De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Naar een optimaal lokaal mediaklimaat Bijeenkomst HU Amersfoort, gemeente Amersfoort.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Naar een optimaal lokaal mediaklimaat Bijeenkomst HU Amersfoort, gemeente Amersfoort."— Transcript van de presentatie:

1 Naar een optimaal lokaal mediaklimaat Bijeenkomst HU Amersfoort, gemeente Amersfoort

2 Programma • Ontvangst • Wat gaan we doen? • Ambities, kaders en verwachtingen Wethouder Mirjam Barendregt • Stel je bent een adelaar Wim van Rooijen • Veranderend media landschap bezien vanuit gebruikersgedrag Stephan Fellinger • Gluren bij de buren; Frisse blik Lucas Westerbeek • Pauze • Verzilver je kansen Jouko Huismans • Discussie o.l.v. Wim van Rooijen • Voorlopige conclusies Wethouder Mirjam Barendregt • Einde 2

3 Wat hebben…. De eerste auto, De Kursk, Een wasmachine, Een ijsberg, De politie, Albert Einstein, Een prachtwijk Een frisse blik, Breedband, Eckart Wintzen …te maken met mediabeleid? 3

4 ‘Practice what you preach’ 1.0 #033media 4

5 Eigenlijk nu al een succes? 5

6 Stel je bent een adelaar… …en je vliegt boven het medialandschap 6The Future is Now Wim van Rooijen

7 Innovatie…? 7The Future is Now Wim van Rooijen

8 Innovatie 1.0 8The Future is Now Wim van Rooijen

9 Innovatie 1.0 • Neem het bestaande en vervang het minimaal noodzakelijke • Twee eeuwen later worden er nog steeds koetsen gemaakt • Geen enkele koetsenbouwer is autofabrikant geworden – Ze verkochten koetsen geen mobiliteit – Technologie gaf mobiliteit een totaal andere ‘lading’ The Future is Now9

10 Waar doe je het eigenlijk voor? 10The Future is Now Wim van Rooijen

11 11The Future is Now Wim van Rooijen

12 12The Future is Now Wim van Rooijen

13 Bilateraal al moeilijk genoeg 13The Future is Now Wim van Rooijen

14 Innovatie 2.0 Media Plaza 14The Future is Now Wim van Rooijen

15 Innovatie 2.0 Living Tomorrow 15The Future is Now Wim van Rooijen

16 Open innovatiemodel 16The Future is Now Wim van Rooijen

17 17The Future is Now Wim van Rooijen

18 Geen kennis(centrum) op gebied van lokale media in Amersfoort en Nederland • Landelijk probleem • Onderzoeken • Stimuleringsfonds OC&W • NNP; OLON • Initiatieven • Experimenten 18The Future is Now Wim van Rooijen

19 Niet de eerste keer in 033! • Diverse debatten over de omroep; advies van de raad aan commissariaat van de Media • Discussie en debat in de stad • Notitie ‘van omroepbeleid naar mediabeleid’ 2008/2009 • Etc • Binnenkort in een digitaal dossier 19The Future is Now Wim van Rooijen

20 Beleid en wetgeving volgen de technologie en gedrag… …en dat gaat best wel traag 20The Future is Now Wim van Rooijen

21 Film Wim Kok 21The Future is Now Wim van Rooijen

22 Oude en nieuwe media 22The Future is Now Wim van Rooijen

23 Oude en nieuwe media 23The Future is Now Wim van Rooijen

24 Oude en nieuwe media 24The Future is Now Wim van Rooijen

25 Oude en nieuwe media 25The Future is Now Wim van Rooijen

26 Oude en nieuwe media 26The Future is Now Wim van Rooijen

27 Oude en nieuwe media 27The Future is Now Wim van Rooijen

28 Film Wired 28The Future is Now Wim van Rooijen

29 Oude en nieuwe media, what’s next? 29The Future is Now Wim van Rooijen

30 Wat evolutie is voor de natuur is innovatie voor het bedrijfsleven 30The Future is Now Wim van Rooijen

31 Algemene ontwikkelingen • Bereik traditionele media tanende • Toenemende maar verschuivende mediaconsumptie • Vervlakking journalistieke producties • ‘Information overload’ • Verdienmodellen • User generated content en co-creatie • Social ranking • Digital natives • … 31The Future is Now Wim van Rooijen

32 Regionale kenmerken en trends • ‘Verdwijnen’ zelfstandige Amersfoortse Courant • Situatie Omroep Amersfoort • Financiering • Inefficiëntie of suboptimalisatie • Rendement • Social (media)context • Actieve betrokkenheid bewoners bij media projecten • Verglazing en breedbanddiensten • … 32The Future is Now Wim van Rooijen

33 Belangen en rollen of beide? • Commercieel • Informatief • Procedures • Participatief • Functioneren (lokale) democratie • City marketing • Sociale cohesie • Vrijwilligers • … 33The Future is Now Wim van Rooijen

34 Rol van de overheid? • Pluralisme • Toegankelijkheid; Bereik borgen • Kwaliteit • Onafhankelijkheid • Mediawijsheid • Maatschappelijke verantwoordelijkheid • Sociale innovatie • Burgerparticipatie • Overheid 2.0 • … 34The Future is Now Wim van Rooijen

35 We weten het (nog) niet 35The Future is Now Wim van Rooijen

36 Tijd om een koers uit te zetten 36The Future is Now Wim van Rooijen

37 Vervolg? 37

38 2 sporen 38

39 2 sporen • De Ronde 14 december • Voorstel werksessies met mediapartijen • Terugkoppeling naar de gemeenteraad van de resultaten • Deelname van de gemeente Amersfoort op basis van gelijkwaardigheid 39

40 Not invented here syndrom? • In het verleden behaalde resultaten bieden (geen) garanties voor de toekomst • Gluren bij de buren • Beter goed gepikt dan slecht verzonnen • Projecten stimuleringsfonds • Kennis en expertise in regio Amersfoort • Branche organisaties • HU Amersfoort en ROC MN • … 40

41 Vragen? • Hoe verbinden we verschillende media instrumenten met publieke zaak • Hoe worden de verhoudingen tussen bewoners/consumenten, bedrijven en overheid • Hoe wenden we de dynamiek van nieuwe technologische ontwikkelingen aan • Wat is de taak van de overheid • Wat is de rolopvatting van de markt • Is er bereidheid tot samenwerking 41

42 Tijd om een koers uit te zetten 42The Future is Now

43 Interesse • Lijsten • Visitekaartjes 43The Future is Now

44 Tijd om de koers uit te zetten 44

45 Wim van Rooijen © Copyright Wim van Rooijen Beheer BV Overname is toegestaan met bronvermelding The Future is Now - Wim van Rooijen The Future is Now Wim van Rooijen45


Download ppt "Naar een optimaal lokaal mediaklimaat Bijeenkomst HU Amersfoort, gemeente Amersfoort."

Verwante presentaties


Ads door Google