De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Benelux-Bureau voor de Intellectuele Eigendom Werken met merken door Bruno Vanderschoot.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Benelux-Bureau voor de Intellectuele Eigendom Werken met merken door Bruno Vanderschoot."— Transcript van de presentatie:

1 Benelux-Bureau voor de Intellectuele Eigendom Werken met merken door Bruno Vanderschoot

2 Benelux-Bureau voor de Intellectuele Eigendom Agenda > Voorstelronde > Benelux-Bureau voor de Intellectuele Eigendom > Intellectueel Eigendom > Merkregistratie > Buiten Benelux > Andere IE-rechten > Nuttige tips

3 Benelux-Bureau voor de Intellectuele Eigendom

4 Het BBIE geeft geen advies Advies over IE-zaken wordt gegeven door gemachtigden of in intellectueel eigendom gespecialiseerde advocaten. Zie

5 Benelux-Bureau voor de Intellectuele Eigendom Intellectueel Eigendom Intellectueel Eigendom is de verzamelnaam voor rechten op “intellectuele creaties”

6 Benelux-Bureau voor de Intellectuele Eigendom

7 Wat is een merk Een merk is een teken waarmee u uw waren (producten) of diensten onderscheidt van die van uw concurrenten.

8 Benelux-Bureau voor de Intellectuele Eigendom Wat is een merk? Een merk is de wereld van associaties en emoties die mensen hebben bij een merkteken.

9 Benelux-Bureau voor de Intellectuele Eigendom Een merk is Niet wat u vindt Maar wat zij vinden!

10 Benelux-Bureau voor de Intellectuele Eigendom Waarom een merk?

11 Benelux-Bureau voor de Intellectuele Eigendom

12 Merkenbeleid > Juiste keuze (merkonderzoek) > Registreren of niet > Consumenten binden (emotionele + symbolische betekenis) > Financiële + strategisch/concurrentië le doelen

13 Benelux-Bureau voor de Intellectuele Eigendom Bereid je goed voor > Branding + marketing (test bijv. nieuwe merknamen bij je afnemers) > Positionering van je bedrijf, huisstijl, imago en reputatie > Juridische valkuilen > Eerst merkgemachtigde, dan reclamebureau

14 Benelux-Bureau voor de Intellectuele Eigendom Val op!

15 Benelux-Bureau voor de Intellectuele Eigendom Merk en waarde "Als Coca-Cola al haar productiemiddelen tijdens een ramp zou verliezen, dan zou het bedrijf geen enkele moeite hebben om op korte termijn voldoende financiële middelen te genereren om alle fabrieken weer opnieuw op te bouwen. Maar, als alle consumenten plotsklaps aan geheugenverlies zouden lijden en alles over Coca-Cola zouden vergeten dan zou de onderneming failliet gaan". 1.

16 Benelux-Bureau voor de Intellectuele Eigendom Merk en waarde

17 Benelux-Bureau voor de Intellectuele Eigendom Merk en waarde € ,=€ ,=

18 Benelux-Bureau voor de Intellectuele Eigendom Merk en waarde voor consumentvoor merkhouder herkenningsteken Snel vinden in winkel Herkennen van reclame Minder /geen verwarring Herkenbaarheid Onderscheid associaties Prijs/kwaliteit Waarden Belevingswereld/identiteit Positionering Reputatie Merktrouw creëren Meerwaarde marketingvoordelen Gemak bij kopen/herhaling Spaaracties/aanbiedingen Hogere marge Onafhankelijk van retailing Extensiemogelijkheden Marktleiderschap Beurswaarde

19 Benelux-Bureau voor de Intellectuele Eigendom Wat is een merk? > Individueel of collectief

20 Benelux-Bureau voor de Intellectuele Eigendom Woordmerken Interbrew Ambev Rob televisie Radio Uilenspiegel Vlerick Alumni Cosi Hospisol Marktrock Leuven Leuvense Fonskes

21 Benelux-Bureau voor de Intellectuele Eigendom Beeldmerken

22 Benelux-Bureau voor de Intellectuele Eigendom Woord- Beeldmerk >

23 Benelux-Bureau voor de Intellectuele Eigendom ‘Aparte’ merken > Vormmerk > Kleurmerk > Geurmerk > Klankmerk

24 Benelux-Bureau voor de Intellectuele Eigendom Woord? Beeld? Combinatie? > Sterk merk > Zwak merk > Kleur? > Financieel (2 voor 1) > Geen lange namen > Geen ‘moeilijke’ namen > Grenzeloos! > Maak de goede keuze

