De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Oorlogsjournalistiek – Persfotografie College 1 Dinsdag 12 februari 2008 Martijn Kleppe

Verwante presentaties


Presentatie over: "Oorlogsjournalistiek – Persfotografie College 1 Dinsdag 12 februari 2008 Martijn Kleppe"— Transcript van de presentatie:

1 Oorlogsjournalistiek – Persfotografie College 1 Dinsdag 12 februari 2008 Martijn Kleppe

2 Jim Macmillan, AP, De Aarsman Collectie, 48-51

3 Martijn Beekman Joost van den Broek

4 Alex Webb – Magnum Photos, Haiti, Port-au-Prince, 1994

5 Wendy Wallace

6

7 David Silverman – Newsweek, Ramallah, 16 oktober 2000

8 Dave Martin, AP Chris Graythen, AFP/Getty ‘looting’ ‘finding’

9 Thomas Hoepker

10

11

12 LEERDOELEN Aan het einde van dit college … : • … kunnen jullie foto’s kritisch bekijken • … weten jullie per oorlog een aantal relevante media-ontwikkelingen • … weten jullie vier relevante ontwikkelingen toe te passen bij het bestuderen van oorlogen & media • … hebben jullie wat eerste inspiratie opgedaan voor mogelijke onderzoeksvragen voor eindwerkstuk

13 Relevante ontwikkelingen Programma

14 Uitvinding van een medium • Fotografie = Afbeeldingen en verschijnselen vastleggen m.b.v licht. Photos = licht Graphein = schrijven • Uitvinding fotografie in tijd van: - Meer werkelijkheid in kunst - Streven naar beter onderwijs en opleiding - Natuurkundige ontdekkingen • Verschijnselen opvangen: Camera Obscura

15 Uitvinding van een medium Fragment Youtube

16 Uitvinding van een medium • I. 1826: Eerste blijvende fotografische opname Nadeel: Lang belichten • II. 1837: Daguerrotype Voordeel: Afbeelding vastleggen met kortere belichtingstijd Nadeel: Slechts 1 afdruk • III. 1841: Calotype Voordeel: Meerdere afdrukken + op papier Nadeel: Lang belichten • IV. 1848: Natte colodiumproces Voordeel: Zeer korte belichtingstijden Nadeel: Foto’s meteen ontwikkelen

17 Uitvinding van een medium I. 1826: Eerste blijvende fotografische opname - Joseph Nicephore Niepce

18 Uitvinding van een medium II. 1837: Daguerreotype - Louis Jacques Mandé Daguerre Emily Dickinson, 1846

19 Uitvinding van een medium II. 1837: Daguerreotype 1842: Eerste nieuwsfoto Carl Ferdinand Stelzer & Hermann Biow

20 Uitvinding van een medium II. 1837: Daguerreotype Mexicaanse oorlog (1846 – 1848) – eerste gebruik daguerreotypes James Duncan, 1848 door Matthew Brady Sgt. Daniel Boone Morgan, maker onbekend

21 Uitvinding van een medium III. 1841: Calotype – William Fox Talbot

22 Uitvinding van een medium III. 1848: Natte colodiumproces – Frederick Scott Archer

23 Uitvinding van een medium IV. 1848: Natte colodiumproces – Frederick Scott Archer

24 Lana Sleciz, Panos Pictures,3 e prijs Portraits Stories World Press Photo

25 Uitvinding van een medium • 1826: Eerste blijvende fotografische opname Nadeel: Lang belichten • 1837: Daguerrotype Voordeel: Afbeelding vastleggen met kortere belichtingstijd Nadeel: Slechts 1 afdruk • 1841: Calotype Voordeel: Meerdere afdrukken + op papier Nadeel: Lang belichten • 1848: Natte colodiumproces Voordeel: Zeer korte belichtingstijden Nadeel: Foto’s meteen ontwikkelen

