereiken GEMOTIVEERDE MENSEN DOEN JE LACHEN ZONDER MOTIVATIE: Haal je niet het beste uit je team Zal ontevredenheid en verzuring zich verspreiden Zullen er conflicten zijn Mensen zullen niet willen Weerstand Vluchten

33 Motivatiekaarten Connection and belonging:
Ik wil meer het gevoel hebben dat ik erbij hoor Ik wil meer vriendschap en kameraadschap Ik wil me meer deel voelen van het team Constancy: Ik wil meer zekerheid en betrouwbaarheid Ik wil meer routine Ik wil meer regelmatig werk Power and control: Ik wil meer invloed op beslissingen Ik wil meer controle over mijn werk Ik wil meer verantwoordelijkheden Achievement: Ik wil meer het gevoel hebben iets te bereiken Ik wil meer mogelijkheden om iets te bereiken Ik wil meer betrokken worden in problem solving Independence: Ik wil meer behandeld worden als individu Ik wil onafhankelijker kunnen werken Ik wil me onderscheiden van de rest Change: Ik wil meer afwisseling Ik wil meer opwinding in mijn werk Ik wil origineel kunnen zijn Progress: Ik wil meer het gevoel van vooruitgang hebben Ik wil meer nieuwe dingen leren Ik wil vooruit gaan, doorgroeien Recognition: Ik wil me meer goed voelen met wat ik doe Ik wil meer erkend worden door mensen op het werk Ik wil meer erkenning van mensen die ik ken Stimulation: Ik wil meer plezier in mijn werk Ik wil meer uitdaging in mijn werk Ik wil dat mijn werk opwindender is Self expression: Ik wil mijn intelect meer gebruiken Ik wil mijn creativiteit meer gebruiken Ik wil mijn lichamelijke kunde meer gebruiken Meaning and purpose: Ik wil dat mijn werk meer een hoger doel dient Ik wil dat mijn werk meer zin heeft Ik wil dat mijn waarden meer in lijn liggen met die van het bedrijf Possession: Ik wil eerlijker betaald worden Ik wil meer betaald worden Ik wil andere beloningen voor mijn werk Contribution: Ik wil anderen meer kunnen helpen op het werk Ik wil dat mijn werk meer bijdraagt aan anderen Ik wil meer het verschil kunnen maken Physical conditions: Ik wil een betere werkomgeving Ik wil betere werkomstandigheden Deze kan je gebruiken om key motivators te identificeren: Vraag om elke kaart op een stapel te leggen “belangrijk” of “nvt” Vraag om stapel “belangrijk” in volgorde van belangrijkheid te leggen Challenge door kaart per kaart te vergelijken met de volgende Link de belangrijkste items met de bedrijfsdoelstellingen

34 Motivatieglazen Low Medium High
per pleasure container vragen om aan te duiden hoe belangrijk deze is: Low/Medium/High Stel dan elke container voor als een klein, middelgroot of groot glas en vraag het glas te vullen zoals de medewerker het nu aanvoelt. Vol wil zeggen dat het perfect is nu, leeg wil zeggen dat je als medewerker dit totaal niet terugvindt vandaag in je werk Overloop dan hoe je de glazen gevuld kan krijgen (high en leeg eerst) Je kan deze techniek ook gebruiken in Employee satisfaction surveys. Het geeft aan waar je best het meest in investeert, maar ook wat je er aan kan doen. Low Medium High

35 Wat neem je mee? JIJ MAAKT HET VERSCHIL!
STREVEN NAAR GOED GEVOEL VERMIJDEN VAN SLECHT VOELEN Feedback Humor Coaching JIJ MAAKT HET VERSCHIL!

36 Bijlage 1: definities containers
Connectie en behoren tot: Wij zijn in de kern van ons wezen sociale dieren en hebben nood aan contact. Op hoger niveau willen we behoren tot bepaalde groepen (een natie, ras, religie,…) Op een lager niveau gaat dat over een club, team, familie, etc. Op persoonlijk niveau spreken we over partner, vriend, enz. Woorden die gassocieerd kunnen worden met “connectie en behoren tot”: deel uitmaken van, aantrek, ondersteuning, samen, integratie, teamwork, populariteit Onafhankelijkheid: In tegenstelling tot “connectie en behoren tot” willen we ook tot op zekere hoogte verschillende zijn, ons differentiëren. We willen erkent worden als individu met recht op eigen gedachten en mening. Woorden die gassocieerd kunnen worden met “onafhankelijkheid” individualiteit, onafhankelijkheid, verschillend, speciaal, uniek, exclusief, autonoom, zelfvoorzienend, apart Voorspelbaarheid: Tot op zeker niveau willen we allemaal voorspelbaarheid en vastheid. Bv het is geruststellend te weten dat dag en nacht elkaar opvolgen. Het geeft comfort, rust en een veilig gevoel. Woorden die geassocieerd kunnen worden met “voorspelbaarheid”: zekerheid, betrouwbaarheid, afhankelijkheid, veiligheid, gewoonte, patroon, routine, ritme