25 Benelux-Bureau voor de Intellectuele Eigendom Wat is geen merk (wet)? Een merk dat: > Gebrek aan onderscheidend vermogen heeft > Beschrijvend is > Een gebruikelijke aanduiding is > Misleidend is > In strijd is met de openbare orde en de goede zeden > Verwijst naar een internationaal symbool Beoordeling altijd in combinatie met waren en diensten waarvoor merk wordt geregistreerd. Bij twijfel: bel ons informatiecentrum of schakel een IE-specialist in

26 Benelux-Bureau voor de Intellectuele Eigendom Gebrek aan onderscheidend vermogen  Algemene aanduidingen : Nierstichting, Body & Volume, Badwereld, Films op lokatie.  Samenstellingen: Bouwbeurs, Watertaxi, Asbaketui, Geboortewinkel/ geboortecentrum, Sportzorg, I-coach  Hoedanigheid, bestemming, herkomst,……: Natural plus (toevoeginsmiddelen voor voedingsmiddelen op basis van kruiden), Active C (vitamines), Soft Grip (scharen), Dry ’n Fresh (deodorant), Blindensnijplank.

27 Benelux-Bureau voor de Intellectuele Eigendom Openbare Orde en Goede Zeden

28 Benelux-Bureau voor de Intellectuele Eigendom Internationale symbolen: art. 6 ter van het Verdrag van Parijs  Heeft betrekking op vlaggen, wapens en andere officiële emblemen van staten of internationale organisaties.  Meest voorkomend: weigering omdat teken het embleem van de Europese Unie bevat.  Gebruik kan mits toestemming van de organisatie.

29 Benelux-Bureau voor de Intellectuele Eigendom Oplossing: voeg grafisch element toe maar……….  niet OK!  OK!

30 Benelux-Bureau voor de Intellectuele Eigendom Let op! > Chevrolet Nova > Fiat Uno > Soa (melk) > Shag (bier) > Bob (alcoholhoudend bier) > Misair (vliegmaatschappij) > EMU (vliegmaatschappij)

31 Benelux-Bureau voor de Intellectuele Eigendom Merkencommissie

32 Benelux-Bureau voor de Intellectuele Eigendom Weigeren of niet? HOTSOFAHOTSOFA HOTSOFAHOTSOFA HOTSOFAHOTSOFA HOTSOFAHOTSOFA HOTSOFAHOTSOFA HOTSOFAHOTSOFA HOTSOFAHOTSOFA HOTSOFA

33 Benelux-Bureau voor de Intellectuele Eigendom Aandachtspunten merk zoeken > In welke databases zoeken? > Voor welke producten en/ of diensten? > Geeft een indicatie; zoekresultaat niet 100 % sluitend. > Infocenter ook voor vragen over classificatie >

34 Benelux-Bureau voor de Intellectuele Eigendom

35

36

37

38 Zoeken op klassen

39 Benelux-Bureau voor de Intellectuele Eigendom

40 Zoeken op deposant

41 Benelux-Bureau voor de Intellectuele Eigendom

42 Zoeken op beeldmerk

43 Benelux-Bureau voor de Intellectuele Eigendom

44

45

46

47 Buiten Benelux

48 Benelux-Bureau voor de Intellectuele Eigendom EU + WIPO  In 27 landen EU  OAMI, te Alicante  Uitbreiding registratie vanuit Benelux naar max. 80 landen  WIPO, te Genève  Vraag een adviseur in IE om advies  Recht van voorrang

49 Benelux-Bureau voor de Intellectuele Eigendom

50 Let Op! > Geen identiek merk vrij > Sterk gelijkende merken > Anagrammen > Vertalingen > Verwarring mogelijk dan probleem

51 Benelux-Bureau voor de Intellectuele Eigendom Oplossing > Grondig onderzoek > Onderzoek door BBIE > Advies van merkgemachtigde > 100% zekerheid onmogelijk

