De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Dutch National Foundation for Sustainable Higher Education Integratie van Duurzame Ontwikkeling in het Hoger Onderwijs.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Dutch National Foundation for Sustainable Higher Education Integratie van Duurzame Ontwikkeling in het Hoger Onderwijs."— Transcript van de presentatie:

1 Dutch National Foundation for Sustainable Higher Education Integratie van Duurzame Ontwikkeling in het Hoger Onderwijs

2 1. Invlechtingsstrategie Integratie van Duurzame Ontwikkeling in het Hoger Onderwijs: B 3. Onderwijsvormen 2. Onderwerpen

3 Onderwerpen Bijvoorbeeld: People: 6.Uitbanning van armoede en honger 7.Onderwijs & alfabetisme 8.Gendergelijkheid, emancipatie 9.Gezondheid & hygiëne 10.Democratie & mensenrechten 11.Veiligheid (oorlog, terreur, rampen) Planet: 12.Klimaatverandering, atmosfeer 13.Natuur & biodiversiteit 14.Erosie, ontbossing, verwoestijning 15.Ecologische voetafdruk 16.Fijn stof, aerosolen 17.Diensten v.d. natuur aan de mens Profit: 18.Internationale handel, vrije markt 19.‘Groen’ BBP 20.Economische groei & stabiliteit 21.Ontwikkelingshulp / -samenwerking 22.Beschikbaarheid van resources 23.MVO (Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen) 24.Individuele professionele verantwoordelijkheid SD, algemeen: 1.Brundtland benadering 2.Twee dimensies: Plaats & Tijd 3.People, Planet, Profit 4.Toekomstscenarios 5.Innovatieniveaus, transities Technologie: 25.Efficiëntie (energie, materialen) 26.Duurzame energie 27.Kringloopbeheer 28.ICT 29.Innovatie

4 •Klassikaal onderwijs, college, etc. •Probleemgestuurd onderwijs •Projectonderwijs •Discussies •Onderzoek •Arrangementen •Reflectie •Stages, afstuderen Onderwijsvormen Werkvormen en KIVA Voorbeelden vanuit de zaal? (Tot uur) Voorbeelden vanuit de zaal? (Tot uur)

5 Aan Meneer Van Putten, Directeur van Ruijters Levensmiddelen Beste Meneer Van Putten, Ik werk bij U op de Afdeling Verpakken. Maar misschien wel niet lang meer, want ik ben bang dat U mij over een poosje gaat ontslaan. Want met die plannen van U denk ik dat het Bedrijf het nooit kan gaan trekken. Ik weet best wel, Meneer Van Putten, dat U vijf jaar geleden beloofd hebt dat U over vijf jaar (dat is dus nu) zou stoppen met die kinderarbeid in Onze fabriek in Rajasthan (India). En ik vind het best zielig voor die kinderen dat ze zo hard moeten werken. Vijf jaar geleden ging het best goed met het Bedrijf. Toen maakten we een heleboel winst, dus toen was het gemakkelijk om zoiets te beloven. Maar vorig jaar ging het helemaal niet meer goed. Toen hebt U twintig collega’s ontslagen. Volgens mij waren we toen wel bijna failliet. En dan hebt U vijf jaar geleden ook nog beloofd dat we in Rajasthan over vijf jaar geen rijst meer zouden kopen waar ze van die giftige stoffen voor gebruikt hebben tegen de insecten, omdat dat slecht is voor het milieu. En vorige maand hebt U in onze Ruijterskrant ‘Rijst en Goulash’ uitgelegd dat dat wel extra geld kost maar dat we dat toch moeten doen omdat dat Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen is. Maar nu vraag ik U: hoe verantwoordelijk is dat als U daardoor in Nederland allemaal mensen moet gaan ontslaan, zoals ik bijvoorbeeld? Dat kunt U toch niet maken? Ik snap best dat die kinderen in Rajasthan erg jong zijn om voor Ruijters te werken. Zeker als ze nog maar acht jaar oud zijn zoals U zegt. Maar als U ze ontslaat en voor hen in de plaats een stel volwassenen aanneemt, dan zijn die toch zeker veel duurder! Kunt U dat dan zomaar betalen? Ik denk het niet!!! Beste Meneer Van Putten, ik ben nou 50 jaar, en ik werk al 32 jaar voor Ruijters, en hard ook. Als ik ontslagen word kom ik nooit meer ergens aan de bak. Ik bang dat ik aan lager wal zal raken en misschien wel aan de drank. Mijn vrouw huilt de hele dag, want zij is óók bang. Volgens haar moeten we een journalist bellen van de krant of van de televisie. Ik denk dat ik dat maar ga doen. Alstublieft, Meneer van Putten, laat die kinderen in India maar gewoon doorwerken en ontsla ze niet. En die rijst met dat antikeverspul, dat verkopen we al minstens vijftig jaar, dus dat willen de klanten toch best hebben? Waarom zou U daar dan opeens mee stoppen? Redt u mij alstublieft, want ik kan geen kant meer op als ik mijn baan kwijtraak. Uw trouw personeelslid Jan Walschap Oefening in groepen

6 •Klassikaal onderwijs, college, etc. •Probleemgestuurd onderwijs •Projectonderwijs •Discussies •Onderzoek •Arrangementen •Reflectie •Stages, afstuderen Onderwijsvormen Werkvormen en KIVA

7 “Klassieke” opdracht: Het lozingsprobleem • Een PVC-fabriek loost afvalwater in een rivier (debiet = 4000 l/min). (…) • Om uur constateert men methyl-kwik-ethanolaat in het afvalwater, met 3 ppm. B.En hoeveel gram maximaal? C.Wat is er gebeurd tussen en uur? D.Welke opdracht geef je de persvoorlichter? A.Hoeveel gram M-K-E is minimaal geloosd? Lozingsprobleem • Om uur begint de sluitklep te bewegen. Deze is om uur geheel gesloten. • Het verloop van het debiet heeft tijdens het sluiten een sinus-vorm.