26 Krimoorlog (1853 – 1856) • Roger Fenton - Officiële fotograaf van Britse regering - Positief nieuws - Geen lijken, maar het leven in de oorlog - Houtsneden in tijdschriften + kranten - Technische beperkingen: statische beelden en weinig informatief

27 Krimoorlog (1853 – 1856) Roger Fenton

28 Krimoorlog (1853 – 1856) Roger Fenton

29 Krimoorlog (1853 – 1856) Roger Fenton

30 Krimoorlog (1853 – 1856) Roger Fenton

31 Amerikaanse Burgeroorlog (1861 – 1865) • Intensief in beeld gebracht • Matthew Brady en team (O’Sullivan, Gardner, Barnard) • Donkere kamer in treinwagon • Indruk van objectiviteit & geënsceneerd (illustraties & techniek) • Foto’s werden omgezet in houtgravures

32 Amerikaanse Burgeroorlog (1861 – 1865) Matthew Brady

33 Amerikaanse Burgeroorlog (1861 – 1865) Matthew Brady Studio

34 Amerikaanse Burgeroorlog (1861 – 1865) • Intensief in beeld gebracht • Matthew Brady en team (O’Sullivan, Gardner, Barnard) • Donkere kamer in treinwagon • Indruk van objectiviteit & geënsceneerd (illustraties & techniek) • Foto’s werden omgezet in houtgravures • Horror-foto’s • 1862: Tentoongesteld, dus niet als gravure

35 Amerikaanse Burgeroorlog (1861 – 1865) Alexander Gardner ‘A Contrast: Federal buried, Confederate unburied, where they fell on the Battlefield of Antietam’

36 Amerikaanse Burgeroorlog (1861 – 1865) Alexander Gardner

37 Amerikaanse Burgeroorlog (1861 – 1865) Matthew Brady

38 Amerikaanse Burgeroorlog (1861 – 1865) • Intensief in beeld gebracht • Matthew Brady en team (O’Sullivan, Gardner, Barnard) • Donkere kamer in treinwagon • Indruk van objectiviteit & geënsceneerd (illustraties & techniek) • Foto’s werden omgezet in houtgravures • Horror-foto’s • Tentoongesteld, dus niet als gravure • 1863: Eerste foto in krant met lijken

39 Amerikaanse Burgeroorlog (1861 – 1865) Timothy O’Sullivan

40 Amerikaanse Burgeroorlog (1861 – 1865) Paul Watson

41 Amerikaanse Burgeroorlog (1861 – 1865) Paul Watson

42 Amerikaanse Burgeroorlog (1861 – 1865)

43 Todd Heisler

44 Amerikaanse Burgeroorlog (1861 – 1865) • Intensief in beeld gebracht • Matthew Brady en team (O’Sullivan, Gardner, Barnard) • Donkere kamer in treinwagon • Indruk van objectiviteit & geënsceneerd (illustraties & techniek) • Foto’s werden omgezet in houtgravures • Horror-foto’s • Tentoongesteld, dus niet als gravure • 1863: Eerste foto in krant met lijken • Fotoalbums: 1 e fotografische verhalen

45 Uitvinding van een medium • 1826: Eerste blijvende fotografische opname Nadeel: Lang belichten • 1837: Daguerrotype Voordeel: Afbeelding vastleggen met kortere belichtingstijd Nadeel: Slechts 1 afdruk • 1841: Calotype Voordeel: Meerdere afdrukken + op papier Nadeel: Lang belichten • 1848: Natte colodiumproces Voordeel: Zeer korte belichtingstijden Nadeel: Foto’s meteen ontwikkelen

46 Uitvinding van een medium 1826: Eerste blijvende fotografische opname Nadeel: Lang belichten 1837: Daguerrotype Voordeel: Afbeelding vastleggen met kortere belichtingstijd Nadeel: Slechts 1 afdruk 1841: Calotype Voordeel: Meerdere afdrukken + op papier Nadeel: Lang belichten 1848: Natte colodiumproces Voordeel: Zeer korte belichtingstijden Nadeel: Foto’s meteen ontwikkelen • 1882: George Meisenbach – halftoonprocédé - autotype • 1888: George Eastman maakt rolfilm Voordeel: Foto’s later ontwikkelen