52 Benelux-Bureau voor de Intellectuele Eigendom Waarom registreren? > Door registratie wordt het merk wettelijk bezit. Je krijgt een officieel registratiebewijs. > Met een registratiebewijs kun je stappen ondernemen tegen piraterij. > Je kunt het ® teken gebruiken. Dat wekt het vertrouwen van klanten. > De ondernemer kan zijn merk verkopen, want een geregistreerd merk is geld waard. Controleer eerst in het merkenregister of je merk of handelsnaam al als merk is geregistreerd

53 Benelux-Bureau voor de Intellectuele Eigendom Betekenis symbolen ™ ® ©  ™ wordt vooral in USA gebruikt om aan te duiden dat een naam een merknaam is (is nog geen registratie)  ® wordt gebruikt zodra het merk definitief is geregistreerd  © wordt gebruikt om een auteursrecht op een werk te claimen

54 Benelux-Bureau voor de Intellectuele Eigendom Hoe registreren? > Online indienen via BOIP Online Filing > Formulieren via post of fax > Binnen 4 maanden een officieel registratiebewijs > Status aanvraag volgen in het merkenregister Algemene vragen over registratie en procedures: Informatiecentrum BBIE: Advies: Benelux Vereniging voor Merken- en Modellenrechtwww.bmm.nl

55 Benelux-Bureau voor de Intellectuele Eigendom

56 Geldigheidsduur merk > 10 jaar vanaf depotdatum, maar moet wel binnen 5 jaar gebruikt worden. > Onbeperkt verlengbaar per 10 jaar. > Depot kan op naam van een persoon, maar ook op naam van een rechtspersoon. > Geen tussentijdse wijzigingen en aanpassingen van gedeponeerde merk. > Modernisering/restyling eventueel nieuw depot.

57 Benelux-Bureau voor de Intellectuele Eigendom Voorbeeld restyling merk

58 Benelux-Bureau voor de Intellectuele Eigendom Een merk verdedigen > Toezicht door deposant door abonnement op latere merken of check merkenregister op > Advies en controle door merkengemachtigden (via > Consument kan in verwarring raken. > Derden profiteren van uw goede naam of brengen hem schade toe.De aanval is de beste verdediging: in der minne schikken of oppositie indienen.

59 Benelux-Bureau voor de Intellectuele Eigendom OPPOSITIE > Op basis van eerder gedeponeerd merk bezwaar maken tegen later gedeponeerd merk. > Termijn: binnen 2 maanden na publicatie van het gedeponeerd merk. > Cooling off periode: partijen krijgen gedurende een korte periode de gelegenheid om te bezien of zij hun geschil onderling kunnen beslechten. > Partijen krijgen de gelegenheid hun standpunt schriftelijk toe te lichten.

60 Benelux-Bureau voor de Intellectuele Eigendom OPPOSITIE > BBIE neemt beslissing na uitwisseling van standpunten, argumenten en een eventuele hoorzitting. > Oppositie wordt gegrond bevonden: BBIE weigert inschrijving of oppositie wordt afgewezen. > Binnen 6 maanden na de start van de oppositieprocedure wordt beslist. > Beroep mogelijk bij één van de Gerechtshoven van de 3 Beneluxlanden (Brussel, Den Haag, Luxemburg).

61 Benelux-Bureau voor de Intellectuele Eigendom Enkele voorbeelden DE KLOK klokke roeland FRYLIGHT frika-ligh

62 Benelux-Bureau voor de Intellectuele Eigendom Alles begint met een idee

63 Benelux-Bureau voor de Intellectuele Eigendom Idee beschermen? Abstracte ideeën zijn niet te beschermen. > Idee om kaarten via internet te versturen. > Idee om een camera in een telefoon in te bouwen. > Idee voor bananenpasta > Idee voor zwevende stoel

64 Benelux-Bureau voor de Intellectuele Eigendom Idee vastleggen i-DEPOT: > Elektronisch bewijsmiddel > Voorziet idee van datumstempel > Vergelijkbaar met dagstempel belastingdienst of akte notaris, maar dan in elektronische vorm. Het i-DEPOT komt niet in de plaats van een intellectueel eigendomsrecht.

