De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

1 De vrije tijd van leerlingen van Brusselse Nederlandstalige onderwijsinstellingen Een samenvatting van de resultaten.

Verwante presentaties


Presentatie over: "1 De vrije tijd van leerlingen van Brusselse Nederlandstalige onderwijsinstellingen Een samenvatting van de resultaten."— Transcript van de presentatie:

1 1 De vrije tijd van leerlingen van Brusselse Nederlandstalige onderwijsinstellingen Een samenvatting van de resultaten

2 Inhoud  Inleiding  Methodologie: opzet en respons  Resultaten  Betekenis vrije tijd  Huidige activiteiten in de vrije tijd  Gewenste activiteiten in de vrije tijd  Georganiseerde vrijetijdsactiviteiten  Locatie vrijetijdsactiviteiten  Kennismaking met aanbod vrijetijdsactiviteiten  Kennis publieke informatiekanalen  Kennis en bezoek evenementen, locaties en organisaties  Buitenschoolse activiteiten en opvang  Zakgeld  Tevredenheid met het aanbod  Conclusies 2

3 Inhoud  Inleiding  Methodologie: opzet en respons  Resultaten  Betekenis vrije tijd  Huidige activiteiten in de vrije tijd  Gewenste activiteiten in de vrije tijd  Georganiseerde vrijetijdsactiviteiten  Locatie vrijetijdsactiviteiten  Kennismaking met aanbod vrijetijdsactiviteiten  Kennis publieke informatiekanalen  Kennis en bezoek evenementen, locaties en organisaties  Buitenschoolse activiteiten en opvang  Zakgeld  Tevredenheid met het aanbod  Conclusies 3

4 Inleiding  Met het onderzoeksproject ‘vrijetijdsbesteding en -beleving van de Brusselse jeugd (2,5-18 jaar) en de participatie van deze doelgroep aan het Nederlandstalige vrijetijdsaanbod in het Brussels hoofdstedelijk gewest’ wil de Vlaamse Gemeenschapscommissie voor een eerste keer een kwantitatief, statistisch significant alsook een kwalitatief overzicht bekomen van de vrijetijdsbesteding en -beleving van de Brusselse jeugd en de participatie van de jeugd aan het Nederlandstalige vrijetijdsaanbod in het Brussels hoofdstedelijk gewest.  Concreet spitst de onderzoeksvraag zich toe op: –de vrijetijdsbesteding van de Brusselse jeugd –de vrijetijdsbeleving van de Brusselse jeugd –de participatie van de Brusselse jeugd aan het Nederlandstalige vrijetijdsaanbod in het Brussels hoofdstedelijk gewest 4

5 Inhoud  Inleiding  Methodologie: opzet en respons  Resultaten  Betekenis vrije tijd  Huidige activiteiten in de vrije tijd  Gewenste activiteiten in de vrije tijd  Georganiseerde vrijetijdsactiviteiten  Locatie vrijetijdsactiviteiten  Kennismaking met aanbod vrijetijdsactiviteiten  Kennis publieke informatiekanalen  Kennis en bezoek evenementen, locaties en organisaties  Buitenschoolse activiteiten en opvang  Zakgeld  Tevredenheid met het aanbod  Conclusies 5

6 Methodologie: Opzet  Het onderzoek is afgestemd op de leeftijdsgroep 3 tot 18 jaar  Opmerking: bij kleuters werden de ouders bevraagd  6 gestructureerde vragenlijsten  Het ontwerpen van de vragenlijsten kwam tot stand in 6 fasen: – Afbakening van de onderzoeksvragen –Operationalisering van de onderzoeksvragen in gestructureerde vragenlijsten –Testen van de vragenlijsten –Vertaling van de vragenlijsten –Finalisering van de vragenlijsten –Digitalisering van de vragenlijsten  In totaal werden in 82 scholen meer dan vragenlijsten verspreid onder ongeveer verschillende kinderen en jongeren in het Nederlandstalig Brussels kleuter-, basis- en secundair onderwijs.  7 scholen weigerden deelname, hoge respons van 90% door intensieve communicatie met de scholen in verschillende fasen: –brief van VGC –telefonisch contact ter bevestiging en afspraak waar vragenlijsten mogen worden geleverd –persoonlijk uitleg van onderzoeker bij het afleveren van de vragenlijsten 6

7 VOORBEREIDENDE FOCUSGROEPEN  Bedoeling: - verkenning woordgebruik - soorten activiteiten verkennen - referentiekaders voor beoordeling activiteiten expliciteren  Aanzet: aanduiden van activiteiten die ze graag doen en niet graag doen (met tekeningen of met lijst)  Vertellen waarom: dit geeft al snel aanleiding tot een los gesprek over de vrijetijdsactiviteiten waarbij de begeleider vragen stelt: waar, wie, wanneer, hoe vaak, wie nog,...

8 VOORBEREIDENDE FOCUSGROEPEN: aantal kinderen •Kleuters, 6 groepen37 •Eerste leerjaar, 2 groepen12 •Zesde leerjaar8 •1° secundair6 •2° secundair6 •3° secundair4 •5° secundair, 3 groepen16

9 VOORBEREIDENDE FOCUSGROEPEN: één reeks tekeningen

10 VOORBEREIDENDE FOCUSGROEPEN: enkele resultaten Tieners, jongeren: - negatieve toon in term ‘rondhangen’ -zeer uitgesproken belangstelling voor werken, geld verdienen Kinderen - VT-keuze: probleem bij hangende scheiding - zeer gevarieerde gamma aan activiteiten - dromen van spectaculaire activiteiten Kleuters - absolute topper: lezen - activiteiten met ouders centraal (scheidingslijn: 1° lj)

11 Methodologie: Respons Responsverdeling over de verschillende vooropgestelde doelgroepen JeugdOuders KleutersNiet bevraagd475 Kinderen Tieners Jongeren Totaal  In totaal hebben ongeveer leerlingen en ouders de verschillende vragenlijsten ingevuld.