37 Bijlage 1: definities containers
Verandering In tegenstelling tot de voorspelbaarheid willen we ook in zekere mate verandering en een soort van onvoorspelbaarheid. We zouden sterven van verveling moest alles voorspelbaar zijn. Woorden die geassocieerd kunnen worden met “verandering”: onzekerheid, onvoorspelbaar, gevarieerd, nieuwtje, risico, origineel, innovatie Macht en controle: We willen ons leven minstens voor een gedeelte zelf onder controle hebben. Het is belangrijk dat we die dingen krijgen die we nodig hebben of willen hebben. Het is hoe we onze eigen vrijheid invulling geven en dus een belangrijke motivator. Woorden die geassocieerd kunnen worden met “macht en controle”: invloed, authoriteit, verantwoordelijkheid, belangrijk, sterkte, vrijheid, competitie Vooruitgang Het kan gaan om complexe of simpele vooruitgang. Maar niemand wil echt stilstaan. We willen allemaal “groeien”, “ouder worden”, “leren” Woorden die geassocieerd kunnen worden met “vooruitgang”:

38 Bijlage 1: definities containers
Resultaat Het gevoel van iets bereikt te hebben, succes te hebben is ook ene sterke motivator. Woorden die geassocieerd kunnen worden met “resultaat”: succes, mogelijkheid, talent, uitvinding, oplossing Erkenning: We willen erkend worden voor onze resultaten, voor wie we zijn en wat onze kwaliteiten zijn. Dit geeft het gevoel dat we deel zijn van een groep, maar ook dat we uniek zijn. Ook reageren we steeds positief op aandacht van anderen. Woorden die geassocieerd kunnen worden met “erkenning”: waardering, reputatie, aandacht, beroemd, waarde, respect Stimulering Er zijn verschillende types en levels van stimuleren Fysisch Intellectueel Emotioneel Woorden die geassocieerd kunnen worden met “stimulering”: Uitdaging, enthousiasme, nieuwsgierigheid, experimenteren, ontdekken

39 Bijlage 1: definities containers
Zin, doel, waarden Dit is waarschijnlijk de meest fundamentele motivator. We moeten een zin hebben in het leven om het doel en richting te geven. Zin geven aan het leven kan inverschillende vormen zijn. Woorden die geassocieerd kunnen worden met “zin, doel, waarden”: zingeving, hoop, waarde, geloof, verwachting, streven naar, dromen Fysische condities: Er zijn 2 aspecten. Ten eerste de zintuiglijke waarneming Visueel, auditief, smaak, aanraking, andere (algemeen gevoel van comfort bv) Ten tweede de werkomgeving als geheel. Woorden die geassocieerd kunnen worden met “fysische condities”: omgeving, atmosfeer, setting, locatie, comfort

40 Bijlage 1: definities containers
Bezit Het zit in onze natuur, we willen zaken “hebben”. Zeker in de westerse wereld is bezit ook een deel van hoe anderen ons zien en dus belangrijk. Woorden die geassocieerd kunnen worden met “bezit”: verzamelen, rijkdom, kapitaal, investering Zelfexpressie: We drukken ons in verschillende vormen uit. (spraak, zwijgen, kleding,…) Dit kan onze verbondenheid met anderen aantonen of net het afzetten tegen. We hebben plezier in het gebruiken van onze talenten. Woorden die geassocieerd kunnen worden met “zelfexpressie”: creativiteit, performace, talent Bijdrage We willen bijdragen tot een geheel. Is dat op individuele basis of in groep, we willen het gevoel hebben dat we een verschil maken in de wereld Woorden die geassocieerd kunnen worden met “bijdrage”: helpen, geven, altruïsme, involvement

41 BIJLAGE 2: Wat doet ons slecht voelen op het werk
Top 10 antwoorden: Negatieve ervaring met collega’s Gebrek aan erkenning Politiek Falen Stress Saai werk Teveel obstakels om goed te kunnen werken Gebrek aan ondersteuning Slechte baas Geen richting


Download ppt "“Het verschil tussen moeten en willen”"

Verwante presentaties


Ads door Google