De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Internet  Tara van der Wel  Dennis Aarts  Daniel Hindle  Jeroen Rinkel.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Internet  Tara van der Wel  Dennis Aarts  Daniel Hindle  Jeroen Rinkel."— Transcript van de presentatie:

1 Internet  Tara van der Wel  Dennis Aarts  Daniel Hindle  Jeroen Rinkel

2 User Generated Content  Wat is user generated content?  Voorbeelden user generated content  Opvallende waarnemingen  Eye on the future

3 Social Networks  Wat zijn social networks?  Voorbeelden social networks  Opvallende waarnemingen  Eye on the future

4 Webradio  Wat is webradio?  Voorbeelden webradio  Opvallende waarnemingen  Eye on the future

5 Zoekmachines  Wat zijn zoekmachines?  Voorbeelden zoekmachines  Opvallende waarnemingen  Eye on the future

6 Bronnen  User generated content        Social networks      Webradio      Zoekmachines       

7 Podcasting

8 Wat is Podcasting? - Is een samentrekking van de iPod - Broadcasting (uitzenden) - Technologie is beschikbaar voor elke MP3-speler - Een systeem waarin Podcasters audiobestanden beschikbaar stellen via Internet beschikbaar stellen via Internet Bron:

9 Voorbeelden - Radio 538: Tiesto’s Club Live Podcast - Editie NL - Radio 538: Powermix - Radio 538: Evers staat op - VPRO in Europa Bron: iTunes

10 Meest opvallende kenmerken - In de leeftijd van jaar is Podcasting weinig bekend. bekend. - 48, 1% kon voor het onderzoek geen Podcasting - 50% is wel geïnteresseerd in Podcasting Bron: podkast.web-log.nl Enquete: 28 maart 2006

11 Meer opvallende kenmerken - Podcast kan lange levensduur hebben - Podcasts kunnen wereldwijd gedownload worden - Podcasting is zowel een actief als passief medium - Werkt net als Vodcast met RSS

12 Opvallend Groei Podcasting wordt geremd door rechtenkwesties: - BUMA/ STEMRA – nieuwe regeling - Geen betalingsplicht - Is wel aanwezig voor gewone radio en Internet - Toekomst Podcasting Bron:

13 Kosten Podcasting - Aankoop MP3-speler - Microfoon voor opnamemogelijkheden - Computer om Podcast up te loaden via website - Voor sommige radioshows moet je betalen (€ 3,75)

14 WebTV

15 Wat is WebTV? - Via TV-scherm kunnen surfen op het WWW - TV kijken waar en wanneer zonder reclame - versturen - Is een service van Microsoft - Vergelijkbaar met de Net.box van KPN (1998) Bron: wikipedia.nl

16 Voorbeelden - Comedy Central - Festival TV - Villa Achterwerk - YouTube - ZappTV Bron: Startpagina.nl

17 Benodigheden -Flash Player -Quicktime-RealPlayer -Windows Media Player

18 Meest opvallende kenmerken - Wordt niet veel gebruikt - Trekt vooral nieuwsgierige personen - Het is ontspannend en entertainend - Joost.com - Talpa zendde tegen betaling voetbalwedstrijden uit Bron: Dataquest

19 Blog sites

20 Wat is een Blog? - Ook wel weblog genoemd - Website die regelmatig vernieuwd wordt - Staat informatie op volgorde van datum - Een logboek, die wordt gedeeld met het publiek Bron: wikipedia.nl

21 Voorbeelden - Blogspot.com - Wordpress.com - Punt.nl - Geenstijl.nl - Dumpert.nl - Jaggle.nl

22 Meest opvallende kenmerken - Weblog populair bij Zuid-Europeanen - Weblog ook populair bij topmanagers - Belgie en Zweden lopen achter Bron: State of Corporate Blogging Survey