12 Inhoud  Inleiding  Methodologie: opzet en respons  Resultaten  Betekenis vrije tijd  Huidige activiteiten in de vrije tijd  Gewenste activiteiten in de vrije tijd  Georganiseerde vrijetijdsactiviteiten  Locatie vrijetijdsactiviteiten  Kennismaking met aanbod vrijetijdsactiviteiten  Kennis publieke informatiekanalen  Kennis en bezoek evenementen, locaties en organisaties  Buitenschoolse activiteiten en opvang  Zakgeld  Tevredenheid met het aanbod  Conclusies 12

13 Betekenis vrije tijd 13 (Helemaal) niet akkoord Tussen beide (Helemaal) akkoord Totaal Ik amuseer me beter binnen in huis dan buiten T 44,6%39,3%16,1%100,0% J 46,9%35,7%17,4%100,0% In mijn vrije tijd doe ik graag niets T 85,5%10,5%3,9%100,0% J 53,3%37,3%9,5%100,0% Als het kan dan verkies ik activiteiten buiten te doen T 15,1%43,6%41,2%100,0% J 14,9%46,8%38,3%100,0% In mijn vrije tijd leer ik graag vanalles bij T 20,1%40,5%39,4%100,0% J 33,7%40,2%26,1%100,0% Ik heb maar een paar vrienden die graag hetzelfde doen als ik T 38,7%33,9%27,5%100,0% J 44,0%26,2%29,8%100,0% In mijn vrije tijd ben ik graag thuis T 24,3%46,3%29,4%100,0% J 53,4%36,9%9,6%100,0% > 50%

14 Betekenis vrije tijd 14 (Helemaal) niet akkoord Tussen beide (Helemaal) akkoord Totaal In mijn vrije tijd ben ik graag thuis T 24,3%46,3%29,4%100,0% J 53,4%36,9%9,6%100,0% Met zo veel vrienden heb ik te weinig vrije tijd T 67,3%22,2%10,6%100,0% J 49,8%32,6%17,7%100,0% In de buurt waar ik woon is niets te doen T 52,9%23,7%23,4%100,0% J 34,2%23,2%42,6%100,0% Soms weet ik echt niet wat doen T 39,9%33,1%27,0%100,0% J 32,4%26,2%41,4%100,0% Ik amuseer me beter buiten dan binnen in huis T 15,1%43,6%41,2%100,0% J 14,1%34,2%51,7%100,0% In mijn vrije tijd zie ik zowel vrienden van in mijn buurt als van op school T 39,4%29,9%30,7%100,0% J 27,3%25,5%47,2%100,0% > 50%

15 Betekenis vrije tijd 15 (Helemaal) niet akkoord Tussen beide (Helemaal) akkoord Totaal Als ik vrije tijd heb wil ik zoveel dingen doen zoals computeren, TV-kijken, spelletjes spelen enzo, dat ik geen tijd heb om buiten dingen te doen T 33,3%36,2%30,4%100,0% J 49,9%32,4%17,7%100,0% Ik doe meestal dezelfde dingen tijdens mijn vrije tijd T 33,9%36,2%29,9%100,0% J 24,6%35,4%40,0%100,0% Ik zou niet weten wat ik buiten zou moeten doen T 44,6%39,3%16,1%100,0% J 46,6%35,9%17,6%100,0% Ik verveel me thuis T 39,9%33,1%27,0%100,0% J 52,9%33,7%13,3%100,0% Ik heb veel te weinig vrije tijd T 44,8%32,3%22,9%100,0% J 19,5%28,5%52,0%100,0% > 50%

16 Huidige activiteiten in de vrije tijd 16  Dagelijkse vrijetijdsactiviteiten tijdens de week na schooltijd (top 5) KinderenTienersJongeren TV-kijken.Muziek beluisteren Huiswerk maken. Chatten, smssen, bellen met vrienden en vriendinnen Chatten, sms'en, bellen met vrienden en vriendinnen Thuis met je speelgoed spelen. Computeren Een boek of strip lezen. Huishoudelijke taken of klusjes in huis Gaan zwemmen.Een boek/strip lezen Fietsen, skaten, voetballen of een andere sport op straat/pleintje/park…

17 Huidige activiteiten in de vrije tijd 17  Maandelijkse vrijetijdsactiviteiten tijdens de week na schooltijd (top 5) KinderenTienersJongeren Naar het park, bos of pleintje gaan. Naar de bibliotheek gaanNaar de bioscoop gaan Boodschappen doen, gaan winkelen. In de stad rondwandelen/shoppen Naar de bibliotheek gaan. Lopen, wandelen of spelen in het park/bos/pleintje Iets met het gezin doen Binnen met vriendjes en vriendinnetjes spelen. Iets met het gezin doenNaar de bibliotheek gaan Fietsen, skaten, … in de buurt. Naar de bioscoop gaanEen boek/strip lezen

18 Huidige activiteiten in de vrije tijd 18  Maandelijkse vrijetijdsactiviteiten tijdens het weekend (top 5) KinderenTienersJongeren Naar het park, bos of pleintje gaan. In de stad rondwandelen/shoppen Iets gaan drinken op café en/of een snack gaan eten Boodschappen doen, gaan winkelen. Met vrienden en/of vriendinnen spelen/afspreken In de stad rondwandelen/shoppen Binnen met vriendjes en vriendinnetjes spelen. Iets met het gezin doen Met vrienden en/of vriendinnen spelen/afspreken Naar de bibliotheek gaan. Fietsen, skaten, voetballen of een andere sport op straat/pleintje/park … Iets met het gezin doen Fietsen, skaten, … in de buurt. Lopen, wandelen of spelen in het park/bos/pleintje Naar de bioscoop gaan

