De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

VCN NAZOMERCONFERENTIE 20 EN 21 SEPTEMBER 2013 DRS SUZANNE LUGER – ILO (UVA) Atalanta.

Verwante presentaties


Presentatie over: "VCN NAZOMERCONFERENTIE 20 EN 21 SEPTEMBER 2013 DRS SUZANNE LUGER – ILO (UVA) Atalanta."— Transcript van de presentatie:

1 VCN NAZOMERCONFERENTIE 20 EN 21 SEPTEMBER 2013 DRS SUZANNE LUGER – ILO (UVA) Atalanta

2 Examenpensum Ovidius 2014 Latijnse tekst (ca. 600 vss) Vertaalde tekst (ca. 950 vss) Metamorphosen: Phaethon Narcissus Perseus en Andromeda Apollo en Hyacinthus Atalanta en Hippomenes Venus en Adonis Canens, Picus, Circe + Cephalus en Procris Fasti: Callisto Proserpina

3 Wat doen we in de les?  pensum vertalen  vragen examenbundels maken  vertalingen oefenen  activiteiten die tekstbegrip vergroten

4 Wat willen we bereiken?  Leerlingen maken zich het verhaal eigen.  Leerlingen kunnen het verloop van het verhaal navertellen.  Leerlingen herkennen belangrijke momenten / omslagpunten in het verhaal.  Leerlingen kunnen binnen de Latijnse tekst verbanden aangeven.  Leerlingen kunnen verbanden aangeven tussen de teksten in vertaling en de Latijnse teksten.

5 Activiteiten die tekstbegrip vergroten Belemmerende factoren:  tijdsdruk  twijfel over noodzaak  twijfel over rendement  twijfel over eigen creativiteit

6 Doel van deze workshop  een idee voor verwerking van het verhaal van Atalanta en Hippomenes uitvoeren.  dat idee meegeven voor directe toepassing in de les.  aanzet geven tot het uitvoeren van andere activiteiten die tekstbegrip vergroten.  hopelijk ook (een deel van) de belemmeringen wegnemen.

7 Belemmeringen wegnemen: tijdsdruk 660 vss Latijn 10 vss per lesuur = 66 lesuren 3 lessen per week = 22 weken Er zijn officieel 40 lesweken per jaar, in het examenjaar natuurlijk minder. Hoeveel minder verschilt per school.

8 Oplossingen: tijdwinst  flipping the classroom  intensief/extensief vertalen afwisselen  vertalen met expertmethode

9 Belemmeringen wegnemen: noodzaak & rendement  Na uitvoeren van deze activiteiten waren de resultaten bij de vragen van CE 2013 statistisch significant hoger dan het landelijk gemiddelde.  Motivatie neemt toe

10 Film: leerlingen kunnen het verloop van het verhaal navertellen clips uit Sokrates the movie

11 Knippen en plakken: leerlingen kunnen binnen de tekst verbanden aangeven.

12 Ovidius 2014 Metamorphosen: 1. Phaethon 2. Narcissus 3. Perseus en Andromeda 4. Apollo en Hyacinthus 5. Atalanta en Hippomenes 6. Venus en Adonis 7. Canens, Picus, Circe + Cephalus en Procris Fasti: 1. Callisto 2. Proserpina

13 Atalanta en Hippomenes

14 Activiteit  Markeer in overleg met elkaar per alinea kernzinnen.  Bedenk per alinea hoe je dit in een afbeelding zou kunnen weergeven, waarbij de gemarkeerde kernzinnen als tekst (balloons, achtergrondtekst) worden gebruikt.  Teken elke alinea in één vakje en schrijf de tekst(en) erbij.

15 Afronding activiteit

16 Andere ideeën:  leerlingen herhalen de tekst (huiswerk), in de les wordt tekstbegrip getest met een quiz (ppt of via www.socrative.com)  elk van de negen verhalen in één cartoon weergeven, onderschrift met enkele kernzinnen  quiz waarbij de leerlingen zelf de vragen bedenken  afbeelding van (een van) de verhalen van onderschrift voorzien (citaat uit tekst)  (in plaats van een strip) een film maken  verwerking van verschillende verhalen tegelijk op thema (bv goddelijk ingrijpen; ongelukkige liefde etc)

17 Directed Activities Related to Text (DARTs) http://www.teachingmatters.org/node/334 Oeveren van, C.D.P (2011) “Caelius is een toffe peer en volgt het voorbeeld van andere gouden gozers” tekstverwerking door leerlingen. Lampas 44 (2)111- 120 Bekker R. & Oeveren van, C.D.P (2008) “Activerende didactiek: het slepen voorbij” Lampas, 41(3)

18 Nunspeet 21 september 2013

19

20

21

22

23


Download ppt "VCN NAZOMERCONFERENTIE 20 EN 21 SEPTEMBER 2013 DRS SUZANNE LUGER – ILO (UVA) Atalanta."

Verwante presentaties


Ads door Google