23 VODcasting

24 Wat is VODCasting? - Video On Demand, Webcasting - Video wordt gekoppeld aan RSS - Is meestal streaming Bron:

25 Voorbeelden - NSE - Barend en van Dorp - Man bijt hond Via iTunes downloaden, series zoals: - Lost - Prison Break - Lost Bron:

26 Meest opvallende kenmerken - 3VOOR12 begint met Vodcasting - Talpa volgt daarna - VODcasts vooral populair bij Spanjaarden - Werkt net als Podcast met RSS Bron: + Belgische Bureau Insites

27 Doelgroepsites Gemaakt voor het vullen van specifieke niches:  Websites voor kinderen  Websites voor ouderen  Datingsites  Vacaturesites  Pokersites  Studentensites  Modesites

28 Meest opvallende kenmerken  Totaal bereik is klein  Bereik binnen doelgroep is groot  Selectiviteit is hoog:  Bijna alle bezoekers zijn van de doelgroep  Andere bezoekers komen er nauwelijks  Actief medium (je zoekt het zelf op)  Snelheid van bereik is hoog (online)

29 Meer opvallende kenmerken  Aan bepaalde doelgroepen kun je verdienen  Geschikt voor opbouwen van imago (fans)  Hoge betrouwbaarheid:  De sites zijn speciaal gemaakt voor een specifieke doelgroep  Hoge informatieoverdrachtcapaciteit (internet)  Hoge demonstratiemogelijkheden (interactief)  Ruis:  Mensen multitasken vaak achter de computer

30 Verkoopsites Sites waar mensen spullen kunnen kopen en verkopen (veilingsites):  eBay  Marktplaats  Speurders.nl

31 Meest opvallende kenmerken  Veel gelijkenissen met doelgroepsite  User generated content  Demonstraties gaan vaak niet verder dan een beschrijving en foto  Lage betrouwbaarheidsfactor:  Mensen weten niet altijd wat ze precies kopen  Mensen horen over oplichters

32 Open Source De broncode van software is door iedereen in te kijken:  Linux  Open Office  Firefox  VLC player  Blender

33 Meest opvallende kenmerken  Gratis  Ontwikkeling via internet:  Gezamelijke intelligentie en kennis van duizenden programmeurs over de hele wereld  Communicatie tussen makers en testers/gebruikers (Mark Shuttleworth op IRC)  Gemakkelijk verspreiden van software  Draait ook op Tom Toms en mobiele telefoons

34 Geld verdienen aan open source  Bundelen van applicaties, handleidingen en ondersteuning > 50 euro  Professionele diensten:  Advies  Maatwerk  Technische ondersteuning  Cursussen en certificering  Closed source toevoegen (hybride)

35 Meer opvallende kenmerken  Snelheid van bereik is snel (alles via internet)  Contactfrequentie is (onbewust) hoog:  Web- en mailservers  Firefox  Ruis:  FUD (Fear Uncertainty & Doubt)  Hoge betrouwbaarheidsfactor (open source, geen fratsen)

36 Eye on the future First they ignore you, then they laugh at you, then they fight you, and then you win!

37 Mobile games Games voor onderweg, gespeeld op een handheld:  Mobiele telefoon  Smartphone  PDA  GameBoy  PSP

38 Meest opvallende kenmerken  Seizoensinvloeden:  Boktai 2  Location based games  Hoog bereik, bijna iedereen is mobiel  Lagere demonstratiemogelijkheden (minder krachtig)  Geografische aanpasbaarheid:  Location based games

39 Eye on the future  Mobile dating etc  Hogere demonstratiemogelijkheden (krachtiger)  Snellere 3G en WiFi verbindingen  Stadsnetwerken  Marketinggames

40 Bronnen   Linux magazine      Power Unlimited 

41 Web 2.0

42 Wat is web 2.0 in het kort? Een verzamelnaam voor allerlei vernieuwende websites waarbij alles in het teken staat van delen. Het delen van links, foto's, contacten, lijstjes, persoonlijke voorkeuren, kortom: je hele leven.

