De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Effectief leren Door Wilma & Sandra. Wat gaan we vertellen: Hoe ziet de samenstelling van de groep er uit, en hoe zijn we begonnen met Mace in onze.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Effectief leren Door Wilma & Sandra. Wat gaan we vertellen: Hoe ziet de samenstelling van de groep er uit, en hoe zijn we begonnen met Mace in onze."— Transcript van de presentatie:

1 Effectief leren Door Wilma & Sandra

2

3 Wat gaan we vertellen: Hoe ziet de samenstelling van de groep er uit, en hoe zijn we begonnen met Mace in onze groep Teacch-leren en het werken / spelen in de klas De leesmethode ‘lezen moet je doen’ Weekindeling (op de ochtend) Coöperatief leren

4 De groep van Mace • Combinatiegroep 1 /2 en instroom met nu 26 leerlingen • De aanvraag voor plaatsing op onze school in jan • (observeren, overleg, protocol) • Extra handen in de klas (de begeleiding: rugzak, pgb, stagiaires) • Het naar school gaan hebben we rustig opgebouwd. • Ambulante begeleiding van de Boslustschool (veel overleg, tips, observaties, kijkje op de Boslust, lenen van materialen)

5 Een vaste plek in de kring

6 Dagritmekaartjes

7 De tijdwijzer

8 Teacch- leren • Op de Boslustschool hebben wij het teach-leren bekeken en we passen het op onze eigen manier toe • TEACCH staat voor Treatment and Education of Autistic and related Communication Handicapped CHildren. • Het is een ontwikkeld interventieprogramma dat tot doel heeft de individuele vaardigheden door middel van een zeer gestructureerde educatieve omgeving te stimuleren. • Verduidelijking en voorspelbaarheid d.m.v. met name visualisatie. • Teacch is gericht op het vergroten van zelfstandigheid. De behoeften en vragen van kinderen staan hierbij centraal.

9 Inloop halfuurtje (Teacch)

10 “Kom Mace, we gaan aan het werk” En zoals altijd heeft hij er zin in.

11 De kast van Mace Voor de kast van Mace hangt een kleedje, we gaan beginnen als juf er is.

12 Opdrachten Er liggen 4 opdrachten klaar gekoppeld aan kleur en cijfer

13 Een fijne rustige hoek in de klas

14 Beginnen bij opdracht 1

15 Een mooie tekening maken

16 Goed kijken en alles benoemen. Rondjes maken, klein en groot

17 Samen is het nog gezelliger

18 Opdracht 1: afplakken

19 Opdracht 2: letter b oefenen

20 Opdracht 3: knipoefening

21 En meteen de cijfers oefenen en op volgorde leggen van klein naar groot

22 Opdracht 4: dieren benoemen

23 Leerlijnen Iedere dag nieuwe opdrachten gekoppeld aan de leerlijnen op alle gebieden

24 Goed kijken, goed tellen.

25 Zelfstandig

26 Afwassen, net als iedereen

27 2 juffen: optimale inzet inloop

28 Aparte ruimte En vanaf een september oefenen we 1 keer per week in een rustige, aparte ruimte

29 op naar zelfstandigheid...

30 … op naar groep 3 Inmiddels heeft Mace het zelfstandig werken onder de knie en werkt hij 1 keer per week tijdens de inloop in groep 3.

31 Zelfstandig aan het werk Meestal maakt Mace de eerste 2 opdrachten zelfstandig en de 2 e en 3 e samen met juf.

32 Letters flitsen Mace doet mee

33 Kiezen voor werken

34 Kiezen voor spelen in de hoeken

35 Leuk spel van de speelotheek

36 Samen verven

37 Samen op het digibord

38 Creatief tekenen

39 Lezen moet je doen • Wij volgen de leesmethode “lezen moet je doen”. De leesmethode van beeld en gebaar, door Trijntje de Wit. • Hier kun je al heel vroeg mee beginnen (in groep 1) • We oefenen alles met de hele klas, dit stimuleert Mace en het is voor iedereen leerzaam • Ook de logopediste van Mace stemt haar oefeningen af op onze letters en methode

40 De 10 vormen

41 De letters + gebaren

42 Onze lettermuur

43 Lettertafel

44 Auditieve synthese met voorwerpen

45 We gebruiken letters en gebaren

46 Auditieve synthese met plaatjes

47 Pictolezen met de klas

48 “Kijken en kiezen”

49 Dramatiseren met picto’s “De ijskraam van opa” met miep, oma, joop, mama, papa

50 Opa verkoopt lekkere ijsjes

51 Uitspelen: een ijsje kopen

52 Hoeveel bolletjes?

53 Joop wil 3 bolletjes. Opa gaat aan de slag

54 Betalen: tellen

55 Mmm…

56 Weekindeling WanneerWaarWat Maandag (tijdens inloop) In de klasTeacch werken Dinsdag (tijdens inloop) In groep 3Teacch werken Woensdag (tijdens inloop) In de klasTeacch werken Donderdag (tijdens inloop) In de klas (digibord) Kijken en kiezen Vrijdag (9.00 uur tijdens kring) Eigen ruimteWerken met ergotherapeut

57 Coöperatief leren Samenwerken Samen spelen Elkaar helpen Effectieve leertijd Allemaal in actie

58 Het stilteteken

59 Elkaar helpen

60 Maatjes Met je maatje samenwerken en in de rij

61 Realiteit Ook dwarse buien…

62 Genieten… voorleesontbijt

63 Uitje naar de ijsboerderij

64 Project “Kippen”

65 Betrokken… De kippen hebben 2 eitjes gelegd en krijgen weer lekker voer en water.

66 Ambulante begeleiding • Goede tips van de Ab-er: • Veel structuur bieden (leer het meteen aan zoals je het hebben wilt) • Veel visualiseren • Niet te veel tegelijk willen aanbieden • Leren van elkaar • Wees heel duidelijk en gebruik ondersteunende gebaren

67 Wij genieten allemaal van Mace in onze groep Daaaaag! Dag dag!


Download ppt "Effectief leren Door Wilma & Sandra. Wat gaan we vertellen: Hoe ziet de samenstelling van de groep er uit, en hoe zijn we begonnen met Mace in onze."

Verwante presentaties


Ads door Google