19 Huidige activiteiten in de vrije tijd 19  Maandelijkse vrijetijdsactiviteiten tijdens vakanties (top 5) TienersJongeren Naar de bioscoop gaan Met vrienden en/of vriendinnen spelen/afsprekenNaar een concert of festival gaan Fietsen, skaten, voetballen of een andere sport op straat/pleintje/park …In de stad rondwandelen/shoppen Lopen, wandelen of spelen in het park/bos/pleintjeIets met het gezin doen Naar de bibliotheek gaan Iets gaan drinken op café en/of een snack gaan eten

20 Gewenste activiteiten in de vrije tijd 20  Selectie van 5 vrijetijds activiteiten die de Nederlandstalige Brusselse jeugd en hun ouders vaker willen doen tijdens de week na schooltijd (top 5) Ouders kleuters KinderenOuders kinderen TienersOuders tieners JongerenOuders jongeren Tekenen, knutselen, schilderen, … Gaan zwemmen. Een boek of strip lezen. Met vrienden envriendinnen spelen/ afspreken Een boek/strip lezen Met vrienden en/of vriendinnen spelen/ afspreken Een boek/strip lezen Een boek of strip lezen. Iets doen samen met mijn mama en papa. Naar de bibliotheek gaan. Gaan zwemmen Geld verdienen Sporten in een sportclub Gaan zwemmen. Naar de film gaan. Gaan zwemmen. Naar de bioscoop gaan Naar de bibliotheek gaan Naar de bioscoop gaan Gaan zwemmen Toneel spelen, zingen, dansen. Fietsen, skaten … in de buurt. Naar een sportclub (voetbal, turnen, …) gaan. Computeren Sporten in een sportclub Naar de bibliotheek gaan Naar het park, bos of pleintje gaan. Computerspel- letjes spelen, chatten, surfen op het internet. Tekenen, knutselen, schilderen, …. Iets met het gezin doen Naar de muziek-/dans- /zangschool of de teken- /schilder- /knutselclub gaan Muziek beluisteren Computeren Match in top 5 tussen ouders en kinderen

21 Gewenste activiteiten in de vrije tijd 21  Selectie van 5 vrijetijds activiteiten die de Nederlandstalige Brusselse jeugd en hun ouders vaker willen doen in het weekend (top 5) Ouders kleuters KinderenOuders kinderen TienersOuders tieners JongerenOuders jongeren Samen met het gezin iets doen. Gaan zwemmen. Samen met het gezin iets doen. Naar de bioscoop gaan Iets met het gezin doen Naar de bioscoop gaan Iets met het gezin doen Naar het park, bos of pleintje gaan. Naar de film gaan. Naar het park, bos of pleintje gaan. Met vrienden en/of vriendinnen spelen/ afspreken Naar de bioscoop gaan Met vrienden en/of vriendinnen spelen/ afspreken Met zijn/haar vrienden en/of vriendinnen spelen/ afspreken Bij zijn/haar oma en opa gaan. Iets doen samen met mijn mama en papa. Gaan zwemmen. Iets met het gezin doen Een boek/strip lezen Geld verdienenNaar de bioscoop gaan Fietsen, rolschaatsen, … in de buurt. Buiten met vriendjes en vriendinnetjes spelen. Naar de bioscoop gaan. In de stad rondwandelen/ shoppen Met zijn/haar vrienden en/of vriendinnen spelen/ afspreken Naar een fuif of discotheek gaan Een boek/strip lezen Gaan zwemmen. Fietsen, skaten … in de buurt. Een boek of strip lezen. Gaan zwemmen Naar een concert of festival gaan Huishoudelijke taken of klusjes in huis Match in top 5 tussen ouders en kinderen

22 Gewenste activiteiten in de vrije tijd 22  Selectie van 5 vrijetijds activiteiten die de Nederlandstalige Brusselse jeugd en hun ouders vaker willen doen tijdens vakantiedagen (top 5) Ouders kleuters KinderenOuders kinderen TienersOuders tieners JongerenOuders jongeren Gaan zwemmen. Niet bevraagd Gaan zwemmen. Naar de bioscoop gaan Gaan zwemmen Geld verdienen Iets met het gezin doen Fietsen, rolschaatsen, … in de buurt. Samen met het gezin iets doen. Met vrienden en/of vriendinnen spelen/ afspreken Naar de bioscoop gaan Met vrienden en/of vriendinnen spelen/ afspreken Een boek/strip lezen Samen met het gezin iets doen. Naar het park, bos of pleintje gaan. Gaan zwemmen Iets met het gezin doen Naar de bioscoop gaan Met zijn/haar vrienden spelen/ afspreken Naar het park, bos of pleintje gaan. Fietsen, skaten, … in de buurt. Iets met het gezin doen Een boek/strip lezen Naar een concert of festival gaan Geld verdienen Naar een sportclub (voetbal, turnen, …) gaan. Naar de bioscoop gaan. Computeren Met zijn/haar vrienden spelen/ afspreken Naar een fuif of discotheek gaan Naar de bioscoop gaan Match in top 5 tussen ouders en kinderen

23 Gewenste activiteiten in de vrije tijd Belemmeringen tijdens schooldagen 23  Belemmeringen die ouders van kleuters ondervinden om de favoriete vrijetijdsactiviteiten voor hun kleuters vaker uit te oefenen tijdens schooldagen SPORT IN SPORTCLUBTONEEL, ZINGEN, DANSEN ZWEMMEN De uren waarop het doorgaat passen mij niet. Er zijn te weinig mogelijkheden om deze activiteit te beoefenen in de buurt waar wij wonen. Het is te duur om deze activiteit vaker te beoefenen. De activiteit wordt niet vaak georganiseerd. Er zijn te weinig plaatsen in de stad om deze activiteit te beoefenen.