8 PGO-opdracht: Spanningen in een stadsdeel De spanningen in de wijk lopen op. Vannacht waren er gevechten tussen Antilliaanse en oud-Amsterdamse jongeren. Vorige week werden de ruiten van de kerk ingegooid, nadat de moskee beklad was. Het stadsdeelbestuur is ten einde raad. De politie wil dat de stadsdeelbestuurders tot maatregelen besluiten. De burgemeester dreigt hen de bevoegdheden uit handen te nemen als ze de dingen niet onder controle krijgen. Terwijl ze nog in de vergadering zuchten en zoeken, horen ze sirenes. Een telefoontje komt binnen. Het wijkcentrum staat in brand. De spanningen in de wijk lopen op. Vannacht waren er gevechten tussen Antilliaanse en oud-Amsterdamse jongeren. Vorige week werden de ruiten van de kerk ingegooid, nadat de moskee beklad was. Het stadsdeelbestuur is ten einde raad. De politie wil dat de stadsdeelbestuurders tot maatregelen besluiten. De burgemeester dreigt hen de bevoegdheden uit handen te nemen als ze de dingen niet onder controle krijgen. Terwijl ze nog in de vergadering zuchten en zoeken, horen ze sirenes. Een telefoontje komt binnen. Het wijkcentrum staat in brand.

9 Onderzoeksopdracht: Water en internationaal recht Onderzoek de ‘rule of equitable apportionment (rechtvaardige toebedeling)’. Ga na: a.Wat betekent deze richtlijn? b.Waar komt de richtlijn vandaan, waar is hij voor het eerst toegepast? c.Zijn er voorbeelden waarin hij is toegepast bij geschillen over watergebruik in of tussen andere landen? Was de toepassing succesvol? Onderzoek de ‘rule of equitable apportionment (rechtvaardige toebedeling)’. Ga na: a.Wat betekent deze richtlijn? b.Waar komt de richtlijn vandaan, waar is hij voor het eerst toegepast? c.Zijn er voorbeelden waarin hij is toegepast bij geschillen over watergebruik in of tussen andere landen? Was de toepassing succesvol?

10 Statistiekopdracht: De temperatuur in Nederland (…) Verdeel de jaren in twee perioden: 1949 – 1988 en 1989 – (…) a.Bereken het gemiddelde van de max.temperaturen op Koninginnedag in de twee perioden. b.Ga na of je op 1%-niveau de bewering kunt waarmaken dat de max.temperaturen op Koninginnedag in de tweede periode hoger waren dan in de eerste periode. c.Voer deze vraag ook uit voor de jaargemiddelden. d.Verklaar het verschil in uitkomst. (…) Verdeel de jaren in twee perioden: 1949 – 1988 en 1989 – (…) a.Bereken het gemiddelde van de max.temperaturen op Koninginnedag in de twee perioden. b.Ga na of je op 1%-niveau de bewering kunt waarmaken dat de max.temperaturen op Koninginnedag in de tweede periode hoger waren dan in de eerste periode. c.Voer deze vraag ook uit voor de jaargemiddelden. d.Verklaar het verschil in uitkomst.

11 Projectopdracht: Duurzaam ondernemen Kies enkele werkelijk bestaande bedrijven. Gebruik de systematiek voor duurzaam ondernemen van Dutch Sustainability Research (DSR) om te beoordelen hoe duurzaam die bedrijven zijn. Maak gebruik van jaarverslagen, websites en zoveel mogelijk andere informatie. Voer indien mogelijk interviews uit met managers / medewerkers. Probeer dan om op basis van argumenten een rangorde (‘benchmark’) te maken van de mate waarin de bedrijven duurzaam ondernemen. Kies enkele werkelijk bestaande bedrijven. Gebruik de systematiek voor duurzaam ondernemen van Dutch Sustainability Research (DSR) om te beoordelen hoe duurzaam die bedrijven zijn. Maak gebruik van jaarverslagen, websites en zoveel mogelijk andere informatie. Voer indien mogelijk interviews uit met managers / medewerkers. Probeer dan om op basis van argumenten een rangorde (‘benchmark’) te maken van de mate waarin de bedrijven duurzaam ondernemen.

12 Discussie-opdracht: Schuivende wereldbeelden... (Tot 15.00)

13


Download ppt "Dutch National Foundation for Sustainable Higher Education Integratie van Duurzame Ontwikkeling in het Hoger Onderwijs."

Verwante presentaties


Ads door Google