65 Benelux-Bureau voor de Intellectuele Eigendom Wanneer I-DEPOT indienen? > IE rechten zonder formele eisen - Auteursrecht - Niet geregistreerd Gemeenschapsmodel > In geval van geheimhouding > In het ontwikkelingstraject (eerste stap registratieproces) > Voor het onderhandelingsproces

66 Benelux-Bureau voor de Intellectuele Eigendom Hoe indienen?

67 Benelux-Bureau voor de Intellectuele Eigendom Andere mogelijkheden bescherming Intellectueel Eigendom > Geheimhoudingsverklaring. > Auteursrecht. > Handelsnaam. > Domeinnaam. > Octrooi. > I-DEPOT

68 Benelux-Bureau voor de Intellectuele Eigendom Geheimhoudingsverklaring > Document waarin je gesprekspartner en jij overeenkomen om informatie tijdens het gesprek geheim te houden. > Erin opnemen dat de informatie enkel gebruikt kan worden mits jouw toestemming. > Eventuele sancties opnemen als er inbreuk is. > Bij inbreuk geldt verklaring als bewijs.

69 Benelux-Bureau voor de Intellectuele Eigendom Auteursrecht > Nu van toepassing op alle originele producten waarin men de schepping van een welbepaalde persoon kan zien, dus ook alledaagse voorwerpen (bril, snijplank, motief….). > Voorbeelden: muziek, film, architectonische werken,…..maar niet idee om films op aparte locaties te tonen.

70 Benelux-Bureau voor de Intellectuele Eigendom Auteursrecht (2) > Auteursrecht ontstaat automatisch. Er is geen formele registratieprocedure > Registratie kan belangrijk zijn in verband met het hebben van een bewijsmateriaal (notaris, I-Depot,…) en auteurscontract voor werknemers. > Duurtijd tot 70 jaar na dood auteur. > Meer info:

71 Benelux-Bureau voor de Intellectuele Eigendom Handelsnaam > Naam waaronder een onderneming haar activiteit voert. > Registratie via de Kruispuntbank. > Recht geografisch beperkt. > Mag niet in strijd zijn met merknaam. > Duurtijd zolang naam in gebruik is. > Meer info:

72 Benelux-Bureau voor de Intellectuele Eigendom Domeinnaam > Is een “alfanumerieke weergave van een numeriek IP adres dat mogelijk maakt een op het Internet aangesloten computer te identificeren”. > Registratie: (“first come, first served”) via registratieagenten geaccrediteerd door DNS. > Handel in domeinnamen kan big business zijn, bijv. Sex.com, vodka.com, groen.be…… > Meer info:

73 Benelux-Bureau voor de Intellectuele Eigendom Octrooi > Technische uitvindingen die nieuw zijn en industrieel toepasbaar. > Duurtijd 20 jaar. > Vrij ingewikkelde en dure procedure > Zodra een produkt nieuwe technische kenmerken bevat is er een potentiële octrooieerbaarheid. > Meer info:

74 Benelux-Bureau voor de Intellectuele Eigendom Voorbeeld octrooi

75 Benelux-Bureau voor de Intellectuele Eigendom Voorbeeld octrooi

76 Benelux-Bureau voor de Intellectuele Eigendom Kostenplaatje > Basisrecht voor merkenregistratie in 3 klassen voor 10 jaar: €240. > Aanvraag online i-DEPOT: €35. > Via AO of IC € 25 > Europese registratie: €900 minimum. > Internationale tarieven, afhankelijk van o.a. landenkeuze : op onze website

77 Benelux-Bureau voor de Intellectuele Eigendom Noteer alvast: > Zitdagen: 23 mei Gent > 6 juni Leuven > 11 juni Kortrijk > Workshops: 7 mei Hasselt > 11 juni Kortrijk

78 Benelux-Bureau voor de Intellectuele Eigendom Informatiecentrum > Het eerste aanspreekpunt > Voor (algemene) vragen over merk- en modelregistratie: hoe deponeren, welke klassen, weigering? > Vastleggen van ideeën > Bereikbaar iedere werkdag tussen 8:30 uur en 17:00 uur (via mail telefoon of op ons kantoor aan de Bordewijklaan 15 in Den Haag)

79 Benelux-Bureau voor de Intellectuele Eigendom

80 Benelux-Bureau voor de Intellectuele Eigendom + gratis Startersgids! Koop vandaag jouw UNIZO Starterspas geniet van het verlaagd tarief van €150 (incl BTW) ipv €231,11 (incl BTW)


Download ppt "Benelux-Bureau voor de Intellectuele Eigendom Werken met merken door Bruno Vanderschoot."

Verwante presentaties


Ads door Google