De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Nathaly Mercera 10 oktober 2013. • Informatie PEP • Wat is WE CAN Young? • WE CAN Young en vrijwillige inzet jeugd • Discussie Programma.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Nathaly Mercera 10 oktober 2013. • Informatie PEP • Wat is WE CAN Young? • WE CAN Young en vrijwillige inzet jeugd • Discussie Programma."— Transcript van de presentatie:

1 Nathaly Mercera 10 oktober 2013

2 • Informatie PEP • Wat is WE CAN Young? • WE CAN Young en vrijwillige inzet jeugd • Discussie Programma

3 Kwis Hoeveel procent van de meisjes tussen de 12 en 25 jaar heeft wel eens tegen haar wil geslachtsgemeenschap gehad? • a. 7 % • b. 10 % • c. 2 % Bron: SOA Aids Nederland en Rutgers WPF

4 Vraag 2 Hoeveel procent van de jongens zegt dat er wel eens iemand boos op hen is geworden om seks met hen te kunnen hebben? • a. 2 % • b. 0,3 % • c. 6 % Bron: SOA Aids Nederland en Rutgers WPF

5 Vraag 3 Hoeveel procent van alle kinderen en jongeren 0-18 jaar heeft te maken (gehad) met kindermishandeling? • a (1,5 procent van het totaal) • b (3 procent van het totaal) • c (6 procent van het totaal) Bron. nl

6 Vraag 4 Hoeveel procent van de jongens keurt zoenen tussen twee jongens af? • 22% • 51 % • 73% Bron: SOA Aids Nederland en Rutgers WPF

7 WE CAN Young Een campagne met een duidelijk doel: dat jongeren respectvol met elkaar omgaan en zich bewust zijn van grenzen als het gaat om seks en relaties. Stereotype rollen • Hoe horen meisjes zich te gedragen en hoe jongens? • Grenzen bepalen is dan lastig • Gender en genderongelijkheid

8 • Meisjes zijn verantwoordelijk voor het aangeven van grenzen, jongens niet • Jongens moeten altijd zin hebben, anders zijn ze homo • Meisjes willen liefde, jongens seks • Jongens zijn sterker dan meisjes dus zij zijn nooit slachtoffer Stereotype rollen

9 Doelstelling • WCY wil jongeren weerbaarder • Bewust maken van (gender)discriminatie • Bewust maken van (gender) geweld Door samen met hen tools te ontwikkelen en bewustwording creëren.

10 Doelgroep Jongeren tussen de jaar

11 Changemakers • Changemakers • Coalitiepartners • Zelfbedachte acties • Verbinden en verbreden

12 Methodiek • Peer education • Peer motivation • Peer activation  Educatie voor en door jongeren  Kloof tussen zender en ontvanger wordt verkleind

13 Werkwijze • Werving in Arnhem, Den Haag en Zwolle • Samen met jongeren materialen ontwikkeld • Trainingen gender en actie voeren • Strategieën als good practices • Elke changemaker werft 5 changemakers • Website

14

15 Werving • Bezoek aan scholen • Jongerenwerk • Kaartenactie • ROC • Zelforganisaties/ jongerenorganisaties • MaS (maatschappelijke stages)

16 Kaartenactie met fotowedstrijd

17 Acties • Filmpjes op You Tube • Presentaties op scholen • Een lied met videoclip • Veilingloop • Talentenjacht • Debat • Handtekeningen- en posteracties • Changemakers werven tijdens bevrijdingsfestival

18 Acties

19

20 Resultaten en conclusies • Ruim 27 bijeenkomsten, trainingen en werkateliers • Ruim 150 changemakers getraind • Materialen en acties: werkt als stimulans tot maatschappelijke betrokkenheid maar is niet vanzelfsprekend • Goede methode om jongens te betrekken bij gender ongelijkheid

21 Resultaten en conclusies • 1620 changemakers • Strategieën: een eye- opener • Belangrijkste reden om deel te nemen: helpen bij de campagne, maakten zich boos over ongelijkheid, geweld en ongelijkheid in de eigen omgeving. • Social media vaak voor privé gebruik

22 Resultaten en conclusies • Let op leeftijd en opleidingsniveau • Jongeren krijgen meer gratis gedaan dan professionals • Van geweld → weerbaarheid en bewuste grenzen als het gaat om seks en relaties • Campagne omarmd door ministerie van OCW en Justitie

23 Ministers als changemakers

24 Wat levert het de jongeren op? • Gender ongelijkheid en gevolgen vallen ze eerder op • Zijn meer gaan praten over het onderwerp • Tegelijkertijd is het ook lastig om erover te praten • Gender en geweld nog steeds taboe • Door betrokkenheid zelf meer gaan nadenken over eigen aandeel • Verandering in eigen gedrag minder ervaren • Gedragsverandering blijkt moeilijk • Jong geleerd is oud gedaan

25 Publiciteit

26 WCY en vrijwillige inzet • Inventariseer wie betrokken wil blijven • Zorg dat je hun actuele contactgegevens hebt • Blijf in contact met de jongeren • Bouw een stabiele relatie met ze op • Inventariseer hun wensen en ondersteun ze • Bouw een relatie op met school • Stimuleren is echt nodig • Geef ze een podium • Jong geleerd is oud gedaan

27 Tot slot Bedankt voor jullie aandacht!

28 Discussie  Hoe zouden jullie jongeren voor langere tijd verbinden?  Hoe stimuleer je een hogere kwaliteit van de acties?

29


Download ppt "Nathaly Mercera 10 oktober 2013. • Informatie PEP • Wat is WE CAN Young? • WE CAN Young en vrijwillige inzet jeugd • Discussie Programma."

Verwante presentaties


Ads door Google