De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Les 3 Wederopbouw van Rotterdam 1945-1970. Inhoud van de les: •Wederopbouw •Het basisplan •Een tijdlijn •Haven van Rotterdam (tot 1970) •Symbool van het.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Les 3 Wederopbouw van Rotterdam 1945-1970. Inhoud van de les: •Wederopbouw •Het basisplan •Een tijdlijn •Haven van Rotterdam (tot 1970) •Symbool van het."— Transcript van de presentatie:

1 Les 3 Wederopbouw van Rotterdam

2 Inhoud van de les: •Wederopbouw •Het basisplan •Een tijdlijn •Haven van Rotterdam (tot 1970) •Symbool van het naoorlogse Rotterdam •Rotterdam in 1953 •Rotterdam in 2009 •Brandgrens + filmpje wat betekent dit?

3 De wederopbouw •Na de oorlog begint de wederopbouw van Rotterdam. Bij deze wederopbouw moeten zij zich houden aan het “Basisplan voor de wederopbouw van Rotterdam”. Omdat ze de stad willen vernieuwen en moderniseren, worden veel beschadigde gebouwen gesloopt.

4 Het Basisplan •Het Basisplan was een enorme breuk met het verleden, waarbij van de vooroorlogse plattegrond alleen de stadsdriehoek van Coolsingel, Goudsesingel en Boompjes nog herkenbaar waren. •De gebouwen die het bombardement hadden overleefd, werden door de ontwerpers als “probleem” gezien, daarom zijn er enkele gebouwen gesloopt.

5 Het basisplan (2) •Basis-elementen van het plan waren onder anderen: - verplaatsen van het centrum naar het westen, waardoor de Coolsingel niet meer de westgrens van het centrum was, maar het hart van het Centrum; - beperking van de woonfunctie van het centrum (minder woningen in het centrum); - ruimte voor het verkeer. - scheiding van functies; winkels rond de Coolsingel en de Hoogstraat, cultuur rond Museum Boijmans Van Beuningen en bedrijfsverzamelgebouwen bij de Goudsesingel; Het basisplan is belangrijk geweest voor de ontwikkeling van het centrum van Rotterdam tot 1970.

6 Een tijdlijn •In de jaren ‘50 is de wederopbouw in volle gang. Rotterdam krijgt de naam van ’Werkstad’ en ontwikkelt zich tot een moderne stad. •In 1953 is de opening van de Lijnbaan, de eerste autovrije winkelstraat in Europa. •1953 is het, op dat moment, hypermoderne Groothandelsgebouw gebouwd. •Daarnaast is in 1957 het nieuwe Centrale Station gebouwd. •In 1960 is de Euromast opgericht. (ter gelegenheid van de Floriade) •Ook wordt in 1960 de metro aangelegd. •Rond die tijd wordt ook gewerkt aan de wederopbouw van de haven.

7 Een tijdlijn (2) •1962 De Rotterdamse haven is zo snel gegroeid dat het de “Grootste haven van de wereld” wordt genoemd. •In 1968 wordt de eerste metro in Nederland geopend. •In 1970 wordt de Euromast met de “Space Tower” verhoogd waardoor hij nu in totaal 185 meter hoog is. •Ook worden in 1970 de nieuwe Ahoy-hallen geopend.

8 Opdracht 1 •Jullie gaan in teams zitten. •Elk team krijgt een envelop met daarin een tijdsbalk en een paar foto’s. •Geef de foto’s een plaats op de tijdsbalk. •Ben je klaar? Bespreek in je team de volgende vraag: Wat is er nu nog te zien van deze gebouwen in Rotterdam?

9 De Haven van Rotterdam •Door het herstel van de havens, worden er plannen gemaakt het havengebed los te koppelen van de stad. Ze leggen ten zuiden van de Nieuwe Waterweg het Botlekgebied, Europoort en de Maasvlakte aan.

10 Symbool van naoorlogse Rotterdam De Euromast en het beeld van “de verwoeste stad” zijn het symbool van het naoorlogse Rotterdam.

11 Rotterdam 1953

12 Zo zag het centrum van Rotterdam eruit in (links vooraan) is het Hofplein in zijn definitieve vorm. 2. (iets rechts naar boven) de Coolsingel met links van het cijfer het Stadhuis 3. (volg de Coolsingel naar boven) de oude Bijenkorf dat wonder boven wonder voor het grootste gedeelte intact was evenals het Stadhuis, het Postkantoor, het Beursgebouw, hotel Atlanta, het Luxortheater, Coolsingelziekenhuis en het Politiebureau. 4. (helemaal links op de lijn van 3) staat de St. Laurenskerk, zwaar gehavend in een gebied waar alles was platgegooid. 5. (helemaal bovenin) staat midden in de Nieuwe Maas met uiterst links de Willemsbrug en links daarvan de spoorbrug. 6. (net boven 3) zien we de Leuvehaven met rechts daarvan de Schiedamsedijk met de nieuwe winkels en woningen. 7. (bij 6 naar rechts) is het begin van de Witte de Withstraat met een blok nieuwe winkels en woningen. 8. (iets schuin naar beneden vanaf 7) is de Lijnbaan (in aanbouw) 9. (nog iets meer naar beneden) zien we het Weena. (straat met veel hoogbouw)

13 Foto’s •Lijnbaan 1953 •Lijnbaan 2008 •Centraal station 1957 •Centraal station 2008

14 Foto’s •Groothandelsgebouw 1953 •Groothandelsgebouw 2007 •De Euromast 1960 en 2008.

15 De wederopbouw van Rotterdam na de Tweede Wereldoorlog.

16 De brandgrens •Op 14 mei 1940 wordt Rotterdam door de Duitsers gebombardeerd. Het bombardement duurt ‘slechts’ 15 minuten maar maakt in één klap het historische centrum van de stad met de grond gelijk. •Het complete stadshart van Rotterdam wordt door de brand die het bombardement veroorzaakt verwoest. •Op 14 mei 2007 werd het bombardement op Rotterdam herdacht met lichtbundels op de brandgrens. Deze grens markeert het gebied dat verwoest werd. Op deze 12 kilometer lange grens wierpen 128 lampen hun stralen de hemel in, waardoor de impact van deze ingrijpende gebeurtenis zichtbaar werd voor iedereen.

17 De brandgrens

18 Opdracht 2 •Iedereen krijgt een kaartje met daarop een foto of een jaartal. •Loop door de klas en ga opzoek naar de foto of het jaartal dat bij jouw kaartje past. •Heb jij hem gevonden? Blijf dan bij elkaar staan, tot iedereen in tweetallen staat.


Download ppt "Les 3 Wederopbouw van Rotterdam 1945-1970. Inhoud van de les: •Wederopbouw •Het basisplan •Een tijdlijn •Haven van Rotterdam (tot 1970) •Symbool van het."

Verwante presentaties


Ads door Google