24 Gewenste activiteiten in de vrije tijd Belemmeringen tijdens schooldagen 24  Belemmeringen die kinderen ondervinden om de favoriete vrijetijdsactiviteiten vaker uit te oefenen tijdens schooldagen  Belemmeringen die ouders van kinderen ondervinden om de favoriete vrijetijdsactiviteiten voor hun kinderen vaker uit te oefenen tijdens schooldagen ZWEMMENSPORT IN SPORTCLUBIETS DOEN MET OUDERS Mijn ouders kunnen mij niet altijd brengen. Mijn ouders werken dan. Ik weet niet waar ik dat kan doen. Het is te ver weg van waar ik woon. Het kost te veel. Mijn ouders kunnen mij niet altijd brengen. EEN BOEK/STRIP LEZENSPORT IN SPORTCLUBSCHRIJVEN, MUZIEK,... Het aanbod spreekt hem/haar niet aan. Hij/zij heeft niemand om hem/haar te brengen. De activiteit wordt niet vaker georganiseerd. Hij/zij heeft niemand om hem/haar te brengen. Het is te duur om deze activiteit vaker te beoefenen. De uren waarop het doorgaat passen hem/haar niet. Er zijn te weinig mogelijkheden om deze activiteit te beoefenen in de buurt waar wij wonen.

25 Gewenste activiteiten in de vrije tijd Belemmeringen tijdens schooldagen 25  Belemmeringen die tieners ondervinden om de favoriete vrijetijdsactiviteiten uit te oefenen tijdens schooldagen  Belemmeringen die ouders van tieners ondervinden om de favoriete vrijetijdsactiviteiten uit te oefenen tijdens schooldagen MET VRIENDEN AFSPREKEN NAAR DE BIOSCOOP GAANGAAN ZWEMMEN Ik mag niet van mijn ouders. De activiteit wordt niet vaak georganiseerd. Het is te duur om deze activiteit vaker te beoefenen. De uren waarop het doorgaat passen mij niet. Er zijn te weinig mogelijkheden om deze activiteit te beoefenen in de buurt waar ik woon. Ik wil geen lid worden van een club of vereniging. Er zijn te weinig mogelijkheden om deze activiteit te beoefenen in de buurt waar ik woon. Ik weet er te weinig over. Er wordt tijdens deze activiteit enkel Frans gesproken. EEN BOEK/STRIP LEZENSPORTEN IN SPORTCLUBMUZIEK/DANS... De uren waarop het doorgaat passen hem/haar niet. Er zijn te weinig mogelijkheden om deze activiteit te beoefenen in de buurt waar wij wonen. De activiteit wordt niet vaker georganiseerd. Het aanbod spreekt hem/haar niet aan. De uren waarop het doorgaat passen hem/haar niet. Er zijn te weinig mogelijkheden om deze activiteit te beoefenen in de buurt waar wij wonen. Het is te duur om deze activiteit vaker te beoefenen. Er zijn te weinig mogelijkheden om deze activiteit te beoefenen in de buurt waar wij wonen.

26 Gewenste activiteiten in de vrije tijd Belemmeringen tijdens schooldagen 26  Belemmeringen die jongeren ondervinden om de favoriete vrijetijdsactiviteiten uit te oefenen tijdens schooldagen MET VRIENDEN AFSPREKEN MET LIEF AFSPREKENGELD VERDIENEN De uren waarop het doorgaat passen mij niet. Ik mag niet van mijn ouders. De uren waarop het doorgaat passen mij niet. Er zijn te weinig mogelijkheden om deze activiteit te beoefenen in de buurt waar ik woon. De uren waarop het doorgaat passen mij niet. Ik weet er te weinig over. Ik mag niet van mijn ouders. De plaats om deze vrije tijdsactiviteit in Brussel uit te oefenen is zeer moeilijk bereikbaar. Ik mag niet van mijn ouders.

27 Georganiseerde vrijetijdsactiviteiten 27  Deelname van kinderen aan georganiseerde activiteiten tijdens vakanties JaNeenTotaalN Op vakantie gaan met mijn ouders. 96,1%3,9%100,0%788 Naar een attractiepark gaan. 77,6%22,4%100,0%753 Naar de speelpleinwerking gaan. 60,0%40,0%100,0%750 Bij vriendjes of vriendinnetjes blijven slapen. 52,8%47,2%100,0%760 Naar een atelier (knutselen, tekenen, muziek, museum, …) gaan. 39,1%60,9%100,0%744 Naar de kinderopvang gaan. 29,3%70,7%100,0%750 Op sportkamp gaan. 27,2%72,8%100,0%735 Op kamp gaan met de jeugdbeweging (Scouts en Gidsen, Chiro, …). 15,8%84,2%100,0%736 Op taalkamp gaan. 8,1%91,9%100,0%729

28 Georganiseerde vrijetijdsactiviteiten 28  Deelname van tieners aan georganiseerde activiteiten tijdens vakanties Nooit Een eerder vakantie Vorige zomervakantie Op vakantie gegaan met ouders of familie. 5,7%55,5%38,7% Op vakantie gegaan met vrienden/vriendinnen. 59,0%24,1%16,9% Op kamp gegaan met de jeugdbeweging (Chiro, Scouts en Gidsen, FOS, JNM, KSJ,...). 73,6%10,1%16,3% Op sportkamp binnen Brussel en enkel overdag gegaan. 71,4%13,4%15,2% Deelgenomen aan speelpleinwerking. 69,5%15,8%14,7% Op sportkamp buiten Brussel en enkel overdag gegaan. 67,5%19,2%13,2% Op sportkamp met overnachting (BLOSO, SPORTA, …) gegaan. 72,7%14,8%12,6% Deelgenomen aan een speelweek. 76,5%13,1%10,4% Op kamp gegaan met een andere vereniging (jeugdorganisatie (wmkj), mutualiteit, taalkamp,...) enkel overdag. 82,2%9,2%8,6% Op kamp gegaan met een andere vereniging met overnachting. 80,1%11,7%8,3%