43 Enkele voorbeelden  Hyves; een online network site.  Youtube; online zetten en bekijken van video’s.  Wikipedia; online encyclopedie met mogelijk om zelf informatie toe te voegen of te veranderen.  Flickr; delen van foto’s.

44 Opvallende zaken  Web 2.0 is in opkomst, maar 8 op de 10 Nederlanders heeft echter nog nooit gehoord van deze term.  De meest belangrijke sites die worden bezocht zijn hyves, marktplaats, wikipedia en youtube.  Vooral veel mannen kennen en gebruiken diverse web 2.0 sites.  40 procent van de bevolking is actief in zogenaamde netwerk sites. Gemiddeld wordt zo’n 2 uur per week aan online netwerken besteed.

45 Meer opvallende zaken  Actief mediatype  Snelheid van bereik is hoog  Vooral jongeren zijn actief met web 2.0 applicaties  Er is sprake van ruis doordat mensen steeds meer multitasken achter de computer  Web 2.0 sites zijn continue in ontwikkeling  Vele interactieve mogelijkheden

46 Bronnenlijst   20-in-kaart-gebracht/ 20-in-kaart-gebracht/ 20-in-kaart-gebracht/    / / /

47 Nieuwssites

48 Enkele voorbeelden  Telegraaf.nl  Ad.nl  Nu.nl  VI.nl  NRC.nl

49 Opvallende zaken  Snelheid van bereik is hoog; veel updates  Vooral in trek bij jongeren; willen niet voor nieuws betalen  Actief mediatype; mensen selecteren het nieuws dat ze willen lezen  Over het algemeen worden nieuwssites betrouwbaar geacht

50 Nieuwssites in Europa en daarbuiten  Multimediale elementen; Amerikaanse sites bieden meer multimediale elementen. Van de Amerikaanse sites bevat 98 procent één of meerdere digitale fotoboeken. Ter vergelijking: in Europa ligt dit percentage op 58 procent.  SMS; In Europa biedt zo’n 40 procent van de nieuwssites sms diensten aan terwijl dit in Amerika veel lager ligt met 7 procent.

51 Bronnenlijst  log.nl/studieenberoep/2006/04/jongeren_lezen_.html log.nl/studieenberoep/2006/04/jongeren_lezen_.html log.nl/studieenberoep/2006/04/jongeren_lezen_.html  online.nl/nieuws/ModuleItem51223.html online.nl/nieuws/ModuleItem51223.html online.nl/nieuws/ModuleItem51223.html  

52 Portals

53 Wat zijn portals? Een portal is een website waarop veel links te vinden zijn naar verwante websites van het gekozen onderwerp.

54 Enkele voorbeelden  Filmstart; een portal met links naar allerlei onderwerpen in de filmwereld  Startpagina; een portal met links naar allerlei onderwerpen

55 Opvallende zaken  60 procent van de mensen gebruikt bij elke internetsessie gebruik van een of meerdere portals  Actief mediatype; mensen kunnen zelf ook links toevoegen  Hoge betrouwbaarheid; alle links worden goed gecontroleerd door de moderators  Lange levensduur boodschap; zolang de site actief en beschikbaar is blijft de link op portal staan

56 Bronnenlijst  

57 Special Interest Sites

58 Wat zijn special interest sites? Websites voor mensen met een specifieke intresse in een bepaald onderwerp, sport, muziek etc.

59 Enkele voorbeelden  Vi.nl  Ajax.nl  Atptennis.com  Nellyfurtado.com  Hobowars.com

60 Opvallende zaken  Bereik binnen doelgroep is groot  Snelheid van bereik is hoog  Betrouwbaar; specifieke doelgroep  Mogelijkheid tot bouwen aan imago; bij de fansites

61 Vragen?

62 Einde


Download ppt "Internet  Tara van der Wel  Dennis Aarts  Daniel Hindle  Jeroen Rinkel."

Verwante presentaties


Ads door Google