De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

INFOAVOND SPORTKAMPEN WELKOM SPORTDIENST ZELZATE Grote Markt 1 09/345.74.22 9060 Zelzate

Verwante presentaties


Presentatie over: "INFOAVOND SPORTKAMPEN WELKOM SPORTDIENST ZELZATE Grote Markt 1 09/345.74.22 9060 Zelzate"— Transcript van de presentatie:

1 INFOAVOND SPORTKAMPEN WELKOM SPORTDIENST ZELZATE Grote Markt 1 09/ Zelzate

2 INFOAVOND SPORTKAMPEN Voorwoord Schepen van Sport Frank Bruggeman Inhoud 1. Voedingsadvies sportkampen (Lien Vandenberghe) 2. Inhoud sportkampen 3. Vragen SPORTDIENST ZELZATE Grote Markt 1 09/ Zelzate

3 Een gezonde sportdag Wat geef ik mijn kind mee?! Lien Vandenberghe (sport)diëtist Running and More Gistelsesteenweg 552 bus 2, 8200 Sint-Andries (Brugge)

4 “Een stevige inspanning? Dat verdient een sportdrank!” WAARONWAAR 4

5 “Een suikerwafel, want mijn kind verbruikt veel energie!” WAARONWAAR 5

6 “Water drinken is enkel belangrijk bij warm weer” WAARONWAAR 6

7 “Fruitsap bevat evenveel suikers als frisdrank” WAARONWAAR 7

8 Een gezonde voeding Vanaf 6 jaar 3 tot 6 jaar 8

9 Een gezonde voeding 6 tot 11 jaar 3 tot 6 jaar Per dag: • 60 minuten beweging • 0,5 - 1 liter water • sneetjes brood • stuks aardappelen • g groenten • stuks fruit • 3 glazen melk • g vlees/vis Per dag: • 60 minuten beweging • 1,5 liter water • sneetjes brood • stuks aardappelen • g groenten • 2 stuks fruit • 3 glazen melk • 100 g vlees/vis 12 tot 18 jaar Per dag: • 60 minuten beweging • 1,5 liter water • sneetjes brood • stuks aardappelen • 300 g groenten • 3 stuks fruit • 4 glazen melk • 100 g vlees/vis 9

10 Wat geef ik mijn kind mee?! ? Een gezonde boterhamdoos 10

11 Graanproduct Drank Groenten Fruit Beleg 11 Melkproduct Smeervet

12 Graanproduct • Bruin of volkoren brood • Ter afwisseling: • Volkoren beschuit/cracottes • Bruine pistolet • Sandwiches • Portie muesli of ongesuikerde cornflakes • Koude pasta/aardappelen • Dun laagje smeervet: niet vergeten! 12

13 Graanproduct • Bruin brood moeilijk?  Maak een dubbele boterham met één witte en één bruine snede brood! • Snijd brood eens in vormpjes • Letters, driehoekjes, reepjes, figuurtjes… • Wissel af • met beschuit, stokbrood, pastasalade… 13

14 Beleg • Bij voorkeur magere vleeswaren of kaas • Magere vleeswaren: ontvette ham, kippenwit, rosbief… • Magere kaas: platte kaas, magere smeerkaas, kaas met 20 % vet… • 1 à 2x per week: vis • Zowel magere als vette vis • Verse vis of vis uit blik • Beperk zoet beleg tot één boterham • Confituur, honing, stroop, peperkoek… = keuze 1 • Choco, speculaaspasta, pindakaas… = keuze 2 14

15 Beleg • Afwisseling is belangrijk! • Mager vs. vet beleg • Vlees/vis/kaas vs. zoet beleg • Varieer met het beleg • Ei is ook een optie • Snijd kaas in blokjes • Geef mozzarellabolletjes mee • Mini-babybel • Blikje vis • Noten (geen pindanoten aub: allergie) • … 15

16 Fruit • Vers fruit = keuze 1 • Appel, banaan, peer, mango, mandarijn, nectarine, ananas, druiven, bessen, frambozen, aardbeien… • Gedroogd fruit of fruitmoes = keuze 2 • Abrikozen, rozijnen, dadels, vijgen… • Appelmoes, perenmoes… • Variatie is belangrijk • Tussen boterham of in apart potje 16

17 Fruit • Fruit eten moet gemakkelijk zijn • Appel, peer, banaan • Kiwi met mes en lepeltje • Potje met stukjes mango, ananas… • Trosje druiven, bessen, aardbeien… • Fruit eten moet aantrekkelijk zijn • Gebruik een leuk potje • Fruitbrochette • Zorg voor kleur • Maak een fruitsalade 17