29 Georganiseerde vrijetijdsactiviteiten 29  Deelname van jongeren aan georganiseerde activiteiten tijdens vakanties Nooit Een eerder vakantie Vorige zomervakantie Op vakantie gegaan met ouders of familie.5,1%67,0%27,9% Op vakantie gegaan met vrienden/vriendinnen.47,6%33,4%19,0% Op kamp gegaan met de jeugdbeweging (Chiro, Scouts en Gidsen, FOS, JNM, KSJ, KAJ, IJD,...) 69,6%19,7%13,3% Op buitenlandskamp of jongerenreis gegaan74,0%17,3%12,0% Deelgenomen aan speelpleinwerking.68,8%20,7%10,7% Op sportkamp buiten Brussel en enkel overdag gegaan63,0%27,3%10,6% Op kamp met overnachting gegaan met een andere vereniging (jeugdorganisatie (wmkj), mutualiteit, taalkamp,...) 64,4%22,3%10,4% Op sportkamp met overnachting (BLOSO, SPORTA,…) gegaan77,0%15,3%9,7% Op sportkamp binnen Brussel en enkel overdag gegaan64,9%24,7%8,7% Op kamp gegaan met een andere vereniging (jeugdorganisatie (wmkj), mutualiteit, taalkamp,...) enkel overdag 67,8%20,2%7,7% Deelgenomen aan een sportkaderopleiding of kadervorming in het jeugdwerk 80,4%12,2%7,3%

30 Georganiseerde vrijetijdsactiviteiten – liefst vaker 30  Georganiseerde vrijetijds activiteit die de Nederlandstalige Brusselse jeugd en hun ouders het liefst vaker willen (laten) doen tijdens vakanties (top 5) KinderenOuders kinderenTienersOuders tienersJongerenOuders jongeren Op vakantie gaan met mijn ouders. Op vakantie gaan met het gezin en/of de familie Op vakantie gaan met vrienden/ vriendinnen. Op vakantie gaan met het gezin en/of de familie Op vakantie gaan met vrienden/ vriendinnen Op vakantie gaan met het gezin en/of de familie Naar een attractiepark gaan. Op sportkamp binnen Brussel en zonder overnachting gaan Op vakantie gaan met ouders of familie. Op sportkamp binnen Brussel en zonder overnachting gaan Op vakantie gaan met ouders of familie Op buitenlands-kamp of jongerenreis gaan Bij vriendjes of vriendinnetjes blijven slapen. Deelnemen aan speelplein-werking Op kamp gaan met de jeugd-beweging Op vakantie gaan met zijn/haar vrienden/ vriendinnen Op buitenlands-kamp of jongerenreis gaan Op sportkamp met overnachting (BLOSO, SPORTA,…) gaan Naar een atelier (knutselen, tekenen, museum, …) gaan. Op sportkamp met overnachting (BLOSO, SPORTA, …) gaan Deelnemen aan een speelweek. Op sportkamp met overnachting (BLOSO, SPORTA,…) gaan Op vakantie gaan met zijn/haar vrienden/ vriendinnen Op sportkamp gaan. Op sportkamp buiten Brussel en zonder overnachting gaan Op sportkamp met overnachting (BLOSO, SPORTA, …) gaan. Deelnemen aan een speelweek Op kamp gaan met een andere vereniging Op kamp met overnachting gaan met een andere vereniging

31 Georganiseerde vrijetijdsactiviteiten - belemmeringen 31  Belemmeringen voor kinderen om hun favoriete georganiseerde vakantieactiviteit vaker te doen  Belemmeringen voor ouders van kinderen om hun favoriete georganiseerde vakantieactiviteit voor hun kinderen vaker te doen NAAR EEN ATELIEROP SPORTKAMP Ik weet niet waar ik dat kan doen. Mijn ouders kunnen mij niet altijd brengen. Het kost te veel.Het is te ver weg van waar ik woon. SPORTKAMP/BRUSSEL/GE EN OVERNACHTING SPEELPLEINWERKINGSPORTKAMP/OVERNACHTING Er zijn te weinig mogelijkheden om deze activiteit te beoefenen in de buurt waar wij wonen. Het is te duur om deze activiteit vaker te beoefenen. Hij/zij weet te weinig daarover. De plaats om deze vrije tijdsactiviteit in Brussel uit te oefenen is zeer moeilijk bereikbaar. Het aanbod spreekt hem/haar niet aan.

32 Georganiseerde vrijetijdsactiviteiten - belemmeringen 32  Belemmeringen voor tieners om hun favoriete georganiseerde vakantieactiviteit vaker te doen  Belemmeringen voor ouders van tieners om hun favoriete georganiseerde vakantieactiviteit voor hun kinderen vaker te doen OP KAMP MET JEUGDBEWEGINGSPEELWEEK Ik weet er te weinig over. Er zijn te weinig mogelijkheden om deze activiteit te beoefenen in de buurt waar ik woon. De activiteit wordt niet vaak georganiseerd.Er is geen plaats meer/het is volzet. De uren waarop het doorgaat passen mij niet. SPORTKAMP/BRUSSEL/GEEN OVERNACHTING SPORTKAMP/OVERNACHTING Er zijn te weinig mogelijkheden om deze activiteit te beoefenen in de buurt waar wij wonen. Er zijn te weinig plaatsen in de stad om deze activiteit te beoefenen. Er wordt tijdens deze activiteit enkel Frans gesproken. Er zijn te weinig mogelijkheden om deze activiteit te beoefenen in de buurt waar ik woon. Het is te duur om deze activiteit vaker te beoefenen.Ik weet er te weinig over.

