De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Zaanstad Inverdan West

Verwante presentaties


Presentatie over: "Zaanstad Inverdan West"— Transcript van de presentatie:

1 Zaanstad Inverdan West
Leefstijlen

2 Leefstijlen Korte achtergrond: Waarom leefstijlen
Voordelen voor beleid Cultureel en Economisch Kapitaal Verschil doelgroepen – leefstijlen Indeling Bourdieu Basisindeling Comfortzoekers – Identiteitszoekers (Stefan Metaal, UvA)

3 Leefstijlen Waarom Leefstijlen?
Van ‘Iedereen een huis’ naar ‘Iedereen zijn huis’ Smaak naast kwantitatieve behoeftes Smaak steeds minder bepaald door doelgroep Leefstijlen niet nieuw, maar los komen te staan van doelgroep Geen waardeoordeel maar begrip werkelijke gedragspatronen Voordelen voor beleid: Betere grip op de vraag Integraal denken Midden tussen massaproductie en hyperindividualisering Eén van de manieren om naar de vraag te kijken Moeilijkste: buiten je eigen leefstijl denken

4 cultureel kapitaal economisch kapitaal

5 cultureel kapitaal economisch kapitaal

6 cultureel kapitaal economisch kapitaal

7 cultureel kapitaal economisch kapitaal

8 Doelgroep vs Leefstijl
Zijn Willen Hoeveel Wie Omstandigheden Keuze Inkomen, leeftijd, huishouden Smaak, waarden, aspiraties Verandert Relatief constant Kwantitatief meetbaar Kwalitatieve ingredienten

9 Bourdieus leefstijlindeling (vereenvoudigd)
Hoge status & Alternatief stedelijke omgeving experimenteel ontwerp Hoge status & Behoudend suburbane villa klassieke omgeving som van cultureel en economisch kapitaal ← laag hoog → Lage status & Alternatief vernieuwde gebouwen met karakter Lage status & Behoudend laagwaardig rijenwoningen ← nadruk op cultureel kapitaal nadruk op economisch kapitaal → verschil tussen economisch en cultureel kapitaal

10 lagere inkomensgroepen
economische elite culturele elite economische middenklasse: comfortzoekers culturele middenklasse: identiteitszoekers lagere inkomensgroepen

11 Leefstijlen Toepassing op Zaanstad Nieuw West:
Nu vooral comfortzoekers (suburbane oriëntatie) Inverdan West mikt op identiteitszoekers (stedelijke oriëntatie)

12 Context – Huidige / nieuwe bewoners
Comfortzoekers (Westerkoog, Westerwatering, forenzen en ouderen) Oude Zaankanters (Westzanerdijk)

13 lagere inkomensgroepen
economische elite culturele elite economische middenklasse: comfortzoekers culturele middenklasse: identiteitszoekers lagere inkomensgroepen

14 lagere inkomensgroepen
economische elite culturele elite economische middenklasse: comfortzoekers culturele middenklasse: identiteitszoekers Nieuw West lagere inkomensgroepen

15 lagere inkomensgroepen
economische elite culturele elite economische middenklasse: comfortzoekers culturele middenklasse: identiteitszoekers Nieuw West lagere inkomensgroepen

16 lagere inkomensgroepen
economische elite culturele elite economische middenklasse: comfortzoekers culturele middenklasse: identiteitszoekers Inverdan West Nieuw West lagere inkomensgroepen

17 bescherming (SmartAgent) vitaliteit (SmartAgent)
comfortzoekers bescherming (SmartAgent) oude zaankanters studenten vitaliteit (SmartAgent)

18 vitaliteit (SmartAgent)
stedelijke leefstijlen / identiteitszoekers vitaliteit (SmartAgent) levensgenietende ouderen stedelijke alleenstaanden

19 Context – Huidige / nieuwe bewoners
Comfortzoekers (Westerkoog, Westerwatering, forenzen en ouderen) Oude Zaankanters (Westzanerdijk) Nieuw erbij door Inverdan: Stedelijke identiteitszoekers (studenten, DINKY, singles die kopen) Wereldlijke ouderen Grote verschillen, ook in voorzieningenwensen!