47 Uitvinding van een medium •Halftoonprocédé: Foto’s afdrukken op krantenpapier •1885: Eerste nieuwsfoto in gedrukte pers Katholieke Illustratie

48 Boerenoorlog (1899 – 1902)

49 Boeren guerillas – fotograaf onbekend

50 Boerenoorlog (1880 – 1881) Hoopstad Commando – fotograaf onbekend

51 Boerenoorlog (1880 – 1881) • Concentratiekampen • Emily Hobhouse

52 Boerenoorlog (1880 – 1881) Concentratiekampen

53 Boerenoorlog (1880 – 1881) Concentratiekampen

54 Boerenoorlog (1880 – 1881) Abraham Carel Wessels

55 Boerenoorlog (1880 – 1881) Lizzy van Zyl “She was a frail, weak little child in desperate need of good care”

56 Boerenoorlog (1880 – 1881) Settela

57 Boerenoorlog (1880 – 1881) Fikret Alic

58 Boerenoorlog (1880 – 1881)

59 Eerste Wereldoorlog ( )

60 • Strategisch gebruik fotografie • Propaganda • Beelden vluchtelingen + krijgsgevangenen • Censuur : geen foto’s Philip Knightley: ‘Great conspiracy’ (pag. 84)

61 Eerste Wereldoorlog ( ) Strategisch gebruik fotografie

62 Eerste Wereldoorlog ( ) Strategisch gebruik fotografie

63 Eerste Wereldoorlog ( ) Propaganda

64 Eerste Wereldoorlog ( ) Propaganda

65 Eerste Wereldoorlog ( ) Beelden vluchtelingen in Nederland

66 Eerste Wereldoorlog ( ) Beelden vluchtelingen in Nederland

67 Eerste Wereldoorlog ( ) Grote collectie kampfoto’s - krijgsgevangen

68 Eerste Wereldoorlog ( ) Grote collectie kampfoto’s - krijgsgevangen

69 Eerste Wereldoorlog ( ) Grote collectie kampfoto’s - krijgsgevangen

70 Eerste Wereldoorlog ( ) Grote collectie kampfoto’s - vluchtelingen

71 Eerste Wereldoorlog ( ) Beelden loopgraven

72 Eerste Wereldoorlog ( ) Beelden loopgraven

73 Eerste Wereldoorlog ( ) Beelden loopgraven

74 Eerste Wereldoorlog ( ) Beelden mosterdgas

75 Spaanse Burgeroorlog ( ) Guernica, Picasso

76 Spaanse Burgeroorlog ( ) Georgi Zelma Robert Capa

77 Spaanse Burgeroorlog ( ) ‘If your pictures aren't good enough, you're not close enough’

78 Spaanse Burgeroorlog ( )

79 SAMENVATTEND Krimoorlog Amerikaanse burgeroorlog Boerenoorlog Eerste Wereldoorlog Spaanse Burgeroorlog  overheidsfotograaf: geen lijken maar leven  houtsnedes  i.e.i. saai&geposeerd; later lijken  tentoonstelling, boek & krant  Beelden concentratiekampen  ‘Great conspiracy’  Strategisch, Propaganda, Censuur  (te) grote betrokkenheid journalisten  ontwikkeling stijlen in fotografie

80 LEERDOELEN Aan het einde van dit college … : • … weten jullie per oorlog een aantal relevante media-ontwikkelingen • … weten jullie vier relevante ontwikkelingen toe te passen bij het bestuderen van oorlogen & media • … hebben jullie wat eerste inspiratie opgedaan voor mogelijke onderzoeksvragen voor eindwerkstuk • … kunnen jullie foto’s kritisch bekijken (opdracht Blackboard)


Download ppt "Oorlogsjournalistiek – Persfotografie College 1 Dinsdag 12 februari 2008 Martijn Kleppe"

Verwante presentaties


Ads door Google