33 Georganiseerde vrijetijdsactiviteiten - belemmeringen 33  Belemmeringen voor jongeren om hun favoriete georganiseerde vakantieactiviteit vaker te doen BUITENLANDS KAMPSPORTKAMP/OVERNACHTING Het is te duur om deze activiteit vaker te beoefenen. Ik mag niet van mijn ouders. Ik weet er te weinig over.Het is te duur om deze activiteit vaker te beoefenen. De uren waarop het doorgaat passen mij niet.Ik weet er te weinig over.

34 BIJKOMENDE FOCUSGROEPEN  Uitdiepen motieven van tieners en jongeren rond een aantal activiteiten die zij –blijkens het kwantitatieve onderzoek- graag vaker zouden willen doen, en wat hen (ver)hindert om ze te vaker te doen.  4 focusgroepen: 2 met tieners, 2 met jongeren, uit TSO of BSO  De focus is gericht op het georganiseerde vrijetijdsaanbod bij Tieners: - film en bioscoop - jeugdorganisaties - sport Jongeren - jeugdorganisaties - andere activiteiten

35 BIJKOMENDE FOCUSGROEPEN Tieners Film en bioscoop - bioscoop is duur - veel thuis film kijken: TV, huren: in gezin of met vrienden Jeugdorganisaties - wel gekend, niet populair jeugdhuizen omwille van aanbod, publiek jeugdbewegingen omwille van imago Sport aandacht voor zwemmen niet bevestigd

36 BIJKOMENDE FOCUSGROEPEN Jongeren  Jeugdorganisaties - geen rol in uitgangsleven - verward en verwarrend beeld - schaarse uitzonderingen bevestigen de regel  Gemeenschapscentra: - spreken niet aan.  Algemeen - shoppen op alle niveaus: activiteiten, winkelen, relaties - hoe ouder des te meer het aanbod van sport, jeugdorganisaties is daarop niet ingesteld.

37 Locatie vrijetijdsactiviteiten - Tieners 37

38 Locatie vrijetijdsactiviteiten - Jongeren 38

39 Kennismaking met aanbod vrijetijdsactiviteiten 39  Tieners  Jongeren SportJeugdCultuurAlgemeen Via vrienden29,2%28,6%24,0%29,3% Via ouders33,7%26,6%33,9%42,0% Via de school26,1%29,4%23,2%18,9% Via brochures/het internet/affiches/ 27,5%25,7%30,8%34,7% SportJeugdCultuurAlgemeen Via vrienden38,5%40,8%38,0%49,8% Via ouders19,4%13,7%21,0%35,2% Via de school17,1%19,7%24,3%19,2% Via brochures/het internet/affiches/ 46,2%38,4%43,9%47,9%

40 Kennis publieke informatiekanalen – vaakst gebruikt 40 Ouders kleuters Ouders kinderenTieners Ouders tieners Jongeren Ouders jongeren Het internetTelevisie Het internet TelevisieHet internet Televisie De radioFM BrusselDe radio De krantBrussel deze weekDe krant TV BrusselDe radioTV Brussel Brussel deze week FM BrusselDe krantFM Brussel Brussel deze week FM BrusselTV Brussel Brussel deze weekDe Speelpleingidsen Brussel deze week FM Brussel De website van de VGC FM Brussel De Speelpleingidsen De website van de VGC De Speelpleingidsen Brussel deze week De website van de VGC De Jeugdvakantiegids van de VGC De nieuwsbrief van de Jeugddienst van de VGC De Jeugdgids Brussel van de VGC De Jeugdvakantiegids van de VC De Speelpleingid sen De website van de VGC De Jeugdgids Brussel van de VGC De sportgids van de VGC Het JIP De Jeugdgids Brussel van de VGC

41 Kennis publieke informatiekanalen – minst gekend 41 Ouders kleutersOuders kinderenTienersOuders tienersJongeren Ouders jongeren SportInformatie- Netwerk (SPIN) Het JIP Talent Mix (cursusbrochure) SportInformatie- Netwerk (SPIN) Het JIP Talent Mix SportInformatie- Netwerk (SPIN) Talent Mix (cursusbrochure) De nieuwsbrief van de Jeugddienst van de VGC SportInformatie- Netwerk (SPIN) Talent Mix (cursusbrochure) De nieuwsbrief van de sportdienst van de VGC Het JIP De nieuwsbrief van de sportdienst van de VGC De Jeugdvakantie- gids van de VGC De nieuwsbrief van de sportdienst van de VGC Het JIP De nieuwsbrief van de sportdienst van de VGC De nieuwsbrief van de Jeugddienst van de VGC TV Brussel De nieuwsbrief van de sportdienst van de VGC De nieuwsbrief van de Jeugddienst van de VGC De Jeugdvakantie- gids van de VGC De Jeugdgids Brussel van de VGC

42 Kennis en bezoek evenementen, locaties en organisaties 42 Ouders kleutersOuders kinderenTienersOuders tienersJongerenOuders jongeren Kinepolis Het Atomium Manneke Pis Het Atomium Jubelpark, muziekinstru- mentenmuseum,... Museum voor Natuurweten-schappen Het Neerhof (Kinder- boerderij) Jubelpark, muziekin- strumenten-museum,.. Museum voor Natuurweten-schappen BOZAR (Paleis voor Schone Kunsten) Museum voor Natuurweten-schappen Jubelpark, muziek- instrumenten-museum,... Museum voor Natuurweten-schappen Jeugdtheater BRONKS Museum voor Natuurweten-schappen BOZAR (Paleis voor Schone Kunsten) Het Neerhof (Kinder- boerderij) Jubelpark, muziek- instrumenten-museum,... Het Neerhof (Kinder- boerderij) BOZAR (Paleis voor Schone Kunsten) Koninklijke Musea voor Schone Kunsten Het Neerhof (Kinder- boerderij) BOZAR (Paleis voor Schone Kunsten) Belgisch Centrum van het Beeldverhaal (Stripmuseum) BOZAR (Paleis voor Schone Kunsten) Jubelpark, muziek- instrumentenmuseum, chinees paviljoenAncienne Belgique (AB) Jeugd en MuziekZinnema Ancienne Belgique (AB)Zinnema Jubelpark, muziek- instrumentenmuseum,... Het Kaaitheater Koninklijke Musea voor Schone Kunsten BOZAR (Paleis voor Schone Kunsten) Koninklijke Musea voor Schone KunstenAncienne Belgique (AB) De KVS (Koninklijke Vlaamse Schouwburg) Koninklijke Musea voor Schone KunstenJeugd en MuziekJeugdtheater BRONKSZinnema Belgisch Centrum van het BeeldverhaalHet Kaaitheater  Vaakst bezochte organisaties en instellingen met een cultureel aanbod (top 10)