20

21 Leefstijlen Achtergrond bij toepassing op Zaanstad Nieuw West:
Gebaseerd op de 10 stappen uit de online Digitale Leeromgeving van ReUrbA en Stipo ( Ingevuld in projectgroep Sociale Visie Inverdan West (met corporaties ZVH en Parteon, en gemeente Zaanstad) Met medeneming eerder leefstijlonderzoek door SmartAgent in opdracht van Parteon

22 Stap 1: context Nieuw West
grote stedelijke ontwikkelingen negatief / neutraal imago neutrale identiteit gemiddelde afstand tot centrum dichtbij groen afstand tot groter werkgevers: goed slechte bereikbaar per auto, goed per OV stedelijke voorzieningen: groene landschap en onderwijs, ballorig? kansen: ontwikkeling, ligging, groen, komst nieuwe groepen en verbindingen leggen, wordt het onderdeel van het centrum?, concept kenniswijk bedreigingen: ontsluiting, 1 overgang, geluid spoor, haalbaarheid, samenhang binnen gebied, kenniswijk te mager?

23 Stap 2: Leefomgeving nu reden vernieuwing: nichemarkt en gebied met potentie mix wonen – werken voorzieningen laag atmosfeer: weinig karakter; straks veel karakter buurt dichtbebouwd ervaring: onveilig feitelijk: onveilig – sociale veiligheid, zich vervelende jeugd kwaliteiten: prijs/kwaliteit woningen, architectonische sfeer en groen, leefkwaliteit, bereikbaarheid

24 Stap 3: Nieuwe doelgroepen
Nu 2025 Leeftijd Jong: 30 Gemiddeld: 60 Oud: 10 - + Huishoudens Eenpersoons: 20 Tweepersoons: 30 Gezin: 50 +? Onderwijs Basis: Middelbaar: Hoger: check! Eigendom Koop: 35 Huur: 65 Inkomen Laag: 20 Midden: 70 Hoog: 10 check! Gewenst profiel Zaanstad: Zaankanters maken de streek, dorpen dorpser, stad stadser

25 Stap 4: Leefstijlen op 1e gezicht
Comfortzoekers (West Noord) Oude Zaankanters, dorps georienteerd (West Zuid) Studenten, leefstijl??? (Gebruikers, wonen er niet)

26 Stap 6: Bourdieu stedelijke identiteitszoekers wereldlijke ouderen
comfort- zoekers oude zaankanters

27 Stap 7:Nieuwe Leefstijlen
Comfortzoekers (bestaand) Oude Zaankanters (bestaand) Studenten (nieuw) DINKies YUP’s (nieuw) Levensgenietende Ouderen (nieuw)

28 Stap 8: Leefomgeving Leefstijl Leefomgeving Sociale omgeving
Focus: identiteit / comfort 1. Comfortzoekers 2. Oude Zaankanters 3. Studenten 4. DINKies YUP’s 5. Nieuwe Ouderen

29 Stap 9: Transitie Zijn er groepen mensen in de omgeving die geld in het gebied willen investeren zolang het nog een negatief imago heeft? Zijn er pioniers te bedenken die anderen zullen overhalen zodra zij zelf zijn overgehaald? Welke tijdelijke voorzieningen zijn nodig om de transitie leven in te blazen? Voorbeelden zijn ateliers voor kunstenaars of kleine werkplaatsen voor ondernemers die nu in een te klein wordende ruimte zitten.

30 Stap 10: Conceptontwikkeling
Zeker doen Zeker niet doen Woonconcept Openbare ruimte en groen Woning-differentiatie Voorzieningen

31 Voordelen stad Nadelen stad Voordelen dorp nadelen dorp Stedelijke oriëntatie - levendigheid - werk - diversiteit - voorzieningen - bereikbaarheid - gettovorming - onveilig - niet kind­vriendelijk - vies - rust - groen - goedkopere woningen - meer sociale cohesie - kindvriendelijk - sociale controle - geen privacy - gebrek aan voorzieningen - afstanden - mentaliteit andere inwoners Landelijke oriëntatie - voozieningen - bereikbaarheid - druk - gettovorming - hoogbouw - geen privacy - niet kind­vriendelijk - afstanden - minder voorzieningen


Download ppt "Zaanstad Inverdan West"

Verwante presentaties


Ads door Google