18 Groenten • 300 g groenten per dag = veel • Daarom: ook groenten in de boterhamdoos! • Rauwe groenten • Kerstomaten • Sla • Wortels • Bloemkool • Komkommer • Radijsjes • … • Koude gekookte groenten • Bijv. restjes 18

19 Groenten • Grijpklare groenten • Schijfjes komkommer • Reepjes wortel, paprika… • Roosjes bloemkool • Kleine tomaatjes, radijzen • … • Ook groenten eten moet aantrekkelijk zijn • Gebruik een leuk potje of bijv. cakevormpjes • Wees creatief: gezonde ‘frietjes’, groentebrochette… • Zorg voor kleur 19

20 Drank 20 Per 100 mlWaterFristiCécémelFruitsapFrisdrank Energie (kcal) Eiwitten (g)02,03,500 Koolhydraten (g)08,013,011,411 Vetten (g)002,500 Calcium (mg) Vitamine C (mg)000180

21 Drank • Water = belangrijke aanbrenger van vocht • Bij voorkeur in herbruikbare drinkfles = goed voor milieu! • Ter afwisseling: • Gesuikerde melkdranken: kies voor magere variant • Vruchtensap: kies voor variant met pulp • Beperk frisdrank tot minimum! • Lege caloriebron • = Puur suiker, geen vitaminen of mineralen 21

22 Extra tips • Zorg voor een leuke servet • Teken een gezichtje • Voeg leuke boodschap toe aan boterhamdoos • Gebruik gekleurd, herbruikbaar bestek 22

23 Wat geef ik mijn kind mee?! Gezonde tussendoortjes 23

24 Gezonde tussendoortjes 24 • Kind heeft energie nodig • Belang van gezonde energiebronnen • Eén portie • Gemakkelijk te eten • Steeds gecombineerd met voldoende drinken

25 Gezonde tussendoortjes 25 Wat is een goede keuze?! • Fruit • Vers fruit: banaan, appel, peer, stukjes mango, druiven… • Gedroogd fruit • Gezonde knabbels • Knabbelklare groenten: wortel, kerstomaatjes, komkommer… • Melkproduct • Magere yoghurt, platte kaas… • Noten • Hazelnoten, walnoten, cashewnoten… (geen pindanoten aub) • Ongezouten

26 Gezonde tussendoortjes 26 Wat met koeken? • Beperken tot minimum! • Geef voorkeur aan fruit, groenten, melkproduct, noten… • Betere keuze voor koek: • Droge, vetarme koek • Voorbeelden: kinderkoek, letterkoekjes, peperkoek, rijstwafel, eierkoek… • Minder goede keuze voor koek: • Vet- en suikerrijke koek • Voorbeelden: suikerwafel, candybar, snoep, chocoladekoek…

27 Drank 27 Wat is een goede keuze?! • Water = beste vochtaanbrenger! • Geef je kind voldoende water mee • Aanbeveling: min. 1,5 liter water per dag • Op sportkamp: min. 1 liter meegeven! • Opgelet: lekker en zoet valt in de smaak van kinderen • Beperk frisdrank, fruitsap en gesuikerde melkdranken

28 Sportdrank = must? • Nee! • Probleem met sportdrank: • Niet voor kinderen < 12 jaar • Meestal niet nodig! • Kant- en klare sportdranken (type Aquarius, AA-drink) : teveel zuren, tandbederf • Energiedrank (type Extran Energy, frisdrank, fruitsap…) : teveel suikers  gewichtstoename, buikpijn 28

29 Ook opletten met pepdranken 29 • Voorbeelden: Redbull, Nalu, Tao… • Toevoeging van cafeïne, B-vitamines, Ginseng… • Opletten geblazen! • Veel suikers • Buikpijn tijdens sporten • Stimulerende stoffen: slaapprobleem, ‘verslaving’/afhankelijkheid • Verslaafd? • Gewone frisdrank > energiedranken met cafeïne > energiedranken met cafeïne en alcohol > …