43 Kennis en bezoek evenementen, locaties en organisaties 43  Vaakst bezochte evenementen en festivals (top 10) Ouders kleutersOuders kinderenTienersOuders tienersJongerenOuders jongeren Zuidfoor – Kermis van Brussel De kerstmarkt op het Sint-Katelijneplein Zuidfoor - Kermis van Brussel De kerstmarkt op het Sint-Katelijneplein Zuidfoor - Kermis van Brussel De kerstmarkt op het Sint-Katelijneplein Zuidfoor - Kermis van Brussel De kerstmarkt op het Sint-Katelijneplein Zuidfoor - Kermis van Brussel De kerstmarkt op het Sint-Katelijneplein Klank- en lichtspel op de Grote Markt Dag van de Jeugd- beweging Klank- en lichtspel op de Grote Markt Dag van de Jeugd- beweging Klank- en lichtspel op de Grote Markt Brussel bad Boterhammen in het park Klank- en lichtspel op de Grote Markt Brussel bad Klank- en lichtspel op de Grote Markt Brussel bad Brusselse zwemweekBrussel bad Boterhammen in het Park Brussel badStadskriebels Zinneke ParadeBrusselse zwemweekBruksellive Dag van de Jeugd- beweging Bruksellive Boterhammen in het Park ErfgoeddagPlazeyStadskriebelsZinneke ParadeStadskriebelsBrusselse zwemweek Boterhammen in het park Zinneke Parade ErfgoeddagZinneke ParadeErfgoeddag Dag van de Jeugd- beweging Erfgoeddag Brusselse zwemweekErfgoeddagZinneke Parade Plazey Dag van de Jeugd- beweging BXL BravoStadskriebelsBXL Bravo Dag van de Jeugd- beweging

44 Kennis en bezoek evenementen, locaties en organisaties 44  Vaakst bezochte Gemeenschapscentra (top 5) Ouders kleuters Ouders kinderen Tieners Ouders tieners Jongeren Ouders jongeren De Markten (Brussel) De Kriekelaar (Schaarbeek) De Vaartkapoen (Sint-Jans- Molenbeek) Essegem (Jette) Wabo (Watermaal- Bosvoorde) De Rinck (Anderlecht) De Kriekelaar (Schaarbeek) Elzenhof (Elsene) Nekkersdal (Laken) Wabo (Watermaal- Bosvoorde) De Kriekelaar (Schaarbeek) Nekkersdal (Laken) Den Dam (Oudergem) De Vaartkapoen (Sint-Jans- Molenbeek) De Kriekelaar (Schaarbeek) De Vaartkapoen (Sint-Jans- Molenbeek) Elzenhof (Elsene) De Maalbeek (Etterbeek) Nekkersdal (Laken) Essegem (Jette) De Maalbeek (Etterbeek) De Vaartkapoen (Sint-Jans- Molenbeek) De Kriekelaar (Schaarbeek) De Vaartkapoen (Sint-Jans- Molenbeek)

45 Kennis en bezoek evenementen, locaties en organisaties 45  Vaakst bezochte jeugdcentra (top 5) Ouders kleuters Ouders kinderen Tieners Ouders tieners Jongeren Ouders jongeren De kinderclub of jeugdatelier in een gemeenschapsc entrum Peterbos De kinderclub of jeugdatelier in gemeenschapsc entrum Foyer Jeugdcentrum Aximax Roodebeekcentr um - Villa Montald Kinderclub of jeugdatelier van een gemeenschapsc entrum Foyer Buurtwerk Chambéry De kinderclub of jeugdatelier in gemeenschapsc entrum Peterbos Roodebeek- centrum - Villa Montald PeterbosCentrum West Ratatouille Jeugdcentrum Aximax Ratatouille Mini - Anneessens Peterbos JES (Jeugd en Stad) Mini - Anneessens PeterbosCentrum West Buurtwerk Chambéry

46 Kennis en bezoek evenementen, locaties en organisaties 46  Vaakst bezochte sportcentra en -activiteiten (top 5) Ouders kleuters Ouders kinderen Tieners Ouders tieners Jongeren Ouders jongeren De sport- academie van de VUB Activiteiten van een sportclub Sportlessen- reeksen Activiteiten van een sportclub Sportlessen- reeksen Activiteiten van een sportclub Sportlessen- reeksen De sport- academie van de VUB Ket2Sport De sport- academie van de VUB Joggings (20 km van Brussel, Wimpelloop, …) Activiteiten van de Stichting Vlaamse Schoolsport (SVS) Joggings (20 km van Brussel, Wimpelloop, …) Activiteiten van de Stichting Vlaamse Schoolsport (SVS) De sport- academie van de VUB Begeleide fietstochten in Brussel (VGC, Pro Velo,….) De sport- academie van de VUB Begeleide fietstochten in Brussel (VGC, Pro Velo,...) Joggings (20 km van Brussel, Wimpelloop, …) Begeleide fietstochten in Brussel (VGC, Pro Velo,...)

