De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

VCN NAZOMERCONFERENTIE 20 EN 21 SEPTEMBER 2013 DRS SUZANNE LUGER – ILO (UVA) Atalanta.

Verwante presentaties


Presentatie over: "VCN NAZOMERCONFERENTIE 20 EN 21 SEPTEMBER 2013 DRS SUZANNE LUGER – ILO (UVA) Atalanta."— Transcript van de presentatie:

1 VCN NAZOMERCONFERENTIE 20 EN 21 SEPTEMBER 2013 DRS SUZANNE LUGER – ILO (UVA) Atalanta

2 Examenpensum Ovidius 2014 Latijnse tekst (ca. 600 vss) Vertaalde tekst (ca. 950 vss) Metamorphosen: Phaethon Narcissus Perseus en Andromeda Apollo en Hyacinthus Atalanta en Hippomenes Venus en Adonis Canens, Picus, Circe + Cephalus en Procris Fasti: Callisto Proserpina

3 Wat doen we in de les?  pensum vertalen  vragen examenbundels maken  vertalingen oefenen  activiteiten die tekstbegrip vergroten

4 Wat willen we bereiken?  Leerlingen maken zich het verhaal eigen.  Leerlingen kunnen het verloop van het verhaal navertellen.  Leerlingen herkennen belangrijke momenten / omslagpunten in het verhaal.  Leerlingen kunnen binnen de Latijnse tekst verbanden aangeven.  Leerlingen kunnen verbanden aangeven tussen de teksten in vertaling en de Latijnse teksten.

5 Activiteiten die tekstbegrip vergroten Belemmerende factoren:  tijdsdruk  twijfel over noodzaak  twijfel over rendement  twijfel over eigen creativiteit

6 Doel van deze workshop  een idee voor verwerking van het verhaal van Atalanta en Hippomenes uitvoeren.  dat idee meegeven voor directe toepassing in de les.  aanzet geven tot het uitvoeren van andere activiteiten die tekstbegrip vergroten.  hopelijk ook (een deel van) de belemmeringen wegnemen.

7 Belemmeringen wegnemen: tijdsdruk 660 vss Latijn 10 vss per lesuur = 66 lesuren 3 lessen per week = 22 weken Er zijn officieel 40 lesweken per jaar, in het examenjaar natuurlijk minder. Hoeveel minder verschilt per school.

8 Oplossingen: tijdwinst  flipping the classroom  intensief/extensief vertalen afwisselen  vertalen met expertmethode

9 Belemmeringen wegnemen: noodzaak & rendement  Na uitvoeren van deze activiteiten waren de resultaten bij de vragen van CE 2013 statistisch significant hoger dan het landelijk gemiddelde.  Motivatie neemt toe

10 Film: leerlingen kunnen het verloop van het verhaal navertellen clips uit Sokrates the movie

11 Knippen en plakken: leerlingen kunnen binnen de tekst verbanden aangeven.

12 Ovidius 2014 Metamorphosen: 1. Phaethon 2. Narcissus 3. Perseus en Andromeda 4. Apollo en Hyacinthus 5. Atalanta en Hippomenes 6. Venus en Adonis 7. Canens, Picus, Circe + Cephalus en Procris Fasti: 1. Callisto 2. Proserpina

13 Atalanta en Hippomenes

14 Activiteit  Markeer in overleg met elkaar per alinea kernzinnen.  Bedenk per alinea hoe je dit in een afbeelding zou kunnen weergeven, waarbij de gemarkeerde kernzinnen als tekst (balloons, achtergrondtekst) worden gebruikt.  Teken elke alinea in één vakje en schrijf de tekst(en) erbij.

15 Afronding activiteit

16 Andere ideeën:  leerlingen herhalen de tekst (huiswerk), in de les wordt tekstbegrip getest met een quiz (ppt of via  elk van de negen verhalen in één cartoon weergeven, onderschrift met enkele kernzinnen  quiz waarbij de leerlingen zelf de vragen bedenken  afbeelding van (een van) de verhalen van onderschrift voorzien (citaat uit tekst)  (in plaats van een strip) een film maken  verwerking van verschillende verhalen tegelijk op thema (bv goddelijk ingrijpen; ongelukkige liefde etc)

17 Directed Activities Related to Text (DARTs) Oeveren van, C.D.P (2011) “Caelius is een toffe peer en volgt het voorbeeld van andere gouden gozers” tekstverwerking door leerlingen. Lampas 44 (2) Bekker R. & Oeveren van, C.D.P (2008) “Activerende didactiek: het slepen voorbij” Lampas, 41(3)

18 Nunspeet 21 september 2013

19

20

21

22

23


Download ppt "VCN NAZOMERCONFERENTIE 20 EN 21 SEPTEMBER 2013 DRS SUZANNE LUGER – ILO (UVA) Atalanta."

Verwante presentaties


Ads door Google