30 Bedankt voor jullie aandacht! Nog vragen? 30

31 INFOAVOND SPORTKAMPEN Toepassingen Sportkamp - geen snoep meegeven of laten kopen in de automaat - voldoende water meegeven, zeker bij warm weer - voor elk kind een aparte lunchbox, dus niet samenvoegen met lunchbox van broers/zussen - afval beperken - 1 e en 2 e week juli + week augustus: ELKE DAG 1 GRATIS STUK FRUIT VOOR ELK KIND!! Geschonken door de gemeente en LOGO vzw SPORTDIENST ZELZATE Grote Markt 1 09/ Zelzate

32 INFOAVOND SPORTKAMPEN Doelstellingen - Tijdens elke schoolvakantie sportkampen voorzien, streven naar volledig zomeraanbod (  Opvang + gezondheid van kinderen: sportief) - Wegwerken van wachtlijsten (niet verwarren met wachtrijen) (  uitbreiding aanbod + samenwerking Jeugddienst) - Echte SPORT-kampen (  differentiatie in sporten + gekwalificeerde lesgevers) SPORTDIENST ZELZATE Grote Markt 1 09/ Zelzate

33 INFOAVOND SPORTKAMPEN Programma SPORTDIENST ZELZATE Grote Markt 1 09/ Zelzate 1 tot 5 juli: Sportkamp 8 tot 12 juli: Sport- en speelkamp 19 tot 23 augustus: Sportkamp - Bewegingsweek kleuters (1 e, 2 e en 3 e klas) - Omnisport-Speelkamp (6 tot 12 jarigen) - Bewegingsweek kleuters (1 e, 2 e en 3 e klas) - Omnisport (6 tot 12 jarigen) Ism met speelpleinwerking D’MAXZ - Omnisport (6 tot 12 jarigen) - Balsporten-Omnisport (6 tot 12 jarigen) Verplaatsing naar speelplein in groep onder begeleiding - Balsporten-Omnisport (6 tot 12 jarigen) 9h-16h (Eurohal) (Opvang voorzien van 7h30 tot 17h30) Sport: 9h-12h (Eurohal) (Opvang voorzien van 7h30) 9h-16h (Eurohal) (Opvang voorzien van 7h30 tot 17h30) Speelplein: 12h-17h (Krekel) (afhalen aan lagere school) 50 Euro35 Euro50 Euro

34 INFOAVOND SPORTKAMPEN SPORTDIENST ZELZATE Grote Markt 1 09/ Zelzate Inhoud - Bewegingsweek kleuters: sportieve spelvormen - Omnisport-Balsporten: Focus op balsporten (voetbal, basketbal, handbal, korfbal, netbal,…) - Omnisport: Globale bewegingsvormen - Sport-speelkamp: voormiddag omnisport, namiddag speelplein: ook op donderdag 11 juli!! (vrijdag 12 juli: hele dag sportkamp Eurohal!)  Gekwalificeerde lesgevers: Studenten LO, Kleuterleid(st)ers, gediplomeerde train(st)ers,….

35 INFOAVOND SPORTKAMPEN SPORTDIENST ZELZATE Grote Markt 1 09/ Zelzate Praktische Afspraken - Opvang: 7h30-9h en 16h-17h30 - Duidelijk aangeven bij inschrijving wie komt afhalen/brengen en wie te contacteren - Geen daguitstappen gepland in de zomersportkamp - Zwemmen enkel op donderdag en vrijdag (enkel zwemmen op vrijdag bij sport-speelkampen) - Voorbereiden kinderen: schoeisel (geen zwarte zolen), kledij (regen of zon), gedrag - Groepsvorming kleuters

36 INFOAVOND SPORTKAMPEN SPORTDIENST ZELZATE Grote Markt 1 09/ Zelzate Inschrijvingsprocedure - via inschrijvingsstrook: wordt uitgedeeld straks - inschrijving op woensdag 29 mei (14h-16h30) Eurohal - voorrang aanwezige ouders (via uitgedeelde strook) - cash betalen (29 mei) of overschrijven (voor 7 juni) Rekeningnummer: korting voor broers/zussen: 4 Euro (1 e ) – 6 Euro (2 e ) - na 29 mei: ook nog inschrijving mogelijk indien plaats  contacteren:

37 INFOAVOND SPORTKAMPEN SPORTDIENST ZELZATE Grote Markt 1 09/ Zelzate Vragen? Bedankt voor uw aandacht, tot op woensdag 29 mei! 09/ afdeling sport-sportdienst


Download ppt "INFOAVOND SPORTKAMPEN WELKOM SPORTDIENST ZELZATE Grote Markt 1 09/345.74.22 9060 Zelzate"

Verwante presentaties


Ads door Google