47 Buitenschoolse activiteiten en opvang 47  Buitenschoolse activiteiten waar tieners en jongeren aan deelnemen (top 3) TienersJongeren Sportactiviteiten Schoolreizen BibliotheekbezoekToneel en theater De frequentie waarop men deelneemt aan deze activiteiten is voor de meerderheid van de tieners en de jongeren voldoende (51 % van de tieners en 61 % van de jongeren). Wat de na- of buitenschoolse opvang betreft maken ouders vooral gebruikvan deze mogelijkheid op andere dagen dan woensdagen. Op andere dagen dan woensdag blijft ongeveer de helft van de kleuters en de kinderen wel eens in de opvang, ongeveer 20% elke dag.

48 Zakgeld 48  Zakgeld van tieners en jongeren TienersJongeren Ja, ik krijg zakgeld van mijn ouders/grootouders of andere familieleden. 61,8%81,0% Ja, ik heb zakgeld door wat bij te verdienen. 19,6%24,0% Neen, ik heb geen zakgeld.25,4%12,0% Gemiddeld/week9 – 50 euro30 – 50 euro

49 Zakgeld 49  Bestedingsposten voor het zakgeld van tieners en jongeren TienersJongeren Aan sparen Aan kledingAan kleding, opmaak, kapper,… Aan gsm, sms, downloaden,... Aan voeding en/of snoepAan uitgaan (café, fuif, discotheek,...) Aan bioscoop, toneel, museum, …. Aan culturele activiteiten (bioscoop, toneel, musea,...)

50 Tevredenheid met het aanbod 50  Tevredenheid met het aanbod aan vrijetijdsbestedingen (tieners en jongeren) Heel ontevreden Eerder ontevreden Eerder tevreden Heel tevredenTotaalN Het Nederlandstalige sportaanbod in de stad T 21,7% 38,3%18,3%100,0%230 J 26,7%26,3%32,3%14,7%100,0%285 Het Nederlandstalig cultuuraanbod in de stad T 30,1%19,3%36,1%14,5%100,0%166 J 19,2%25,4%37,7%17,7%100,0%260 De Nederlandstalige jeugdorganisaties/jeugdverenigingen T 31,2%11,8%39,8%17,2%100,0%186 J 23,4%22,0%31,9%22,7%100,0%273 Het Nederlandstalig aanbod aan vrijetijdsactiviteiten in het algemeen T 24,2%18,9%38,9%17,9%100,0%190 J 15,1%17,4%55,2%12,2%100,0%384

51 Tevredenheid met het aanbod 51  Tevredenheid met het aanbod aan vrijetijdsbestedingen (ouders) Heel ontevreden Eerder ontevreden Eerder tevreden Heel tevreden N Het Nederlandstalige sportaanbod in de stad Ouders kleuters 22,1%29,6%38,4%9,9%100,0% Ouders kinderen 21,2%31,9%36,3%10,7%100,0% Ouders tieners 18,7%40,3%31,9%9,0%100,0% Ouders jongeren 17,5%23,8%49,2%9,5%100,0% Het Nederlandstalig cultuuraanbod in de stad Ouders kleuters 11,2%29,4%44,0%15,4%100,0% Ouders kinderen 15,3%27,8%43,4%13,6%100,0% Ouders tieners 14,4%32,8%42,9%9,9%100,0% Ouders jongeren 17,8%21,0%50,0%11,2%100,0% De Nederlandstalige jeugdorganisaties/jeugdverenigingen Ouders kinderen 15,5%25,0%45,8%13,7%100,0% Ouders tieners 13,7%33,0%41,4%11,9%100,0% Ouders jongeren 9,0%21,3%53,6%16,1%100,0% Het Nederlandstalig aanbod aan vrijetijdsactiviteiten in het algemeen Ouders kleuters 18,5%26,9%41,6%13,0%100,0% Ouders kinderen 16,6%27,7%45,8%9,8%100,0% Ouders tieners 14,6%30,7%41,7%13,1%100,0% Ouders jongeren 13,9%20,0%55,4%10,7%100,0%

52 Inhoud  Inleiding  Methodologie: opzet en respons  Resultaten  Betekenis vrije tijd  Huidige activiteiten in de vrije tijd  Gewenste activiteiten in de vrije tijd  Georganiseerde vrijetijdsactiviteiten  Locatie vrijetijdsactiviteiten  Kennismaking met aanbod vrijetijdsactiviteiten  Kennis publieke informatiekanalen  Kennis en bezoek evenementen, locaties en organisaties  Buitenschoolse activiteiten en opvang  Zakgeld  Tevredenheid met het aanbod  Conclusies 52

53 Beleidsgerichte besluiten 53 1.Een aanbod van vrijetijdsactiviteiten is nodig waar ze de dagelijkse activiteiten overschrijdt. 2. Voor wie het aanbod kent, ligt de tevredenheid bijna steeds boven de 50%. Het sportaanbod scoort wat lager. 3. Vaker gewenste activiteiten zijn vooral zwemmen (erg duidelijk) en bioscoop (te relativeren). 4. Voornaamste belemmeringen: -Ongeschikte uren (aanpasbaar?) -Weinig aanbod in buurt/wijk (willen ze zich wel verplaatsen?) -Te duur (is binnen hun zakgeld geen priorteit)

54 Beleidsgerichte besluiten Beperkte belangstelling voor het georganiseerde aanbod. Het komt niet tegemoet aan het shoppingsgedrag van de jeugd. 6. De kennis van het aanbod is zeer beperkt: over de hele lijn: vakantieactiviteiten, culturele wereld, jeugdhuizen, sportcentra, … 7. Hoe kennis verspreiden? Via diverse kanalen blijven werken, met verhoging van aandacht voor informele-internet- kanalen als facebook, twitter, …

55 55 De vrije tijd van leerlingen van Brusselse Nederlandstalige onderwijsinstellingen Een samenvatting van de resultaten


Download ppt "1 De vrije tijd van leerlingen van Brusselse Nederlandstalige onderwijsinstellingen Een samenvatting van de resultaten."

Verwante presentaties


Ads door Google